Pagina 3 van 12

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 08 mar 2014, 19:12
door LlukeK
Heren, ik heb, denk ik, temperatuur problemen met mij e39 530d. Ik ben vanuit mijn topic doorverwezen hierheen en zal mijn bevindingen even hier plaatsen als dat niet erg is.

Mijn topic: viewtopic.php?f=107&p=512578#p512578

Laatste post:
Ik heb in het e60 topic gekeken en gelezen dat een e60 diesel met 90 graden op bedrijfstemperatuur is, lijkt mij voor een e39 niet veel te mogen verschillend.

Ik heb gisteren de auto "warm" gereden, temperatuurmeter geeft aan dat ie op bedrijfstemperatuur is. Daarna in het stadscentrum rond gepoeperd, weinig koelwind, veel stationair, remmen, optrekken en na ongeveer een kwartier en 10 kilometer rondjes rijden de volgende waarde uitgelezen:

Afbeelding

Warmen word hij écht niet, niet ver van de 90 graden maar ik lees dat de temperatuur echt 90 graden hoort te zijn.

Daarna even de snelweg op gereden, 10 kilometer snelweg, flink optrekken en cruise control op 120 (eerst stukje 80). Veel koelwind dus en de temperatuur daalde hard:

Afbeelding

75 graden aan het einde van de afrit voor een stoplicht. Weer wat stadskilometers gemaakt en de temperatuur liep weer op tot rond de 85 graden, echt niet hoger.

Valt nu te concluderen dat de thermostaat de geest heeft gegeven?

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 08 mar 2014, 19:40
door Kuupertie
Mijn E60 is pas na 35 km op temperatuur

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 17 mar 2014, 09:44
door emielvd
Ja hoor, eindelijk lekker weer om de bimmer in de openlucht garage te rijden en even wat tijd te besteden aan het vervangen van de thermostaat volgens de DIY.
Vorige week was de bestelling nog net niet voor het weekend binnen. Dus toen toch maar even gesleuteld of ik een oorzaak kon achterhalen. In ieder geval even alles tot op de thermostaat uit elkaar gehaald en veel onderdelen welke ik onderweg ben tegengekomen ook maar even aan inspectie en onderhoud onderworpen. Veel verbetering in de werking van de thermostaat heeft dat niet tot gevolg gehad.
Afgelopen week de bestelling ontvangen. Gekozen voor Mister Auto als leverancier en Gates (made in Belgium) als fabrikant. Voornamelijk vanwege de prijs. De hoofdthermostaat is van het Gates fabricaat, maar de EGR thermostaat is van Behr, in een Gates doosje. Dat is ook de OEM leverancier van BMW, alleen is er een schuurpapiertje over het logo en artikelnummer gehaald. :)
Ter vergelijk heb ik onderstaand de eerder gedeelde grafiek aangevuld met een aantal dagen van voor de vervanging en die van vanmorgen (na de vervanging, nagenoeg dezelfde route, alleen wat meer verkeer, dus duurde het wat langer). Duidelijk verschil lijkt me. Blij met het resultaat.
Afbeelding
Daarna gelijk maar weer even de zomerslofjes eronder gerold.

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 17 mar 2014, 11:59
door jvbosma
Mooi verschil, Laat je ook even weten wat het met je verbruik doet?

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 17 mar 2014, 18:37
door emielvd
Dat wordt lastig... Ik heb er nu weer zin in om gas te geven met een warme motor en zomersloffen.

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 18 mar 2014, 14:28
door E61 M wanted
Toch even uit nieuwsgierigheid, geldt deze diagnose van een kapotte thermostaat ook voor de 3.0 benzine broertjes? Ik rij namelijk zelf sinds kort een 530I uit 2005 en ik moet eerlijk zeggen dat het verbruik me toch wel een beetje tegenvalt. 1 op 7 / 7.5 met veel stadsritjes erbij maar toch. Zelfs zuinig rijden op de CC veranderd weinig aan het verbruik tot nu toe.

En hoe kom je in het "geheime" menu om je motortemperatuur af te lezen!?

