Automaat flush etc.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
stefan328
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 jun 2012, 08:07

Re: Automaat flush etc.

Bericht door stefan328 » 15 feb 2013, 18:22

Ben best benieuwd. Wel echt k*t van je blade. Die ziet er erg beroerd uit zo. Weet je ook weer waar je geld heen gaat. pfff. Mijn torro blijft ook lekker in de schuur staan tot eind maart of zo. Eerst al die pekel en gladheid weg voor dat hij weer naar buiten mag.

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: Automaat flush etc.

Bericht door Hugo M » 15 feb 2013, 23:55

Die Blade breng ik woensdag weg, 1000,- waarde vermindering.
Dure seconden :(

Bak werkt goed zo op t eerste gevoel.
Verbruik is ook veel beter, kreeg hem al niet meer beter dan 1op8,5 , zag nu 1op10,5 staan. ;)

Eind goed al goed.
Was in iedergeval erg snel voorelkaar :///m:
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Automaat flush etc.

Bericht door AdE39 » 16 feb 2013, 00:12

Hallo beste Hugo,

Het is erg goed om te horen dat het met u goed gaat, zonder enige verwondingen.
De materiele schade is te repareren en te vervangen.
Het is natuurlijk erg goed van u, dat u met verstand heeft gereden, daardoor is u veel leed bespaard gebleven.

Nu event terug komende op de reiniging van de automaat.
Bij ZF past men geen flush toe.
Ze gebruiken ook geen spoelmachine.
En er komt ook geen spoel of reinigings middel in de bak, dat is volgens mij ook de bedoeling niet, en kan zelfs misschien ook schadelijk zijn!

De service monteur Jörg Sagert laat de olie eerst wegvloeien uit de bak.
Haalt de carterpan van de bak weg, en haalt de filter er uit.
verder haalt Jörg Sagert het kleppenblok uit de bak, waardoor de rest van de olie uit de bak en de koppelomvormer en eventueel de koeler stroomt.
Het kleppenblok word in zijn geheel gedemonteerd en gecontroleerd op slijtage van de klepjes, de klepjes van het kleppenblok zijn eigenlijk niet meer dan veertjes en balletjes.
Wat er voor kan komen, dat is dat de balletjes slijtage plekken kunnen vertonen, en dat de veertjes wat slapjes zijn, dan werkt dat klepje dus niet helemaal perfect meer.
Dan worden alle veertjes en balletjes vervangen, zodat het geheel weer goed werkt.
Nu word het kleppenblok in zijn geheel gereinigd in een machine, zo ook de carterpan die inmiddels is ontdaan van de magneetjes, dan word de carterpan ook in de machine gereinigd.

Na de reiniging worden alle klepjes weer in het kleppenblok gemonteerd, en het kleppenblok word weer gesloten.
De electronica zal inmiddels ook gecontroleerd zijn, en weer op zijn plaats gezet zijn.
Als deze al gedemonteerd word uit de bak, het kan natuurlijk wel zo zijn.

Als de koppelomvormer vervangen word, dan word uiteraard de bak ook van de motor gedemonteerd, en weer gemonteerd.

Daarna word de automaat op een bepaalde temperatuur gevuld met de juiste olie, en bij ZF weten ze als geen ander welke olie de juiste is.
Jörg Sagert zal u nu ook wel vertellen, bij welke km stand of kilometers de olie vervangen dient te worden, want dat doet hij immers altijd.
Nu gaat hij de bak even testen of alles perfect werkt op schakelen.
Na de testrit gaat de auto weer de brug op, voor een controle op eventuele lekkages.
Asl alles echt goed is, is de auto klaar, en kunt u na het aftikken van de rekening weer genieten van een perfect schakelende automaat weer huiswaarts rijden, en met een very Big smile op uw face genieten van uw auto.
Het verversen van de automaat dient tussen de 80.000 en de 100.000 km te gebeuren.
een bak die niet tijdig ververst word of zelfs helemaal niet, die krijgt echt te maken met storingen en defecten.
Wat op zich echt geheel logisch is.

