Re: BMW E61 525D - Opnieuw lekkage

Show je BMW E60 / E61. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Source

Re: BMW E61 525D - part: Ellende - Update.

Bericht door Source » 09 aug 2015, 15:47

Ik kan er best wel eens naar kijken maar laat eerst de garage de kans krijgen om het op te lossen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

W_B

Bericht door W_B » 10 aug 2015, 08:48

Bedankt alvast voor de eventuele mogelijkheid. Ik schuif het nu even iets vooruit door tijdgebrek. Behalve de sleutel doet alles het. Eerst maar eens op vakantie en daarna wordt het vervolgd!
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan

- E61 525D Touring

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 26 aug 2015, 08:52

Zo, ik ga met vakantie er komt een topic van hier tot jericho bij zeg :gek:

Jammer te lezen van al die problemen maar hopelijk worden de laatste dingetjes ook opgelost, je hebt in ieder geval een zeer nette wagen :duim:

RSRay

Bericht door RSRay » 27 aug 2015, 11:36

Het blijft een mooie verschijning en heerlijk rijdende BMW, maar helaas is deze serie niet de beste Funfer die ze daar in Bayern ontwikkeld en gebouwd hebben.Kabelbreuk komt graag terug en het panoramadak is super, zolang het niet gaat haperen of lekken. In de F11 kan het 2e dakdeel niet meer open/kantelen en ik heb ergens gelezen dat deze functie er uit halen bij de e61 ook wel wil helpen tegen haperen van het dak.
Mijn vorige auto was een e61 (50i) uit 2006 en die heeft ook wel wat bekende kwaaltjes gehad.
Gelukkig geen problemen met het panoramadak, ook geen water bij de compressor van de luchtvering.

Onder de streep hoop ik dat de auto uiteindelijk doet waarvoor je 'm kocht: Freude am Fahren !

W_B

Re: BMW E61 525D

Bericht door W_B » 28 sep 2015, 08:41

Vorig week terug gekomen van vakantie. Ondanks dat de sleutel het nog steeds niet doet heeft hij zich 5000km uitstekend gedragen. En tijdens deze lange ritten ben ik toch wel blij met een dergelijke auto als deze.
Helaas is de melding van hoge accu ontlading wel weer terug :'( .
De elektronica problemen worden dus nog vervolgd.

(af en toe mis ik de E39 wel :+. Auto voelde een stuk betrouwbaarder en onverwoestbaar, maar dit komt waarschijnlijk ook door het aantal problemen in de eerste maanden). Maar na 12000km begint zelfs het oersaaie dashboard van de E61 te wennen :P
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan

- E61 525D Touring

Bart70
Contacteer:

Re: BMW E61 525D -

Bericht door Bart70 » 28 sep 2015, 09:02

Oersaai, hahaha, dat vind ik wel mee vallen, anders paar lampjes ophangen :devil:

Mooi dat de wagen bevalt buiten de storingen om dan :duim:

De E39 voelt idd robuuster aan, maar zou toch niet willen ruilen met een E39 :zwaai:

markprinsen

Bericht door markprinsen » 28 sep 2015, 09:05

Interessant van die sleutel. Ik heb hetzelfde aan de hand. Beide werken niet (1 heeft nooit gewerkt). Nu ook in 1 x de andere niet, rest werkt wel gewoon (achterruit, achterruitvermaring, FM ontvangst, TMC, enz.). Diversity antenne gewisseld, werkt nog niet (ook aan de laptop daarop geen foutmeldingen).

Ik ga maar is de sleutels opsturen naar Priad sleutels in Hoevelaken. Mogen ze even checken of ze werken en zo niet mogen ze ze fixen.

