Pagina 3 van 4

Re: E91 325d

Geplaatst: 03 feb 2017, 23:01
door Mooggie
Leooo schreef:Het waren deze schijfjes;
09.A259.11 Brembo
Okeyyy, ik heb precies dezelfde schijven aan de voorkant. :whistle:

Kijken hoe ze zich bij mij houden. Over het algemeen staat Brembo als prima (goedkoper) alternatief te boek voor OEM, dus ik heb er wel vertrouwen in.

Re: E91 325d

Geplaatst: 05 feb 2017, 18:37
door Leooo
Na twee uurtjes sleutelen en rustig kijken hadden we het differentieel er uit;
Afbeelding
De lekkage was niet heel erg duidelijk.
Spoiler: Laat zien
Afbeelding


Wel werd snel duidelijk dat ik de verkeerde rubbers heb ontvangen. Er blijkt een ander differentieel gebruikt te zijn per 2008. Dus het werd weer tijd om opzoek te gaan naar vervangend vervoer :bang:. Want het was natuurlijk zaterdag :whistle:.
Afbeelding
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
De 'inputshaft' was alleen wel lastig los te krijgen, hiervoor heb ik een speciaal lange 32mm dop gekocht en alleen met luchtsleutel ging dit los aangezien het differentieel er al uit was en dit lastig vast te zetten is om goed kracht te kunnen zetten.
Spoiler: Laat zien
https://myalbum.com/photo/WxfxYzBGNmKt/1k0.jpg
Gisteren kreeg ik mijn schoonvader aan de lijn, hij heeft hetzelfde probleem, ook een E91 330d met 230k op de teller. Lijkt wel erg toevallig :s

Ook heb ik rondom weer nieuwe schijven geplaatst;
Afbeelding
De goedkope blokken (links op de foto) waren nu al beschadigd;
Afbeelding
Het verbruik ligt nu wel iets hoger, 1 op 15 ipv 1 op 16 (op winterbanden).

To do list;
Gloeibougies vervangen
KVS lekkage fixen
Spanrol vervangen
EGR verwijderen
En nog steeds chippen :bang:
Schokbrekers voor vervangen (beginnen te kraken bij diep inveren)

Re: E91 325d

Geplaatst: 19 nov 2017, 17:31
door Leooo
Tijd voor een update.
De 300.000 is afgelopen week aangetikt.
Afbeelding
Echter zijn er wel een paar probleempjes geweest en die sommige moet ik nog oplossen.

Het grootste probleem was dat er na een harde knal ineens geen remdruk meer had.
Gelukkig reed ik 30km/u en was ik in de buurt van een bekende waar ik hem op de brug kon zetten.
Afbeelding
Al snel bleek dat ik erg veel geluk had gehad;
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Hier horen bouten in te zitten.
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Afbeelding
Maar het plaatje wat de druk moet verdelen van de diff bouten had de remleiding 'doorgesneden'.

De andere kant van het diff zat nog helemaal goed vast. Dit is dus het gevolg van 'snel willen sleutelen' en met zn tweeen een opdracht uitvoeren. De ene kant was gewoon niet op moment aangedraaid... :bang:

Dit had zeer slecht af kunnen lopen, 'gelukkig' reed ik in een rouwstoet toen het gebeurde.....

Ook had ik zeer veel geluk dat BMW Dijker de volgende ochtend al een nieuwe remleiding kon leveren incl wat diff bouten.
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Ook had ik al nieuwe remleidingen voor de vooras liggen dus die wilde ik ook meteen even vervangen.
Dat ging totaal niet volgens plan;
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
De stalen remleiding draaide mee waardoor hij zwaar ging lekken.

Echter loopt deze leiding achter het motorblok langs naar de ABS module.
Ik moet het halve motorcompartiment uitbouwen om deze leiding te kunnen vervangen. Aangezien het een normale werkdag was en ik de volgende dag naar Den Haag moest, moest ik wat anders verzinnen.
Na wat belletjes met mensen die er verstand van hebben, heb ik deze oplossing kunnen toepassen;
Afbeelding
Het ziet er niet uit, maar het werkt gewoon.
Wel heb ik meteen een nieuwe remleiding besteld en deze gaat er met de kerst onder.

Ik heb het nog even zwart gemaakt zodat het niet zo opvalt;)
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Ook had ik nog steeds last van een trillend stuur bij remmen van 140-100.
Draagarmen vervangen, wielen gebalanceerd en de auto uitgelijnd. Maar het stuur bleef maar trillen.
Afgelopen vrijdag heb ik mijn schijven laten afdraaien, ze waren wel wat krom maar ze denken niet dat dit het is.
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Komende week zal ik het merken of het is gelukt maar ik heb er een hard hoofd in.
Iemand een idee wat het nog meer zou kunnen zijn? De velgen zijn recht, dat is gecheckt.

