Scheven sporing/bonk bij sturen 330Ci
Re: scheve sporing/wielen 330Ci
Ja gescheurde draagarmrubbers dacht ik ook, hebben wel lichte speling(dwars)
vandaag weer terug geweest naar profile en blijven kijken en jahoor: achterste differentiël rubber (die grote) zit 1.5 cm uit zijn bevestiging richting de rechter kant, hier zit dus enorme speling op, de rechter aandrijfas word dus verder naar buiten gedrukt wat waarschijnlijk ook die rare wielen veroorzaakt, dus denk dat dit de oorzaak was.
alleen dealer rekent 500 euro, 100 euro voor dat stomme rubber (Internet 20eu) en de rest arbeidsloon, daarna kan ik er weer mee naar profile en word hij opnieuw uitgelijnd (zonder kosten)
is dit nog zoveel werk? misschien kan het rubber wel worden terug geduwd maar dan is het zo weer raak denk ik.
vandaag weer terug geweest naar profile en blijven kijken en jahoor: achterste differentiël rubber (die grote) zit 1.5 cm uit zijn bevestiging richting de rechter kant, hier zit dus enorme speling op, de rechter aandrijfas word dus verder naar buiten gedrukt wat waarschijnlijk ook die rare wielen veroorzaakt, dus denk dat dit de oorzaak was.
alleen dealer rekent 500 euro, 100 euro voor dat stomme rubber (Internet 20eu) en de rest arbeidsloon, daarna kan ik er weer mee naar profile en word hij opnieuw uitgelijnd (zonder kosten)
is dit nog zoveel werk? misschien kan het rubber wel worden terug geduwd maar dan is het zo weer raak denk ik.
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 29 jun 2014, 15:54
- Locatie: Overijssel
Re: scheve sporing/wielen 330Ci
Kun je als alles toch los gaat, beter meteen alle rubbers mee pakken
Het is nogal arbeidsintensieve klus omdat je vrij veel los moet halen.
Wanneer mijn bmw de stalling uitgaat laat ik ook meteen me subframe repareren. Opzich het repareren is niet zo spannend maar je hebt er veel werk aan omdat me complete achteras er onder weg moet om er bij te kunnen komen
Het is nogal arbeidsintensieve klus omdat je vrij veel los moet halen.
Wanneer mijn bmw de stalling uitgaat laat ik ook meteen me subframe repareren. Opzich het repareren is niet zo spannend maar je hebt er veel werk aan omdat me complete achteras er onder weg moet om er bij te kunnen komen
Re: scheve sporing/wielen 330Ci
Ik betwijfel eigenlijk of dat rubber zo'n invloed kan hebben op de camber afstelling. Daar is de verstelling op de onderste draagarmen voor.
Dat rubber zit trouwens in een stalen bus, welke behoorlijk veel kracht nodig heeft om uit het subframe te komen. Dat gaat echt niet vanzelf. Waardoor ik denk dat het subframe een enorme klap heeft gehad wat weer zou kunnen duiden op schade aan de draagarmen en/of subframe. Met zo'n wiel stand bij maximale verstelling, lijkt me dat er iets mis is met de lengte van de draagarmen.
Zelfs met mijn volledig verrotte draagarmrubbers en kogels was mijn wiel stand niet zo.
Voor dat rubber moest ik trouwens mijn differentieel in z'n geheel verwijderen, anders kon mijn speciaal gereedschap er niet tussen. En voordat het differentieel gedemonteerd kan worden, moeten eerst de wielen, uitlaatdemper, aandrijfassen en stabilisatorstang verwijderd worden. Dat kost de nodige tijd.
Dat rubber zit trouwens in een stalen bus, welke behoorlijk veel kracht nodig heeft om uit het subframe te komen. Dat gaat echt niet vanzelf. Waardoor ik denk dat het subframe een enorme klap heeft gehad wat weer zou kunnen duiden op schade aan de draagarmen en/of subframe. Met zo'n wiel stand bij maximale verstelling, lijkt me dat er iets mis is met de lengte van de draagarmen.
Zelfs met mijn volledig verrotte draagarmrubbers en kogels was mijn wiel stand niet zo.
Voor dat rubber moest ik trouwens mijn differentieel in z'n geheel verwijderen, anders kon mijn speciaal gereedschap er niet tussen. En voordat het differentieel gedemonteerd kan worden, moeten eerst de wielen, uitlaatdemper, aandrijfassen en stabilisatorstang verwijderd worden. Dat kost de nodige tijd.
