Stuurhuis probleem

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
CarlosF11
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2017, 21:34

Re: Stuurhuis probleem

Bericht door CarlosF11 » 02 aug 2017, 22:12

Ik heb een F11 528i van 2011 met active steering en ben (helaas) ervaringsdeskundige. Ik heb de auto reeds 5 jaar in bezit, in 2012 (1 jaar oud) gekocht in Duitsland. Ben ondertussen aan het 4e stuurhuis toe. Eerste keer in 2014 zelf betaald, ruim 2300 euro. Vorig jaar oktober weer een nieuw stuurhuis gekregen onder garantie (binnen 2 jaar).

Het probleem van 'der Specht' (zoek maar eens op het bekende duitse motor-talk forum) komt alleen maar voor bij active steering. En het komt vaak voor! Ook bij nieuwe stuurhuizen: het kloppen komt altijd terug. Dit heeft met de constructie van de active steering te maken, er zit bij de variabele overbrenging een stalen electronische pin die op bepaalde momenten een soort van positiebepaling doet. Afhankelijk van de frequentie waarmee deze pin dat doet en de mechanische staat van het stuurhuis kun je dat horen middels een kloppend geluid. Vooral bij 'bijna' stilstand en vervolgens langzaam rijden.

Mijn huidige stuurhuis is ook al weer aan het kloppen geslagen, zij het slechts minimaal. Mocht dit echter erger worden binnen de 2 jaar sinds vervanging eind vorig jaar dan ga ik er weer mee terug. En gezien wat ik er al allemaal over gelezen heb en mijn eigen ervaring zal het ook wel weer zover komen..

Ik heb een mooie opengewerkte tekening van het stuurhuis, ik zie op dit forum echter geen mogelijkheid om dit mee te uploaden. Het circuleert ook op het duitse forum en een bekend amerikaans bmw forum.

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2909
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Stuurhuis probleem

Bericht door Source » 02 aug 2017, 23:05

Het is een bekend probleem en BMW heeft het er maar druk mee echter niet in Nederland want hier moet je gewoon niet zeuren :ja:
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”