Pagina 3 van 3

Re: Bekende kwalen / gebreken

Geplaatst: 26 jun 2008, 11:28
door rene4u
Verdomd, ik heb precies hetzelfde!!

Een bak laten demonteren is zeker geen goedkoop grapje.... -_-

Re: Bekende kwalen / gebreken

Geplaatst: 26 jun 2008, 18:04
door tommy_hf
Als je kosten wil besparen, gewoon wachten tot je een keer een nieuwe koppeling nodig hebt. Dan kost het je nauwelijks extra. Ik heb hier een 8 pagina's gescanned TIS document met de fix.
Bak in en uitbouwen kost rond de 175 euro. Valt niet helemaal onder "fortuin aan arbeid" denk ik.
Bekend probleem, irritant en het stelt niks voor als je het niet bewust opzoekt, je merkt het in de praktijk niet eens.

Re: Bekende kwalen / gebreken

Geplaatst: 27 jun 2008, 16:21
door joost
et plastic laagje op de onderste helf van mijn armsteunen in de voordeuren is behoorlijk beginnen afbladeren na in de zon van frankrijk te hebben staan. :(
erg balen!

Re: Bekende kwalen / gebreken

Geplaatst: 28 jun 2008, 14:14
door ED ED
in en uitbouw van een bak €175 ?
dat is een zeer laag uurtarief

Re: Bekende kwalen / gebreken

Geplaatst: 01 jul 2008, 19:13
door tommy_hf
Dit bedrag heb ik uit een factuur. Ik weet niet in hoeverre Bas ons matst, maar dat was op een E36 speelauto.

Re: Bekende kwalen / gebreken

Geplaatst: 11 aug 2008, 21:16
door AnCo
Wel laat ik dan ook maar een duit in het zakje doen.
Afgelopen vakantie heb ik in Frankrijk de turbo kapot gehad. Kosten - inclusief 6 liter olie- en filter - €2130,- Mijn wagen had 124k gelopen. Ik prakkiseer mij suf wat de oorzaak kan zijn. Ik ben best wel een stevige rijder maar niet zo een die zijn wagen verkracht. Waarschijnlijk ligt de oorzaak bij de vorige eigenaar. Deze heeft er altijd zeer voorzichtig mee gereden. Toen ik de wagen kocht met 105k op de teller zat er nog een originele band met goed profiel op. Erg voorzichtig mee gereden dus. Ik heb me laten vertellen dat altijd op lage toeren rijden net zo slecht voor de turbo is als altijd op hoge toeren rijden.

Re: Bekende kwalen / gebreken

Geplaatst: 11 aug 2008, 21:24
door joost

Re: Bekende kwalen / gebreken

Geplaatst: 13 aug 2008, 00:36
door fransje1973
ik lees hier veel klachten over kapotte turbo's, en in veel gevallen is dat ongetwijfeld een gegrondde klacht.. ik weet ook dat een turbootje een gevoelig stukje techniek is, en er wat inzicht in de techniek moet zijn, of een stukje info bij de verkoop van een auto met turbo of dat nou benzine of diesel is...dit ontbreekt natuurlijk vaak bij de verkoop.(verkopers hebben zelf geen idee hoe zo'n ding werkt). een hoop mensen hebben de gewoonte of neiging om nog ff een dot gas te geven en vervolgens hun motor uit te zetten.dat is dus zeer schadelijk voor je turbo, op het moment dat je je motor nog ff naar de 6 a 7 duizend toeren jaagt, jaag je je turbo naar de 150000 tot 200000 toeren! (dat is niet overdreven) zoveel toeren maakt zo'n ding en dat kan hij ook handelen. maar op het moment dat jij je kontakt terugdraait stop je je motor, maar daarmee ook je oliepomp en je olietoevoer naar je turbo...ik ben al vanaf mijn 16e werkzaam in de autotechniek, en ik denk dat een hoop turbootjes sterven door te weinig info van verkopers...ik heb zelfs collega-monteurs wel eens op hun klote gegeven die dit niet wisten. ik rij nu zelf sinds kort een e46 323i, heb er een golfje 3 diesel op ingeruild met 388000 km op de teller... golfje deed het nog prima, maar ik wilde weer eens een leuk autootje rijden en heb er voor gespaard.. het eerste wat ik heb gedaan is hem flink warm laten draaien, en hem verwend met verse 5w30 olie en nieuw filtertje. warm laten draaien omdat de olie dan waterdun is, en er zoveel mogelijk olie uitloopt.ik maak er weer een lang verhaal van, maar ik ben vanaf mijn pubertijd al monteur, en weet waar ik over praat... ik sta zo vaak reparaties uit te voeren aan auto's die eigenlijk niet nodig geweest waren, en dat vind ik zo zonde. mensen die gewoon nooit oliepeilen, doorrijden met kokende motoren enzovoort... het is zo zonde, autorijden is tegenwoordig al duur genoeg toch?

