roetfilter vervangen..

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
ronnyt
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mei 2010, 11:53
Locatie: Hamont (Belgie)

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door ronnyt » 01 feb 2011, 09:56

Kun je ons op de hoogte houden wat je hebt laten doen en hoe het afgelopen is.

Moet over +-5000km ook iets laten doen,maar nieuwe zie ik ook niet zitten.

gr.

kasper
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2011, 19:54

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door kasper » 02 feb 2011, 06:54

Hey Suyker,

Dat klinkt nog eens goed in mijn oren (een paar tientjes)
Is het dan mogelijk de roetfilter te verwijderen zonder storingsmeldingen????
Zo ja welke BMW specialist heb je het dan over?

Gebruikersavatar
suyker
Berichten: 1608
Lid geworden op: 12 jan 2011, 08:54

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door suyker » 02 feb 2011, 07:53

Door middel van software gaat dus de verbranding omhoog die in principe de filter schoonbrand.

Verder nog even goed informeren hoe lang dat genereren duurt. Of je hier dagen weken of maanden mee moet rijden.

Roetfilter wordt dus niet verwijderd. Kan geloof ik wel uitgezet worden dat hij geen meldingen meer geeft.

later meer hierover
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles

Dark knight edition
Afbeelding

Digicar
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2010, 08:19
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door Digicar » 02 feb 2011, 12:20

Goedemiddag,

Ik spring even in dit interessante topic ;)
Tijdens het regenereren wordt de inspuiting vervroegd, hierdoor gaat de uitlaatgastemperatuur omhoog, waardoor vervolgens het roetfilter schoongebrand.
Pas op met het filter uitschakelen terwijl hij wel onder de auto blijft zitten, de auto kan hierdoor letterlijk in brand vliegen!!
Mijn advies: Laat dit ten alle tijden doen door een specialist die weet waar hij mee bezig is.
Verder hebben wij ook meerdere BMW's gehad welke het filter laten zitten en alleen de interval terugstellen bij 180.000km , gevolg geen lampjes en meldingen meer, maar na +/- 210.000km vuurbollen uit de uitlaat :amen: het filter heeft namelijk nog wel wat te verduren en gaat naar verloop van tijd barsten.

Doe het goed of niet. Ofwel een nieuw filter of filter leeg halen en uitschakelen in de software.

kasper
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2011, 19:54

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door kasper » 02 feb 2011, 18:24

Suyker, ik geloof dat je mij niet helemaal begrijpt!

Jij geeft aan de software voor een paar tientjes te kunnen aanpassen (althans je bmw specialist)

Mijn vraag is dan: na deze software matige aanpassing is het dan mogelijk om de binnenzijde van de roetfilter te verwijderen zonder dat er allemaal vervelende foutmeldingen oppoppen.

In de roetfilter zitten nameljk meerdere sensoren, gaan deze sensoren dan ook "verkeerde" waardes meten en een alamrsignaal veroorzaken?

@ digicar, jou verhaal klopt helemaal, alleen begreep je moglijk mijn vraag niet helemaal?

Trouwens je naam digicar is die gelinkt aan het bedrijf digicar?? deze verwijderd namelijk ook software en hardwarematig de roetfilters....

To be continued.... ben benieuwd waar we gaan komen met z'n allen
Laatst gewijzigd door kasper op 02 feb 2011, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

z3mrunner
Berichten: 688
Lid geworden op: 21 nov 2010, 13:31

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door z3mrunner » 02 feb 2011, 19:06

Digicar schreef:Goedemiddag,
Doe het goed of niet. Ofwel een nieuw filter of filter leeg halen en uitschakelen in de software.
Ik deel dit advies ten zeerste. Wordt bij mij dus zeker optie 2.

marcnancy
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 feb 2011, 18:39

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door marcnancy » 02 feb 2011, 19:24

bmw E61 530 onze wagen had op 105.000 km ook constant medlig van de roetfilter.
garage heeft eerst geprobeerd hem kunstmatig te genereren ,maar dat hielp niet
omdat wij op verlof vertrokken hebben ze de filter half geledigt in afwachting op de nieuwe .
moet wel zeggen dat was een enorm verschil kwa trekkracht en ook het verbruik was minder.
blijkbaar mag bij deze wagen de filter nog leeg gemaakt worden zou ook geen probleem zijn voor de keuring.

bij volgende onderhouts beurt word de nieuwe geplaats alhoewel dat ik al overweeg voor het niet te laten doen voor de wagen kant geen kwaad en voor de keuring ook niet hebben ze mij verteld
hoop jullie wat zijn met mijn info
BMW E61 ,530D met sportpack van 06/2006 en 110.000Km

Gebruikersavatar
suyker
Berichten: 1608
Lid geworden op: 12 jan 2011, 08:54

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door suyker » 02 feb 2011, 19:37

net nog even gebeld.

de bmw geeft dus geen meldingen meer idd. hij gaat dus zelf periodiek regeneren, totdat hij denkt dat het niet meer hoeft.

inhoud filter word volgens mij niet verwijderd. alleen tijdelijk gaat je brandstof dus omhoog door een vroegere ontsteking.

voor betere info kan je effe bellen met garage otto hoogvliet
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles

Dark knight edition
Afbeelding

Gebruikersavatar
ronnyt
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mei 2010, 11:53
Locatie: Hamont (Belgie)

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door ronnyt » 02 feb 2011, 20:30

En hoe lang moet je nu zo rondrijden?
Hoe lang gaat je roetfilter weer mee na het stopzetten van renegeren? (of moet hij dit blijven doen?)
Zou je dit ook bij officiele garage kunnen laten doen?Moet er morgen toch heen,dus eens vragen als ik er aan denk.

gr.

