Nog altijd niet opgelost

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
balblas
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2010, 17:55
Locatie: Bronkhorst

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door balblas » 01 mar 2013, 12:17

Weet het nog niet zeker. Gisteren nog even getest, zelfde probleem. Heb één keer in de DS stand geprobeerd, en kreeg noodloop. Auto van contact en was weer OK. Toen nogmaals tijdje volgas maar nu gewoon met de automaat in D en kreeg geen noodloop. 'k Ga toch ff langs Tunex denk ik. TBC...
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door henri.thijssen » 02 mar 2013, 16:22

Vandaag geprobeerd thermostaat te vervangen - niet gelukt :'(
Ik krijg de EGR niet los ter hoogte van uitlaat spruitstuk. Kom er niet tussen met mijn ratel (heb alleen dikke voor T40)
Kortom, handeltje weer terug moeten bouwen.
Tot slot brak ook nog de aflaat plus af toen ik hem indraaide. Ik denk dat ie wel dicht zit, maar morgenvroeg zal ik het wel op de straat. Ik ga volgende week wel naar een BMW specialist (in Asten).
Of iemand in Regio Eindhoven die wel juiste gereedschap (En ervaring) heeft om te helpen ?
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door henri.thijssen » 14 mar 2013, 13:55

Gisteren is de auto bij een BMW specialist geweest (in Asten)
Thermostaat vervangen, koelvloeistof vervangen.
Er zat n.b. een hoop water in het koelsysteem (vorige eigenaar goedkope .... geweest)
Gisteren met test rijden (30km) heb ik echter toch maar tot 73 kunnen komen. Op snelweg en -4 buiten !
Dus ik weet het niet. EGR thermostaat is ook nieuw.
Kortom nu zou toch alles goed moeten zijn zou je denken ?

Wat betreft het vreemde bijgeluid. Volgens hem niets aan de hand.
Doordat de DPF leeg gemaakt is en er geen tussendemper is ontstaat dit geluid.

Wat betreft > 230kmh. Dat weet ik nu nog niet. Ik weet ook niet of het temperatuur gerelateerd kan zijn, want als je motor niet warm is, krijg je geen max toeren dacht ik.

Hoe dit het met die paar andere mensen die ook bij Tunex geweest zijn, en ook niet boven de 230 komen ??
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
balblas
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2010, 17:55
Locatie: Bronkhorst

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door balblas » 14 mar 2013, 14:15

Ik ga zaterdag richting Italie, dus heb zat tijd om het te testen in Duitsland. Kom er op terug....
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door AlexS » 15 mar 2013, 19:00

@henri; met 73 bedoelde je graden watertemperatuur denk ik? Blijft ie ook zo koud als je op de snelweg (evt naar de 220 km/h) gaat?
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door henri.thijssen » 15 mar 2013, 19:31

Koelwater ja
Geheim menu nr 7
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Timmo6
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 feb 2013, 21:57
Locatie: België

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door Timmo6 » 16 mar 2013, 20:44

@Henri: die 73° is niet genoeg, er is dus wel degelijk een probleem met je koelingsysteem, de bedrijfstemperatuur ligt rond de 90°C.

yltkdy
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 feb 2012, 00:41
Locatie: Kamperland

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door yltkdy » 17 mar 2013, 11:02

Tsja, dit krijg je nou van dat chippen. Ik snap dat sowieso al niet. Je koopt een BMW omdat je het zo'n geweldige auto vind en vervolgens ga je aan de instellingen lopen kloten door hem te laten chippen. Je weet dat als er iets fout gaat met een auto als BMW reparaties heel kostbaar kunnen worden, maar nee hoor je moet en zal die paar extra paardekrachten er nog uitpersen. En als het fout gaat laten die chipbedrijven je gewoon barsten omdat ze donders goed weten dat het gigantisch fout kan gaan.

