gechipt 330i E46 M54 Automaat

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Bericht door bofkont » 11 jul 2012, 18:25

Een M54 330i is van zichzelf al een fenomenaal sterk blok, chippen is vrijwel zinloos, de gasrespons en Driveability kan een kleine verbetering geven.
Moet het sneller neem dan een E46 M3, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Bericht door Dutchie » 11 jul 2012, 19:02

E46 M3 is dan wel iets duurder.

Maar heb ook het gevoel dat die van ons al gechipt is, hoe dat ding aan zijn gas hangt is niet normaal, als je een heel rustig in zn 2 rijd, en je geeft een tikje gas krijg je gewoon een whiplash.

hebben ook het geluk dat bij ons de VANOS nog super werkt.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

BMWe1
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:48
Locatie: Bilthoven

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Bericht door BMWe1 » 19 nov 2014, 20:19

Dat kan toch nooit goed zijn de toerenbegrenzer 1200rpm verzetten? :(

Motor onderhand al opgeblazen? Hoop het niet! Graag hoor ik van jullie!

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Bericht door Dutchie » 20 nov 2014, 13:43

Ik ben op het moment ook aan het onderzoeken wat een beetje de max is qua toeren, wil de mijne ook wat omhoog krijgen.

De motor moet dit aankunnen, enige wat het probleem zou moeten zijn zijn de hydraulische klepstoters, die zouden dit niet aan kunnen en zouden de kleppen na 7250 toeren gaan zweven = weg M54.

Maar aan de andere kant ken ik iemand die M54's tuned en er een aantal op 7500 en zelfs 8000 toeren heeft lopen, compleet standaart.

Ik ga van de winter massieve klepstoter laten draaien, en kijken wat voor winst ik kan pakken met de toerenbegrenzer.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
Outside the Box
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 mei 2014, 18:03

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Bericht door Outside the Box » 03 jan 2015, 11:47

Bekend verhaal. Vermogen winst bij deze modellen is ook echt niet te merken, helemaal mee eens
mijn showroom viewtopic.php?f=29&t=40928
E46 328 Coupe

Gebruikersavatar
Amsterdammer
Berichten: 273
Lid geworden op: 30 nov 2014, 13:43
Locatie: Stockholm

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Bericht door Amsterdammer » 04 jan 2015, 15:48

Volgens de vorige eigenaar van mijn 330i is mijn blok ook gekieteld, helaas heb ik geen bank en kom ik van een 1.6 16v blok dus schiet mij maar lek, ik weet (voorlopig) niet wat voor resultaten het chippen heeft geboekt. Vorige eigenaar wist mij te vertellen dat mijn blok nu op 252pk en 330nm zit (korreltje zout uiteraard).

Maar om even in te haken op Dutchie, in S stand schakelt mijn auto verder bij 7500-7600 toeren...is dat normaal zo of bereik je dat alleen dmv chippen ?
Laatst gewijzigd door Amsterdammer op 04 jan 2015, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Edward2
Berichten: 507
Lid geworden op: 05 feb 2014, 22:00
Locatie: Aadorp (Overijssel)

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Bericht door Edward2 » 04 jan 2015, 18:02

Das niet "normaal"
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!

Gebruikersavatar
Amsterdammer
Berichten: 273
Lid geworden op: 30 nov 2014, 13:43
Locatie: Stockholm

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Bericht door Amsterdammer » 04 jan 2015, 18:33

Wat adviseren jullie: op een bank zetten en kijken wat er aan de hand is, (mogelijke) chiptuning ongedaan maken of gewoon zo lekker door tuffen ?
Zoals jullie misschien van mij begrijpen, neig ik zelf naar optie 3

Edit: 6500 toeren max. in S...ik moet even van de paddenstoelen afblijven. :o

Gebruikersavatar
JzAero
Berichten: 1897
Lid geworden op: 24 feb 2012, 18:52
Locatie: Utrecht

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Bericht door JzAero » 05 jan 2015, 18:15

Als je niet altijd de wagen doortrekt zou ik het lekker laten zitten. 6500rpm is standaard :)

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Bericht door Dutchie » 05 jan 2015, 18:36

6800 is nog velig,vmaar hoe meer toeren, hoe meer slijtage aan de motor.