W_B

Bericht door W_B » 28 sep 2015, 10:39

@Bart het valt mee ;-). Maar ik vind het dashbord van de E60 serie echt erg saai. Het geeft mij veel minder het cockpit gevoel wat ik bij andere BMW's wel heb.
Reden om niet meer terug te gaan naar een oudere generatie is de automatische bak met 6 verzetten. Die is echt wel stukken prettiger dan de 5-bak uit de oudere serie. En de head-up vind ik misschien wel de meest prettig optie op de auto.

@Markprinsen,

Bedankt voor de tip van Priad sleutels. Bij mij werkt ook alles wel, alleen de sleutels niet. En hier zit ook je radio geheugen in. Waardoor ik elke keer als ik instap deze instelling opnieuw moet programmeren (vrij vervelend).
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan

- E61 525D Touring

W_B

Re: BMW E61 525D - review

Bericht door W_B » 24 nov 2015, 16:19

Even wat leven creëren hier.

Sinds de aanschaf halverwege juni van dit jaar heb ik er zo'n 18.000 km mee gereden (stand nu 235xxx). En dat is tot op heden met gemengde gevoelens.
Op de lange afstand is het een geweldige auto. Ook het verbruik valt niet tegen. Ik rij gemiddeld 1/13 maar dat is inclusief een uur file per dag. Zonder file haal ik op langere afstanden 1/14,5. (ik hou me over het algemeen aan de snelheid).
De reden dat ik niet opnieuw voor een E39 ben gegaan maar voor een E61 is eigenlijk dat ik toe was aan een iets 'modernere' auto. Zo vind ik de 6traps automaat van ZF een enorme vooruitgang tegen over de 5traps van GM. Ook opties als de head-up en het panoramadak (als deze niet lekt) vind ik helemaal top!
Betreft het rijden zelf vind mis ik eigenlijk een stukje comfort in vergelijking de E39. Ondanks dat de E39 een sportonderstel had en 18inch breedset reed deze comfortabeler dan de E61 zonder sportonderstel en met luchtvering achter. Verder moet ik zeggen dat de auto wel super strak rijdt en het BMW gevoel helemaal terug is sinds het vervangen van (deels voor de APK):
- Chinese banden voor A-merk banden
- Draagarmen + fuseekogels voor
- Draagarmrubbers voor
- Kogellagers achter (deze zorgde voor een onaangenaam geluid tijdens het rijden).
- Remblokken achter
- Achter nieuwe remslangen
- niet luchtfilter (deze was zwarter dan de auto zelf)
- Nieuw gietijzeren uitlaatspruitstuk.
Dat laatste is overigens ook een stuk beter voor je gezondheid.

Wat bevalt niet? De storingsgevoeligheid van de auto. Er zit in vergelijking met de E39 zoveel meer elektronica in en deze is ook nogal storingsgevoelig. Gadgets zijn leuk maar dan ook alleen als deze werken.
De lekkage van het panoramadak omschrijf ik maar even als pech door dat ik er te laat bij was. Het gescheurde spruitstuk vind ik echt iets wat niet zou mogen gebeuren bij een dergelijke auto. Dit geldt hetzelfde voor de kabelbreuk. Dit zijn zaken die puur te maken hebben met materialen en de manier van bouwen van BMW zelf wat in mijn optiek niet oké is bij een auto met zo'n hoge aanschafprijs.
Maar oké, je rijdt een (tweedehands) BMW dus ik moet ook niet te veel klagen over onderhoudskosten :+ . Wie mooi wil zijn moet pijn (in de portemonnee) lijden.
Het interieur (dashboard) van de auto ben ik nooit fan van geweest maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak. Wel vind ik dat het minder degelijk aanvoelt dan een E39. Het i-drive systeem werk verder prettig en overzichtelijk. Al mis ik wel de warm/koud knop op het dashboard waar deze nu in de i-drive verwerkt zit. Maar ik las dat deze bij de F10 al weer terug geplaatst is.

