Pagina 3 van 5

Re: accu vaak leeg.

Geplaatst: 15 jan 2016, 08:34
door BeemerBart
OK dus ..... Door het verkeerd in leren door die eikels heeft de accu dus altijd een verkeerde laadcyclus gehad, ze is echter nog wel goed! De laadstroom voor een AGM wordt beperkt tot een 14,8 volt maximum, terwijl een normale accu af en toe wel een hogere stroom aan kan. Dat de extra 5ah niet bij geladen wordt is niet zo een ramp af en toe eens aftoppen met de druppelllader en dan zal ie wel houden. Nu gaan we de wagen terug normaal gebruiken en de druppellader even links laten liggen. Als ie het nu allemaal goed doet is het opgelost, anders moet ik toch weer even een andere accu halen( een 90 of 110AH). Die kan hij nl wel volledig aftoppen. Dus ik hou jullie wel op de hoogte van hoe het verder ontwikkeld.

Re: accu vaak leeg.

Geplaatst: 15 jan 2016, 13:19
door Dutchlincoln
Wat wordt er hier af en toe een hoop onzin in de rondte geroepen zeg...

Re: accu vaak leeg.

Geplaatst: 15 jan 2016, 13:43
door tom_il
BeemerBart schreef:OK dus ..... Door het verkeerd in leren door die eikels heeft de accu dus altijd een verkeerde laadcyclus gehad, ze is echter nog wel goed! De laadstroom voor een AGM wordt beperkt tot een 14,8 volt maximum, terwijl een normale accu af en toe wel een hogere stroom aan kan. Dat de extra 5ah niet bij geladen wordt is niet zo een ramp af en toe eens aftoppen met de druppelllader en dan zal ie wel houden. Nu gaan we de wagen terug normaal gebruiken en de druppellader even links laten liggen. Als ie het nu allemaal goed doet is het opgelost, anders moet ik toch weer even een andere accu halen( een 90 of 110AH). Die kan hij nl wel volledig aftoppen. Dus ik hou jullie wel op de hoogte van hoe het verder ontwikkeld.
Mooi, maar toch is de accu onnodig leeg geweest. Hoever dit schade heeft betrokken aan de accu is moeilijk te zeggen. Maar het hoefde niet.
Elke garagist weet dat je een AGM niet zomaar kunt vervangen door een gewoon type.
Goed dat het probleem nu opgelost is.

Re: accu vaak leeg.

Geplaatst: 15 jan 2016, 18:55
door BeemerBart
Dutchlincoln schreef:Wat wordt er hier af en toe een hoop onzin in de rondte geroepen zeg...

Wat bedoel je?

@tom: of de accu nu wel beschadigd is weet ik niet heb ik geen apparatuur voor maar ik ga het gewoon even bekijken, komt tijd komt raad

Re: accu vaak leeg.

Geplaatst: 16 jan 2016, 09:45
door Dutchlincoln
Nou, met name door jou...
Je weet het verschil tussen spanning en stroom kennelijk niet, hebt nul verstand van accus en hun werking, en roept maar wat in het rondte betreffende de waardes van een accu.

Beter lees je jezelf eerst een beetje in over de materie voordat je zulke nonsense op een forum nerrzet, wat ndere, minder ervaren leden, mogelijk weer fout aannemen "omdat het ergens op het forum stond" ...

Re: accu vaak leeg.

Geplaatst: 16 jan 2016, 09:53
door Dutchlincoln
BeemerBart schreef:OK dus ..... Door het verkeerd in leren door die eikels (eikels? Ze hebben er meer verstand van dan jij..) heeft de accu dus altijd een verkeerde laadcyclus gehad, ze is echter nog wel goed! (Dat heb je natuurlijkeven laten testen bij iemand met een capaciteitsmeter, en niet zomaar iets geroepen toch? Wat was de uitkomst? ) De laadstroom voor een AGM wordt beperkt tot een 14,8 volt maximum (stroom geef je weer in amperes,niet in volts. Bij 14,8 Volt is je accu al fors aan de kook en geen lang leven beschoren... ) , terwijl een normale accu ( Je bedoelt met normaal zeker een lood-zuur accu? ) af en toe wel een hogere stroom (Je bedoelt hier spanning? Stroom loopt er pas wanneer je de spanning (mogelijk teveel) verhoogd namelijk. ) aan kan. Dat de extra 5ah niet bij geladen wordt is niet zo een ramp af en toe eens aftoppen met de druppelllader en dan zal ie wel houden. (Waarom denk jij dat die laatste 5Ah niet geladen wordt? Denk je dat je beemer een geavanceert bms systeem heeft welke de capaciteit van de accu reguleert??? ) Nu gaan we de wagen terug normaal gebruiken en de druppellader even links laten liggen. (Toch nog een verstandige zin... ) Als ie het nu allemaal goed doet is het opgelost, anders moet ik toch weer even een andere accu halen( een 90 of 110AH). Die kan hij nl wel volledig aftoppen. Dus ik hou jullie wel op de hoogte van hoe het verder ontwikkeld.
Ik heb wat opmerkingen in je verhaal gezet. Nagenoeg elke zin die je schrijft raakt kant noch wal. Beter laat je dergelijke nonsense achterwege...

Re: accu vaak leeg.

Geplaatst: 16 jan 2016, 10:12
door Dutchlincoln
tom_il schreef: Elke garagist weet dat je een AGM niet zomaar kunt vervangen door een gewoon type.
Goed dat het probleem nu opgelost is.
Handleiding AGM accu.

Bij ingebruikstellen van deze AGM accu’s zijn enige richtlijnen ter bevorderding van de prestaties en levensduur. Er duiken wat verschillende verhalen op betreffende AGM accu’s die niet altijd juist of eerlijk zijn.


De AGM, Absorbed Glas Mat, is een verbeterde Loodzuur Accu met betere prestaties dan de reguliere loodzuur accu. De AGM is opgebouwd uit circa 7 plaatpaketten, postitieve en negatieve plaat gescheiden door een glasfibermat en voor 95% gevuld met een elektrolyt.,
per cel. Hierdoor is de AGM lek- en onderhoudsvrij.
De AGM valt onder de VRLA, valve regulated lead acid, categorie. Vrij vertaald in Loodzuur accu met overdruk ventiel.

Enkele voordelen AGM accu
Bij gebruik als startaccu levert de accu hogere startstromen en een langere levensduur.
Bij de deep-cycle accu zijn er vergelijkbare resultaten zichtbaar.

Vanwege de ‘dichte constructie’ geen gevaarlijke gassen bij op en ontlading.
De accu kan op meerdere manieren geplaatst worden, uitgezonderd ondersteboven.


De AGM accu is zowel een start-accu als een deepcycle, Bij start doeleinden, kortstondige piek belastingen mag de accu zwaarder belast worden. Klemspanning tot 9V is toegestaan. Als deepcycle toepassing, lichte belasting gedurende lange tijd is het raadzaam niet onder
de 10,8 V te ontladen.
De AGM is vergevingsgezind; wanneer de accu een enkele keer dieper ontladen wordt dan de specificaties voorschrijven is de accu niet gelijk kapot. Het kost wellicht een cycle.

Voordelen:
- Onderhoudsvrij
- Geen gevaarlijke gassen laden/ontladen
- Grote CCA
- Lage interne weerstand (hoge CCA en lage zelfontlading)
- Verschillende plaatsing opties.
- Goede eigenschappen start en service accu toepassingen

Aanbevelingen:
Houd bij het laden de geven laadspanningen in acht die op de accu vermeld staan tussen 14,1V en 14,4V.
Bij ‘float’ laden geldt een spanning tussen13.6V en 13.8V. De accu moet met deze waarden geladen worden als de accu vol is. Een te hoge laadspaning bij een volle accu is slecht voor de levensduur omdat de accu gaat gassen en water verliest.
De maximale laadstroom is 25%van de geïnstalleerde accu capaciteit maar 10-16% van de geïnstalleerde accucapaciteit wordt geadviseerd. Rustig laden bevorderd de levensduur van de accu..
Bijv. 12V systeem 2x 100Ah (parallel). Laadstroom max. is 0,25 x 200 = 50A
(advies: 20-32A ).
Bijv. 24V systeem 2x 100Ah (serie). Laadstroom max. is 0,25 x 100 = 25A
(advies: 10-16A ).

De accu’s zijn te gebruiken tussen de -10°C en 40°C
De accu’s hebben geen geheugenwerking. Minderdiep ontladen bevorderd levensduur.
Gebruik goede elektronische lader, met name juiste float en stroomsterkte instelling.
Geen ‘ouderwetse’ trafo lader.

Re: accu vaak leeg.

Geplaatst: 16 jan 2016, 10:34
door BeemerBart
Das nog eens duidelijk :duim:

Re: accu vaak leeg.

Geplaatst: 16 jan 2016, 12:35
door tom_il
Dutchlincoln schreef:
tom_il schreef: Elke garagist weet dat je een AGM niet zomaar kunt vervangen door een gewoon type.
Goed dat het probleem nu opgelost is.
Handleiding AGM accu.

Bij ingebruikstellen van deze AGM accu’s zijn enige richtlijnen ter bevorderding van de prestaties en levensduur. Er duiken wat verschillende verhalen op betreffende AGM accu’s die niet altijd juist of eerlijk zijn.


De AGM, Absorbed Glas Mat, is een verbeterde Loodzuur Accu met betere prestaties dan de reguliere loodzuur accu. De AGM is opgebouwd uit circa 7 plaatpaketten, postitieve en negatieve plaat gescheiden door een glasfibermat en voor 95% gevuld met een elektrolyt.,
per cel. Hierdoor is de AGM lek- en onderhoudsvrij.
De AGM valt onder de VRLA, valve regulated lead acid, categorie. Vrij vertaald in Loodzuur accu met overdruk ventiel.

Enkele voordelen AGM accu
Bij gebruik als startaccu levert de accu hogere startstromen en een langere levensduur.
Bij de deep-cycle accu zijn er vergelijkbare resultaten zichtbaar.

Vanwege de ‘dichte constructie’ geen gevaarlijke gassen bij op en ontlading.
De accu kan op meerdere manieren geplaatst worden, uitgezonderd ondersteboven.


De AGM accu is zowel een start-accu als een deepcycle, Bij start doeleinden, kortstondige piek belastingen mag de accu zwaarder belast worden. Klemspanning tot 9V is toegestaan. Als deepcycle toepassing, lichte belasting gedurende lange tijd is het raadzaam niet onder
de 10,8 V te ontladen.
De AGM is vergevingsgezind; wanneer de accu een enkele keer dieper ontladen wordt dan de specificaties voorschrijven is de accu niet gelijk kapot. Het kost wellicht een cycle.

Voordelen:
- Onderhoudsvrij
- Geen gevaarlijke gassen laden/ontladen
- Grote CCA
- Lage interne weerstand (hoge CCA en lage zelfontlading)
- Verschillende plaatsing opties.
- Goede eigenschappen start en service accu toepassingen

Aanbevelingen:
Houd bij het laden de geven laadspanningen in acht die op de accu vermeld staan tussen 14,1V en 14,4V.
Bij ‘float’ laden geldt een spanning tussen13.6V en 13.8V. De accu moet met deze waarden geladen worden als de accu vol is. Een te hoge laadspaning bij een volle accu is slecht voor de levensduur omdat de accu gaat gassen en water verliest.
De maximale laadstroom is 25%van de geïnstalleerde accu capaciteit maar 10-16% van de geïnstalleerde accucapaciteit wordt geadviseerd. Rustig laden bevorderd de levensduur van de accu..
Bijv. 12V systeem 2x 100Ah (parallel). Laadstroom max. is 0,25 x 200 = 50A
(advies: 20-32A ).
Bijv. 24V systeem 2x 100Ah (serie). Laadstroom max. is 0,25 x 100 = 25A
(advies: 10-16A ).

De accu’s zijn te gebruiken tussen de -10°C en 40°C
De accu’s hebben geen geheugenwerking. Minderdiep ontladen bevorderd levensduur.
Gebruik goede elektronische lader, met name juiste float en stroomsterkte instelling.
Geen ‘ouderwetse’ trafo lader.
Maw je mag de accu's niet zomaar door elkaar gebruiken. Zonder de software van de wagen aan te passen.
Heb ik dan iets verkeerds gezegd ?

