Re: Arnold's 318 TD Compact ///M '03 Onderstel update!
Geplaatst: 11 mei 2013, 13:42
Hallo mede bmw-liefhebbers,
Na een lange tijd weer eens een berichtje van deze kant, er is ondertussen alweer het één en ander veranderd aan de auto, en hij staat nu op 227.000 km. Vorig jaar september helaas een aanrijding gehad met iemand die van rechts kwam, dus heb een lichte voorschade die binnenkort gerepareerd gaat worden. Hiervoor heb ik de spulletjes al in huis.
Daarnaast heb ik het onderstel grondig aangepakt, omdat ik toch niet helemaal tevreden was over de wegligging en de erg zwakke draagarmrubbers voor. Ik heb in 2 jaar 2 setjes (oem) draagarmrubbers kapot gereden (ze werden steeds slap, met de bekende gevolgen van dien). Dus dit was ik beu, daarom heb ik besloten rondom powerflex rubbers te monteren.
Cadeautje van de postbode:
Ook heb ik via een maat van mij een set OEM E46 M3 schokbrekers geregeld (120.000 km oud), en bijbehorende H&R verlagingsveren voor een mooi prijsje. De veren heb ik laten poedercoaten, wat naar mijn mening een gaaf resultaat geeft!
Dus op een zaterdagmorgen lekker aan het sleutelen gegaan. Ik heb een brug en alle nodige gereedschappen ter beschikking, omdat ik bij een BMW dealer werk dus dat is ideaal.
Voorschokbrekers eronder:
Finishing touch!
De auto daarna goed uitgelijnd, en sturen maar! De wegligging is 100% verbeterd, de sporingsgevoeligheid is zo goed als helemaal verdwenen, en de rechtuitstabiliteit is top! Dit komt onder andere doordat de veerpootlagers van een M3 heel anders zijn zodat het caster een stuk meer is. (de schokbrekers staan een stuk verder naar achter gekanteld). Hij helt nu ook veel minder over, en het onderstel is verder spijkerhard, daar moet je wel van houden, maar ik vind het ontzettend goed rijden. Je kunt er nu lekker mee door de bocht smijten, zonder snel onderstuur te hebben, wat eerst een stuk sneller was.
Hij is ongeveer 25mm verlaagd nu, wat naar mijn mening precies goed is. Tot zover deze update!
Het eindresultaat:
Plannen om binnenkort te doen:
- Koppeling vervangen, deze is zo goed als versleten en slipte pas een beetje
- Schade laten repareren
- Een origineel set xenon koplampen monteren
- Misschien nog een keer laten chiptunen
Ik ben benieuwd naar jullie meningen!
Groetjes, Arnold
Na een lange tijd weer eens een berichtje van deze kant, er is ondertussen alweer het één en ander veranderd aan de auto, en hij staat nu op 227.000 km. Vorig jaar september helaas een aanrijding gehad met iemand die van rechts kwam, dus heb een lichte voorschade die binnenkort gerepareerd gaat worden. Hiervoor heb ik de spulletjes al in huis.
Daarnaast heb ik het onderstel grondig aangepakt, omdat ik toch niet helemaal tevreden was over de wegligging en de erg zwakke draagarmrubbers voor. Ik heb in 2 jaar 2 setjes (oem) draagarmrubbers kapot gereden (ze werden steeds slap, met de bekende gevolgen van dien). Dus dit was ik beu, daarom heb ik besloten rondom powerflex rubbers te monteren.
Cadeautje van de postbode:
Ook heb ik via een maat van mij een set OEM E46 M3 schokbrekers geregeld (120.000 km oud), en bijbehorende H&R verlagingsveren voor een mooi prijsje. De veren heb ik laten poedercoaten, wat naar mijn mening een gaaf resultaat geeft!
Dus op een zaterdagmorgen lekker aan het sleutelen gegaan. Ik heb een brug en alle nodige gereedschappen ter beschikking, omdat ik bij een BMW dealer werk dus dat is ideaal.
Voorschokbrekers eronder:
Finishing touch!
De auto daarna goed uitgelijnd, en sturen maar! De wegligging is 100% verbeterd, de sporingsgevoeligheid is zo goed als helemaal verdwenen, en de rechtuitstabiliteit is top! Dit komt onder andere doordat de veerpootlagers van een M3 heel anders zijn zodat het caster een stuk meer is. (de schokbrekers staan een stuk verder naar achter gekanteld). Hij helt nu ook veel minder over, en het onderstel is verder spijkerhard, daar moet je wel van houden, maar ik vind het ontzettend goed rijden. Je kunt er nu lekker mee door de bocht smijten, zonder snel onderstuur te hebben, wat eerst een stuk sneller was.
Hij is ongeveer 25mm verlaagd nu, wat naar mijn mening precies goed is. Tot zover deze update!
Het eindresultaat:
Plannen om binnenkort te doen:
- Koppeling vervangen, deze is zo goed als versleten en slipte pas een beetje
- Schade laten repareren
- Een origineel set xenon koplampen monteren
- Misschien nog een keer laten chiptunen
Ik ben benieuwd naar jullie meningen!
Groetjes, Arnold