Aan de hand van uw uitleg, zal de service monteur echt wel weten wat er aan de hand is.
Dit zou hij indien de onderdelen voorradig zijn kunnen vervangen, ik weet dus niet wat zij voorradig hebben, maar het is een service punt van ZF zelf, dus kan het zijn, dat de koppelomvormer aanwezig is of binnen een zeer korte tijd bij hun is geleverd uit een magazijn.
De onderdelen zijn in Duitsland een stuk goedkoper dan in ons land, dus bij ZF dan ook, dus had u hier al een voordeeltje kunnen behalen.

Als we gaan kijken naar de prijs van de olie die gebruikt dient te worden, zijn we hier onderhand al aan de kosten van de olie, de kosten van de hele olie wissel bij ZF kwijt.

Maar ik zeg het nogmaals, een afspraak dient wel gemaakt te worden, anders loopt het uit op een teleurstelling.
velen weten inmiddels al waar ze wezen moeten voor hun verversing van de automaat.
Ik ben dus lid van erg veel auto fora en niet enkel van BMW, maar ook van MB en Audi, en hier weten de forum leden het ook al.
De dealers beweren dus allemaal dat een olie verversing niet hoeft te gebeuren, het betreft hun immers LL olie!!
Zij denken dus dat de afkorting LL staat voor eeuwig te gebruiken olie, en dat is dus geheel onjuist.

LL staat dus voor LongLife olie, dat betekend niet meer dan dat de oilie een goede 10.000 km langer gebruikt kan worden, dan een goede niet LongLife olie.
Ik heb dit al van divesre forum leden aangehoord, en hun iets anders in hun oor gefluisterd, geloof het echt nooit.
Dan zou de motorolie ook niet meer veravngen te worden, als men LL olie gebruikt.

Sterker nog die zooi komt mooi niet in mijn motor van mijn auto!
Deze olie staat stijf van de aditieven ( dopes ), om de olie schoon te houden, dus waar blijft die rommel allemaal??
In het filter, in de olie kanalen? Wie zal het zeggen.

Ik gebruik dus een zeer goede olie met een hoge kwaliteit, de kwaliteit kan ik terug vinden op de site van de olie producent, zo ook de andere vloeistoffen, die zij dus ook allemaal kunnen leveren.
Ik ben bij toeval bij dit merk terecht gekomen, en heb dit getest bij de vorige auto, een A6 TDI, die last had van klepperende komstoters, na het vullen met de door hun aanbevolen olie was het geklepper geheel over, het lag dus aan de viscositeit van de olie, terwijl deze werd aanbevolen door VAG.

Het merk, dat is Kroon olie, kijk eens op de site van Kroon.nl
U kunt op kenteken zoeken, wel eerst het personen autootje aanklikken, niet de Oldtimer.
Maar zo heeft iedereen zijn favotiete merken.

Succes.

Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: Automaat flush etc.

Bericht door Hugo M » 16 feb 2013, 00:29

tsjee wat een verhaal Ad.
maar wat ik niet begrijp is hoe de olie vanzelf uit de koppelomvormer kan stromen?
Het is volgens mij een gesloten "trommel" met alleen in het center een olie in en uitgang.
Daar blijft wel een paar liter in.
In de service manual staat niets over flushen, maar wel gewoon leeg laten lopen en filter vervangen.
Dan blijft dus ook een deel achter.
Mij lijkt dat flushen/reinigen wel goed, daarna komt er nieuwe olie in en stopt het als er weer schone olie uitkomt.
Dus de reinigingsvloeistof is er ook weer uit dan.

Men gebruikt 10 liter vloeistof.
Er zit de aanbevolen vloeistof in.
Nu hebben ze weer de vloeistof vernieuwd

Beter naar ZF, ja had gekund.
Maarja dat is achteraf.

