Pagina 3 van 10
Re: E36 328i Coupe
Geplaatst: 10 nov 2011, 17:11
door MFW
Ja! Stond wel even bij je auto te kijken

haha. De matten heb ik gehaald bij HL. Een vriend van me kocht een M voorbumper daar voor zn cabrio, ik wacht die pasvorm af en als dat niet goed past haal ik liever een originele.
Re: E36 328i Coupe
Geplaatst: 16 nov 2011, 19:06
door MParallel
Dat niet elke motor evenveel pk levert is bekend, maar een 10+ jaar oude 328 die standaard nieuw 192pk levert, maakt er nu geen 210. Dan is er toch echt wat gewijzigd.
Dat even ter info. Leuke auto verder, veel plezier ermee.
Re: E36 328i Coupe
Geplaatst: 17 nov 2011, 15:12
door MFW
Hij is van '95 dus 16 jaar oud. Standaard 193pk i.p.v. de 192 van de 325. Mij werd wel verteld dat het vaker voorkomt dat de 328 boven de 200 pk uitkomt, en dat de 193pk in de boekjes vooral voor de belasting was. Voor zover ik weet is de auto niet gechipt. De eerste eigenaar heeft 'm heel lang gehad, de tweede eigenaar een paar maanden en die vertelde mij ook dat de auto niet gechipt was. Niet door hem, en ook niet door de vorige eigenaar. Ik vind het opzich leuk dat er 210pk uit kwam, maar het maakt mij verder weinig uit. De auto rijdt lekker en dat is het belangrijkst. Ik weet verder ook niet hoe precies de testbank is, alleen uit een andere 328 kwam 201 pk. De prestaties kloppen verder wel van mijn auto. Top is op de teller rond de 247 km/h dat zal rond de 230/235 echte km's zijn. Als je wil wil ik wel de uitdraai inscannen, is er nog niet van gekomen. Ik wil natuurlijk niet rondschreeuwen dat ik 210 pk heb zonder dat er reden is om dat aan te nemen.

Re: E36 328i Coupe
Geplaatst: 18 nov 2011, 00:52
door MParallel
Ik geloof best dat je auto 210pk maakt, maar kan het me gewoon niet voorstellen dat de motor 100% standaard is. Dat er wat fluctuaties inzitten per motor zal ook best, maar 17pk meer lijkt me echt bizar veel.
Maar standaard of niet, 210pk is gewoon leuk.
Re: E36 328i Coupe
Geplaatst: 18 nov 2011, 09:23
door MFW
Daar ben ik het mee eens. En wie weet kom ik er nog wel eens achter of ie daadwerkelijk gechipt is als ik zelf besluit om hem te laten chippen. Dan zullen ze vast wel kunnen zien of er al wat was veranderd of niet lijkt mij. Zijn er nog andere veranderingen aan de motor die voor die extra pk's kunnen zorgen?
Re: E36 328i Coupe
Geplaatst: 18 nov 2011, 10:28
door rpd
hey mfw, allereest: mooi (origineel) exemplaar heb je en ik kijk uit naar de eventuele mods.
Een effectieve manier op meer pk's te krijgen is het welbekende m50 inlaatspruitstuk. Hoewel dit vaak problemen geeft mbt het luchtdicht krijgen, is het wel een leuke mod als het werkt.
Ik heb een paar jaar geleden een m50 inlaatspruitstuk gekocht die van een 528 kwam en die liep er heel goed mee. Dus overgebouwd op mijn auto en ik moet zeggen dat ik aardig wat verschil merk, ik heb geen idee hoeveel vermogenswinst het geeft, hoewel er gezegd wordt dat het zo'n 20 kan zijn, denk ik eerder richting de 10-15pk. Ik heb destijds 100 euro betaald voor een omgebouwd spruitstuk, dus das een stuk goedkoper dan chippen.
Re: E36 328i Coupe
Geplaatst: 18 nov 2011, 11:44
door MFW
Hallo rpd, dankje voor het compliment! De mods zullen helaas nog wel op zich laten wachten want door m'n (onbetaalde) stage kan ik nu maar 1 dag in de week werken. Maar goed, dan blijft het wel leuk als je niet alles in 1x doet.
Ik had inderdaad al wat gehoord van de m50 mod, alleen de reacties zijn best wel verschillend. De een bevalt het niet, en de ander wel. Ik zou me daar eerst nog meer in moeten verdiepen, en belangrijker: iemand moeten vinden die het kan doen. Wat voor verschil merkte je precies? Is het niet zo dat hij onderin juist minder trekkracht heeft. Ben er wel benieuwd naar wat jouw ervaringen zijn.
Re: E36 328i Coupe
Geplaatst: 18 nov 2011, 15:41
door MParallel
rpd schreef:hey mfw, allereest: mooi (origineel) exemplaar heb je en ik kijk uit naar de eventuele mods.
Een effectieve manier op meer pk's te krijgen is het welbekende m50 inlaatspruitstuk. Hoewel dit vaak problemen geeft mbt het luchtdicht krijgen, is het wel een leuke mod als het werkt. ...
Hiervan vermoed ik dat MWFdeze heeft. Met die mod alleen kom je zo richting de 210pk. Het M50 spruitstuk geeft namelijk 20-25 meer pk en is daarom zo populair. Er is geen andere mod die kwa kosten zoveel pk erbij geeft.
De M52 is dan ook afgeknepen via het spruitstuk en met de M50 inlaat, maak je de motor in feite zoals BMW bedoelt heeft.
Je koppel onderin schuift iets hoger in het toerengebied, echter krijg je er een erorme winst voorr terug bovenin. Standaard valt en M52 (328 in elk geval) compleet dood na 4500rpm. Met de M50 inlaat, krijg je vanaf 4500 een enorm duw in de rug, die tot aan het rode gebied blijf bestaan.
Hierin zit een beetjede crux. Standaard is een 328i een fantastische cruiser, die je lekker laag in toeren kan rijden. Ik zelf kom amper boven de 3000rpm uit.
Af en toe ga ik wel eens naar de Nürburgring. Daar zit je juist alleen maar boven die 3000. Zeker op een circuit is het dé mod die je moet doen.
Ik heb momenteel een M50 inlaat liggen, omdat ik het toch een wil weten. Het gevoel dat er veel koppel verloren gaat, komt (ook) grotendeels doordat je er bovenin zo'n bak bij krijgt. Dan voelt ie onderin ineens heel doods, maar dat is dus relatief.
Het probleem dat veel mensen last hebben van een slecht vacuum, is omdat de M52 allerlei extra aansluitingen heeft op het spruitstuk voor carterventilatie, die olie/oliedampen scheider en sensoren (inlaat temp) op andere plaatsen heeft zitten.
Als je dan een M50 spruitstuk bekijkt, heb je al die aansluitingen niet. Dus moet je zelf slangen gaan verplaatsen, gaten boren op andere plekken voor de sensoren, etc. Er zijn inmiddels ook conversiekits te koop, die prima werken.
Echter, de inlaat die ik nu heb liggen (de beroemde Alpina527 kit) is verbouwd en heeft het aansluitstuk voor al die zaken ingebouwd in het M50 spruitstuk, waardoor het spruitstuk volledig plug & play is geworden. Dit scheelt enorm veel tijd en de kans dat alles in 1x goed loopt is zo goed als 100% (altijd kijken of al die 10+ jaar oude slangen onder het spruitstuk waar je nooit bijkomt allemaal nog goed zijn en geen scheuren hebben. En maak meteen de stappenmotor van stationair draaien lekker schoon.
Alle mensen die ik heb gesproken op diverse fora met deze mod, vonden hem een voor een waanzinnig.
Het is niet nodig, maar ik ben ook meteen gegaan voor de uitgefreesde gaskleppen (hoofd- en ASC+T gasklep) met grotere kleppen, om het maximale rendement uit het spruitstuk te halen.
Re: E36 328i Coupe
Geplaatst: 18 nov 2011, 16:12
door MFW
Zo, dat stukje moest ik even 2x lezen voor ik het alsnog niet snapte.