Gebruikersavatar
suyker
Berichten: 1608
Lid geworden op: 12 jan 2011, 08:54

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door suyker » 02 feb 2011, 20:43

Als ik het goed begreep kreeg het syteem zelf door wanneer het moest stoppen met regeneren. Hij doet dus periodiek regeneren en als hij denkt dat het klaar is stopt hij ermee.

Je hoefde daarna niets weer aan de software te veranderen. Je kan dus gewoon zo doorrijden waarschijnlijk.

Je kan informeren bij de stealer maar die zegt natuurlijk wat anders. Dat begrijp je wel
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles

Dark knight edition
Afbeelding

Digicar
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2010, 08:19
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door Digicar » 03 feb 2011, 08:42

@ Kasper
idd van het bedrijf Digicar, wij ontwikkelen diverse software voor motorvoertuigen. O.a. om het roetfilter te verwijderen. Sorry begreep je vraag idd niet helemaal. Je bedoelde de oplossing van Suyker? Dit is (denk ik) gewoon de interval terug zetten naar 200.000km, (hooguit 10min werk) zoals ik al eerder aangaf is dat een mogelijkheid, maar het roetfilter van BMW is een slijtagedeel. Het gebeurd gewoon naar verloop van tijd dat het filterelement gaat barsten > uitlaat gaat verstopt zitten > brokstukken worden heet en gaan gloeien > een vuurspuwende BMW ;). Ik adviseer het niet, maar het is wel mogelijk..

Het Roetfilter heeft diverse sensoren die tegendruk en temperatuur meten, aan de hand van deze gegevens bepaalt de ecu (computer) wanneer regeneratie nodig zal zijn. Hij zal overigens pas gaan regeneren als je langere tijd achter elkaar een paalde snelheid rijd, alleen dan heeft hij de kans om een volledige regeneratie te voltooien. Veel stadsverkeer is dus funest voor roetfilters, ze kunnen dan nooit de juiste temperatuur bereiken. Begint een regeneratie "spontaan" dan is het meestal uit nood, omdat het filter te vol is geraakt. Reinigen is dan een mogelijkheid, maar vaak zal hij dan op korte termijn weer vervuilt raken. Wanneer dit vaker gebeurd is het verstandig om het luchtsysteem etc even te laten controleren op lekkages.
De melding die BMW geeft om de 180.000km is echter niet omdat het filter vervuild is, maar zoals ik al aangaf omdat het een slijtagedeel is.
Wanneer je het filter verwijderd of de inhoud verwijderd zal de ecu dit detecteren en foutmeldingen c.q. noodloop geven. Het is dus van belang om na het verwijderen ook de software hierop aan te passen, zodat het ecu "weet" dat er geen tegendruk meer hoort te zijn en dat hij ook niet meer hoeft te regenereren.

marcnancy
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 feb 2011, 18:39

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door marcnancy » 03 feb 2011, 09:10

deze optie hebben ze bij mij oegepast Het is dus van belang om na het verwijderen ook de software hierop aan te passen, zodat het ecu "weet" dat er geen tegendruk meer hoort te zijn en dat hij ook niet meer hoeft te regenereren


dan klopt dat wel dat ze zeggen dat er geen probleem is of kan zijn bij de keuring ???

bij mij is hij half leeg gemaakt en in de soft aan gepast zodat hij geen melding geeft en hij weet wat hij moet doen
dus voor de keuring moet ik dan geen schrik hebben dat ze de wagen afkeuren ofwel
BMW E61 ,530D met sportpack van 06/2006 en 110.000Km

Digicar
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2010, 08:19
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door Digicar » 03 feb 2011, 10:53

hallo marcnancy,

Als er op het kenteken vermeld staat dat hij een roetfilter heeft dan moet hij er visueel onderzitten, alles wat dus op een roetfilter lijkt wordt dan voor de apk goed gekeurd. Leeg halen is dus voor de apk geen probleem.
Verder komt een bmw zonder roetfilter gewoon door de roetmeting heen.

Hebben ze bij jou het roetfilter doorgehaald en de helft eruitgehaald of hoe moet ik dat zien?

marcnancy
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 feb 2011, 18:39

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door marcnancy » 03 feb 2011, 11:00

ze hebben mij verteld dat ze hem er on,deruit hebben gehaald en dan aan de boven zijde op de naad opgemaakt ,half leeg gemaakt en dan terug op e naad digt gelast ,terug geplaats en de las zie je niet omdat deze tegen de onderkant wagen komt he zo hebben ze het bij mij gedaan en dan natuurlijk de bc ingesteld dat de filter geen melding meer geeft he
Laatst gewijzigd door Farl op 03 feb 2011, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote naar voorgaand bericht verwijderd
BMW E61 ,530D met sportpack van 06/2006 en 110.000Km

kasper
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2011, 19:54

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door kasper » 05 feb 2011, 15:28

@digicar....

Hoi Digicar,

Aangezien jij/jullie enige ervaring hebben met het verwijderen van het roetfilter.
Heb je reacties van klanten gehad betreft een beter verbruik van de 530D?
Zo ja dan ben ik wel benieuwd wat deze is na behandeling.

Ooit klachten gekregen dat na verwijderen roetfilter een turbo het spontaan begaf? ivm minder tegendruk turbo, mogelijk een turbo overspeed? Of wordt dit door jullie opgevangen in de software aanpassing?

Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen vandaar, wanneer ik er een goed gevoel bij heb, zou ik de "operatie" graag willen laten uitvoeren...

In afwachting op referenties....

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”