Ondanks dat het wat negatief overkomt ben ik best blij met de auto :tong: Al zal ik niet ontkennen dat ik door de hoge onderhoudskosten (achterstallig onderhoud?) de fünfer regelmatig vervloekt hebt en de gedachten hebt gehad om afscheid te nemen van deze geldverslindende machine.

Mja, als ik dan de volgende dag de sleutel omdraai en de 6 cilinders beginnen als een tracktor de ronken , dan ben ik in combinatie met de luxe toch wel blij met zo'n dikke Duitser. :+
Dus nu maar hopen dat de wederzijdse liefde de aankomende tijd wat meer toeneemt en de kosten wat lager blijven :driving:
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan

- E61 525D Touring

Bart70
Contacteer:

Re: BMW E61 525D - review (update)

Bericht door Bart70 » 25 nov 2015, 08:27

Helemaal met je eens.

Ik vind de E39 van mijn neef ook veel comfortabeler, maar het rijgedrag van de E61 bevalt me prima.

Qua onderhoud heb ik niet echt een vergelijk, dit is mijn eerste prive auto sinds 15 jaar ofzo, de kosten kan ik niet vergelijken tegen de zakelijke wagens.

Ik heb wel het geluk gehad dat ik met name het panoramadak in de garantieperiode ben tegen gekomen en dat de kabelbreuk al een keer aan de orde was geweest voordat ik hem kocht. Dit is echter vrij knullig gedaan en wil ik alsnog een keer laten doen. Ik vind dit idd een grove fout van BMW in het ontwerp.

Wat mij wel tegenviel waren de kosten met betrekking tot onderhoud die ik vrij in het begin had, Vanos, luchtbalgen, schokbrekers, remmen, draagarmrubbers en nu weer de marterpakking. Maar wat je schrijft, dat is het nadeel van een 2e hands wagen.

Als ik hierna verder geen bijzondere dingen meer heb buiten het normale onderhoud, dan klaag ik niet.

tom_il

Bericht door tom_il » 25 nov 2015, 09:41

ik heb de mijne (525d pre-LCI) nu al 4,5j en geen noemenswaardig onderhoud gehad.
Zelf de thermostaten, gloeibougies en gloeimodule vervangen. Kabelbreuk heb ik ook zelf hersteld.
Niks van dit alles heeft mij veel geld gekost. Onderdelen zijn vrij goedkoop.
Auto heeft mij nog niet in de steek gelaten.
525d E61 2007 pre-LCI

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 25 nov 2015, 09:59

Ik heb hem nu een goed jaar en ook nog geen 1x langs de kant van de weg gestaan gelukkig. Ook nog geen rare meldingen gehad wat je weleens hoort bij de E6x ;).

Onderhoud valt me tot nu toe niet tegen, hij is zelfs goedkoper (en zuiniger) dan m'n E46 320D die ik hiervoor had :|

W_B

Bericht door W_B » 25 nov 2015, 11:19

Jullie positieve berichten betreft het onderhoud stemmen mij enigszins gerust met betrekking tot de toekomst :ja:.
Zelf ben ik niet technisch en heb ik ook niet de ruimte + gereedschappen om het onderhoud voor eigen rekening te nemen. Mijn eigen klusjesman zit in de ziekte wet dus de auto moest nu voor alles naar een reguliere garage wat extra kosten met zich meebrengt.

Gelukkig heb ik ook nog nooit langs de weg gestaan. Ik stond thuis toen de auto als gevolg van lekkage volledig dood was :+
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan

- E61 525D Touring

Vintiem

Bericht door Vintiem » 25 nov 2015, 14:45

Dan zal ik in dit onderwerp verder mijn mond houden als het om gemaakte kosten gaat... :whistle: :whistle:

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 25 nov 2015, 21:20

Hahahaha, doe dat maar Vincent :devil:

Zoals met elke auto, als je pech hebt loop je leeg, en als je geluk hebt dan kost hij niet veel in onderhoud.

De onderhoudshistorie speelt hierbij een heel belangrijke rol !

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Showroom”