Ik ben ook zeer zeker een voorstander van vervangen.
Na het zien van het luchtfilter heb ik daarom ook meteen een afspraak gemaakt voor een grote onderhoudsbeurt.
Een specialist bij mij in de buurt heeft de auto van onder tot boven nagekeken.
Gelukkig kwamen er vrij weinig eigenaardigheden naar voren.
Meest 'spannende' zaak was het vinden van:
- 2 kapotte PDC sensoren.
- Vervuilde versnellingsbak-olie (hetgeen vrij vreemd is, deze zou eigenlijk niet zo vies moeten zijn)
- Keerring turbo was aan vervanging toe
Naast het 'normale' werk dus niet veel extra's hoeven laten doen (dat was gelukkig ook mijn verwachting), uiteindelijk is het volgende vervangen:
- standaard zaken die bij een grote beurt horen (olie, luchtfilter, verschillende checks)
- brandstoffilter vervangen
- diesel additief (cleaner toegevoegd)
- luchtfilter vervangen
- ter voorzorg de versnellingsbak-olie vervangen en bak laten spoelen (de olie die er af kwam was vrij vervuild door wat voor reden dan ook, gelukkig was de olie alleen vuil, er zat geen slijpsel of andere rommel in)
- remvloeistof vervangen
- handrem af laten stellen
- interieur filter vervangen
- turbo keerring vervangen
Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn, er stond nogal wat op het lijstje.
Die PDC sensoren heb ik nog niet laten vervangen, had voor mij niet de hoogste prio.
Kortom, m'n Bimmer kan er voor nu weer even tegen!
Nu de technische staat weer op order is ga ik me op wat leuke mods richten!