Pagina 3 van 6

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Geplaatst: 26 dec 2008, 20:52
door Mario TT
Niels schreef: Tja ik kan er slecht tegen als mensen denken dat een winterband hun vrijwaard van gevaren en daardoor onder ALLE omstandigheden maar blijven doorpezen, geen afstand houden en risico's nemen. Vorig jaar stapte ik na het stappen in de taxi en die vent begint me toch te jagen onder slechte omstandigheden......jaaaa maar meneer had winterbanden (| Of je rijdt normaal of ik stap uit mafkees :( En dan heb ik het nog niet eens over wat ik tijdens woon-werk verkeer meemaak maar dat zul je zelf ook wel merken met die vele kilometers. Je maakt wat mee 8P Ik reed 180km/h omdat ik het op dat moment verantwoord vond. Rechte driebaansweg, weinig verkeer en vochtig wegdek. Daarbij ben ik een zeer defensieve rijder en anticipeer zeer behoorlijk (motorrijder he).
Ik ben ook motorrijder... ken de gevaren maar al te goed (ben zelf in de regen onderuit gegaan met 80-90km/uur op de snelweg) Ik zeg dus daarom ook niet dat het je vrijwaart van alle gevaren.. maar als je hetzelfde doet met zomerbanden ben je gewoon niet goed bezig. Dat wilde ik dus zeggen. Ik rij ook met 180km/uur door Duitsland heen in de regen maar dan wel als het kan en het rustig is en de weg redelijk rechtdoor gaat.. met winterbanden.

Ik weet niet hoe en wat met welke banden.. maar goed mensen moeten het maar zelf weten.

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Geplaatst: 26 dec 2008, 22:00
door Niels
Mario TT schreef:
maar als je hetzelfde doet met zomerbanden ben je gewoon niet goed bezig. Dat wilde ik dus zeggen.
Mijn punt is dat alle zomer -en/of all weather banden niet van gelijke (grip) kwaliteit zijn. Een goedkope winterband is echt niet beter dan een goede all weather band en op veel vlakken zelfs veel minder als het gaat om handling en gedrag op nat. Een test zoals dit: http://www.autokampioen.nl/published/ak ... 195669.pdf zegt me echt helemaal niks....In de zomer rijdt ik ook wel met Falken (ZIEX912) banden, prima band maar niet als het kouder en natter wordt. Is algemeen bekend. Zet je die af tegen een winterband...ja zo lust ik ze wel :+

Bekijk gewoon even de gedrag eigenschappen onder natte omstandigheden:

Winterbanden: http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/te ... 346245.pdf
Zomerbanden: http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/te ... 085276.pdf

Geen beste tests maar toch bijzonder dat een winterband gewoon nooit briljant goed is onder natte omstandigheden terwijl het wegdek 99 v.d. 100x nat is en niet besneeuwd (tenminste daar waar ik wat verwacht van een band; de snelweg). Het slechte van deze tests is natuurlijk dat er geen meetcondities bij staan want ik had graag gezien hoe een all-weather in het nat presteert t.o.v. een winterband in een temperatuur bereik van +10 graden tot aan -5 graden hetgeen een aantal Duitse bladen dus wel hebben gedaan. Dat geeft pas een objectief beeld.

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Geplaatst: 27 dec 2008, 15:48
door Fabian79
Daarbij ben ik een zeer defensieve rijder en anticipeer zeer behoorlijk (motorrijder he).
Ik rijdt ook motor en ook vrachtwagen. De meeste automobilsten zouden dit allebei eens moeten ervaren. Neem eens 3 lessen van ieder. Dan ga je heel anders in het verkeer te werk.

Ik ben echt niet heilig en rijd ook wel eens 200. Ik maak ook fouten en doe wel eens gek, maar je gaat toch anders aan het verkeer deelnemen als je meerdere voertuign gewend bent.
Hierbij leer je echt wat grip is en wat elk voertuig wel en niet kan.

Ik rijdt al jaren op winterbanden in de winter en mijn ervaring is hiermee alleen maar goed geweest.
Toevallig vanmorgen nog ff gek gedaan, beetje driften enzo. Ik weet niet waar mensen over zeuren hoor.
Ik heb vredestein winterbanden 225/45/17 en moet zeggen dat die toch verdomd veel grip hebben met dat koude wegdek van de afgelopen dagen.
Mijn ervaringen zijn super met winterbanden en hebben me al een aantal keren gered, vooral met nat en sneeuwerig weer ben ik zeer content.
Maar dit zijn de condities waarbij je je gewoon aan moet passen aan de wereld om je heen, doe je dit niet dan is er geen een band die geschikt is voor je.