Thanks voor de feedback en info.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

bmwhans
Berichten: 539
Lid geworden op: 18 jan 2008, 15:24
Locatie: gelderland

Re: Automaat flush etc.

Bericht door bmwhans » 16 feb 2013, 09:04

Volgens mij heeft Ad39 aandelen bij ZF het lijkt wel een reklame slogan voor ZF die we nu al voor de zoveelste keer lezen,ik vind het wel genoeg geweest zo. :bang:
ZF is niet één of andere goeroe,er genoeg andere bedrijven die kwalitatief hetzelfde werk leveren.

bmwfoekie
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 aug 2012, 16:32

Re: Automaat flush etc.

Bericht door bmwfoekie » 16 feb 2013, 12:21

Wat kost zo'n "beurt" bij ZF dan??
E46 330D touring Lifestyle Executive edition

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: Automaat flush etc.

Bericht door AlexS » 16 feb 2013, 13:13

ik dacht ergens hier te hebben gelezen een €400
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Automaat flush etc.

Bericht door AdE39 » 16 feb 2013, 19:17

Beste Hans,

Als u niets beters hebt, dan moet u niet zomaar iets willen roepen.
En beste Hans, dat is echt onzin wat u nu zegt.
Wie kent zijn product nu beter, de fabrikant of zomaar een bedrijf!
vele bedrijven weten erg vaak niet eens welke soort olie te gebruiken.
De dealers zeggen, een olie wissel/verversing is niet nodig, het is LL olie! Kwats dus.
Dus, dat genoeg zoveel bedrijven, dat is dus niet echt waar, u roept zomaar iets.

Het is gewoon zo, beter is er helemaal niet.
Kijk eens een keer verder op de andere auto fora, dan zult u echt zien, dat het weldegelijk zo is.
Verder rijd ik niet eens een automaat.

En ZF heeft dus echt geen reclame nodig van mij of wie dan ook.
De echte auto kenners en techniekers weten dit gewoon, waar ze wezen moeten.

Een olie wissel en het demonteren van het kleppenblok met alles er op en er aan, kost rond de 450,00 euro.

Dus dat commentaar is echt ongefundeerd, beste Hans.

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: Automaat flush etc.

Bericht door Hugo M » 16 feb 2013, 19:59

nou nou, laten we het rustig houden. :leip:

't is wel zo dat je ook niet voor een draagarmrubber naar Lemforder toe gaat of voor een motoroliewissel naar BMW zelf, of voor je brandstoffilter naar Bosch, en voor je oliepeilsensor naar Hella, en voor je LMM naar Siemens... :+

tuurlijk heeft ZF kennis van zaken.
maar de balletjes etc zijn nog goed, bak schakeld goed, waaom dan 450,- uitgeven als je een flush van 320,- kunt doen met de aanbevolen ATF (volgens de lijst van ZF)
Bij mij was helaas de koppelomvormer op sterven na dood toen ik de ATF flush deed, was t proberen waard.

Zullen we nu de boel afsluiten svp?

SLOTJE PLEASE! :h:
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Automaat flush etc.

Bericht door AdE39 » 17 feb 2013, 01:53

Hallo Hugo,

Mag van mij gerust op slot hoor.
Ik zal niet meer reageren.

Dat is voor mij nu over en uit.
Ik blijf voortaan wel in forum van het type BMW waar ik zelf in rijd.

Succes met de flush. :duim:

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: Automaat flush etc.

Bericht door Hugo M » 20 feb 2013, 23:31

Sprak vandaag iemand die exact dezelfde type auto als ik heeft gehad.
330i touring 2001 automaat.
Ook hij had met iets meer dan een ton de koppelomvormer stuk.
Zwak punt dus.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

bmwhans
Berichten: 539
Lid geworden op: 18 jan 2008, 15:24
Locatie: gelderland

Re: Automaat flush etc.

Bericht door bmwhans » 21 feb 2013, 11:54

Ik dacht dat de GM automaat zwakker was dan de ZF automaat maar niet dus blijkbaar. :(

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Automaat flush etc.

