Hoe snel wordt de kachel van een 320D warm?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Harm78

Re: Hoe snel wordt de kachel van een 320D warm?

Bericht door Harm78 » 02 dec 2010, 20:45

Als ik de airco inschakel (die van mij heeft climate control) zie je de temperatuurmeter van de motor toch duidelijk terugzakken.
Ik kan me zo voorstellen dat bij inschakelen van de airco ook de koelvin meteen mee gaat draaien, of dat er iets anders mee gebeurt. Ik vind het wel erg raar dat de temperatuur lager wordt. De motor moet immers harder werken, en zou dus juist warmer moeten worden. Ook wordt de condensor dan warm, waardoor er in theorie iets meer verwarmde lucht na de condensor door de radiateur gaat.
Verder kan ik geen relatie bedenken tussen de airco en de motortemperatuur, het zijn 2 compleet gescheiden circuits die elkaar in de motorruimte hooguit kunnen beïnvloeden door de wisselwerking condensor/radiateur en het harder moeten werken van de motor bij ingeschakelde pomp. Ook kan de elektronica de koelvin beïnvloeden als de airco aan staat.

Harm78

Bericht door Harm78 » 02 dec 2010, 20:46

Dus bij een bijverwarming van webasto zul je altijd een electrische waterpomp moeten bij plaatsen anders heb je geen circulatie..
Op het Webastodinges zit wel iets dat verdacht veel lijkt op een pompje bij mij?

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 02 dec 2010, 21:21

Zou best kunnen,de meeste bijverwarmingen die ik gezien heb hadden dat niet,heb hier nog een splinter nieuwe liggen ,die heeft geen pomp ook nooit gehad gezien de aansluitingen.
Anders zou je eens een keer contact moeten opnemen met een webasto dealer,kijken wat hun zeggen of het makelijk en tegen niet teveel kosten is om te bouwen.

fsfikke

Bericht door fsfikke » 02 dec 2010, 23:42

Wat is volgens jullie handiger om het binnenin snel lekker warm te krijgen, hem op buitenlucht of alleen op binnenlucht-circulatie te zetten? Als ie de buitenlucht neemt moet ie constant lucht van -5 graden opwarmen, als ie de binnenlucht neemt verwarmt ie dezelfde lucht steeds dus zou dat sneller moeten gaan. Maar werkt dat in de praktijk ook zo :P
2003 320Ci

izzy

Bericht door izzy » 03 dec 2010, 16:21

Goede vraag, ben ik ook benieuwd naar, wel is het met extreem vochtig weer verstandiger om de ciculatie uit te zetten, dat je ramen van binnen niet vochtig (nat) worden.....

P.s. die lamellen achter je radiator, kan iemand daar meer over vertellen? Ik wist niet van het bestaan af.....zitten die ook op een 320 150PK (manueel)?
BMW e91 LCI 320da Individual

=BMW320=

Bericht door =BMW320= » 04 dec 2010, 10:05

Ik kan me zo voorstellen dat bij inschakelen van de airco ook de koelvin meteen mee gaat draaien, of dat er iets anders mee gebeurt. Ik vind het wel erg raar dat de temperatuur lager wordt. De motor moet immers harder werken, en zou dus juist warmer moeten worden
De auto wordt verwarmd d.m.v. koelwater van de motor. Als de airco ingeschakeld wordt, waardoor de interieurlucht gekoeld/ontvochtigd wordt, dan moet er extra naverwarmd worden om dezelfde temperatuur in de auto te houden. Dus wordt die warmte aan het koelwater onttrokken en zie je de motortemperatuur even wat zakken.
Als de koelwatertemperatuur voldoende hoog is (meter in het midden) zul je dit waarschijnlijk niet zien, omdat er dan voldoende restwarmte is die normaal met je radiateur aan de buitenlucht wordt afgestaan, maar bij een motor die nog niet op voldoende temperatuur is zul je dit wel zien.
Als de motor nog niet op temperatuur is en je zet de verwarming en fan voluit aan, dan zal de temperatuur van het koelwater ook zakken of minimaal minder snel opwarmen.

