Ik heb zelf redelijk wat ervaring met draagarmen enz.
Voor : draagarmen zijn compleet te bestellen met fuseekogel en al. +/- 200 euro per stuk + insteekrubber
Los rubber waar de draagarm insteekt +/- 30 euro. Dit zijn de meest voorkomende die stuk gaan. (BMW kwaal)
Zomaar draagarmen vervangen is een dure hobby en absoluut niet nodig. Heb je zo'n ding weleens gezien??? Kijk ff op marktplaats. Er is altijd wel iemand die zo'n ding te koop heeft.
De fuseekogel is de verbinding tussen je stuurstang en het wiel zelf. Dit zit met een kogel omdat je wiel stuurt, maar ook op en neer veert. Als deze teveel versleten is kan je wiel losschieten en dan wordt het spannend.
Laat dus je fusee even goed nakijken. deze is niet los te koop namelijk. (als deze versleten is gaat dat meestal gepaard met raar bochtengedrag te voelen in je stuur (beetje bonkerig).Je kan het ook voelen/ horen als je aan het stuur husselt.Let wel dit is een apk eis. Teveel speling is vervangen, dus dan moet de hele draagarm omdat deze niet los te maken zijn van elkaar!!!
Het draagarmrubber voor is goed te merken. De auto gaat zwabberen bij hoge snelheden en voelt heel onbetrouwbaar aan. Net of deze zelf zijn weg gaat bepalen. Dit komt omdat je wielen hierdoor iets kunnen verdraaien en dus als het ware de auto gaat sturen terwijl je zelf je stuur recht houdt. (kleine ingreep 2x30,= + inzetten max 2 uur en uitlijnen +/- 50 euro totaal = ong. 200 - 250,=
Achter heb je geen fusee, omdat je daar niet mee stuurt dus praat je alleen over een rubber prijs weet ik ff niet, maar zal niet gek veel verschillen met voor.
Achterdraagarmrubbers zal je niet zo heel van merken alleen kan hij gaan bonken/ rammelen onder de auto op een hobbelig/ klinkerweggetje. Het kan ietsje het weggedrag beinvloedden, maar aan stuk inder als bij voor wederom omdat je hier niet stuurt. zie hierboven
Het bonken waar jij over praat kan verschillende dingen beteken. Maar zoals je aangeeft doet hij het alleen met schakelen (gas los en gas geven) oftewel spanning op je aandrijfas door de motor met gas geven(acceleren) en spanning op de achteras door de motor met gas los (het afremmen op de motor) Als je bij deze acties het gebonk hoort dan is dit hoogst waarschijnlijk speling op je cardanas. Dit is degene waar je wielen op vastzitten. Hele dure jongen (voor een 330d ong. 3500,= en dan moet deze er nog in), maar er zijn veel meer bmw's met dit probleem en ze kunnen er heel oud mee worden. Het bonken wordt dan veroorzaakt door de speling tussen twee tandwielen. Als hier iets ruimte tussen zit, wat al kan optreden bij mininale slijtage, kan je dit horen. Het gebonk bij deze slijtage kan je heel goed horen bij het om en om vooruit en achteruit rijden en daarbij een beetje snel de koppeling op laten komen.
Ook de rubbers is een goed verhaal. Let wel dan de aandrijfasrubbers en lagers!!! Die kan je zo laten checken.
De suggesties over de hardy schijf hebben meer te maken met trillingen vanuit je motor die doorgegeven worden aan je achterwielen. De hardy schijf is niks anders dan een soort anti-trillingsschijf net als de veertjes in je koppeling. Een motor heeft 4 of 6 cilinders. De draaiende beweging wordt opgewekt door explosies in je cilinders. Per rotatie van je krukas levert dat bij een 4 cilinder twee klappen op en bij een zescilinder 3. Dit is dus geen constante rondgang, maar een rondgang met verschillende snelheden. Bij diesels zijn de kleppen in de cilinder harder als bij benzineauto's. De veren in een koppelingsplaat horen deze klappen op te vangen. Bij diesels redt de koppeling dit vaak niet alleen dus wordt er een extra anti-trillingsmeachanisme in geplaatst, de hardy schijf. Hier komen zeer zelden geluiden uit. Allen bij het "rammen "met de koppeling kan je deze wel horen bonken uiteraard. De schijf gaat als het goed is net zolang mee als de koppeling.
ik hoop dat je hier wat een hebt. Laat er even een niet-dealer naar kijken. Geef de man een best fooitje en vraag oprech om een mening. Dealers hebben de neiging om te vervangen, daar dit de makkelijkste oplossing vaak is en meestal dan helaas de duurste. Vaak zit het verstand maar bij een paar mensen en lopen er een hoop slaafjes lijstjes af te werken met werkzaamheden. De kennis is er wel, maar moet vaak bij 1 of 2 personen vandaan komen. De normale garageman moet het hebben van zijn vakkennis omdat deze aan alle merken sleutelen. Deze denkt over het algemeen met zijn klanten mee. Hij moet vaak zijn hele gezinnetje te eten geven van zijn zaak en moet dus goed zijn voor zijn klanten, zodat ze terugkomen. Een dealer heeft werknemers die hard voor de zaak zijn. de zaak is ook hard voor hun. Dit is wel een statement wat ik maak, maar helaas mijn eigen ervaring
Heel veel succes!!!