Pagina 3 van 3
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Geplaatst: 17 feb 2015, 12:29
door E34V8
Ter vergelijk:
Mijn broertjes E39 523i (technisch en opties 100% perfect) doet bij normaal rijden gemiddeld 1 op 12. Dat is 80% snelweg, 20% stad.
Ik denk dat je de bekende "mengsellijst" moet gaan afchecken. Begin bij het goedkoopste:
Goedkoop:
- Valse lucht check met remmenreiniger (verklaard geen hoog verbruik maar heeft wel invloed op het mengsel)
- 6x Bougies vervangen. Kijk op de koppen van de oude bougies om te bepalen hoe de motor liep
- Gasklep schoonmaken
Duurder:
- Gasklep positiesensor testen, e.v.t. vervangen
- Luchtmassameter testen (rijden met afgekoppelde luchtmassameter) e.v.t. vervangen
- Lamdasensoren als laatste testen en e.v.t. vervangen. Immers, bij een slechte LMM geven lambdasensoren ook slechte waardes aan ook al zijn ze niet versleten.
Als je gewoon alles zelf vervangt, zit je denk ik op 350 euro onderdelen. Dan garandeer ik je wel een bijna nieuwe auto qua motorprestaties.
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Geplaatst: 17 feb 2015, 12:45
door HOONIGAN
Nogmaals bedankt voor alle tekst en uitleg
De 5er net weer afgetank er ging een goede 16 liter in!
OBC gaf nu wel 672km rijbereik aan.
Dat mijn slee te veel verbruikt is nu wel duidelijk.
Ga met al jullie tips aan de gang.
Ik ga jullie op de hoogte houden
Greetz D’Angelo
OneWhoHoons
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Geplaatst: 17 feb 2015, 14:26
door BasB
Reken je eigenlijk wel eens uit wat de auto echt verbruikt?
Dus dagteller op nul, voltanken , rijden en weer voltanken?
De computer in de auto is altijd minder nauwkeurig
@ Chili:
Dat toerental is normaal bij de handbak, die draait 3050 toeren bij 120
Een automaat draait 2250 toeren bij 120
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Geplaatst: 17 feb 2015, 14:30
door HOONIGAN
HOONIGAN schreef:Even een update.
Sinds de volle tank 119km gereden.
De meter staat iets boven de 50 liter.
OBC geeft nog 565 aan.
Van de 119km zeker 90/100km snelweg.
Wat mij opviel.
Bij het intrappen van de koppeling blijft mijn verbruiksmeter even hangen rond de 10/11 liter om dan pas naar het nulpunt te zakken.
Blijven mijn injectoren soms brandstof door pompen?
HOONIGAN schreef:Nogmaals bedankt voor alle tekst en uitleg
De 5er net weer afgetank er ging een goede 16 liter in!
OBC gaf nu wel 672km rijbereik aan.
Dat mijn slee te veel verbruikt is nu wel duidelijk.
Ga met al jullie tips aan de gang.
Ik ga jullie op de hoogte houden
Greetz D’Angelo
OneWhoHoons
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Geplaatst: 17 feb 2015, 22:10
door jazz4u
[quote="E34V8"]Ter vergelijk:
Mijn broertjes E39 523i (technisch en opties 100% perfect) doet bij normaal rijden gemiddeld 1 op 12. Dat is 80% snelweg,
...
Zo, da's een uniek exemplaar
1 op 12
Da's net zo zuinig als een twingo
En dat voor 1650 kilo
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Geplaatst: 17 feb 2015, 23:29
door AdE39
Hallo beste Heren forum leden,
Het beste wat Hoonigan kan doen, tank de auto af, en rijd dan de tank eens leeg tot zeg dat er een liter of 10 aanwezig blijft.
Want een tank tot de laatste druppel leeg rijden, dat kan vervuilde filters opleveren.
Als Hoonigan dit gedaan heeft, de tank zover leeg te rijden, en dan af tankt, dan kan hij het gemiddelde gebruik berekenen, en dit een aantal keren.
Dat geeft volgens mij een erg goede berekening.