Verwacht geen wonderen, maar het verschil bij echt koud weer, regen en sneeuw zijn er echt wel,mits je natuurlijk voor een knappe band kiest.
Winterbanden zijn voornamelijk alleen beter in de regen tijdens koud weer. Het zijn geen regenbanden!! Het zijn modder en sneeuwbanden, daar zit echt verschil in. Met name de temperatuur van de omgeving en het wegdek zijn van vloed.


greetz

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Geplaatst: 27 dec 2008, 16:10
door Marc 320d
TJa, het blijft altijd een mooie discussie; wel of geen winterbanden.

Ik doe het gewoon niet omdat ik van mening ben dat goede zomerbanden heel goed meekomen in de winter, ondanks dat het duidelijk niet hun terrein is (ze zijn immers erg temperatuurgevoelig en geven zomers al een duidelijk verschil tussen wanneer je er koud mee weg rijdt en wanneer ze op temperatuur zijn).

Op de vorige auto had ik rondom 225/45/17 zomerbanden (dunlop SP9000, Bridgestone RE050A en Goodyear Eagle assymetrisch). Al deze banden zijn zeeeer temperatuurgevoelig (de bridgestone het minst van deze set) en moeilijk op de rand te rijden. Maar ik was er echt verbaasd over hoe hard je bij lage temperaturen en nat wegdek met deze sets door de bochten kon knallen. Ook met remmen nooit enig probleem ondervonden, geen ingrijpen van ABS of whatever.

Uiteraard ook mee op sneeuw gereden en dat gaat natuurlijk niet vlekkeloos. Ik heb echter ook niet de illusie dat dit met winterbanden wel het geval is. Het zal vast schelen, maar mij interesseert het niet. Niet in de laatste plaats doordat heel NL met enkele vlokjes sneeuw al volledig vast staat. Wanneer je dan gewoon wat voorzichtiger rijdt is er echt niets aan de hand. Bovendien blijven de snelheden zo laag dat je geen grote klapper kan maken.

Als er wel doorgereden kan worden betekend dit dat de weg goed begaanbaar is en er geen echte problemen te verwachten zijn.

Jullie herinneren je vast de sneeuw van twee jaar terug wel in het oosten des lands. Ik was toen 's avonds om 10 uur vertrokken naar het westen. Na lang stilstaan kon je ineens weer rijden. Delen weg goed begaanbaar, dus op naar de 100km/h. Maar een enkele keer reed je dan ook met die snelheid een ijsplaat op. Ook hier heb ik geen problemen gehad met de zomerbanden, waar ik diverse mensen zag stuntelen.

Met de huidige auto heb ik overigens onder droge omstandigheden nog minder grip dan de vorige auto met nat.

Anyway, ik geloof best dat winterbanden op bijv. sneeuw of zeeeeeer lage temperaturen beter kunnen presteren. Echter vind ik ze in NL volledig overbodig. Met bijv. het huidige koude weer voegen ze weinig of niets toe, met sneeuw kan je toch niet rijden.

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Geplaatst: 27 dec 2008, 18:48
door Joannes
Jongens, we rijden in een achterwielaangedreven auto (en velen met nogal wat Nm's) en die gaan sowieso wat sneller schuiven.

De Uniroyal heeft wellicht betere eigenschappen op sneeuw / nat wegdek.
Let ook op de juiste bandenspanning !?
Als er geen onregelmatige slijtage is en als ze op een droge, koele en donkere plaats opgeslagen zijn, is het geen bezwaar op 9 jaar oude banden rond te rijden.
En je mag ook gerust nog met 3-4 mm profiel rijden, als een winterband dat niet zo mogen hebben, dan zou dat dus een APK afkeur zijn (en dat is het met > 1,5 mm echt NIET).

Voor de rest zou ik zeggen : gewoon beheerst met het rechter voetje omgaan (ik reed vandaag met mijn andere achterwielaangedreven auto (MET winterbanden) over een ijslaagje op de weg en gaf niet eens veel gas en toch ging die al glijden en het gele lampje ging knipperen).

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Geplaatst: 27 dec 2008, 19:13
door Marc 320d
Leg mee dan eens uit waarom in jouw optiek een achterwielaangedreven auto eerder gaat schuiven ?