Bericht door AdE39 » 21 feb 2013, 15:52

Beste Hugo,

Mag ik dan aan jou vragen of het kleppenblok geheel gedemonteerd geweest is?
Want dat kan de enige mogelijkheid zijn omdat te controleren.
Is de electronica dan ook gecontroleerd.
Is er dan ook een modificatie uitgevoerd aan de delen van de automaat.
Zo kan ik nog wel een legio dingen bedenken om beter naar ZF te gaan.
Zo iets als een reiniger, dat komt dus echt bij mij niet in de bak, als er niet alles uit komt, dan heb je echt vette pech, dan lopen de onderdelen heerlijk in het reinigingsmiddel, dit is echt niet aan te raden dus.
En dan gezien dat er meerdere negatieve ervaringen zijn op de andere fora over revisiebedrijven die het vaak niet geheel juist of niet helemaal goed doen.
Kijk eens bij u, een kapotte koppelomvormer, dat was bij ZF echt niet voorgevallen.
Nu moet je 2 x terug.
Nee, als ik een automaat had, dan ging ik zeker naar ZF.
Ik ben met de vorige auto met een ZF automaat ook naar ZF geweest, en ik kan u vertellen, dat dit echt meer dan de moeite waar geweest is.
Het was overigens een A6 2.5 TDI.

Maar zoals ik al eerder zei, een ieder moet en kan gaan waar hij wil, het is dus echt geen verplichting.
De een neemt ook graag meer risico's, terwijl de ander voor de zekerheid kiest.

De rest zoals Lemförder etc. daar kan ik erg kort over zijn.
Die onderdelen die u opsomt, die koop ik wel via ebay.de
Die kunnen echter niet bij de fabrikant gekocht worden.

Verder kan men het niet direct een zwak punt noemen, er is niet eens een gedegen onderzoek verricht.
Wat ik echter wel kan zeggen, dat er vaak bij zeer slecht onderhoud, vaak meer slijtage plaats vind.
Dus dat er onderdelen stuk gaan.
Nu kunnen we dat niet op de huidige eigenaar toerekenen, maar eerder op de vorige eigena(a)(r)en!

Verder is er een dosis geluk nodig wat een auto betreft.

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: Automaat flush etc.

Bericht door Hugo M » 21 feb 2013, 20:16

Beste Ad,

Je lijkt me een vriendelijke man.

Maar graag zie ik dat je niet meer reageert op een topic dat ik geopend heb.
Ik merkt dat je heel erg overal over aan het uitwijden bent.
Ik merk dat je het topic niet geheel gelezen hebt!
Merk ook dat je nu total niet verdiept hebt in een koppelomvormer of de werking-gebreken daarvan.


Als ik naar zf was gereden was de koppelomvormer niet stuk geweest :s

Geen ruzie, maar ik kan de gegeven info missen als... :ja:

mvg,
Hugo
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Automaat flush etc.

Bericht door AdE39 » 22 feb 2013, 02:08

Beste Hugo,

Je zegt nu wel hele rare dingen!
Het gaat hoop ik toch wel goed met u?

Wie heeft er nu gezegd dat wanneer u naar Dortmund gereden zou hebben, dat de koppelomvormer dan niet stuk was gegaan, of was, ik heb dat dus niet gezegd.
Dat zijn toch nu echt uw eigen woorden, die u nu in mijn mond legt.
Als u beter had gelezen, dan had u het vast en zeker wel begrepen, dat ik dus bedoelde dat men dit daar wel had opgemerkt.

Maar ik laat het maar zoals het is.
En als dat ooit zo ver komt bij mij, dan word het uiteraard netjes opgelost.

Is de bike al weg gebracht voor reparatie, want ik hoop dat dit ook mee gaat vallen voor u.
Ik wens u veel succes toe met de afhandeling hier van.

Met vriendelijke groet, :duimen:
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”