Re: scheve sporing/wielen 330Ci
volgens mij zit het rubber er zo goed als los in, ja kan beter wel alles mee pakken maar als ik dit Door de dealer laat doen ben ik vies wat kwijt, ben de auto nodig voor woonwerk dus kan hem niet even paar week op bokken gooien, en dan zou ik special gereedschap moeten hebben voor de rubbers, iemand die weet wat setje rubbers in totaal kost? anders moet ik maar even contact opnemen met offenga en kijken of die een mooie prijs kunnen maken
en met draagarm bedoel je dan de langsdraagarm of de dwars (draag)arm? De dwarsdraagarmen lijken goed net als de langsdraagarm en onderste dwarsarm, de langsdraagarm kan torderen bij de rubber(toe - verstelling achteras)
en met draagarm bedoel je dan de langsdraagarm of de dwars (draag)arm? De dwarsdraagarmen lijken goed net als de langsdraagarm en onderste dwarsarm, de langsdraagarm kan torderen bij de rubber(toe - verstelling achteras)
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 29 jun 2014, 15:54
- Locatie: Overijssel
Re: scheve sporing/wielen 330Ci
Goeie vak garage / specialist is toch net zo goed als dealer lijkt me?
Re: scheve sporing/wielen 330Ci
Nogmaals, meet je draagarmen even op, die zorgen voor een dergelijk wielstand.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: scheve sporing/wielen 330Ci
opmeten op welke manier? Hoe kan ik bepalen of deze krom zijn?, langsdraagarm ziet er goed uit net als dwarsarmen(waar je veer op zit)
Re: scheve sporing/wielen 330Ci
Dat rubber zit normaal muurvast.JorenWDG schreef:volgens mij zit het rubber er zo goed als los in, ja kan beter wel alles mee pakken maar als ik dit Door de dealer laat doen ben ik vies wat kwijt, ben de auto nodig voor woonwerk dus kan hem niet even paar week op bokken gooien, en dan zou ik special gereedschap moeten hebben voor de rubbers, iemand die weet wat setje rubbers in totaal kost? anders moet ik maar even contact opnemen met offenga en kijken of die een mooie prijs kunnen maken
en met draagarm bedoel je dan de langsdraagarm of de dwars (draag)arm? De dwarsdraagarmen lijken goed net als de langsdraagarm en onderste dwarsarm, de langsdraagarm kan torderen bij de rubber(toe - verstelling achteras)
De armen kunnen best goed lijken, maar dat betekent niet dat ze het ook zijn. Je kunt proberen de onderste en bovenste(dwars) draagarmen op te meten van boutgat tot boutgat. Daarvoor hoeft misschien alleen het wiel verwijderd te worden. Dan heb je al een indicatie van de onderlinge lengte. Of anders pak je een paar vaste punten op het subframe en het fusee.
Om de rubbers echt goed te kunnen controleren, zou de spanning eigenlijk van de draagamen af moeten. Bij mij was er eigenlijk niets te merken aan de buitenste rubbers. Totdat ik de veren had verwijderd en het fusee een stukje had opgekrikt. Toen werd de speling op de kogels en rubbers pas echt duidelijk.
Ik heb zo'n €150 betaalt voor alle draagarmrubbers aan de achterzijde, en zo'n €300 voor het speciaal gereedschap . (Ik heb ook meteen de rubbers in het fusee vervangen door kogels.)
Het gereedschap kan later weer in de verkoop.
Re: scheve sporing/wielen 330Ci
Afstand van bout tot moer (links naar rechts). Als een van de draagarmen krom is is die afstand korter, waardoor ie dus die camber heeft.JorenWDG schreef:opmeten op welke manier? Hoe kan ik bepalen of deze krom zijn?, langsdraagarm ziet er goed uit net als dwarsarmen(waar je veer op zit)
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: scheve sporing/wielen 330Ci
Nou, afspraak gemaakt bij offenga en probleem voorgelegd, niet eerder dan 2 april is er plek, nouja jammer maar het moet maar, differentieelrubbers, draagarmrubbers en subframe rubbers worden vervangen.
heb zelf nog even aandachtig onder de auto gehangen en een en ander gemeten voor zover ik kon, alles lijkt verder recht, draagarmen lijken goed, dwarsarmen hebben wel een slag maar lijken gelijk, deze slag hoort er volgens mij in, even een foto
dus volgende update komt wat later deze keer.
gr joren
heb zelf nog even aandachtig onder de auto gehangen en een en ander gemeten voor zover ik kon, alles lijkt verder recht, draagarmen lijken goed, dwarsarmen hebben wel een slag maar lijken gelijk, deze slag hoort er volgens mij in, even een foto
dus volgende update komt wat later deze keer.
gr joren
Laatst gewijzigd door JorenWDG op 13 mar 2015, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: scheve sporing/wielen 330Ci
Ik zie de draagarm alleen niet op de foto, jij doelt op de stabilisator stang denk ik.
Ter referentie: de onderste "stangen" zijn mijn draagarmen (bij mij rood).
Ter referentie: de onderste "stangen" zijn mijn draagarmen (bij mij rood).
