oké daar gaan we weer , deze keer een tutorial om een achterwiel lager te vervangen van een e36 m52b28
dit is alleen van toepassing bij BMW's met schijfrem achter dit keer gaat het alleen om een sedan maar het zal niet veel verschillen van een coupe of touring ,
vervangen van een achterwiel lager e36 sedan
eerst beginnen we met het herkennen van de symptomen van een defecte achterwiel lager
- herhalend bonkend geluid , kan erger worden bij een bocht
- trilling , kan erger worden bij een bocht
- speling op de wiel het gaat dan om axiale & radiaal speling ( zie foto hier onder voorbeeld van axiale speling )
mocht je hier allemaal last van hebben dan kunnen we gerust zeggen dat je een kapotte wiel lager hebt
nu het volgende stap onderdelen en gereedschap je zult het volgende nodig hebben (dit kan per auto verschillen)
- wiellager partsnummer 33411130617 of een set partsnummer 33412220987 < aanrader
- dopsleutel 32 12-kant !!
- doppen set kleine en grote ratel ,div schroevendraaiers inbus setje
-Wiellagerset universeel 20-delig (zie foto)
- Lager trekker set 12-delig (zie foto)
- koper vet of anti seize vet
- momentsleutel
als je dat allemaal hebt kun je denk ik beginnen met het demonteren van onderdelen
je kan dit thuis doen maar ik raadt het aan om een brug te huren het is voor je eigen veiligheid
kosten daar voor zijn niet zo hoog ergens tussen de 10 & 15 euro in per uur,
als de auto nog op de grond staat , dan is dit nu een goed moment om eerst de moer los in de midden van de remschijf met dop 32 12-kant (zie foto nummer 4) let op deze zit geborgd en kan erg goed vast zitten gebruik een luchtsleutel of een lange pijp om goeie hef vermogen te krijgen
verwijder de wiel, uitlaat demper en stabilisatorstang dan heb je wat meer ruimte om je aandrijfas te verwijderen
maar daar meer over verder op de tutorial
verwijder de remklauw en schijf hang de remklauw ergens op zorg er voor dat de remleiding niet beschadigt raakt
achter de schijf vind nu je trommel remschoenen maak deze ook voorzichtig los als je dat hebt gedaan dan moet het hier op lijken '' op deze foto is de wiellager trekker al gemonteerd ''
maak nu je aandrijfas los aan de diff kant
je kan nu de aandrijfas uit de hub trekken
oke schrik niet maar als je het nog niet door had was dit eigenlijk alleen de voor werk , nu komt het de boos doener die je bmw kiespijn gaf ,je kan nu echt beginnen met het verwijderen van de lagen en wiel hub.
plaats nu de wiellager trek set achter de hub draai de vier moeren aan van de plaat tot dat hij goed vast zit en plaats daarna 3 wielbouten om de hub van de naaf af te kunnen drukken , elke keer als je de wielbouten aandraait moet je de plaat weer bij stellen tot dat hij weer goed zit ,doe dit net zo lang tot dat de hub er af is
als de hub er af ligt ziet het er zo uit de binnen ring van de lager komt mee
mocht je de hub hergebruiken verwijder dan de binnen kooi met behulp van de wiellager trek set
(ik raadt het aan om een nieuwe te gebruiken)
na deze stap kan je de lager van de lagerhuis verwijderen zorg er voor dat je de borg clip weg haalt
plaats nu de trekker met de juiste hulpstukken en trek de lager er uit ,mocht de lager af en toe moeilijk gaan of vast zitten zet de boel op een veilige spanning door de draadstang aan te draaien , en klop met een kunststof hamer
op de lager huis en als het goed is komt hij er uit
als de lager er uit is maak dan de binnen kant van de lagerhuis goed schoon met scotch brite of heel lichtjes op schuren met fijn schuurpapier ''je wilt geen materiaal verwijderen anders word de lager huis te ruim''
vet daarna lichtjes is om de nieuwe lager er makkelijk in te laten glijden dus niet een heel dop ofzo maar een druppel en goed uitsmeren
nu is het tijd om de nieuwe lager terug in de lagerhuis te persen gebruik hier voor de juiste hulp gereedschap
let goed op dat de lager er axiaal recht in de huis gaat anders kan je de lager of huis beschadigen
na het monteren ziet het er zo uit als je alles goed hebt gedaan haha!!
oke dat was hem dan je kunt nu beginnen met het terug monteren van alle onderdelen
maak alle bouten , moeren en schroefdraad goed schoon draai alles wat je kunt aandraaien met een moment sleutel dat weet je zeker dat het vast zit en niet los of krom/kapot kan gaan gebruik antiseize waar het nodig is en locktite veel succes en hoop dat jullie dit een leuke how-to vinden ,ik vond het ieder geval leuk om hem te maken
met de beperkte foto's die ik had