(dat er mensen zijn die er domweg niet mee om kunnen gaan is weer wat anders)

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Geplaatst: 28 dec 2008, 11:19
door Joannes
Voor iedereen die ook in de winter op zomerbanden rijdt en denkt dat er toch niets zal gebeuren even het volgende :

Wij wonen in Vaals en daar ligt eerder sneeuw dan elders in het land ivm de hoogte.
Enkele weken terug, toen er plotseling 's morgens veel sneeuw viel mocht ik live meekijken hoe er weer eens twee auto's bij ons voor de deur uit de bocht schoten (tegen de paaltjes/ verkeersbord/ in de tuin van de buren): een Ibiza en een Yaris.
Ben gaan kijken en jawel hoor : de zomerbandjes lagen er nog op. Beide auto's waren met zo'n 25 km/u onderweg ............en achteraf behoorlijke schade .... afslepen / buren, politie (proces verbaal)en gemeente erbij ivm beschadiging eigendom. Het zal je maar gebeuren (|
Inmiddels kan ik aan het rijgedrag in de bocht zien of een auto winter- of zomerbanden gemonteerd heeft.

Onder winterse omstandigheden rij ik toch een stuk geruster op mijn winterbanden (in de door BMW aanbevolen maat).

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Geplaatst: 28 dec 2008, 11:28
door Fabian79
(en dat is het met > 1,5 mm echt NIET).
kleine correct . APK opmerking is < 2,0 mm
APK afkeur is <1,6 mm.
Leg mee dan eens uit waarom in jouw optiek een achterwielaangedreven auto eerder gaat schuiven ?

Eerste reden: Achterwiel gedreven auto's zullen eerder gaan schuiven, omdat er minder druk op de aandijfwielen staat, simpelweg omdat de voorkant van een auto zwaarder is door het motorblok. Dit is bij alle normale auto's zo tenzij ze het blok achterin hebben liggen.

Tweede reden: Bij voorwiel gedreven auto's wordt de auto als het waren voortgetrokken, de achterkant wil normaal gesproken volgen omdat de voorkant sneller wil. Bij achterwielaandrijving wordt de achterkant opgeduwd en gaat dus als het ware harder dan de voorkant. De achterkant wil als het ware de voorkant inhalen. Grip voorkomt dit, maar tsjaaa die grens is wel eens bereikt. De achterwielaandrijver gaat dan driften en de voorwieldrijver krijgt wielspin. Met wielspin heb je veel makkelijker controle en als je het gas los laat os dit weg. Bij driften is het niet altijd meteen weg omdat de massa zich doorzet in de driftbeweging. Tuurlijk zijn er mensen die dit onder de knie hebben, maar dt is simpelweg moeilijker als bij een voorwieler.

Wil je het verschil goed voelen w8 ff op een beetje sneeuw. Pak je eigen auto en een met voorwielaandrijving en ga ff spelen zonder de handrem te gebruiken, dan snap je het meteen.
De achterwielaandrijving is veel leuker, omdat deze continu de "kont" omgooit.


Conclusie: een achterwielaangedreven gaat eerder schuiven door de techniek en de onkunde van de meeste autmobilisten.

greetz

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Geplaatst: 28 dec 2008, 12:38
door Joannes
Inderdaad Fabian, je correctie is correct.

En je uitleg over uitbreken ook :)

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Geplaatst: 28 dec 2008, 13:12
door Mario TT
Dat klopt ook wel gedeeltelijk... was het niet zo dat onder redelijk normale omstandigheden de achterwiel aangedreven auto`s wel beter op de weg liggen dan voorwiel aangedreven auto`s.

Ik heb in een nieuwe skoda gereden met 140pk aan de voorwielen en die krijg ik supergemakkelijk aan het spinnen... mijn BMW kan dat ook maar dan moet ik aanzienlijk veel meer moeite doen.

Sneeuw is iets byzonders, en natuurlijk klapt de kont sneller om dan bij een voorwiel aangedreven auto`s maar het onderstuur dat je vaak hebt bij voorwiel aangestuurde auto`s ook in de sneeuw weegt niet op tegen een achterwiel aangedreven auto.. in mijn geval dan. Dat komt ook omdat alles voorin zit, de motor en de aandrijving.. alles zit voorin dus tja hij gaat wel niet achterstevoren maar hij glijd wel veel makkelijker vooruit.. En dat is echt niet altijd simpel op te vangen door van je gas te gaan.

Zie maar eens uit een scherpe bocht te komen met een voorwiel aangedreven auto vanuit stilstand...