grtjes frans

Re: Bekende kwalen / gebreken

Geplaatst: 13 aug 2008, 07:12
door AlpinaDrachten
@ fransje1973

Jou kunnen we wel gebruiken op het forum.
Gelukkig ben ik geintereseerd in de techniek en weet ik aardig hoe een turbo werkt. De variablele geometrie blijft gevoelig zeker bij diesels.
Bij dit turbo verhaal hoort ook zeker de gedachte die veel mensen hebben over een motor die op bedrijfstemparatuur is.
Watertemparatuurmeter in het midden planken maar...... Helaas gaat dit niet op. Ik hanteer zelf altijd een km of 10 tot 12,5 voordat mijn turbo vol belast word.. Weet niet of dit in de praktijk altijd genoeg is maar het is allicht beter als de anderhalve km waarna de temparatuurmeter aangeeft dat ie op temparatuur is...

Re: Bekende kwalen / gebreken

Geplaatst: 13 aug 2008, 10:15
door Mac
Mooi en duidelijk verhaal Fransje! Fijn om zo'n techneut hier op het forum erbij te hebben :duim:
Ik ben nog wel steeds benieuwd hoe je wagen eruit ziet ;)

Re: Bekende kwalen / gebreken

Geplaatst: 13 aug 2008, 11:13
door Griffendahl
AlpinaDrachten schreef:Ik hanteer zelf altijd een km of 10 tot 12,5 voordat mijn turbo vol belast word.. Weet niet of dit in de praktijk altijd genoeg is maar het is allicht beter als de anderhalve km waarna de temparatuurmeter aangeeft dat ie op temparatuur is...
't Is op zich niet echt veel, in mijn vorige auto zat een olie temperatuur meter en daar kon je gewoon zien dat de olie pas op temperatuur begon te komen na een ruime 20 km... Ik houd dat dan met deze auto ook minimaal aan, echter heb ik makkelijk praten, draai sowieso bijna nooit vollast en kom naar mijn werk nagenoeg nooit boven de 2000 rpm :roll:

Re: Bekende kwalen / gebreken

Geplaatst: 13 aug 2008, 17:16
door AlpinaDrachten
Griffendahl schreef:
AlpinaDrachten schreef:Ik hanteer zelf altijd een km of 10 tot 12,5 voordat mijn turbo vol belast word.. Weet niet of dit in de praktijk altijd genoeg is maar het is allicht beter als de anderhalve km waarna de temparatuurmeter aangeeft dat ie op temparatuur is...
't Is op zich niet echt veel, in mijn vorige auto zat een olie temperatuur meter en daar kon je gewoon zien dat de olie pas op temperatuur begon te komen na een ruime 20 km... Ik houd dat dan met deze auto ook minimaal aan, echter heb ik makkelijk praten, draai sowieso bijna nooit vollast en kom naar mijn werk nagenoeg nooit boven de 2000 rpm :roll:
Hehehe dan zal ie lekker roeten als ie een goed op zn flikker krijgt bij het stoplicht denk ik!! ;)

Re: Bekende kwalen / gebreken

Geplaatst: 13 aug 2008, 17:41
door Griffendahl
AlpinaDrachten schreef:Hehehe dan zal ie lekker roeten als ie een goed op zn flikker krijgt bij het stoplicht denk ik!! ;)
Nee, dat doet die niet... Ik rijd ook wel eens naar andere plekken als mijn werk ;)

Re: Bekende kwalen / gebreken

Geplaatst: 13 aug 2008, 19:43
door Mario TT
Ik heb het heel soms dat als ik bij mij voor de deur wegrij dat ik zonder te stoppen 50km rij naar mijn werk. Ik woon aan de snelweg en als ik het ene stoplicht meeheb dan zit ik al in de 80km zone. Meestal rij ik 90-100km/uur en vandaar dat ik ook heel zuinig rij (1400km op 1 tank). Ik trek altijd rustig op als hij koud is en laat de motor als ik geparkeerd heb altijd 30sec-1minuut stationair draaien alvorens ik hem uitzet. Hopelijk spaart dit de turbo. Maar hoezo is het schadelijk voor een turbo om altijd lage toeren te draaien? Eens in de zoveel tijd geef ik ff gas en dan rookt mijn auto behoorlijk, meestal bij de 2e keer gas geven is dit alweer weg.

Re: Bekende kwalen / gebreken

Geplaatst: 13 aug 2008, 20:42
door AnCo
fransje1973 schreef:ik lees hier veel klachten over kapotte turbo's, en in veel gevallen is dat ongetwijfeld een gegronde klacht.. .........................enz.
grtjes frans
Vanwege de vele turbo klachten heb ik een topic geopend over mogelijke oorzaken van het defect raken van een turbo.

http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f=33&t=2987

Graag ook jou reaktie fransje1973