Pagina 3 van 6
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 01 jan 2009, 19:21
door Marc 320d
Wellichte een relevante vraag ivm gloeipluggen:
Hoe lang gloeit het hok bij jullie voor bij dit weer ? Bij mij denk een seconde of 5. Dan start ie wel, maar komt iets treuzelig op toeren (denk aan een paar seconden) tesamen met eerder genoemde rook.
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 01 jan 2009, 22:51
door Fabian79
Ik gloei op deze dagen ook een seconde of 5. Ik dacht dat bij temperaturen onder de 2 of 5 graden de voorgloeitijd pas merkbaar langer wordt. Boven deze temperatuur kan je nagenoeg meteen doordraaien om te starten. Bij normaal warm weer is de gloeitijd nog geen seconde.
Bij koudstart is het niet erg om even de motor te laten draaien. Half minuutje ofzow is echt niet erg hoor. Lang stationair is nooit goed, of het nu koud is of warm. Ik wil met deze lage temperaturen wel dat de motor heel even rustig kan draaien om er voor te zorgen dat de koude "dikke" olie even de tijd heeft om bovenin te komen.
Rustig warmrijden is altijd een aanrader ook met warm weer. De motor is eigenlijk pas goed op temperatuur als de koelwatermeter al geruime tijd mooi verticaal staat, minuut of 5. Olie wordt namelijk langzamer warm dan koelvloeistof.
Het belast draaien met te lage toeren moet je ook een beetje vermijden. Iedereen kent het brommen bij het rijden in een te hoge versnelling wel. Normaal rustig rijden met een rustig toerental volstaat gewoon.
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 01 jan 2009, 23:06
door largeproject
Ik zie niet in waarom lang stationair draaien niet goed zou zijn? :?
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 01 jan 2009, 23:08
door BoMeWm
Bij een diesel speelt dit idd minder dan bij een benzine m.i.
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 01 jan 2009, 23:33
door bjornc
Mijn voorgloei-lampie is zo snel weer uit, dat ik eigenlijk de sleutel direct kan omgooien. Ook in dit weer.
Maar dit heeft misschien te maken met het feit dat ik een common rail motor heb.
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 02 jan 2009, 10:37
door Mario TT
largeproject schreef:Ik zie niet in waarom lang stationair draaien niet goed zou zijn? :?
In koud weer koelt een diesel gewoon af en blijft deze niet op temperatuur. Ook de verbranding is bij stationair draaien niet optimaal waardoor je echt veel roetvorming krijgt. Je moet daarna eens volgas wegrijden... kan je jezelf zien na het 6uur journaal als erwin kroll de radarbeelden laat zien.
Een benzine is er iets gevoeliger voor omdat de bougies niet op temperatuur komen/blijven. Waardoor deze langzaam aan vies worden en uiteindelijk stoppen met vonken. Als je dan volgas wegrijdt kan je dan bij een benzine ook een klein pluimpje uit de uitlaat zien komen van een onvolledige verbranding.
Wat ik wel deed in de vakantie toen ik van Spanje naar Nederland reed is als we 10 minuten op een parkeerplek zouden staan ik de motor aanliet omdat dat mij beter leek. Zeker bergje op moet de turbo lekker doorwerken en je gaat continu toch met een lekker vaartje over de weg dus om dingen te voorkomen heb ik dat zo gedaan. Hierdoor heeft de motor 8uur nonstop gedraaid.
Er zijn ook mensen die zeggen dat je even gas moet geven voordat je een niet turbo geladen auto uitzet zodat je ff de motor "doorspoelt" en schoon weg zet.
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 02 jan 2009, 12:40
door bjornc
Mario TT schreef:Wat ik wel deed in de vakantie toen ik van Spanje naar Nederland reed is als we 10 minuten op een parkeerplek zouden staan ik de motor aanliet omdat dat mij beter leek. Zeker bergje op moet de turbo lekker doorwerken en je gaat continu toch met een lekker vaartje over de weg dus om dingen te voorkomen heb ik dat zo gedaan. Hierdoor heeft de motor 8uur nonstop gedraaid.
Dit zie je vrachtwagenchauffeurs ook vaak doen, het zal ongetwijfeld ergens goed voor zijn.
Let wel dat je bij stationair toerental niet zoveel oliedruk hebt om de boel te smeren als bij normaal last.
Mario TT schreef:Er zijn ook mensen die zeggen dat je even gas moet geven voordat je een niet turbo geladen auto uitzet zodat je ff de motor "doorspoelt" en schoon weg zet.
Niet doen! Je geeft gas- motor bouwt toeren op- en je zet de motor+smering uit. DOM DOM DOM.
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 02 jan 2009, 13:18
door Opt1mus
bjornc schreef:Mijn voorgloei-lampie is zo snel weer uit, dat ik eigenlijk de sleutel direct kan omgooien. Ook in dit weer.Maar dit heeft misschien te maken met het feit dat ik een common rail motor heb.
De mijne heeft dit ook en is een pfl.....
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 02 jan 2009, 13:48
door Niels
largeproject schreef:Ik zie niet in waarom lang stationair draaien niet goed zou zijn? :?