gerrit11

Bericht door gerrit11 » 05 dec 2010, 17:39

jaja..

nou normaal in de winter blaast de kachel al na zo'n 2 min warme lucht, dan is de motor nog niet heet.
als alles goed werkt is ie binnen 5 min heet, teminste als de thermosstaat goed is.

de airco word niet koud als het buiten vriest!!! het helpt alleen tegen beslagen ramen.
hij gaat alleen koelen als je m laag zet en t moet buiten toch echt iets warmer zijn.

ik heb zelf ook een diesel en die werd altijd na 1 min al warm, helaas is nu de thermosstaat defect en blijft ie koud.
ff laten vervangen, is een heel huis.. ;(

kleze

Bericht door kleze » 06 dec 2010, 17:31

gerrit11 schreef: nou normaal in de winter blaast de kachel al na zo'n 2 min warme lucht, dan is de motor nog niet heet.
als alles goed werkt is ie binnen 5 min heet, teminste als de thermosstaat goed is.
;(
dit is bij mijn 320d uit 2002 ook het geval. Ook wanneer het buiten -15 is dan heb ik na 5 min warme lucht. Wel heb ik die lamellen dicht gezet door het vacuumslangetje aan te sluiten. Bij mij deugt er iets niet in de aansturing van de lamellen voor in de motorruimte, ze blijven zelfs met warme motor en buitentemperatuur van 40 graden dicht staan...

Harm78

Bericht door Harm78 » 06 dec 2010, 22:03

Hm ik moet echt eens kijken naar die lamellen... gisteren het slangetje er even af gehad, en hoewel ik wel iets vacuum voelde, was het maar heel weinig. Dat slangetje gaat ergens best diep de motorruimte in volgens mij?

izzy

Bericht door izzy » 07 dec 2010, 09:31

Ik heb echt geen idee waar jullie het over hebben,.....die lamellen, ik kan ze niet zien....ik weet niet eens of ik ze heb..heeft iemand een plaatje?
BMW e91 LCI 320da Individual

Harm78

Bericht door Harm78 » 07 dec 2010, 10:18

Afbeelding

Dat grote ding van nummer 3. Nummer 4 is een soort vacuumpotje dat de lamellen dichttrekt. Daar heb ik wel eens een slangetje aan gezet en eraan gezogen, maar ik kreeg ze niet dicht. Daar moet dus behoorlijk wat vacuum op komen lijkt me.
Het slangetje levert maar heel weinig vacuum, in elk geval veel minder dan mijn zuigkracht...

Misschien is nummer 9 wel stuk? Die lijkt te regelen hoeveel vacuum naar dat potje gaat. Of misschien zit er ergens anders nog een vacuumlek...

Harm78

Bericht door Harm78 » 07 dec 2010, 12:05

net bericht gehad van mijn garage, die mijn draagarmrubbers heeft vervangen. Hij heeft meteen ook eens naar de luxaflex gekeken, en opgespoord waarom die het niet deden. Het bleek erg simpel: slangetje 10 op de tekening was lek, zat een gaatje in. Slangetje vervangen, en nu gaan ze weer netjes dicht!

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 08 dec 2010, 21:39

Hmmm, moet ik het slangetje ook maar eens testen. Had al wel de vacuumslangen van EGR en turboverstelling vervangen, maar deze nog niet. Misschien wordt mijn auto dan ook weer eens warm. Gebeurd nu alleen op snelweg en je ziet de meter direct teruglopen als je even een klaverblad plakt oid.

Maar goed, de lamellen horen daar eigenlijk niet veel op te doen. Koeling van water blijft hetzelfde, alleen komt er bij open lamellen ook koude lucht langs het blok te stromen.

Harm78

Bericht door Harm78 » 08 dec 2010, 21:51

Die symptomen had ik eerst ook, maar da's wel redelijk weg nadat de thermostaat is vervangen. In combinatie met werkende lamellen is 't nu al een stuk beter, maar ik vermoed dat de extra verwarming niks doet. Die moet ik dus maar eens laten uitlezen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”