Verder moet ik onderstaande onderhoudspuntjes ook nog uitvoeren;
Remblokventielen van de vooras vervangen
Remleiding vooras
Oil temp sensor vervangen
Gloeibougie centrale kastje
Hardy schijf diff vervangen

Op 1 december gaat de e46 en de e91 naar Van Vught Tuning... nieuwe update volgt dus snel!

Re: E91 325d

Geplaatst: 22 nov 2017, 12:04
door Leooo
Nieuwe winterbanden + velgen zijn ook binnen :gekdoen:
Ze passen maar net! En als de achteras diep inveerd, loopt hij wat aan, dus binnenkort maar even de 'inner fender' naar binnen duwen met een heatgun.
Afbeelding
Spoiler: Laat zien
Afbeelding

Mijn oude 194m Breedset staat hierbij ook te koop;
https://link.marktplaats.nl/m1227138742

Re: E91 325d

Geplaatst: 23 nov 2017, 18:24
door Superretard
Mooie auto, en echt handig dat je veel zelf kan doen!

Wat een geluk bij een ongeluk zeg! Dat had inderdaad anders kunnen aflopen.

Re: E91 325d

Geplaatst: 27 nov 2017, 11:59
door baronruud
Mooie wagen man! Wat is je verbruik nu gemiddeld?

Re: E91 325d

Geplaatst: 27 nov 2017, 15:02
door Leooo
Ik rij nu ongeveer 1 op 16 op winterbanden. Waarbij ik op de helft van de snelweg kilometers 110 rij en de andere helft 130/140.

Re: E91 325d

Geplaatst: 30 nov 2017, 12:42
door Robin
Mooie wagen! Leuk om zoveel te lezen over het onderhoud wat je eraan doet.

Re: E91 325d

Geplaatst: 01 dec 2017, 13:27
door Leooo
Vanochtend bij Van Vught Tuning geweest, erg aardige mensen en goed de tijd genomen om mij te helpen met de 325d en 330i;
Afbeelding
Hij deed standaard 218 pk en 451nm, dat is al 21pk en 51nm meer dan de fabrieksopgave!

Maar het blokje deed het zo goed dat hij 265pk en 570nm eruit weet te persen.
En wat een verschil zeg, je kunt goed zien dat het koppel veel eerder en op een veel breder bereik aanwezig is.
Alsof ik een totaal nieuwe auto heb.
Dit is gewoon een standaard stukje software, hij kon hem nog wel sneller krijgen maar dan ging ik de 500dkm niet meer halen zei ie.
Ook was het goed dat ik het vliegwiel en de koppeling recentelijk had vervangen want ze kwamen vaak tegen dat die het extra vermogen niet meer kunnen hebben.
Afbeelding
Binnenkort maar eens naast de E91 LCI 330d van mn schoonpa zetten :rolf:

Re: E91 325d | 265pk - 570nm!

Geplaatst: 01 dec 2017, 15:13
door struikie
mooi man !
ik kom ook altijd graag bij VVT!

JW

Re: E91 325d | 265pk - 570nm!

Geplaatst: 10 dec 2017, 22:27
door -Richard-
Prachtig om te lezen dat er meer mensen zijn die zoveel zelf doen én dit willen delen op het forum.
Gek genoeg heb ik dat met die boutjes van de aandrijfas ook gehad, terwijl ik wel nieuwe bouten etc gemonteerd had. Nu zie ik maar weer waarom het ook belangrijk is, had er niet aan willen denken!!

Mijne waren enkel losgelopen ipv daadwerkelijk missend.

Re: E91 325d | 265pk - 570nm!

Geplaatst: 17 apr 2018, 10:46
door mike97
Weet je heel toevallig wat de prestaties zijn van je wagen,mijn auto is namelijk ook gechipt (ga ik van uit) omdat de acceleratie cijfers ruim onder de fabrieks cijfers liggen.nu weet ik alleen totaal niet wat ik aan vermogen/koppel ongeveer heb,uiteraard ga ik een keer langs een testbank maar was even benieuwd of iemand een schatting kan doen.

Re: E91 325d | 265pk - 570nm!

Geplaatst: 25 apr 2018, 08:44
door Leooo
Hoi Mike, Het grootste verschil merk je in de tweede versnelling, de achterkant van de auto duikt helemaal naar beneden wanneer je gas geeft. Dit deed hij namelijk hiervoor nooit. Het lijkt net of de M sport veren het vermogen niet aankunnen. De 0-100 tijd en 100-200 tijd heb ik niet gemeten. Zal ik binnenkort wel even een keertje doen.

Re: E91 325d | 265pk - 570nm!

Geplaatst: 25 apr 2018, 10:56
door struikie
Johan geeft in de eerste versnelling niet het volledige koppel vrij dat hij kan maken...
Dat zou toch alleen maar veel wielspin opleveren...
Bij mijn auto is volgens mij het koppel in 1, 2 en 3 zelfs enigzins beperkt...

JW

Re: E91 325d | 265pk - 570nm!

Geplaatst: 26 apr 2018, 18:21
door Source
Mooi hoor dat extra vermogen en vooral dat koppel.