GTA'S 328I project

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
ec230n

Re: [e36] GTA'S 328I project

Bericht door ec230n » 23 dec 2013, 16:27

Mooie beschrijving. Ben heel benieuwd naar het gereedschap en het lagerwerk. Zelf ben ik bezig voor een persset voor de rubber lagerbussen maar weet niet hoe de sets zijn. De ene roept dit en de andere roept dat. Maar niemand nog die roept wat dit kost en hoe de set is.
Het geluid bij vermogen vragen in sportstand. mmmmmmmmmmmmmmmmmmm

smartye36

Bericht door smartye36 » 23 dec 2013, 17:51

blijft een gaaf ding die e21 :) en de e36 ook natuurlijk
e38 735i sedan, in bezit
e39 528i touring, gedemonteerd
e34 520i touring, gedemonteerd
e36 320i coupe, verkocht
e36 316i coupe, verkocht

gta

Bericht door gta » 02 jan 2014, 15:38

thanx heren :duimen:
laatste foto staat nu in de stalling en komt er pas uit wanneer hij klaar is en natuurlijk maak ik wel foto´s van de opbouw etc..

Afbeelding

Beens1

Bericht door Beens1 » 02 jan 2014, 19:51

Is die box nu zo smal, of je Bimmer zo breed... ;)
Succes met de bouw dan! :duim:

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 02 jan 2014, 19:58

Wat ga je er mee doen dan?
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

gta

Bericht door gta » 02 jan 2014, 20:44

@beens1 de box is echt zo smal haha kon nauwelijks uitstappen
@matheeuwissen het is nog al een waslijst wat er gaat gebeuren
maar kort samen gevat krijgt de bmw een totaal aanpak ik wil alles weer in nieuw staat brengen motor , onderstel , interieur etc.

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 02 jan 2014, 22:32

Succes dan maar :)
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

gta

Bericht door gta » 04 mei 2014, 11:56

ben even langs geweest ...en de accu was erg dood zelf na het opladen roest plekken zijn uitgedroogd en het kruimelt uit elkaar :wazig: :wazig: maar start wel in 1 keer :driving:

gta

Bericht door gta » 23 jul 2014, 13:19

oké daar gaan we weer , deze keer een tutorial om een achterwiel lager te vervangen van een e36 m52b28
dit is alleen van toepassing bij BMW's met schijfrem achter dit keer gaat het alleen om een sedan maar het zal niet veel verschillen van een coupe of touring ,

vervangen van een achterwiel lager e36 sedan

eerst beginnen we met het herkennen van de symptomen van een defecte achterwiel lager

- herhalend bonkend geluid , kan erger worden bij een bocht
- trilling , kan erger worden bij een bocht
- speling op de wiel het gaat dan om axiale & radiaal speling ( zie foto hier onder voorbeeld van axiale speling )

Afbeelding
Afbeelding

mocht je hier allemaal last van hebben dan kunnen we gerust zeggen dat je een kapotte wiel lager hebt
nu het volgende stap onderdelen en gereedschap je zult het volgende nodig hebben (dit kan per auto verschillen)

- wiellager partsnummer 33411130617 of een set partsnummer 33412220987 < aanrader
- dopsleutel 32 12-kant !!
- doppen set kleine en grote ratel ,div schroevendraaiers inbus setje
-Wiellagerset universeel 20-delig (zie foto)
- Lager trekker set 12-delig (zie foto)
- koper vet of anti seize vet
- momentsleutel
Afbeelding

als je dat allemaal hebt kun je denk ik beginnen met het demonteren van onderdelen
je kan dit thuis doen maar ik raadt het aan om een brug te huren het is voor je eigen veiligheid
kosten daar voor zijn niet zo hoog ergens tussen de 10 & 15 euro in per uur,

als de auto nog op de grond staat , dan is dit nu een goed moment om eerst de moer los in de midden van de remschijf met dop 32 12-kant (zie foto nummer 4) let op deze zit geborgd en kan erg goed vast zitten gebruik een luchtsleutel of een lange pijp om goeie hef vermogen te krijgen

Afbeelding

verwijder de wiel, uitlaat demper en stabilisatorstang dan heb je wat meer ruimte om je aandrijfas te verwijderen
maar daar meer over verder op de tutorial

Afbeelding

verwijder de remklauw en schijf hang de remklauw ergens op zorg er voor dat de remleiding niet beschadigt raakt

Afbeelding

achter de schijf vind nu je trommel remschoenen maak deze ook voorzichtig los als je dat hebt gedaan dan moet het hier op lijken '' op deze foto is de wiellager trekker al gemonteerd ''