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: scheve sporing/wielen 330Ci
incorrect, die onderste zijn de ''onderste dwarsarmen'', die daar boven waar je veer tussen zit is de bovenste dwarsarm(waar ik op doel in mijn uitleg), die andere waar je fussee aan zit is de langsdraagarm of draagarm.
in mijn uitleg doelde ik dus op de bovenste alluminium dwarsarm.
in mijn uitleg doelde ik dus op de bovenste alluminium dwarsarm.
Re: scheve sporing/wielen 330Ci
Aha op die manier,
Heb je die onderste draagarm ook opgemeten/gechecked? Dat is voor camber afstelling en gaan het snelst kapot.
Heb je die onderste draagarm ook opgemeten/gechecked? Dat is voor camber afstelling en gaan het snelst kapot.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: scheve sporing/wielen 330Ci
onderste niet opgemeten maar zijn beide kaarsrecht, auto gaat 2 april binnen bij offenga voor de meest voorkomende rubbers achter; subframe, draagarmrubbers en diff rubber die er nu half uitligt. mocht het probleem dan nog steeds voordoen dan kan ik al heel wat uitsluiten. Misschien zien ze bij offenga ook wel iets wat niet klopt. komt Dus weer een update 2/3 april
Re: scheve sporing/wielen 330Ci
Updateje, gister is de auto naar offenga geweest, heb het probleem voorgelegd maar ze waren erg onduidelijk, de rubbers achter zijn vervangen(subframe, draagarm en diffrubbers) auto is een stuk stugger geworden en af van dat verschrikkelijke gebonk tijdens het schakelen, auto is er veel veller door geworden heb het gevoel, nu het diff niet meer meebeweegd, alleen nog steeds probleem niet verholpen.
nu heb ik de rubbers uitgesloten en zijn de laatste opties alleen nog de draag-en dwarsarmen, bij offenga konden ze er niks vreemd aan zien. afspraak voor uitlijning staat op de 16e deze maand, misschien dat ze nu meer kunnen stellen en dat het alsnog allemaal goed komt maar begint wel te irriteren.
ook zeiden ze bij offenga dat een naaf achter losgezeten heeft en ze hebben deze even aangezet, lagers achter mochten ook wel vervangen worden. gezien dit dacht ik; op internet kan ik vast wel draagarmen vinden met goeie lagers, maar dit lijkt me wel een schijt klus om te monteren, iemand ervaring ?of nog suggesties met welk probleem ik te maken heb ? en kan ik eventueel de achterophanging van een e46 320d SEDAN op deze coupe zetten ?
edit:
nou vandaag mezelf weer even onder auto geparkeerd, Bovenste dwarsarmen lijken me nu toch een beetje raar. een paar maten kloppen gewoon TOTAAL niet t.o.v. de andere zeide, soms wel 3 cm verschill, heb heel wat puntjes gepakt en gemeten en toen zag ik dat op de ene dwarsarm een andere code staat vermeld dan op de andere kant:
Rechts staat: 33/32- 1 094 889 0 20E
op links staat: 33/32- 1 094 890 0 11E
wie kan zeggen of dit kan kloppen of dat deze gelijk horen te zijn?
UPDATE: nieuwe bovenste dwarsarmen gehaald bij D-parts, deze er eens onder zetten en dan zien wel wel weer. duur autotje zo...
gr joren
nu heb ik de rubbers uitgesloten en zijn de laatste opties alleen nog de draag-en dwarsarmen, bij offenga konden ze er niks vreemd aan zien. afspraak voor uitlijning staat op de 16e deze maand, misschien dat ze nu meer kunnen stellen en dat het alsnog allemaal goed komt maar begint wel te irriteren.
ook zeiden ze bij offenga dat een naaf achter losgezeten heeft en ze hebben deze even aangezet, lagers achter mochten ook wel vervangen worden. gezien dit dacht ik; op internet kan ik vast wel draagarmen vinden met goeie lagers, maar dit lijkt me wel een schijt klus om te monteren, iemand ervaring ?of nog suggesties met welk probleem ik te maken heb ? en kan ik eventueel de achterophanging van een e46 320d SEDAN op deze coupe zetten ?
edit:
nou vandaag mezelf weer even onder auto geparkeerd, Bovenste dwarsarmen lijken me nu toch een beetje raar. een paar maten kloppen gewoon TOTAAL niet t.o.v. de andere zeide, soms wel 3 cm verschill, heb heel wat puntjes gepakt en gemeten en toen zag ik dat op de ene dwarsarm een andere code staat vermeld dan op de andere kant:
Rechts staat: 33/32- 1 094 889 0 20E
op links staat: 33/32- 1 094 890 0 11E
wie kan zeggen of dit kan kloppen of dat deze gelijk horen te zijn?
UPDATE: nieuwe bovenste dwarsarmen gehaald bij D-parts, deze er eens onder zetten en dan zien wel wel weer. duur autotje zo...
gr joren
Laatst gewijzigd door JorenWDG op 04 apr 2015, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.