Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
dw70

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Bericht door dw70 » 01 mei 2011, 13:48

lekkerwijf1 schreef:@ kingfisher,
Je kunt heel makkelijk de dynamo doortesten door ff een voltmeter op de accu te zetten terwijl de auto draait.
Je moet dan boven de 13.5 volt uitkomen.
Zo niet is je dynamo stuk.
Nee met dit ff meten bepaal je niet of de dynamo stuk is. De koolborstels zijn dan ver aan hun einde als de onderspanning amper bereikt wordt.
Deze meting zegt niks over de staat van de dynamo.

Als je wasmachine niet meer centrifugeerd, koop je ook geen nieuwe wasmachinemotor.

Gewoon naar Bosch gaan. Dat is de producent van veel componenten aan de BMW. Die heeft de juiste testapparatuur en meetinstrumenten.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

lekkerwijf1

Bericht door lekkerwijf1 » 01 mei 2011, 19:19

@ dw70 leg mij dit eens verder uit :
De koolborstels zijn dan ver aan hun einde als de onderspanning amper bereikt wordt.

dw70

Bericht door dw70 » 01 mei 2011, 22:12

Aangezien je geen kabel aan een draaiende machine kunt bevestigen, gebeurd afname van opgewekte spanning en stroom door koolborstels.
Als die op zijn, haal je geen minimale laadspanning meer van 13,8V
Men noemt het dan geen dynamo meer, maar een lichtmachine. :P
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

The Shrike

Bericht door The Shrike » 02 mei 2011, 00:49

z3mrunner schreef:OK, als je een E60/61 wil aanschaffen kan je dus het volgende tegen komen:
  • lagere bankrekening
zoals een bekende haagse baron vaak meldt: als je het niet kunt lije, mot je het niet rije
:leip: :tong: :rolf:

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 22 mei 2011, 11:58

Gisteren wederom een storingsmelding, wederom tijdens een bezoekje aan mijn ouders in Assen. Bij het starten van de auto (met koude motor) direct de melding 'Storing dynamo'. Auto uitgezet, herstart, en wederom de melding 'storing dynamo'.

Doorgereden naar BMW Vriezendijk en ondertussen het geheime OBC menu aangezet om het voltage af te kunnen lezen. Schommelde netjes tussen de 14.2 en 14.4 V dus er leek niks aan de hand. Bij de BMW dealer aangekomen konden de verkopers me niet meer vertellen dan, 'ik denk dat u de rit van 160km gerust kunt maken, als de dynamo kapot zou zijn, dan zou ie geen 14.4 V aangeven'. Tja, dat had ik zelf ook al bedacht.

Terplekke de auto uitgezet en herstart, om bij een eventueel falen te weten dat de auto op de goede plek staat om gerepareerd te kunnen worden. ;) Maarrr...niks foutmelding, gewoon starten/lopen en dus de reis naar huis vervolgd.

Onderweg toch ineens de foutmelding 'Linker remlicht defect'. Ik schrik me tegenwoordig een ongeluk als de beruchte plingggggg weer door de auto gonst, maar nu leek het minder ernstig. Het remlicht bleek echter gewoon te werken. Lampen uitgezet en weg vervolgd, niks aan de hand....

Toen toch maar weer eens de lampen aangezet en niet veel later: PLINGGGGG, linker remlicht defect. Ook met de verlichting alleen op standje Angel Eyes kwam de vage foutmelding weer naar voren, maar verdween vreemd genoeg na een paar minuten net zo snel als dat ie kwam.

De LED Angels Eyes die bij mij eigenlijk zelden tot een foutmelding zorgen (alleen in het begin wel eens de melding parkeerlicht defect gehad) verdacht ik nu als bron van alle kwaad aangezien ik wel vaker op internet lees dat die dingen kunnen storen. Thuis aangekomen meteen de AE vervangen door de standaard lampjes. Maar helaas, na een stukje rijden kreeg ik de prachtige melding 'Dynamic Drive uitgevallen' -> DIE HEB IK NIET EENS! Net op het moment dat ik er een foto van wilde maken verdween de melding weer. :gek:

Ik word er zo langzamerhand een beetje moe van. De dealer zegt 'wij hebben niks vreemds aan de dynamo kunnen vinden', maar dat is bij mij nog steeds hoofdverdachte nummer 1. Misschien deze week toch maar eens langs een Bosch service center rijden om de dynamo door te laten meten.

a90

Bericht door a90 » 22 mei 2011, 13:54

Je weet zeker dat er niet ooit water in de kofferbak is gekoman afkomstig van het dakraam ? je weet maar nooit.
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r

Aron

Bericht door Aron » 22 mei 2011, 14:08

hahaha dat geluid werkt idd op je zenuwen...ik schrik ook altijd en denk hoeveel gaat het nu weer kosten..
Bij elke storing zou er eigenlijk meteen bedragen bij moeten staan of alleen bedragen hahaha..
zoals ping; een defect, kost je 200 euro rijd naar dichts bijzijnde dealer...ping; lampje kapot kost je 20 euro...
hahaha weet je meteen waar je aan toe bent...

maar zonder gein..is toch niet normaal dat bij zulke dure auto's(e60/61) zoveel irritante storingen zitten..

z3mrunner

Bericht door z3mrunner » 22 mei 2011, 15:01

Humor Aron :D
Ping: betaal 200,- of ga verplicht naar de stealer.

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 23 mei 2011, 07:49

@a90: er heeft inderdaad ooit water in de kofferbak gestaan toen de auto nog niet in mijn bezit was. Het panoramadak is toen vervangen en ik mag aannemen ook de door het water beschadigde modules.

Op dit moment is mijn kofferbak gewoon droog. Het is inderdaad wel zo'n irritante storing dat je eigenlijk alles kunt verdenken, aangezien er elke keer weer een andere foutmelding in beeld komt.

@aron22: vind ik eigenlijk een briljant plan. Een softwareupgrade voor BMWs ouder dan 5 jaar, waarin de foutmeldingen door bedragen zijn vervangen. Ik zeg: stel het eens voor aan BMW Nederland. ;)

suyker

Bericht door suyker » 23 mei 2011, 17:14

Ver moed idd storing in je kofferbak ergens. Oxidatie ofzo
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles

Dark knight edition
Afbeelding

Tazran

Bericht door Tazran » 23 mei 2011, 19:13

draadbreuk :devil:

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 23 mei 2011, 19:27

@Tazran: die heb ik een tijd geleden al gefixt

Bandje

Bericht door Bandje » 25 mei 2011, 17:49

Accu heeft 6x cel van 2,1 Volt Dus een goed geladen accu 12,6 Volt.
Dus als de meter boven de 12,6 Volt aangeeft laad de Dynamo.
Bij een goed werkende dynamo zal je tussen de 13,5 en 14,8 Volt meten.
Als je Boven de 15 volt uitkomt bij verhoogt stationair is de spanning's regelaar stuk en te veel voltage op het systeem
Kan ook vervelende storingen veroorzaken,en de computer wil ook graag boven de 9 Volt blijven.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 25 mei 2011, 18:44

Thanks Bandje, maar het gekke is dus dat ie dus netjes schommelt tussen 13,8 en 14,4 Volt. Boven de 15 heb ik niet gezien en lager dan 13,8 (dat was op het moment dat ik de Xenonlampen aan zette) ook niet. Het lijkt er dus normaal uit te zien.

e61 535d

Bericht door e61 535d » 09 jun 2011, 19:41

Ben wel benieuwd of dit al is opgelost. Wat was/is het probleem kingfisher?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”