Maar gezien de feiten, zal er toch iets mis zijn, meet een paar onderdelen, die minder presteren, dat zal best duidelijk mogen zijn.
Ik bekijk het van mijn standpunt van het gebruik van mijn E39 met de M54B25 motor, die toch dezelfde inhoud heeft dan de E39 met de M52TU25 van Hoonigan.
Het verschil van die 22 PK dat mag feitelijk niets uitmaken!
Dus, ga ik er van uit, dat het verbruik best naar beneden bijgesteld zou kunnen worden.
Maar dan zal er wel iets moeten veranderen in bepaalde onderdelen, die vervangen dienen te worden.
Of in elk geval goed bekeken en nagemeten dienen te worden.
Dus, zou ik beginnen met de LMM en de Lambda's.
Ook zou ik de aanzuig slangen eens er aandachtig bekijken, of deze wanneer men daar eens goed in knijpt, dat er dan plots aardige droogte scheuren in verschijnen, dat waren eigenlijk de eerste bevindingen van mij, waar erg goed opgelet dienen te worden.
Dan het blijven hangen van de verbruik meter van de E39 van Hoonigan, dat zou er op kunnen duiden, dat er iets aan de hand kan zijn, wat valse lucht betreft!
Of wat E34V8 al aangeeft, de positie sensor van de gasklep, de rest is al vernoemd.
Het zijn allemaal dergelijke onderdelen, die het verbruik omhoog kunnen schroeven.
Dan nog een aandachts punt:
De Vanos.
Ik weet natuurlijk niet, of het motor toerental constant is bij het stationair draaien, maakt niet uit, of dit nu warm of koud is.
Wanneer het toerental niet constant is, dan zou het goed kunnen zijn, dat de Vanos wanneer deze wat geratel weer geeft, met het niet constante draaien van de motor, dat deze ook het verbruik omhoog kan brengen!
De Vanos kan gewoon gereviseerd worden.
Het geratel kan hetzelfde geluid weergeven, net zoals de kleppen gaan tikken, en klepperen.
Ik heb dus al gezien, dat wanneer de Vanos wat aan het verslijten is, dat dit gepaard kan gaan met een iets hoger verbruik, en zodra de Vanos is gereviseerd, dat de motor weer netjes stationair draait, en weer beter trekt, en weer zuiniger rijd.
Let wel, het verbruik dient men beter te berekenen door een tank een of meerder keren leeg te rijden, tot zeg een liter of 10 a 20 inhoud.
Het samen spel van de Vanos, en de LMM en de Lambda sensoren, met eventueel wat valse lucht en de positie sensor van de gesklep, dat kan soms aardig wat verschil uit maken, in het verbruik.
Dus beste Hoonigan, laat dit eerst eens goed bekijken, daarna kan men dingen gaan uitsluiten.
Succes,
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Geplaatst: 18 feb 2015, 08:21
door HOONIGAN
Goedemorgen Heren,
Bedankt voor de mooie uitleg met onderbouwing.
Naast het gebruikelijke rijden en tanken, ga ik met al jullie punten aan de gang.
Wel rij ik de M52B25, maar dat maakt verder weinig uit natuurlijk.
Ik hou jullie op de hoogte.
Greetz D'Angelo.
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Geplaatst: 19 feb 2015, 13:59
door PBMotorsport
Als je nog een goede vanos specialist nodig hebt.
Pbmwmotorsport@gmail.com
Groeten Patrick
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Geplaatst: 19 feb 2015, 15:30
door AdE39
Hallo beste Patrick,
Hebben we het hier over Pmotorsport ?
Want daar kan ik erg kort over zijn.
Een uitmuntende service, met heel veel kwaliteit, en de knowhow.
Een echte aanrader dus.
Ik heb dus al meer geschreven over Pmotorsport, met de nodige aanbevelingen op het forum van bmwfan.nl
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Geplaatst: 21 feb 2015, 23:45
door pikkebaas
Mijn 523i E39 automaat '98
winter (koud) in de stad gemiddeld 1 op 6
zomer (warm) op de grote weg gemiddeld 1 op 9,6
Ik hou het bij in excel mijn totale gemiddelde verbruik in nu 6,5 jaar is 1 op 7,74.
