Dinsdag werd ik verrast door een weigerende 5. Plof kwam ten gehore en de foutmelding verhoogde uitstoot kort daarvoor gehad. Onder de motorkap alles zwart en rijden ho maar.
Het spruitstuk was al ingescheurd maar nog niet drastisch. Nu kwam alles in een stroom versnelling. Onderweg al gebeld met VVT en die bestelden direct een nieuw gemodificeerd gietijzer spruitstuk. Ik kon direct terecht, ook al zaten ze al voor 6 weken volgeboekt.
Na wat sleutelen kwam het bericht dat mijn spruitstuk op meerdere plaatsten was gescheurd, inlaat slang van de turbo deels was gesmolten, kat en roetfilter verstopt zaten en mijn luchtfilter compleet zwart was.
Gisteren helemaal weer opgebouwd en een proef run op de bank. Haalde niet de standaard specs en vanmorgen verder op zoek gegaan naar de oorzaak. (202.6pk en 503.4NM)
Dpf, egr etc al dicht. Na chip getracht betere waarden te halen echter slechts 225pk en 560 koppel. Hopelijk, na de oorzaak gevonden te hebben, alsnog naar 250+ en 600 koppel.
Direct ook de thermostaat en een beurt erbij gegaan. 13e maand is al wel uitgegeven nu.
Service van VVT niets anders dan lof.
Vandaag nog even het bericht dat alles was nagelopen en de oorzaak, van het ontbrekende vermogen, gezocht moest worden in de turbo. Kennelijk toch ouderdom icm eventuele schade door de plof.
Een nieuwe ligt even niet in het financiele verschiet. Zoeken naar een jonge donor of een geldboom planten.
Hij rijdt wel gewoon goed nu echter moet ik het stellen met 202pk/503nm ipv 218/500. 16 paarden naar de slachtbank gegaan dus.
Anwb voor de sleep naar VVT
Een grote roet oase onder de klep
Lekker grind happen op de vluchtstrook
Ondanks een volle agenda, toch direct aan de slag om mij te helpen
Spruitstuk op meerdere punten gescheurd
Turboslang inlaattraject gesmolten door hete gassen en de propeller deels afgebroken en waarschijnlijk fijn gemaald door de turbo.
Luchtfilter wat korte tijd dienst heeft gedaan als roetfilter
Auto op de bank. Bleken dus wat paarden met pensioen gegaan te zijn
De grafiek waar ik eerst mee rond ga rijden.
Hij rijdt al wel veel beter dan hij daarvoor ooit gedaan had. Zowel roet als cat zaten propvol en niet meer te redden. Beiden leeg geklopt. Egr manueel en digitaal dicht. Eerst maar weer genieten van de 5, wellicht in een later stadium alsnog de tuning