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Geplaatst: 28 dec 2008, 14:17
door bjornc
Mario TT schreef:Dat klopt ook wel gedeeltelijk... was het niet zo dat onder redelijk normale omstandigheden de achterwiel aangedreven auto`s wel beter op de weg liggen dan voorwiel aangedreven auto`s.

Ik heb in een nieuwe skoda gereden met 140pk aan de voorwielen en die krijg ik supergemakkelijk aan het spinnen... mijn BMW kan dat ook maar dan moet ik aanzienlijk veel meer moeite doen.
Jou BMW heeft 136 pk (als ie ze allemaal nog heeft) toch 4 pk minder.
Die 2.0 TDI Skoda heeft 320 NM tegen 280 van jouw auto.
En dan komt nog de bandenmaat.. zijn de jouwe toevallig breder?

Wat ik wil zeggen is, er zijn zoveel factoren aan jouw vergelijking dat het eigenlijk geen vergelijking meer is.

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Geplaatst: 28 dec 2008, 17:29
door Mario TT
4pk merk je amper en ja het koppel is wel hoger maar het gemak waar je deze auto mee krijgt te spinnen staat echt niet in contrast met het gemak waarin ik mijn auto niet gespint krijg. De bandenmaat was nagenoeg hetzelfde. En ik heb het bij meerdere voorwiel aangedreven auto`s dat je er gewoon niet hard mee kan optrekken vanuit stilstand in de regen terwijl mijn e46 altijd goed weg komt met geen tot bijna geen spinning. En ik heb absoluut geen brede banden, ik heb de originele 15 inch banden met michelin energy savers(nou geen echte grippers).

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Geplaatst: 28 dec 2008, 18:17
door Marc 320d
Fabian79 schreef:
Leg mee dan eens uit waarom in jouw optiek een achterwielaangedreven auto eerder gaat schuiven ?
Eerste reden: Achterwiel gedreven auto's zullen eerder gaan schuiven, omdat er minder druk op de aandijfwielen staat, simpelweg omdat de voorkant van een auto zwaarder is door het motorblok. Dit is bij alle normale auto's zo tenzij ze het blok achterin hebben liggen.

Tweede reden: Bij voorwiel gedreven auto's wordt de auto als het waren voortgetrokken, de achterkant wil normaal gesproken volgen omdat de voorkant sneller wil. Bij achterwielaandrijving wordt de achterkant opgeduwd en gaat dus als het ware harder dan de voorkant. De achterkant wil als het ware de voorkant inhalen. Grip voorkomt dit, maar tsjaaa die grens is wel eens bereikt. De achterwielaandrijver gaat dan driften en de voorwieldrijver krijgt wielspin. Met wielspin heb je veel makkelijker controle en als je het gas los laat os dit weg. Bij driften is het niet altijd meteen weg omdat de massa zich doorzet in de driftbeweging. Tuurlijk zijn er mensen die dit onder de knie hebben, maar dt is simpelweg moeilijker als bij een voorwieler.
Met de eerste reden ben ik het zeker niet eens. Een goede auto, of dit nu een voor of een achterwielaangedreven auto is heeft een 50/50 gewichtsverdeling. BMW komt hier altijd heel dicht bij in de buurt. Als de achterkant wel lichter zou zijn staat er inderdaad minder druk op de wielen, maar tegelijkertijd staat er zijwaarts ook minder kracht op.

Reden twee ben ik het ook niet mee eens. Het voortrekken / voortduwen heeft geen merkbaar effect op hoe snel een auto gaat glijden. Een voorwielaandrijver gaat wel eerder over de voorwielen glijden en een achterwielaandrijver over de achterwielen wanneer ze geforceerd worden (meer vermogen op de wielen zetten dan de tractie toelaat). Bij een achterwielaandrijver ligt dit punt echter verder weg (door het acceleren komt er meer druk op de achterwielen en hebben de achterwielen meer tractie). Zie ook de opmerking van Mario TT.

Je hebt er wel gelijk in dat een achterwielaandrijver voor ongeoefende rijders moeilijker te corrigeren is dan een voorwielaandrijver. Corrigeren hoef je echter pas als de auto al aan het schuiven is, dus is geen reden voor vermeend eerder schuiven van een achterwielaandrijver.

Je tip van de sneeuw opzoeken heb ik trouwens vaak uitgevoerd. Een vriend van me met zijn Alfa 164 3liter en ik met de 325i. Uiteraard ook wisselen van auto etc. Duidelijk was dat de voorwielaandrijver alleen vooruit wilde, maar totaal niet op gang te brengen was, dat lukt met de 325i toch heel behoorlijk. Met dit soort speelmomentjes leer je inderdaad een auto goed kennen en dat is zeer nuttig voor het dagelijkse rijden. Dus zeker een goede tip van je en aan een ieder aan te bevelen.