Is bij een koude motor niet ideaal omdat er dan moeilijker een oliefilm ontstaat in je glij lagers. Met name voor de krukas lagers is dit (in theorie) minder vanwege de stotende belasting op de krukas. Een oliefilm ontstaat het beste bij belasting waarbij ook de oliedruk wat toeneemt. Ook warmt de rest van je aandrijflijn niet op wat ook niet ideaal is.
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 02 jan 2009, 13:57
door Optical
Niels schreef:largeproject schreef:Ik zie niet in waarom lang stationair draaien niet goed zou zijn? :?
Is bij een koude motor niet ideaal omdat er dan moeilijker een oliefilm ontstaat in je glij lagers. Met name voor de krukas lagers is dit (in theorie) minder vanwege de stotende belasting op de krukas. Een oliefilm ontstaat het beste bij belasting waarbij ook de oliedruk wat toeneemt. Ook warmt de rest van je aandrijflijn niet op wat ook niet ideaal is.
Begrijp ik dan goed dat het niet per se slecht is om stationair te draaien met een koude motor, maar je er niet van uit kunt gaan dat de motor warm is en goed geolied? Als je daarna weg rijdt onstaat de oliefilm toch alsnog?
Ik laat de auto met dit weer altijd even stationair draaien met de ontwazemer voluit zodat het ijs smelt en het lekker warm is als ik weg rij.
Overigens vriest het niet meer
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 02 jan 2009, 14:19
door tweak_master
Owkey mannen, update
Gisteren bij het starten heb ik dus 3x laten voorgloeien voordat ik de motor aanzette.
Spijtig genoeg ging het toerental weer op en neer en kwam er nog altijd rook uit de uitlaat
maar deze keer kwam hij veel sneller op een regelmatig toerental en ook het roken was minder en duurde minder lang
Al bij al helpt het dus wel een beetje. Kon natuurlijk ook zijn omdat het gistere niet meer zó hard vroor, wie zal het zeggen
Ik ben al opgelucht dat er niemand op de proppen komt met het idee van die kapotte dieselpomp, wat eigenlijk m'n grootste vrees is... Ik laat de wagen ook nooit echt lang stationair draaien, zorg er alleen voor dat het toerental regelmatig is voordat ik mij op de weg begeef.
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 02 jan 2009, 14:20
door Niels
Optical schreef:
Begrijp ik dan goed dat het niet per se slecht is om stationair te draaien met een koude motor, maar je er niet van uit kunt gaan dat de motor warm is en goed geolied? Als je daarna weg rijdt onstaat de oliefilm toch alsnog?
Ik laat de auto met dit weer altijd even stationair draaien met de ontwazemer voluit zodat het ijs smelt en het lekker warm is als ik weg rij.
Overigens vriest het niet meer
Het hele opwarm traject is niet ideaal voor de motor
Kijk, s'ochtends even stationair draaien om te krabben e.d. is een heel ander verhaal dan vanaf koudestart tot op bedrijfstemperatuur laten komen. En die mensen heb ik meegemaakt, gewoon starten en een half uur stationair laten draaien omdat ze denken dat dit het allerbeste is. Voor de rest kan ik me niet bedenken waarom het slecht is, alleen in termen van oliedruk en oliefilm. Maar dit geldt ook voor te rustig rijden als de motor koud is. Soms durven mensen geen toeren te maken en rijden 1100RPM in z'n 4 e.d. maar dat zorgt voor een erg hoge inwendige belasting die je met koude motor absoluut niet wilt. Gewoon rijden en tot ca. 60% gaan van het maximum toerental en het liefst volle belasting (vol gas) vermijden.
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 02 jan 2009, 14:54
door BoMeWm
bjornc schreef:Mario TT schreef:Wat ik wel deed in de vakantie toen ik van Spanje naar Nederland reed is als we 10 minuten op een parkeerplek zouden staan ik de motor aanliet omdat dat mij beter leek. Zeker bergje op moet de turbo lekker doorwerken en je gaat continu toch met een lekker vaartje over de weg dus om dingen te voorkomen heb ik dat zo gedaan. Hierdoor heeft de motor 8uur nonstop gedraaid.
Wat ik er van weet is het volgende: men raadt aan, na een lange rit, om de motor nog even stationair te laten draaien.
Dit omdat wanneer je motor abrupt uitzet de turbo nog op hoge toeren doordraait zonder smering en dat is funest voor de turbo.
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 02 jan 2009, 16:56
door Griffendahl
Hier kan je eventueel ook turbo-timers, bijvoorbeeld van Apexi, voor kopen. Die laten de motor zodra je die afzet, nog even lopen...
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 07 jan 2009, 20:47
door Fabian79
Het gloeien van de motor vind bij sommige merken/ modellen al plaats wanneer de deuren geopend worden.
Ik weet niet of bmw dit ook heeft??
Het gloeien blijft trouwens gebeuren totdat de verbrandingskamer helemaal goed op temp is.
Het gloeien kan door het fakoelen van de verbrandingskamer ook tijdens het rijden gewoon weer beginnen.
dit ff ter info.