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 18 mar 2014, 15:45
door emielvd
Gefeliciteerd met je 530!
Bij de benzine is het geen structureel issue, maar monitoren wanneer de motor warm is kan nooit kwaad.
Menu: basis is de laatste 5 cijfers van je VIN optellen.
nulknop voor de dagteller ca. 15 seconden ingedrukt houden totdat er kleine tekstregeltjes staan.
achter elkaar drukken totdat menu 19 verschijnt.
2 tellen los en dan, in het submenu, achter elkaar drukken tot de som van de VIN-cijfers verschijnt. Nu is het menu ontgrendeld.
Dan doorklikken naar hoofdmenu 7.
Zie ook youtube en dan zoeken naar 'E60 hidden menu', of zoiets :)

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 18 mar 2014, 20:18
door Kuupertie
Nogmaals bedankt voor je OBD uitleg Emiel. Grafieken zien er super uit !

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 18 mar 2014, 21:05
door emielvd
Graag gedaan, als we kennis en ervaring kunnen delen dan doe ik dat graag :)

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 01 mar 2015, 13:35
door DennieV
Even topic kicken hier...
Ik lees op het moment van een aantal leden hier over de thermostaten die de temperatuur op 75 graden houden,en die dus vervangen.
Heb een aantal keer het geheime menu proberen naar boven te halen maar dit lukt niet,en ik volg duidelijk de instructie op youtube :gek:
Toevallig is de combinatie van mijn vin óók 19 waardoor ik 2x 19 moet selecteren,misschien dat daar het probleem ligt?

Anyway,dit is de stand van die idiote temperatuurmeter in mijn toerenteller,en ik zou zweren dat er eerst altijd minder streepjes stonden na een goede rit.

Afbeelding
Tips om alsnog de echte temperatuur te checken zijn welkom :duim:

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 01 mar 2015, 19:59
door Kuupertie
OBD Bluetooth dongle bestellen op dx.com

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 01 mar 2015, 20:24
door avdakker
Dennie, als ik het me goed herinner:
1. sleutel op stand een
2. knop indrukken en inhouden tot je vin naar voren komt
3. optellen van je getallen in je vincode. Dat kan inderdaad ook 19 zijn als je alle cijfers optelt.
4. Wederom de knop indrukken tot je 01 in het scherm krijgt en dan ga je drukken tot 19
5. Bij 19 staat nu Lock:on klik nu de aantal keren van je vin nummer. In jouw situatie 19 keer.
6. Even niets doen, er verschijnt nu weer 01, ga dan naar 07 door op de knop te duwen.
7. Je ziet nu je koelwater temperatuur.
8. Auto starten en gewoon gaan rijden.

Ik kwam er achter dat dit ook werkt met lopende motor in plaats van sleutel in stand 1.
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=IB4vtoiFy7c

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 01 mar 2015, 20:49
door DennieV
Dat is precies de video van youtube die ik tig keer bekeken heb of ik écht niks fout doe :rolf:
Zal van de week nog eens proberen,lukt het nog niet dan film ik mijn eigen stappen en post ik het hier :duim:

Wat kosten die thermostaten ongeveer,of precies?
Misschien vervang ik ze alsnog preventief mocht mijn temperatuur wél kloppen,wat ik eigenlijk niet verwacht.

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 01 mar 2015, 21:14
door Quadrantz
Hij lijkt goed bij jou maargoed het blijft lastig te zien ahv die gare streepjes...

Ik was 280 kwijt voor beiden thermostaten te laten vervangen (bij Gijsbertsen).

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Geplaatst: 01 mar 2015, 21:33
door rubbere ronnie
Quadrantz schreef:Hij lijkt goed bij jou maargoed het blijft lastig te zien ahv die gare streepjes...

Ik was 280 kwijt voor beiden thermostaten te laten vervangen (bij Gijsbertsen).
Wat een geld zeg.
Ik heb de diy eens doorgenomen want de mijne komt ook niet op temperatuur.
Maar in een uurtje hooguit en met 2 linkerhanden(wat ik gelukkig niet heb) kan je met minder dan 100 euro klaar zijn.