Re: Olie in de koelvloeistof
Geplaatst: 29 mar 2013, 12:30
Hallo beste forum leden.
Het is een kopzorg soms.
Het beste zou zijn, om eerst er achter te kunnen komen, is het of motorolie of ATF!
Vaak kan de reuk uitkomst brengen, soms ook de kleur.
Er zijn dus ook verschillende types van oliekoelers.
Vaak gaat er een ringleiding in de onderbak van de radiateur, bij BMW hebben we te maken met de bakken aan de zijkanten van de radiateur.
Kijk eens of er aan een zijde van de radiateur als er een automaat is gemonteerd, of er 2 leidingen met wartels in een van de bakken zitten, dat duid op de aanwezigheid van een oliekoeler.
Daar zou uiteraard ook een lek in kunnen zitten, en, als dit zo is, pas dan ook even erg goed op voor de automaat, die kan echt niet goed tegen water/KVS.
Hoe kan met testen of de oliekoeler lekt.
Dat zou eventueel kunnen met een druk test, koppel beide leidingen los, plug een zijde af, en de andere zijde zou men kunnen voorzien van een verloopstuk, waarop men een koelsysteem druk meter met pompje op plaatst.
zet er 1 Bar druk op en laat deze even staan, blijft de druk aanwezig, laat de montage er dan een hele nacht op zitten, met de druk.
Staat er na die nacht nog evenveel druk op, dan is er niets mis met de oliekoeler, maar is de druk weg, dan weet u inmiddels meer dan voldoende.
Soms moet met erg creatief zijn, en soms zelf dingen maken om iets te weten te komen, dat heb ik in die ruim 43 jaar sleutelen wel geleerd.
Er zijn ook andere oliekoel systemen, bij mijn vorige auto, een A6, die ook was voorzien van een automaat, daar zat enkel een externe spiraal voor de radiateur, verder helemaal niets, het kan dus van merk verschillen, welk systeem er gebruikt word.
Soms word er ook wel eens een oliekoeler gemonteerd voor de motorolie, die geschied vaak bij de diesels en de snellere benzine versies.
Bij de VAG diesels de lichtere versies zat de koeler boven de oliefilter.
Ik heb dus in het verleden, aan vele merken en type auto's gewerkt, en uiteraard aan vele Oldtimer merken, en de import van deze.
Bij de BMW heb ik deze montage nog niet gezien, en is ook niet mogelijk, het filterhuis zit vast tegen de zijkant van het motorblok gemonteerd, met een huisloos filter element.
Tenzij!! Er een lekkage aanwezig is bij de aansluiting van het filterhuis op het blok, want daar zit dus wel een water/olie temperatuur censor! Is er een lekkage spoor tegen het motorblok tussen het filterhuis en het blok, dan kan het goed mogelijk zijn, dat vhier het lek aanwezig is. Maar dit is voor mij op afstand niet te zien, zonder de auto, dus ook daar even goed controleren.
Ik ga er dan vanuit zoals ik het verhaal gelezen heb, dat het om een haast nieuwe koppakking gaat.
Maaaaaarrrrr, daar moet ik ook een grote kanttekening bij plaatsen!
Als er dus een eerdere reparatie heeft plaats gevonden, en de vorige broddelaar/knoeier heeft dus nagelaten, dat de kop niet goed is geïnspecteerd/gevlakt, of niet volgens het aantrekken van de volgorde en het juist aan te trekken koppel van de kopbouten, dan is het dat wat het probleem is, en dat kunnen we helaas niet achterhalen!
Dan heeft deze reparatie dus niet echt veel zin gehad, maar ik zeg er nogmaals bij, we weten het dus niet, of de aantrek volgorde juist was, en ook het aantrek koppel van de kopbouten.
Dit had men eigenlijk kunnen bekijken door de kopbouten op moment los te draaien.
Maar daar moet men dan wel de juiste momentsleutel voor bezitten!
