@ Kingfisher, het klinkt ook allemaal erg onlogisch.
De werking van een thermostaat is toch dat deze opengaat bij een bepaalde temperatuur, deze temperatuur is op het moment dat de koelvloeistof in de motor te warm aan het worden is en niet meer de warmte kwijt kan. Op dat moment gaat de thermostaat openstaan om te gaan koelen via de radiator. Als de klep constant of bij bv 60 graden gaat openstaan zal de koelvloeistof nooit de kans krijgen om warm te worden en dus komt de motor niet op bedrijfs temperatuur. Heel logisch lijkt mij maar de zogenaamde experts denken hier dus blijkbaar anders over.
Wat heb jij dan voor koelvloeistof temperatuur na een lange rit?
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Geplaatst: 10 feb 2012, 12:38
door Kingfisher
Zelfde als jij, ongeveer 65 graden, maar met deze buitentemperaturen duurt dat echt wel eventjes voordat ik dat haal.
Alleen afgelopen zomer in Spanje haalde ik een temperatuur van tegen de 80 graden, maar beslist niet hoger dan dat.
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Geplaatst: 10 feb 2012, 12:52
door Kronos
Ook raar, ik ga het in de gaten houden en volgende week langs de garage
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Geplaatst: 10 feb 2012, 13:31
door tom_il
De EGR theromostaat is relatief klein en zal bij slecht functioneren de temp doen dalen, maar niet in die maten als een niet werkende Hoofd thermostaat.
Wat als de hoofd thermostaat wel werkt maar niet volledig afsluit ?? In dat geval zal de motor wel opwarmen maar niet zo snel als normaal.
ik ga op mijn wagen onderstaande kleppen voor de radiator plaatsen. Die BMW soms standaard plaatst.
ik heb de kleppen reeds. Moet alleen de stekkers nog hebben. Deze worden aangesloten op de DDE.
De kleppen ontgrendelen als de temp >90° . Dit zijn niet de kleppen die van de LCI welke gemotoriseerd zijn.
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Geplaatst: 10 feb 2012, 13:39
door Bonito Frans
Even een korte vraag, hoe lezen jullie de temperatuur uit?
Met andere woorden hoe weet je dat de temperatuur 60 graden is?
ik heb het idee om de EGR te vervangen, kijken wat er dan gebeurd.
Moet ik wel de huidige situatie goed weten...
Frans
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Geplaatst: 10 feb 2012, 14:49
door dw70
65 graden bedrijfstemp is te laag.
Probleem zit hem in de EGR en hoofdthermostaat. Na uitwisseling EGR: rond de 80 graden en iets daarboven (+2 graden). Daarna hoofdthermostaat vervangen en je bedrijfstemperatuur gaat naar de 88-90 graden celcius.
Gr,
Dw.
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Geplaatst: 10 feb 2012, 15:31
door h3b
Let op! niet elke thermostaat zal rond de 90 graden openen. Voor de E90 (n46b20 motor) is bijvoorbeeld de openingstemperatuur 105°C (voor een echte Gates thermostaat) http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... artcode=13
Per motortype zul je moeten controleren wat de exacte temperatuur is waarbij de thermostaat opent.
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Geplaatst: 11 feb 2012, 11:07
door lekkerwijf1
Egr thermostaat is welliswaar een kleine variant maar de koelwater loopt wel door de egr en het koelwater wordt dus verwarmt door de uitlaatgassen.
Pak het blok eronder maar is vast als de auto ff gelopen heeft ik denk niet eens dat je je hand er nog van af krijgt haha.
Ik heb destijds al 3 mensen deze tip gegeven omdat de dealer er niet uit kwam en bij alle drie heeft het tot nu toe gewerkt.
Wil niet zeggen dat het bij iedereen gaat werken want ik kan de situati niet zien maar het vervangen van deze kan geen kwaad het is geen duur onderdeel en het is makkelijk zelf te doen.
