Pagina 3 van 5

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Geplaatst: 12 jan 2016, 21:06
door Peerke007
Van de zomer nog alleen een pakking besteld bij DParts. Probleem gelijk over.

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Geplaatst: 18 jan 2016, 11:04
door DustMan
Toevoeging gedaan, omdat ik hier laatst zelf last van heb gehad (en ik dit bij aankoop eigenlijk al vooraf had kunnen merken waarschijnlijk):
De M52 blokken staan erom bekend zeer solide te zijn, maar er zitten altijd rubberen componenten op (slangen etc.) die stuk kunnen gaan. Om problemen in de toekomst uit te sluiten is hier een simpele tip: neem een bus starthulp mee (of een bus deodorant, maar dat stinkt zo) en spuit bij een lopende motor op een aantal plekken: de koppeling tussen de LMM (MAF) en het inlaatspruitstuk, bovenop de kap van het inlaatspruitstuk (in de 'gaten' spuiten, vooral bij de voorzijde) en aan de linkerkant tegen het blok. Als de motor reageert door even kort hoger stationair te draaien weet je het zeker: er is een vacuum lek ergens op de plek waar je spoot. Afhankelijk van de grootte van het lek merk je het wel of niet bij het stationair lopen (instabiel), maar je zal het sowieso zien bij het uitlezen van de ECU (en op termijn produceert het ook een storingslampje). Je ziet dan meldingen van de lambdasensoren achter de katalysator, dat het mengsel 'too lean' is (of op zn duits: Abweichung fett), ook kun je 'burn failures' krijgen op de cilinders. Oftewel: teveel lucht, te weinig brandstof. Dit komt natuurlijk omdat er *na* de LMM nog extra zuurstof bij komt, en daar houdt de ECU dan natuurlijk geen rekening mee.
Dit is niet erg, want de reparatie is vaak simpel en goedkoop. In de meeste gevallen is het gewoon een poreus geworden/gescheurde slang (bijvoorbeeld de retourleiding van de carterventilatie).

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Geplaatst: 18 jan 2016, 16:01
door SubCityZero
W_B schreef:Volgens mij staat het er nog niet tussen.

- Kachelweerstand. Deze gaat vaak stuk bij de eerste generatie facelift modellen. Een kapotte kachelweerstand zorgt er voor dat de blower gaat werken terwijl de auto op slot staat met als gevolg dat hij de accu leeg trekt. (Nieuwe kost circa € 70,- en kan in 20 minuten geplaatst worden)
Dat probleem met de kachel weerstand had ik ook, toen het afgelopen zomer 35 graden was, ik heb een hele rit met m'n hoofd uit het raam gehangen, want het was niet uit te houden. Onderweg even bij een garage gestopt om daar ter plekke een nieuwe kachel weerstand in te bouwen. Eindelijk weer airco! :gekdoen:

Nu heb ik het andere kwaaltje dat 'ABS module' heet. Die is stuk, gelijk een en al ellende:
  • Geen KM teller
  • Geen ABS
  • Geen ASC
  • Geen dagteller
  • Geen verbruiksmeter
  • Geen cruise control
  • Fluctuerende brandstof meter
  • Ruitenwissers functioneren niet meer goed (reageren niet meer op snelheid)
Mag er trouwens ook in de lijst bij gemeld worden. Heb dit diverse keren voorbij zien komen op internet, en ken twee mensen die hiermee rondrijden, en ook ik nog. De ABS module zit te dicht bij de motor, en de solderingen worden door de tand des tijd + motor hitte broos, en gaan scheuren. Dan moet je de module laten reviseren. Dat kan tussen de 150 en 200 euro heb ik me laten vertellen, een nieuwe koop je voor rond de 700 euro.
Ik moet nog ff een bedrijf zoeken die dit voor me kan reviseren, alleen heb door onverwacht gezinsuitbreiding ff niet de financiën voor, komt wel, auto rijdt gewoon door, alleen mis je wat luxe features.

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Geplaatst: 18 jan 2016, 16:50
door DustMan
700 is wat overdreven, je kunt al nieuwe Bosch modules krijgen voor 450 euro (bijvoorbeeld bij Offenga) :)

Ik zal er even een stukje over bij zetten. Vergeet ook je wielsensoren niet! Die geven ook een ABS lampje, maar dan is de module nog heel. Beste is om de ECU uit te lezen, zodat je kunt zien of de module zelf het heeft begeven of (een van) de rotatiesensoren in de wielen.

Edit: heb de post bijgewerkt. Dank!

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Geplaatst: 19 jan 2016, 12:30
door DustMan
Ik heb de lijst bijgewerkt en wat overzichtelijker gemaakt, zodat het geen lange brij van teksten wordt.

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Geplaatst: 08 apr 2016, 19:20
door Peerke007
Super draadje. Bedankt voor je inspanningen :duimen: .

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Geplaatst: 06 mei 2016, 18:31
door pikkebaas
Mooi draadje idd.

Is het 3X vervangen van de krukassensor in de laatste 5 jaar ook een kwaal(aan 't worden)?
Wat kan de reden zijn dat deze sensor zo vaak defect raakt?

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Geplaatst: 17 mei 2016, 10:05
door djape
Gaaf! een echt goed overzicht; het Bimmerportal waardig vind ik

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Geplaatst: 21 jun 2016, 09:06
door loentje
kettingspanner misschien bij de v8?

bekende kwaal


groeten loentje

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Geplaatst: 19 jul 2016, 12:13
door DustMan
Je bedoelt dat die breken? Moet wel iets meer info hebben :)

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Geplaatst: 21 jul 2016, 08:42
door DustMan
Bijgewerkt: gasdrukveren achterklep touring erbij gezet. Bekend puntje

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Geplaatst: 28 jul 2016, 01:28
door lekkerebert
Is er ook nog een link naar een how-to om deze te vervangen?

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Geplaatst: 28 jul 2016, 11:37
door DustMan
Als je op de link onder de woorden 'niet heel ingewikkeld' klikt dan kom je bij een how-to.

Deze viewtopic.php?f=109&t=38292

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Geplaatst: 29 jul 2016, 02:29
door lekkerebert
Verschrikkelijk had bedankt! Precies wat ik zocht.

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Geplaatst: 10 aug 2016, 09:33
door loentje
jep kettingspanner wordt hard en brokkelt af en dan is het over met de v8 :gek: