tom_il schreef:
Elke garagist weet dat je een AGM niet zomaar kunt vervangen door een gewoon type.
Goed dat het probleem nu opgelost is.
Handleiding AGM accu.
Bij ingebruikstellen van deze AGM accu’s zijn enige richtlijnen ter bevorderding van de prestaties en levensduur. Er duiken wat verschillende verhalen op betreffende AGM accu’s die niet altijd juist of eerlijk zijn.
De AGM, Absorbed Glas Mat, is een verbeterde Loodzuur Accu met betere prestaties dan de reguliere loodzuur accu. De AGM is opgebouwd uit circa 7 plaatpaketten, postitieve en negatieve plaat gescheiden door een glasfibermat en voor 95% gevuld met een elektrolyt.,
per cel. Hierdoor is de AGM lek- en onderhoudsvrij.
De AGM valt onder de VRLA, valve regulated lead acid, categorie. Vrij vertaald in Loodzuur accu met overdruk ventiel.
Enkele voordelen AGM accu
Bij gebruik als startaccu levert de accu hogere startstromen en een langere levensduur.
Bij de deep-cycle accu zijn er vergelijkbare resultaten zichtbaar.
Vanwege de ‘dichte constructie’ geen gevaarlijke gassen bij op en ontlading.
De accu kan op meerdere manieren geplaatst worden, uitgezonderd ondersteboven.
De AGM accu is zowel een start-accu als een deepcycle, Bij start doeleinden, kortstondige piek belastingen mag de accu zwaarder belast worden. Klemspanning tot 9V is toegestaan. Als deepcycle toepassing, lichte belasting gedurende lange tijd is het raadzaam niet onder
de 10,8 V te ontladen.
De AGM is vergevingsgezind; wanneer de accu een enkele keer dieper ontladen wordt dan de specificaties voorschrijven is de accu niet gelijk kapot. Het kost wellicht een cycle.
Voordelen:
- Onderhoudsvrij
- Geen gevaarlijke gassen laden/ontladen
- Grote CCA
- Lage interne weerstand (hoge CCA en lage zelfontlading)
- Verschillende plaatsing opties.
- Goede eigenschappen start en service accu toepassingen
Aanbevelingen:
Houd bij het laden de geven laadspanningen in acht die op de accu vermeld staan tussen 14,1V en 14,4V.
Bij ‘float’ laden geldt een spanning tussen13.6V en 13.8V. De accu moet met deze waarden geladen worden als de accu vol is. Een te hoge laadspaning bij een volle accu is slecht voor de levensduur omdat de accu gaat gassen en water verliest.
De maximale laadstroom is 25%van de geïnstalleerde accu capaciteit maar 10-16% van de geïnstalleerde accucapaciteit wordt geadviseerd. Rustig laden bevorderd de levensduur van de accu..
Bijv. 12V systeem 2x 100Ah (parallel). Laadstroom max. is 0,25 x 200 = 50A
(advies: 20-32A ).
Bijv. 24V systeem 2x 100Ah (serie). Laadstroom max. is 0,25 x 100 = 25A
(advies: 10-16A ).
De accu’s zijn te gebruiken tussen de -10°C en 40°C
De accu’s hebben geen geheugenwerking. Minderdiep ontladen bevorderd levensduur.
Gebruik goede elektronische lader, met name juiste float en stroomsterkte instelling.
Geen ‘ouderwetse’ trafo lader.