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Geplaatst: 11 feb 2012, 11:42
door tom_il
Om je een idee te geven na +/- 6km met een buitentemp van -8.5°C zat mijn temp op 70°C een 2 tal kilometer later had ik 80°C.
Als hij 70°C zitten de variable streepjes op de toerenteller op 4500 t/min. Dit is een goede manier om te checken of de motor op temp. Vanaf 80°C wijzigen deze niet meer en zitten ze op hun max. (is alleen voor een pre-LCI)
Misschien goed om te weten bij een automaat zal motor opschakelen bij een hoger toerental om de motor vlugger op temperatuur te brengen.
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Geplaatst: 12 feb 2012, 19:36
door Kronos
Dit weekend een paar honderd kilomter gereden en de koelwater temp. Goed in de gaten gehouden maar komt gewoon niet boven de 67 a 68 uit. Zoals jullie al aangeven is dit dus niet de normale bedrijfs temp. wat mij ook niet leek. Al denkt de dealer er dus anders over. Wat mij opviel is als de motor even wat mee toeren maakt bij bv optrekken of even ergens snel voorbij dan zakt de temperatuur een paar graden en komt deze na een tijdje weer terug op de oorspronkelijke temp.
Als ik de specs van de Gates thermostaat bekijk is dit 70 graden voor de EGR thermostaat en 88 graden bij de normale thermostaat. Hierdoor zou het dus helemaal niet mogelijk moeten zijn dat de slangen van het blok naar de radiator warm kunnen worden. Immers de thermostaat gaat het pas doen bij 70 en 88 graden en deze zitten volgens mij nog voor de slangen richting de radiator. Van de EGR thermostaat weet ik het zeker maar se plaats van de andere niet.
Tot welke positie moeten de variabele streepjes komen te staan?
De variable streepjes staan op hun max bij +/- 80°C . Op 70°C staat het eerste streepje +/- gelijk met 4500 t/min
Moeilijk uit te leggen zonder foto hoe ze eruit zien op hun max.
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Geplaatst: 12 feb 2012, 20:16
door Kronos
Bij mij verdwijnen de streepjes niet en mag ik volgens de streepjes tot 4500 toeren gaan. Zijn ze bij 80 graden dan helemaal verdwenen?
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Geplaatst: 12 feb 2012, 20:38
door Bonito Frans
Vandaag wat langer gereden, en met het verborgen menu de temperatuur in de gaten gehouden.
Op 80 km wegen 50 graden en op de snelweg 60 graden....
Zakte vrolijk naar weer naar 50 graden (soms zelfs 48) als ik rustig op een binnenweg reed.
Een tijdje stationair leverde 63-64 graden op.
Dus wel duidelijk waar mijn 'klachten' vandaan komen.
De vraag is alleen welke thermostaat ga ik eerst vervangen.
De EGS is lekker makkelijk te vervangen, waar zit de hoofdthermostaat?
Is deze ook zo makkelijk te vervangen?
Helaas heb ik daar niet op gelet toen ik de auto een beurt gaf.
Iemand een idee welke het eerst te vervangen? Of moet beide gezien de temperatuur?
Frans
Frans
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Geplaatst: 12 feb 2012, 21:43
door tom_il
Kronos schreef:Bij mij verdwijnen de streepjes niet en mag ik volgens de streepjes tot 4500 toeren gaan. Zijn ze bij 80 graden dan helemaal verdwenen?
Ze verdwijnen niet. Maar als je maar tot 4500 t/m mag gaan is je temp +/- 70°C
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Geplaatst: 13 feb 2012, 10:19
door Kingfisher
Ik heb gisteren tijdens ons ritje van 48 km ook maar eens de temperatuur in de gaten gehouden. Het was buiten -4,5 en zelfs na 48 kilometer stond de temperatuur op slechts 54 graden.
De terugreis, enkele uren later begon wat beter omdat ik de auto een tijdje stationair heb laten draaien. Even binnen de stad 70 graden aangetikt, maar na een snelwegrit en daarna wat langzamere weggetjes zakte de temperatuur weer tot onder de 60 graden. Lijkt mij toch niet gezond.