Pagina 3 van 3

Re: Breedset beter in de zomer of niet?

Geplaatst: 31 okt 2008, 18:19
door firenza
Heb net de factuur bestudeert enuuhhh de velgen komen niet op de bestelde optielijst voor :S tis een executive uitvoering niet veel poes pass,, maar der zitten toch echt 245 voor en 275 achter...,,

Kga een even vragen bij een van de verkopers hoe dat zit...

Re: Breedset beter in de zomer of niet?

Geplaatst: 02 nov 2008, 21:08
door tommy_hf
Toch eens even reageren.

Hoe breder de band des te breder je contactvlak, echter niet groter. Je contact vlak wordt korter en breder. In theorie is dit goed voor zijdelingse grip en tractie mits het oppervlak VLAK op de weg blijft staan. In de praktijk zul je helaas te maken hebben met oneffen wegdek en ook met camber wisselingen van zowel de weg als van het onderstel. Een negatief camber van 1,5 graad op de achteras zal bij straatgebruik resulteren in een bijna vlak wiel (0-graden camber) in normale bochten en geeft dan zijdelingse grip. Bij een hobbel veert het wiel meer in en heb je opeens een overtollige hoeveelheid camber waardoor je brede band plots MINDER grip levert dan de band die een smal en lang contactvlak heeft. Een smallere band rijdt dus makkelijker. Ja de spoorkracht van een brede band is beter, maar maakt de auto ook scherper op de grens en minder makkelijk rijdbaar. Break away punt zal veel abrupter zijn met een band die een kleine sliphoek aan kan(breed en plat).

Stuurgevoel dan? een 205/50r17 heeft een smaller en langer contactvlak en daarmee juist MEER stuurgevoel geven dan een 225/45zr17. Nog grappiger is dat je bandwang ook niet onbelangrijk is. Een band moet kunnen bewegen om zich aan te passen aan de weg, kan hij dit niet, dan levert hij minder grip.

VOor een E46 heb ik met 16, 17 , 18 en 19 inch getest incl metingen met racelogic apparatuur, de beste combinatie is 225/45zr17. Deze trok meer G in de bochten, daarnaast gaf deze ook meer informatie door het stuur dan de 18 en 19 inchers. En ja, minder onderstuur.

Een BMW is af fabriek overigens inderdaad onderstuurd, je maakt hem echter overstuurd door gas te geven. Als je je verdiept in de gripcirkel theorie wordt dit ook duidelijk. Dezelfde reden dat een voorwielaandrijver heel snel kan zijn tot je op het gas trapt als een lompe boer en hij onderstuurt. Je gripcirkel is een max oppervlak aan grip die langwerpig wordt bij gasgeven en remmen en smaller, dus minder zijdelingse grip. Of de aandrijving voor of achter zit bepaalt dan onder en overstuur. 4WD geeft bij lomp gebruik onderstuur.

Daarom.. aangedreven wielen achter, sturen met de voorwielen. Dan hebben ze maar 1 taak.

Re: Breedset beter in de zomer of niet?

Geplaatst: 02 nov 2008, 22:45
door Marc 320d
Waarom wordt het contactgebied korter bij bredere banden ? Omdat er minder druk is om de band te vervormen (het platte deel te vormen dat contact met de weg houdt) ?

Van een collega (mechanisch ontwerper) had ik begrepen dat een brede band in principe niet meer grip heeft dan een smalle. Echter kan een bredere band een zachter rubber gebruiken en toch dezelfde slijtage te bereiken (er is immers meer rubber dat je weg kan slijten) en om deze reden meer grip geeft....

Re: Breedset beter in de zomer of niet?

Geplaatst: 02 nov 2008, 22:58
door tommy_hf
Je contactvlak is afhankelijk van bandendruk en gewicht per wiel dat erop leunt. Het oppervlak blijft dus gelijk, hoe je dit verdeelt is dus de vraag. Een smallere band is per definitie spoorstabieler.

Re: Breedset beter in de zomer of niet?

Geplaatst: 03 nov 2008, 21:40
door Marc 320d
Oke, daaruit mag ik concluderen dat het oppervlak gelijk blijft bij keuze van bredere banden omdat de band wel breder is, maar vanwege de verdeling van het gewicht over de breedte de band minder 'deukt' en het contactvlak korter is ?

interessant !

Re: Breedset beter in de zomer of niet?

Geplaatst: 04 nov 2008, 20:24
door tommy_hf
klopt

Re: Breedset beter in de zomer of niet?

Geplaatst: 05 nov 2008, 07:46
door zimbab
tommy_hf schreef:klopt
En de reden dat dat tot meer grip in bochten leidt is dus niet omdat je meer contactoppervlak zou hebben, maar omdat de dwarskrachten nu over een langer deel van de band worden verwerkt, namelijk over de breedte?

Zeker interessante informatie die je hier post. Ben ook blij te lezen dat 225/45zr17 er zo goed uit komt! ;)

Re: Breedset beter in de zomer of niet?

Geplaatst: 09 nov 2008, 22:22
door tommy_hf
dat komt dichtbij de waarheid... als je een onderstel zou hebben die niet tot nauwelijks zou overhellen. Straatonderstellen komen niet in de buurt. Op m'n circuitbakje zit een bilstein schroefset icm een hele dikke stabi voor. Achter stabi overigens verwijderd. Dat helt voor het gevoel niet meer over. Als ik dan in m'n E46 stap met sportonderstel voor op straat waan ik me in een boot. :)