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Geplaatst: 28 dec 2008, 18:27
door Fabian79
En je uitleg over uitbreken ook

Bedankt voor je reactie.

@mario tt

Het feit dat een achterwielbak minder snel spint heeft puur te maken met het gedrag van de auto en de gewichtsverplaatsing.

Bij hard optrekken wordt de auto naar voren bewogen. Het hele gewicht van de auto wil eigenlijk stil blijven staan. Dit heet massatraagheid. Het zwaartepunt wordt door het optrekken verplaatst en komt verder naar achter te liggen, waardoor op dat moment de zwaartekracht anders op de auto gaat werken. De auto wordt als het ware minder zwaar aan de voorkant. Een auto komt aan de voorkant omhoog bij accelereren. Dus meer druk op de achterwielen dus meer moeite om te burnen. (met de achterwielen.) Een motorfiets gaat toch ook op z'n achterwiel.
Bij voorwielaandrijving precies andersom. Voorkant komt omhoog, minder druk op de voorwielen, minder grip dus sneller spinnen.

Als het je nog niet helemaal duidelijk is, lees eens informatie over natuurkunde en hierin het onderwerp krachten, wrijving en massatraagheid, dan wordt alles heerlijk uitgelegd.
Hier staan ook uitleggen in over centrifugale krachten. Dan kan je ook het hele fenomeen lezen over bochten en wrijving.

Bij het afremmen precies andersom het gewichtszwaartepunt komt verder naar voren (de voorkant duikt naar beneden)
Het afremmen van de auto is ook ongeveer verdeeld in 75% voor en 25% achter.
Kijk eens goed naar je remschijven en naar de dikte en grootte er van ;)

Waarom d8 je dat er een hoop auto's zijn met nog trommeltjes achterop.

Ik hoop dat dit je verhaal van hierboven een beetje duidelijkheid geeft.


greetz

Re: Winterbanden? zijn nog gladder dan gewone banden...

Geplaatst: 28 dec 2008, 18:38
door Fabian79
Met de eerste reden ben ik het zeker niet eens. Een goede auto, of dit nu een voor of een achterwielaangedreven auto is heeft een 50/50 gewichtsverdeling. BMW komt hier altijd heel dicht bij in de buurt. Als de achterkant wel lichter zou zijn staat er inderdaad minder druk op de wielen, maar tegelijkertijd staat er zijwaarts ook minder kracht op.
tuurlijk, mijn achterbank weeg hetzelfde als mijn motorblok ;)
Waar haal je die zijwaartse kracht vandaan bij een voorwielaandrijver dan. Meestal is deze er doordat de weg niet helemaal waterpas ligt ;)

Reden twee ben ik het ook niet mee eens. Het voortrekken / voortduwen heeft geen merkbaar effect op hoe snel een auto gaat glijden. Een voorwielaandrijver gaat wel eerder over de voorwielen glijden en een achterwielaandrijver over de achterwielen wanneer ze geforceerd worden (meer vermogen op de wielen zetten dan de tractie toelaat). Bij een achterwielaandrijver ligt dit punt echter verder weg (door het acceleren komt er meer druk op de achterwielen en hebben de achterwielen meer tractie). Zie ook de opmerking van Mario TT.
We praten over gladde toestanden, dan geef je nagenoeg altijd te veel gas ten opzichte van grip. En de druk op de achterwielen onstaat door versnelling, zie mijn vorige verhaal. (klein beetje natuurkunde) Laat nu net die versnelling er niet zijn tijdens glad weer, omdat je geen grip hebt.
En hoe kunne we die grip verhogen???


Emmzzzz daar ging het topic toch over WINTERBANDEN!!!

Ze zijn niet voor niks uitgevonden en mogen dan bij droog weer minder grip hebben. Ik heb ze wel en ben er blij mee.
Ieder moet het voor zichzelf weten. Maar dit is een eindeloze discussie. Heb je de centjes er niet voor over of vind je je zomerbandjes of whatever voldoende, mijn zegen heb je. Je moet je eigen keuze maken. Het een is niet altijd beter als de ander. Doe waar je jegoed bij voelt. We wonen in nederland en we hebben hier geen extremen. We zitten dus nooit helemaal goed.

Ik praat dus in mijn hele verhaal over winterse omstandigheden. Dus over sneeuw en ijzel, niet over koud weer.



greetz