Ben de mijne nu klaar aa het maken voor 7250-7300 toeren (dmv racelagers, uitlaatlijn en op de bank afgeregelde chip), dan zou ik icm 102 octaan benzine de 270-275pk moeten halen

Als ik ook de klepveren nog zou vervangen door sterkere 12mm lift veren dan zou ik veilig 7800-8000 toeren moeten draaien, en is 300pk mogelijk. Maar dat vergt wel heel veel van je motor, en met de turbo plannen die ik heb wil ik ook weer niet teveel investeren in het atmosferisch optimaal maken.

We gaan het zien, ik ga jullie op de hoogte houden van de resultaten.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
eric-328
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 jan 2014, 15:14
Locatie: Zuid Limburg

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Bericht door eric-328 » 06 jan 2015, 11:05

Toerentallen zijn niet belangrijk (wel natuurlijk voor de levensduur van het blok). Je moet kijken naar het verloop van de vermogensafgifte. Doorgaans brengt alleen het verhogen van het max toerental niets omdat het blok inkakt.
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Bericht door Dutchie » 06 jan 2015, 11:49

Uiteraard moet je de software compleet aanpassen op het toerental, maar nou is het bij de M54 algemeen bekend bij de tuners dat die gewoon door blijft trekken, ookal laat je 'm 8000 toeren lopen. Vandaar dat het een super motor is om atmosferisch optimaal te krijgen.

Ik merk nu al bij de mijne (gechipt maar wel 6500 begrenzer) dat ie vol doortrekt tot aan de begrenzer en in de begrenzer echt vol geknepen wordt.

Dat bedrijf waar ik 'm wil laten chippen heeft er een aantal gehad, die op de bank 265pk bij 7250 toeren leverde, en 290pk bij 7800 toeren, met alleen aanpassingen om veilig dat toerental te kunnen halen.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Bericht door Dutchie » 07 mei 2015, 15:18

Inmiddels is de mijne gechipt. (was voorheen dus toch standaart software..)

Afgesteld op 102 octaan benzine, toerenbegrenzer naar 7000, o2 sensoren uitgeschreven. Zijn nu nog bezig om de begrenzer van 'fuel-cut' naar 'ignition-cut' om te zetten, dan wordt het feest :gekdoen:

Zou nu icm de open uitlaat op 250pk @ 7000 toeren moeten zitten.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Kevinio
Berichten: 83
Lid geworden op: 21 apr 2015, 07:21
Locatie: Helmond

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Bericht door Kevinio » 08 mei 2015, 07:58

Op een M54 is 8000rpm wel een beetje de max gezien je zuigersnelheid. Enkel ignition cut geeft wel een tragere gasresponse vind ikzelf, maar het geeft wel spektakel natuurlijk (waar het bij driften stiekem ook wel om draait :shine: ).

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: gechipt 330i E46 M54 Automaat

Bericht door Dutchie » 08 mei 2015, 08:28

In de originele software staat de soft-cut (toerenbegrenzer, fuel-cut) op 6500, maar er staat een hard-cut op 7200 (fuel- en ignition cut), dat is de limiet van de motor, want daarboven gaan de kleppen zweven. Met wat aanpassingen kan je de M54 7600 laten lopen, dat is echt wel een beetje de max, ook met een gebouwde motor.

Mijne loopt met 7000 nog redelijk veilig, en omdat ie wat armer loopt en de ignition timing wat strakker staat loopt ie in de begrenzer al aardig te klappen, ipv dat ie constant 7000 loopt (doet nu meer ratatata :D ). dus dan zakt ie iedere keer naar 6700 of 6800, dus dat scheelt al weer iets.

En ja, ignition-cut is gewoon spektakel! meter lange vlammen uit de uitlaat :gekdoen: eerst maar is kijken in hoeverre dat mogelijk is.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”