Als je het al doet laat het dan goed doen, oftewel door een VAKKUNDIGE TUNER. Deze zullen je ook uitleggen wat ze gaan doen en geven ook garantie op hun werk. Dat dit alleen niet goedkoop gaat zijn moge duidelijk zijn en had je waarschijnlijk net zo goed een zwaardere BMW kunnen kopen. Alleen chippen is vragen op problemen en vind ik persoonlijk ook niet dat je nog het recht hebt om over stealers te praten.

bmwhans
Berichten: 539
Lid geworden op: 18 jan 2008, 15:24
Locatie: gelderland

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door bmwhans » 18 mar 2013, 14:20

Helemaal mee eens.

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door AlexS » 21 mar 2013, 06:50

Henri, al nagedacht of je niet tijdelijk terug wil naar de standaard software om zo uit te sluiten of daar de oorzaak ligt? Wel vooraf afspreken met de tuner dat hij gratis weer terug plaatst als dat de oorzaak niet mocht zijn ..

Trouwens, ik lees net dat je een imitatie water thermostaat hebt gemonteerd, weet je zeker datje de juiste gemonteerd hebt? Soms zijn er thermostaten met verschillende openingstemperaturen, wellicht heb je een te koude geplaatst. Die gaat dan te vroeg open wat de koelwater temperatuur dus ook lager houdt.

Slechts een idee om dingen uit te sluiten..
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
balblas
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2010, 17:55
Locatie: Bronkhorst

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door balblas » 24 mar 2013, 07:27

Zoals gezegd een weekje wezen skieën in Italië. Flinke stukken 210 gereden zonder problemen. Maar toch één keer weer probleem gehad met wagen in noodloop. Dit was niet eens bij > 210, maar gebeurde tijdens accelereren van 190 naar 210 bergop. Contact even uit en weer aan en alles weer ok. Toch even terug naar Tunex dus.

Motortemperatuur ook in de gaten gehouden, en na het vervangen van beide thermostaten zit deze echt constant rond de 90 graden, ook bij koud weer, dus Henri er klopt echt iets niet aan jouw 530d. Ik heb overigens wel van die flappen voor m'n radiator.
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001

ayyildiz18
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:39

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door ayyildiz18 » 24 mar 2013, 11:22

Ik snap niet als het om kwaliteit gaat er ALTIJD bespaard moet worden. We schaffen allemaal (inclusief mezelf) een dure bmw aan voor X euro 's.....en dan gaan we kijken welke goedkoopste/best kwalitatieve auto band uit een test komt of zoals nu bij een "tunex" laten chiptunen voor 225 euro....etc.....Terwijl je weet dat voor 225 euro nooit een super goede software geschreven kan worden. Ik lees tig-keren noodloop...noodloop....noodloop....

Ga gewoon naar een echte chip-tuner. Zijn er diverse van te vinden op het internet. Geef gewoon paar honderd euro meer uit en het is klaar i.p.v. steeds gezeik te hebben........

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door henri.thijssen » 24 mar 2013, 11:31

Klopt. Zelfde geld voor imitatie vs Orgineel.
Dat heb ik wel geleerd ja.
Maar, in eerste instantie ging ik naar Tunex voor de roetfilter, en voor een bepaald bedrag meer wilde ze ook chippen, dus dacht ik, ok doe maar. Maar achteraf gezien heb ik daar toch wel spijt van.
Daarentegen heeft een 530D eigenlijk al genoeg power.
Wat betreft temperatuur. EGR en Hoofdthermostaat zijn vervangen, maar toch haal ikde 90 niet. 85 haal ik in de stad nog wel, maar beetje gas geven en hij zakt meteen.
Toch heb ik een idee dat het software matig is, ik zou andere niet weten wat ik nog meer kan vervangen.
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
balblas
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2010, 17:55
Locatie: Bronkhorst

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door balblas » 24 mar 2013, 13:37

Ik was me helemaal niet bewust dat chiptuning zoals bij Tunex van mindere kwaliteit zou zijn. Iemand tips voor een betere? Ik hoef niet perse voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, wil gewoon kwaliteit. Overigens merk ik ondanks dat een 530d van zichzelf al niet krap bemeten is wel degelijk verschil na 't tunen, dus ik zal niet snel teruggaan naar standaard software.
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001

ayyildiz18
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:39

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door ayyildiz18 » 24 mar 2013, 13:51

Een goede aanrader: obd-tuning in st.jansklooser.

www.obd-tuning.nl

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”