Afbeelding

maak nu je aandrijfas los aan de diff kant

Afbeelding

je kan nu de aandrijfas uit de hub trekken

Afbeelding

oke schrik niet maar als je het nog niet door had was dit eigenlijk alleen de voor werk , nu komt het de boos doener die je bmw kiespijn gaf ,je kan nu echt beginnen met het verwijderen van de lagen en wiel hub.
plaats nu de wiellager trek set achter de hub draai de vier moeren aan van de plaat tot dat hij goed vast zit en plaats daarna 3 wielbouten om de hub van de naaf af te kunnen drukken , elke keer als je de wielbouten aandraait moet je de plaat weer bij stellen tot dat hij weer goed zit ,doe dit net zo lang tot dat de hub er af is

Afbeelding

als de hub er af ligt ziet het er zo uit de binnen ring van de lager komt mee

Afbeelding

mocht je de hub hergebruiken verwijder dan de binnen kooi met behulp van de wiellager trek set
(ik raadt het aan om een nieuwe te gebruiken)

Afbeelding

na deze stap kan je de lager van de lagerhuis verwijderen zorg er voor dat je de borg clip weg haalt

Afbeelding

plaats nu de trekker met de juiste hulpstukken en trek de lager er uit ,mocht de lager af en toe moeilijk gaan of vast zitten zet de boel op een veilige spanning door de draadstang aan te draaien , en klop met een kunststof hamer
op de lager huis en als het goed is komt hij er uit

Afbeelding

als de lager er uit is maak dan de binnen kant van de lagerhuis goed schoon met scotch brite of heel lichtjes op schuren met fijn schuurpapier ''je wilt geen materiaal verwijderen anders word de lager huis te ruim''
vet daarna lichtjes is om de nieuwe lager er makkelijk in te laten glijden dus niet een heel dop ofzo maar een druppel en goed uitsmeren

Afbeelding

nu is het tijd om de nieuwe lager terug in de lagerhuis te persen gebruik hier voor de juiste hulp gereedschap
let goed op dat de lager er axiaal recht in de huis gaat anders kan je de lager of huis beschadigen

Afbeelding

na het monteren ziet het er zo uit als je alles goed hebt gedaan haha!!

Afbeelding

oke dat was hem dan je kunt nu beginnen met het terug monteren van alle onderdelen
maak alle bouten , moeren en schroefdraad goed schoon draai alles wat je kunt aandraaien met een moment sleutel dat weet je zeker dat het vast zit en niet los of krom/kapot kan gaan gebruik antiseize waar het nodig is en locktite veel succes en hoop dat jullie dit een leuke how-to vinden ,ik vond het ieder geval leuk om hem te maken
met de beperkte foto's die ik had

BimmerBob

Re: [e36] GTA'S 328I project how-to pagina 3

Bericht door BimmerBob » 23 jul 2014, 15:37

Ik heb deze klus inmiddels drie keer zelf gedaan maar ik wil er wel even op wijzen dat de universele trekkerset zoals op de foto niet toereikend is voor de E36 BMW. Voor het daadwerkelijk demonteren van de naaf is een grotere trekker nodig.

De klus hoeft niet per se op de brug al is dat wel comfortabeler. Wat wel een advies van mij aan iedereen is, haal de diff bouten met een slagmoersleutel los. Die dingen zijn een bitch om los te krijgen en met een beetje pech draai je je koppen kapot, wat het los maken nog moeilijker maakt.

Ook is het geen gek idee om d.m.v. een feun het lagergebied te verwarmen, dat geld eigenlijk voor alle gelagerde gebieden. Dat helpt aanzienlijk met het loskomen van lagers.

Als het trekken of persen lastig gaat probeer dan je slag te vergroten door een opzetstuk/verlengstuk (hefboomeffect).

gta

Bericht door gta » 23 jul 2014, 17:50

bedankt bob voor het delen van jouw ervaring, ik ben het er zeker mee eens dat je een groter trekker nodig hebt,
had er ook al een beetje moeite mee was net groot genoeg.

BimmerBob

Bericht door BimmerBob » 24 jul 2014, 02:01

Ja ik zie dat jij langere draadeindes gebruikt hebt, dan gaat het indd. Maar ook gewoon qua pasvorm van de trekker is een grotere verstandiger met oog op het hergebruiken van de naaf. Die kleine trek je letterlijk met die spitse hoekjes aan weerszijde in hetnaafoppervlak.

gta

Bericht door gta » 24 jul 2014, 19:45

ik had verders niet zo veel te klagen , het setje kosten mij geloof ik ongeveer 70 euro incl. verzending

gta

Bericht door gta » 05 sep 2014, 10:54

Afbeelding

bmw brian

Bericht door bmw brian » 05 sep 2014, 14:43

beetje dood????
Mijn 318I '91
Afbeelding
BMW pure sweedness

Plaats reactie