Re: accu vaak leeg.

Geplaatst: 16 jan 2016, 12:44
door tom_il
Dutchlincoln schreef:Bij 14,8 Volt is je accu al fors aan de kook en geen lang leven.
Nagenoeg elke zin die je schrijft raakt kant noch wal. Beter laat je dergelijke nonsense achterwege...
Laadspanning van een normale accu is gemakkelijk hoger dan 15V.
Bart gooit idd spanning en stroom door elkaar, maar verder is zijn verhaal niet zo verkeerd.
Ipv kritiek te geven had je evengoed proberen te helpen, een forum is geen garage en idd worden er dingen verteld die soms niet geheel correct zijn. Maar dat geeft jou het recht niet zo een toon aan te slaan.

Re: accu vaak leeg.

Geplaatst: 16 jan 2016, 20:24
door BMW530/1976
:stupid:

Die toon slaat nergens op. We zijn hier om elkaar te helpen en niet om elkaar de les te lezen.

Re: accu vaak leeg.

Geplaatst: 16 jan 2016, 20:57
door Dutchlincoln
Mwah, daar ben ik het dus niet mee eens.
Wanneer je een verhaal start met het feit dat de deskundigen eikels zijn, zie ik niet in waarom ik dat niet subtiel zou mogen corrigeren. Dat is ook wat ik heb aangegeven. Daarna wordt er om uitleg gevraagd, wat ik dan in een quote doe, en aangeef wat er niet correct is. Vervolgens komt er dan iemand even verklaren dat ik niet zo'n toon aan mag slaan? Ex-cu-se me??!

Ik zou adviseren: zet lekker 15+ volt op je systeem, gaat uit-ste-kend!
Agm mag je verwisselen voor lood--zuur ( in deze toepassing) andersom niet.

Succes ermee...

Ps. Volgens mij help ik toch wel degelijk door bij de correcties eea toe te lichten en uit teleggen. Maargoed... :zwaai:

Re: accu vaak leeg.

Geplaatst: 16 jan 2016, 21:41
door tom_il
Gezien de problemen die Bart gehad heeft is het begrijpelijk dat hij gefrustreerd is.
Als jij telkens zo gaat reageren telkens iemand gefrustreerd is, good luck. Dan kan je beter van fora wegblijven.

Re: accu vaak leeg.

Geplaatst: 17 jan 2016, 12:14
door Bart70
Zullen we het allemaal even netjes houden hier ;)

Iemand wijzen op fouten is heel goed, daar is het forum ook voor, maar de manier waarop gaat momenteel wat minder hier, niet iedereen weet wat hij zegt, ook hij gaat vaak weer af op wat anderen zeggen of schrijven.

Wijs iemand daar dan netjes op, of beter, help hem, daar is dit forum voor bedoeld, elkaar helpen, niet afkraken.

Gaarne weer netjes :on:

M.vr.gr.

BimmerPortal Team
Bart

Re: accu vaak leeg.

Geplaatst: 17 jan 2016, 14:33
door BeemerBart
Ok. Ik heb idd stroom en spanning gewisseld. De waarde van 14,8 heb ik van de leverancier en tevens de fabrikant. Zelf voor gebeld. Dat ik mijn garagist eikels noem is door het volgende.. Reeds 2 maal accu vervangen en geen enkele maal ingeleerd( ben ik nu net achter). Tevens zouden ze luchtfilter, carterontluchting (filter), achterste remblokken,... al reeds vervangen hebben. Allemaal zaken die achteraf gecheckt zijn door mezelf en niet gebeurt zijn. Zoals eerder vermeld zien ze me daar niet meer terug en als je mensen zo in de zeik zet ben je volgens mij wel degelijk een eikel. Ik heb idd geen verstand van de werking van accu's en heb nu een duidelijke uitleg gehad. Waarvoor dank. Dat mijn beweringen allemaal niet klopte kan goed zijn maar daarom zit ik ook hier op het forum. Toch bedankt voor de info en mijn excuses als iemand gechoqueerd is door mijn onwetendheid..