Pagina 3 van 11

Re: Motortemperatuur

Geplaatst: 23 jan 2013, 22:58
door tom_il
Die EGR thermostaat is één van de meest voorkomende problemen, ik zou zelfs durven zeggen een 100% probleem zodra de wagen wat kilometers heeft. En een probleem de ze bij BMW negeren. Meestal reageren ze zelfs met te zeggen dat het normaal is. En vermits je niet eenvoudig kan aflezen of de motor op temp komt weten de meeste niet dat ze een probleem hebben.
Zonder de fora door te lezen had ik de mijne ook nooit vervangen.

Re: Motortemperatuur

Geplaatst: 23 jan 2013, 23:21
door henri.thijssen
Het veradelijke bij BMW is dat je het eigenlijk niet echt merkt, omdat wij niet echt een temp meter hebben.
De stipjes langs je toerenteller vallen niet echt, en nog geen eens iedereen weet dit.
Het is dat het vorige week echt zo koud was, en het in de auto niet warm werd, anders zou het mij niet eens opvallen. Terwijl het volgens mij toch niet echt gezond is voor je motor (en je portemonee)

Re: Motortemperatuur

Geplaatst: 23 jan 2013, 23:34
door ddv
Het viel mij alleen op door de streepjes bij de toerenteller, want in de auto zelf werd het gewoon warm. Nu ik het vervangen heb, zie ik ook mijn streepjes veel sneller dalen. Gek dat ze dit bij de dealer niet weten of adviseren bij een beurt.

Re: Motortemperatuur

Geplaatst: 24 jan 2013, 10:02
door BenP
Ook ik heb zojuist mijn EGR thermostaat vervangen. De motor wordt nu binnen redelijke tijd rond de 80 graden. Soms iets erboven (84) en soms net eronder (78). Na een stukje autobahn koelde hij af tot 78 graden, daarna bij normaal rijden provinciaal constant tusse de 82 en 84 graden. Ik ga er vanuit dat dit gezien de temperatuur van -5 hier wel in orde is. De 90 graden tikte hij aan na een tijdje stationair draaien. Maar ook ik vraag me af of zo rond de 80 graden normaal is of dat hij eigenlijk nog iets warmer zou moeten worden.

Re: Motortemperatuur

Geplaatst: 24 jan 2013, 10:58
door tom_il
Zie mijn mail hierboven Ben. 90°C ga je niet veel zien.

Vermits dat er een bijkomende electrische verwarming voor het interieur bij de diesel zal het ook daar minder opvallen, tenzij zoals henri al aangeeft het echt kouder word.

Re: Motortemperatuur

Geplaatst: 24 jan 2013, 20:54
door kos.be
Door al die verhalen hier en het feit dat mijn 520 al 150.000km op de teller heeft, begon ik ook wat ongerust te worden, dus maar even de OBD bluetooth module weer ingestoken om te controleren...

Dit was het resultaat bij 120km/u en -2°C:
Afbeelding

Bij cruise control op 90km/u (SMOG alarm) en in 6e versnelling:
Afbeelding

Thermostaten lijken me dus nog wel in orde!

Re: Motortemperatuur

Geplaatst: 24 jan 2013, 21:04
door KDD
kos.be schreef:Door al die verhalen hier en het feit dat mijn 520 al 150.000km op de teller heeft, begon ik ook wat ongerust te worden, dus maar even de OBD bluetooth module weer ingestoken om te controleren...

Dit was het resultaat bij 120km/u en -2°C:
Afbeelding

Bij cruise control op 90km/u (SMOG alarm) en in 6e versnelling:
Afbeelding

Thermostaten lijken me dus nog wel in orde!
Wat kost zo een OBD Bluetooth toestel en waar kan je dit kopen?
Heb Vande week ook de egr vervangen maar de streepjes aan de toerenteller verdwijnen nog steeds niet allemaal. Zou wel graag willen weten welke temperatuur ik dan wel bereik .....


Alvast dank...

Re: Motortemperatuur

Geplaatst: 24 jan 2013, 21:16
door tom_il
De streepjes verdwijnen nooit helemaal. Vanaf 80°C bewegen ze niet meer.
Op het geheime schermpje kan je de temp aflezen.

Re: Motortemperatuur

Geplaatst: 24 jan 2013, 21:22
door kos.be
Bij een LCI doen die steepjes in de toerenteller helemaal niets...

Ik heb deze module gekocht, kost nu nog iets van een 12 euro (gratis verzending!), ik heb 'm nog in de 20 betaald.

De applicatie is Torque Lite, gratis te downloaden van Google Play voor Android, er is ook een betalende versie.
Voor iOS zijn er gelijkaardige apps te verkrijgen.

Re: Motortemperatuur

Geplaatst: 24 jan 2013, 22:30
door KDD
tom_il schreef:De streepjes verdwijnen nooit helemaal. Vanaf 80°C bewegen ze niet meer.
Op het geheime schermpje kan je de temp aflezen.
Het geheime schermpje? Waar vind ik dat? Bij mij blijven er steeds 4 streepjes ofzo staan....

Dat is dan normaal?

Greets

Re: Motortemperatuur

Geplaatst: 24 jan 2013, 23:25
door ddv
Vanaf 4600 toeren blijven er streepjes staan. Dat is normaal.
Wanneer je de motor uit zet verdwijnen ze allemaal.

Re: Motortemperatuur

Geplaatst: 25 jan 2013, 10:05
door tom_il
KDD schreef:
tom_il schreef:De streepjes verdwijnen nooit helemaal. Vanaf 80°C bewegen ze niet meer.
Op het geheime schermpje kan je de temp aflezen.
Het geheime schermpje? Waar vind ik dat? Bij mij blijven er steeds 4 streepjes ofzo staan....

Dat is dan normaal?

Greets
yep dat is geheel normaal.

Op het schermpje tussen de lellers kan je een menu oproepen waar je onder andere de temp kan aflezen.
ik heb niet direct een link bij de hand. Google maar eens op secret menu BMW

Re: Motortemperatuur

Geplaatst: 25 jan 2013, 16:43
door bmwrookie
Precies de thread die ik zoek. Ik heb ook een vraag, mijn E61 heeft ook zo'n waarschuwingsgebied dat zakt. Van/naar mijn werk zit ik altijd op een N-weg met niet echt harder dan 80, het valt mij op dat dan het waarschuwingsgebied soms niet verder zakt dan 4500 toeren (ook niet na 35km rijden), maar soms ook wel.

Op de snelweg zakt hij altijd meteen helemaal naar onderen (rond de 4600 toeren), is dit normaal? Kan het zijn dat de motor gewoon niet genoeg wordt belast? Aangezien het maar 2 streepjes scheelt, lijkt me dat de motor toch grotendeels op temperatuur is.

Rookie

Re: Motortemperatuur

Geplaatst: 25 jan 2013, 18:45
door tom_il
Zou altijd tot beneden moeten zakken, dan heeft hij minstens 80°C. Je kan er zo goed als zeker van zijn dat je EGR thermostaat stuk is.

Re: Motortemperatuur

Geplaatst: 25 jan 2013, 19:29
door ayyildiz18
OBD-Module kopen acht ik zinloos. Je kunt heel makkelijk het geheimmenu openen. Genoeg voorbeelden op youtube en diverse fora. Geheim menu geeft exact aan hoeveel graden het is.