Ik vind dat voor een 2,5 liter automaat een normaal gemiddeld verbruik, en ja ik geef gas bij optrekken en ook bij accelereren. 't is wel een BMW!!
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Geplaatst: 26 feb 2015, 10:08
door silva
Pas wel op met al die toevoegingsmiddelen voor in de benzine.
Bij mijn vorige werkgever (ik zat in de cilinderkop revisie) heb ik veel cilinderkoppen gezien van auto's die over de 100.000km zaten waarbij in alle cilinderkoppen de uitlaatkleppen (pitting) vertoonde. Deze kleppen sloten nog goed aan in de klepzitting door de koolafzetting. De koolstof zat in de "gaten" van de kleppen en de klepzitting. Als ik de koolstof verwijderde ( dat is wat de toevoegingen ook doen) dan sloten de kleppen niet meer en moest ik de kleppen slijpen en de zittingen frezen.
Ik zeg niet dat het slecht is maar pas op dat je geen lekkende uitlaatkleppen krijgt want dan verlies je vermogen en kost het aardig wat centjes om het weer goed te krijgen. ( cilinderkop verwijderen/wassen/vlakken, koppakkingset, kleppen reinigen/slijpen, zittingen frezen, waarschijnlijk klepgeleiders vervangen) .
Een gewaarschuwd persoon zoiets of zo!
Succes met de auto

Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Geplaatst: 25 mar 2015, 20:49
door kay1989
Ik zit met hetzelfde probleem. Alleen ik heb een e39 528 1996.
Alleen mijn verbruik is helemaal niet normaal mag blij zijn dat ik 280 km kan halen. Heb hem al uitlaten lezen geen fout melding. Ze hebben er ook al een rookkast opgezet geen vacuüm problemen. Maar ik ga nu ook eerst de lambdasonde's vervangen. Om te kijken of dit het probleem is.
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Geplaatst: 26 mar 2015, 09:55
door HOONIGAN
Ben dus niet de enige.
Ik doe gelukkig wel iets meer dan 280 op een tank.
Ben benieuwd of het vernieuwen van de lamdasondes je verbruik zal doen verbeteren.
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Geplaatst: 25 feb 2016, 20:04
door ac/dennis
Hoi Hoonigan,
Iets met oude koeien uit een sloot enzo, maar ik ben wel erg benieuwd hoe dit nou afgelopen is.
Ik las een lijstje met dingen die je kan checken, van goedkoop naar duur. Heb je deze geprobeerd?
Hoe is je verbruik nu, een jaar later?
Re: Veels te hoog verbruik BMW E39 523I
Geplaatst: 26 feb 2016, 11:04
door HOONIGAN
Goedemorgen ac/dennis,
Het verbruik was 1 van de "vele" problemen.
Heb de auto laten exporteren en een 528i voor terug gehaald.
- Spoiler: Laat zien
HOONIGAN schreef:Bedankt heren.
*hieronder een stukje over het verbruik van mijn vorige 523i
HOONIGAN schreef:Even een update.
Sinds de volle tank 119km gereden.
De meter staat iets boven de 50 liter.
OBC geeft nog 565 aan.
Van de 119km zeker 90/100km snelweg.
In de 528 zit het met het verbruik helemaal goed.
105km gereden en OBC zegt nog steeds 700km ( 35km stad en de rest snelweg ) ±10 liter verstookt.
Gemiddeld 11/100.
Auto vol getank en de OBC gaf 735km,
35 stads kilometers gereden en de OBC gaf ± 650km aan.
Vervolgens snelweg op en OBC steeg weer naar 700+
Gemiddeld verbruik bij aanschaf gereset die klom richting de 13/100 paar 1000km verder en staat nu rond de 11/100.
Ben zeer tevreden met de 528i moet nog elke dag naar de toerenteller kijken om te zien dat het blok draaid.
Zo stil en zo Boterzacht

Greetz D'Angelo