Begint men op de verkeerde plaats, met het aantrekken van de cilinderkop bouten, dan zal de kop niet strekken, anders gezegd niet vlak komen te liggen, de kop kan op deze wijze zelfs krom geraken.
Het is dus echt zaak, dat men in het midden van de kop begint, en zo op de juiste manier kruiselings naar de buitenzijde van de cilinderkop, zo strek je de kop, en komt altijd vlak tegen de pasvlakken te liggen, het juiste aantrek koppel doet ook echt ter zaken, dit is dus héél erg belangrijk! De hele procedure ....
Ik heb dus ook eens even gekeken voor de E39 met de M52 motor de 2.8 i, ik heb geen ( motor )oliekoeler kunnen vinden op de site van BMWfans.info
De E39 met de M52 2.8 i motor, met een automaat, die heeft dus een externe oliekoeler voor de automaat, die is dus niet gekoppeld aan het koelsysteem van de motor. Maar er tegen aan gemonteerd! Deze kan men dus geheel uitsluiten.
Dit is een hele mooie site, om uw onderdelen te kunnen bekijken voor uw BMW, moet u beslist eens de moeite voor nemen, de onderdelen nummers komen overeen met de dealer nummers, de prijzen die er vermeld staan, die kloppen ook erg aardig, kort om, echt de moeite waard dus.
Ik hoop dat het allemaal goed komt.
Zoals u ziet, zal er altijd een gedegen onderzoek uitgevoerd moeten worden, om het juiste euvel aan het licht te brengen, anders kan men erg veel gaan demonteren en weer gaan monteren.
Het is altijd zeer moeilijk, om op afstand een goede conclusie te geven, wat er aan de hand is.
Ik wens u allen een heel fijn paasweekend toe, en let allemaal goed op, want zaterdag op zondag gaat om 03:00 uur in de nacht, de klok weer een uur VOORUIT !!
Dit als tip voor de forum leden die in shifts/ploegen dienst werken!
Met vriendelijke groet,
Ad
Het is een kopzorg soms.
Het beste zou zijn, om eerst er achter te kunnen komen, is het of motorolie of ATF!
Vaak kan de reuk uitkomst brengen, soms ook de kleur.
Er zijn dus ook verschillende types van oliekoelers.
Vaak gaat er een ringleiding in de onderbak van de radiateur, bij BMW hebben we te maken met de bakken aan de zijkanten van de radiateur.
Kijk eens of er aan een zijde van de radiateur als er een automaat is gemonteerd, of er 2 leidingen met wartels in een van de bakken zitten, dat duid op de aanwezigheid van een oliekoeler.
Daar zou uiteraard ook een lek in kunnen zitten, en, als dit zo is, pas dan ook even erg goed op voor de automaat, die kan echt niet goed tegen water/KVS.
Hoe kan met testen of de oliekoeler lekt.
Dat zou eventueel kunnen met een druk test, koppel beide leidingen los, plug een zijde af, en de andere zijde zou men kunnen voorzien van een verloopstuk, waarop men een koelsysteem druk meter met pompje op plaatst.
zet er 1 Bar druk op en laat deze even staan, blijft de druk aanwezig, laat de montage er dan een hele nacht op zitten, met de druk.
Staat er na die nacht nog evenveel druk op, dan is er niets mis met de oliekoeler, maar is de druk weg, dan weet u inmiddels meer dan voldoende.
Soms moet met erg creatief zijn, en soms zelf dingen maken om iets te weten te komen, dat heb ik in die ruim 43 jaar sleutelen wel geleerd.
Er zijn ook andere oliekoel systemen, bij mijn vorige auto, een A6, die ook was voorzien van een automaat, daar zat enkel een externe spiraal voor de radiateur, verder helemaal niets, het kan dus van merk verschillen, welk systeem er gebruikt word.
