Pagina 3 van 4
Re: S50b30 probleem..........
Geplaatst: 26 apr 2012, 11:07
door e30Mpower
Ja maar ik heb reserve liggen, en wisselen is 20 minuten werk.
Dus dat ga ik vanavond doen.
Goed kans dat de as blijft hangen..dan loopt hij onderin ook niet fris.
Het lijkt ook als ik stationair gas geef en boven de 3000/3500 rpm kom dat hij het beter doet.
Re: S50b30 probleem..........
Geplaatst: 26 apr 2012, 11:45
door dw70
je hebt wel veel liggen om te testen..Jeetje mina. Half magazijn BMW S50 onderdelen...
Hobby sloper?
Niet wijs om voor jezelf uitleesapparatuur aan te schaffen?
Re: S50b30 probleem..........
Geplaatst: 26 apr 2012, 17:49
door e30Mpower
Selenoids zijn het ook niet....
Wat is er nog over ? brandstofpomp...filter ?
Re: S50b30 probleem..........
Geplaatst: 26 apr 2012, 18:58
door dw70
Solenoids. Selenoids waren actief in star-wars...
Als je hem nou eens meehelpt met remmenreiniger als je wilt accelereren via de gasklep. Dan kun je toch (zeer amateuristisch welliswaar) beoordelen of je pomp genoeg levert?
Inlaat beetje losnemen en erin spuiten op het moment.
Toch?
Heb je dan enige verbetering zou ik het filter als eerste vervangen....

Re: S50b30 probleem..........
Geplaatst: 26 apr 2012, 20:56
door e30Mpower
Op de slang na de filter voel ik genoeg doorstroming als de startmotor ronddraait.
Dus filter en pomp is dan uitgesloten.
Wel de stekkers van de injectoren gemeten..probleem alleen is dat ik geen held ben met meten.
Op beide draden van de injectoren staat iig 10 of 12 volt...met contact aan.
Moet 1 van die 2 draden geen massa wezen ?
Re: S50b30 probleem..........
Geplaatst: 26 apr 2012, 21:09
door dw70
1= + en krijgt 12V van je DME relais.
2= - en gaat naar je DME toe en wordt opgenomen in de transistorschakeling.
Trek de stekker maar. Dan heb je op 2 niks.
Vind het wel knap dat jij kunt voelen hoeveel druk je pomp levert met de hand. Laatst hiero een gast gehad waarvan de pomp bij nameten 2,5 bar leverde. Nou 2,5 bar voelt net zo aan als jij dat voelt. Maar was wel mooi niet genoeg. Nieuwe erop en bollen.
Re: S50b30 probleem..........
Geplaatst: 26 apr 2012, 21:23
door e30Mpower
Ik heb de stekkers los gemeten..dus niet op de injector.
Klopt het nou wel of niet dat ik op beide polen dan 12 volt meet ?
Klopt wat je zegt..ik kan geen juiste druk voelen natuurlijk, maar ik doelde meer op doorstroming ivm verstopte filter of defecte pomp.
Ik weet ff niemand die de brandstofdruk kan meten voor de deur.
En ik hoor de stappenmotor zoemen.
Re: S50b30 probleem..........
Geplaatst: 26 apr 2012, 21:45
door dw70
moet even corrigeren. Op beide staat 12V. Dus je meet correct. De DME pulseert via de - , En of dat klopt kun je alleen met een oscilloscoop meten. Daar stopt het voor jou even.
Bij 12V continue staat de injector open. Hij sluit als de auto gestart wordt en het andere pootje door de transistor aan massa gelegd wordt volgens een bepaalde takt. Die takt kan gecontroleerd worden met een scoop.
Je kunt wel de weerstand meten op de injector zelf. Stekker eraf en wat is dan zijn weerstandswaarde? Alle injectoren zijn identiek en hebben dus allemaal dezelfde weerstandswaarde. Kun je controleren of dat nog zo is? HIERBIJ GEEN CONTACT AANZETTEN en alle injectoren tegelijk losnemen. Dan beginnen met meten.
Re: S50b30 probleem..........
Geplaatst: 26 apr 2012, 22:05
door e30Mpower
Oke..dat zal ik morgen gaan meten..
Heb ook meteen de massa nog een keer gemeten van motor naar chassis..dat is gewoon goed.
Massakabel van boom naar bobine is ook goed.
Vanoscumputer gewisseld..
Nu nog de bobine draden meten..doe ik ook gelijk morgen.
Alleen de stappenmotor zoemt..wat daar de bedoeling van is ?
Re: S50b30 probleem..........
Geplaatst: 26 apr 2012, 22:31
door dw70
zoemen is correct. Tijdens stilstand gaat je gasklep dicht, geen lucht meer. Via een bypass "met regelbaar klepje" stroomt er toch lucht de kamer in. Ik maak ze gewoon eens in de zoveel jaar schoon met een reiniger. Samen met het gasklephuis en gasklep.
Re: S50b30 probleem..........
Geplaatst: 27 apr 2012, 11:05
door e30Mpower
Vandaag heb ik een bedrijf laten komen die gespecialiseerd is in storingen e.d.
Uitgelezen en gedaan..en uiteraard zoals zovaak..geen storingen ! wel 90 euro lichter uiteraard.
Wel heeft hij geconstateerd dat de vonk slap en te langzaam was.
Dan zou je denken een defecte krukassensor oid, maar aan de andere kant als die defect zou zijn..zou dat uit te lezen zijn.
Moeilijk weer..
Re: S50b30 probleem..........
Geplaatst: 27 apr 2012, 11:42
door dw70
dan mag je weer onder de kap de weerstand van de bobines meten. Alle 6 opmeten en opschrijven. Zie je dat er eentje ver naast de waarde van de anderen terechtkomt weet je genoeg.
Re: S50b30 probleem..........
Geplaatst: 27 apr 2012, 12:17
door e30Mpower
Dat zal ik doen...zal er voor de zekerheid 6 andere monteren...heb ik nog liggen.
Ik weet zo goed als zeker dat dit het niet kan zijn...maar goed.
Met mijn geluk kan het best alsnog de krukassensor zijn, wel uitgewisseld voor een gebruikte, gaf geen verbetering.
Maar ze zouden ook beide kapot kunnen zijn, en dat de storing niet uit te lezen is
probleem is dat ik voor 2 uur vandaag iets kan bestellen om het morgen in huis te hebben, anders heb ik het pas volgende week woensdag.
Re: S50b30 probleem..........
Geplaatst: 27 apr 2012, 12:58
door e30Mpower
uitlezen kan natuurlijk ook niet (bedenk ik me net) omdat de accu leeg heeft gestaan, en het storingsgeheugen daarom gewist zal zijn.
Lekker handig weer.
Heb iig een krukassensor besteld..morgen in huis.
Re: S50b30 probleem..........
Geplaatst: 27 apr 2012, 19:40
door Adriaan323i
Misschien een domme vraag maar is je dynamo goed? Laad deze de accu goed op? Rond de 13,5 a 14 volt?