Ik weet niet of ik de M50 mod heb. ik merk er verder niks van... ook vanaf 2000 toeren trekt ie goed, en veel beter dan mijn oude 325. Ook heb ik rond de 4500 niet een zet in m'n rug zoals met de 325. Deze 328 gaat gewoon van 2000 tot 6500 vlot door.
Ik heb er verder ook geen verstand van jammer genoeg. Voor mij is het belangrijk dat de auto lekker rijdt en natuurlijk is het leuk dat hij opzich wel snel is.
Re: E36 328i Coupe
Geplaatst: 18 nov 2011, 17:40
door MParallel
Als je de auto al gekocht hebt met die mod, dan heb je ook geen vergelijkings materiaal.
Maak anders eens een foto van je motorruimte, dan kan ik het zo zeggen.
Re: E36 328i Coupe
Geplaatst: 18 nov 2011, 22:39
door AtlasTelamon
Een M50 inlaatspruitstuk heeft bredere kolommen / tunnels om lucht aan te voeren. De uitsparingen tussen die kolommen zijn bij een M50 smaller dan de hoger liggende tunnels. Bij een M52 is het juist andersom. Daar zijn de laag liggende "spaties" tussen de tunnels breder dan de tunnels zelf.
Re: E36 328i Coupe
Geplaatst: 19 nov 2011, 03:19
door MFW
Ik zal morgen een foto vmaken van demotorruimte. Misschein dat het dan duidelijk wordtt.

Re: E36 328i Coupe
Geplaatst: 19 nov 2011, 16:06
door AtlasTelamon
A picture says more than a thousand words.
Re: E36 328i Coupe
Geplaatst: 19 nov 2011, 17:27
door MParallel
AtlasTelamon schreef:Een M50 inlaatspruitstuk heeft bredere kolommen / tunnels ...
Zeg maar inlaatkanalen.
Ze zijn overigens even breed (inlaatpoorten zijn gelijk) maar de interne diameter is flink groter (geloof zelfs 40%).
Ook zijn ze korter. (hoe korter hoe meer power bovenin, hoe langer, hoe meer onderin.
Re: E36 328i Coupe
Geplaatst: 19 nov 2011, 19:13
door MFW
Is deze foto niet goed genoeg?
- Spoiler: Laat zien

En als ik een nieuwe foto moet maken, moet ik een foto maken van een specifiek gedeelte van de motor?