Soms word er ook wel eens een oliekoeler gemonteerd voor de motorolie, die geschied vaak bij de diesels en de snellere benzine versies.
Bij de VAG diesels de lichtere versies zat de koeler boven de oliefilter.
Ik heb dus in het verleden, aan vele merken en type auto's gewerkt, en uiteraard aan vele Oldtimer merken, en de import van deze.
Bij de BMW heb ik deze montage nog niet gezien, en is ook niet mogelijk, het filterhuis zit vast tegen de zijkant van het motorblok gemonteerd, met een huisloos filter element.
Tenzij!! Er een lekkage aanwezig is bij de aansluiting van het filterhuis op het blok, want daar zit dus wel een water/olie temperatuur censor! Is er een lekkage spoor tegen het motorblok tussen het filterhuis en het blok, dan kan het goed mogelijk zijn, dat vhier het lek aanwezig is. Maar dit is voor mij op afstand niet te zien, zonder de auto, dus ook daar even goed controleren.
Ik ga er dan vanuit zoals ik het verhaal gelezen heb, dat het om een haast nieuwe koppakking gaat.
Maaaaaarrrrr, daar moet ik ook een grote kanttekening bij plaatsen!
Als er dus een eerdere reparatie heeft plaats gevonden, en de vorige broddelaar/knoeier heeft dus nagelaten, dat de kop niet goed is geïnspecteerd/gevlakt, of niet volgens het aantrekken van de volgorde en het juist aan te trekken koppel van de kopbouten, dan is het dat wat het probleem is, en dat kunnen we helaas niet achterhalen!
Dan heeft deze reparatie dus niet echt veel zin gehad, maar ik zeg er nogmaals bij, we weten het dus niet, of de aantrek volgorde juist was, en ook het aantrek koppel van de kopbouten.
Dit had men eigenlijk kunnen bekijken door de kopbouten op moment los te draaien.
Maar daar moet men dan wel de juiste momentsleutel voor bezitten!
Begint men op de verkeerde plaats, met het aantrekken van de cilinderkop bouten, dan zal de kop niet strekken, anders gezegd niet vlak komen te liggen, de kop kan op deze wijze zelfs krom geraken.
Het is dus echt zaak, dat men in het midden van de kop begint, en zo op de juiste manier kruiselings naar de buitenzijde van de cilinderkop, zo strek je de kop, en komt altijd vlak tegen de pasvlakken te liggen, het juiste aantrek koppel doet ook echt ter zaken, dit is dus héél erg belangrijk! De hele procedure ....
Ik heb dus ook eens even gekeken voor de E39 met de M52 motor de 2.8 i, ik heb geen ( motor )oliekoeler kunnen vinden op de site van BMWfans.info
De E39 met de M52 2.8 i motor, met een automaat, die heeft dus een externe oliekoeler voor de automaat, die is dus niet gekoppeld aan het koelsysteem van de motor. Maar er tegen aan gemonteerd! Deze kan men dus geheel uitsluiten.
Dit is een hele mooie site, om uw onderdelen te kunnen bekijken voor uw BMW, moet u beslist eens de moeite voor nemen, de onderdelen nummers komen overeen met de dealer nummers, de prijzen die er vermeld staan, die kloppen ook erg aardig, kort om, echt de moeite waard dus.
Ik hoop dat het allemaal goed komt.
Zoals u ziet, zal er altijd een gedegen onderzoek uitgevoerd moeten worden, om het juiste euvel aan het licht te brengen, anders kan men erg veel gaan demonteren en weer gaan monteren.
Het is altijd zeer moeilijk, om op afstand een goede conclusie te geven, wat er aan de hand is.
Ik wens u allen een heel fijn paasweekend toe, en let allemaal goed op, want zaterdag op zondag gaat om 03:00 uur in de nacht, de klok weer een uur VOORUIT !!
Dit als tip voor de forum leden die in shifts/ploegen dienst werken!
Met vriendelijke groet,
Ad