Pagina 3 van 10

Re: Verbruik van de 6 pitter

Geplaatst: 08 dec 2015, 07:39
door Robbrand89
Het verschil zomer en winter is inderdaad ongeveer 1 km/L. Koude lucht is ook iets dikker dan warme lucht waardoor er ook iets meer brandstof bij kan, en de langere opwarm fase. Op Lpg merk ik het altijd iig wel.

Re: Verbruik van de 6 pitter

Geplaatst: 08 dec 2015, 20:54
door Slevin
Met LPG zit er ook verschil in brandstof tussen winter en zomer.

Re: Verbruik van de 6 pitter

Geplaatst: 12 dec 2015, 14:41
door Tomba
@Joostb en @Robbrand89.
Geef jullie beide gelijk, ben even de stand nu aan het bijhouden en merk idd dat er wat verschil in zit en zoals jullie beide zeggen komt het uiteindelijk op bijna 1km / ltr.
Ik zit nu gemiddeld op 8,4 / 100km wat op 1: 12 uitkomt wat nog steeds heel netjes blijft.
En wat rijden betreft doe ik precies hetzelfde als jij @JoostB: dagelijks dezelfde weg, afstand, stoplichten, snelheid en dezelfde korte file, daar veranderd weinig aan.

Re: Verbruik van de 6 pitter

Geplaatst: 18 jun 2016, 22:12
door Rijzewijk
Alleen maar benzine-broeders die reageren hier :gek:

Mijn record is 1 liter Satan-sap op 15,3 km.
Gemiddeld haal ik 1 liter op 14,4 km. (gemeten vanaf dat ik de auto in mijn bezit heb).

Voor de goede orde:
E46 330d (204 pk) handgeschakeld, met OEM 18" breedset (18-40-225 & 18-35-255).
Rijstel is overigens sportief, maar wel goed anticiperend om slijtage aan remmen en banden te voorkomen en het verbruik te beperken. Op die manier kun je lekker vlot rijden zonder dat je beste vrienden met de pomphouder word. :duim:

Re: Verbruik van de 6 pitter

Geplaatst: 21 jun 2016, 08:16
door stefans
Het verbruik van mijn BMW 330XI automaat op de snelweg met 135km/h ongeveer 8.5 tot 9 liter op 100 km.
Het verbruik op korte stukken is ongeveer 12.5 tot 13.5 liter op 100km.
En ik laat mijm airco altijd aanstaan, anders kan de klima control niet goed zijn werk doen.
Tevens geeft dit de aico de gelegenheid om zichzelf op de asafdichting een olie film laagje af te zetten waardoor ik de airco niet ieder jaar hoef na te kijken.
Met mijn vorige auto heb ik 8 jaar gereden met airco altijd aan zonder dat er ooit koudemiddel is bij gevuld ( had ook klima control )

Groetjes Stefan

Re: Verbruik van de 6 pitter

Geplaatst: 22 jun 2016, 20:25
door meneer aard
Rijzewijk schreef:Alleen maar benzine-broeders die reageren hier :gek:

Mijn record is 1 liter Satan-sap op 15,3 km.
Gemiddeld haal ik 1 liter op 14,4 km. (gemeten vanaf dat ik de auto in mijn bezit heb).

Voor de goede orde:
E46 330d (204 pk) handgeschakeld, met OEM 18" breedset (18-40-225 & 18-35-255).
Rijstel is overigens sportief, maar wel goed anticiperend om slijtage aan remmen en banden te voorkomen en het verbruik te beperken. Op die manier kun je lekker vlot rijden zonder dat je beste vrienden met de pomphouder word. :duim:
Hier ook een diesel..330d mj 2003 204 pk automaat..Doet de laatste 3000 km gem 5.8 l/100km, rond de 1:17. Vind ik vrij netjes ondanks regelmatig keer stampen. En dan rijd ik de rest niet als een bejaarde..Maar met het gewicht kun je aardig ver door rollen. Record staat op de 5.7 l.

Re: Verbruik van de 6 pitter

Geplaatst: 24 jun 2016, 21:14
door Rijzewijk
@ Meneer Aard
Zo, dat is heel netjes!
Wat voor banden (type + maat) heb je er onder liggen?
Is die 5.8L wat de boordcomputer aangeeft? Of is dit het werkelijke uitgerekende verbruik?
Ben ook benieuwd naar de route waar je dit verbruik haalt!
Moet zeggen dat ik alleen over een volle tank meet (omdat je op die manier het werkelijke verbruik kunt meten).

Rolt inderdaad lekker zo'n 330d :duim:

Re: Verbruik van de 6 pitter

Geplaatst: 24 jun 2016, 21:23
door meneer aard
Ik doe dagelijks 50 km enkele reis woon-werk. Waarvan 40 km snelweg. Gemiddeld 1000 km op 58 / 59 liter.
Moet wel zeggen dat ik dik 3-400 mtr voor een rotonde al die wagen laat rollen..Scheelt heeel veel..Banden zijn 225/235 18 40 bandjes. Achter toyo`s en voor Michelin pilot sport.

Ik moet wel zeggen, ben ex-beroep chauffeur. Wellicht dat dit een achterliggende reden van verbruik is. +- 1.5 mljn zakelijke km`s zeg maar.
Gem zit ik altijd 20% boven opgegeven verbruik in auto`s

Re: Verbruik van de 6 pitter

Geplaatst: 24 jun 2016, 21:35
door Rijzewijk
Vergelijkbare auto dus (op de transmissie na dan).
Het klopt inderdaad dat als je goed anticipeert je best zuinig kunt rijden zonder als een bejaarde voort te sukkelen.
Het is altijd zo tenenkrommend om te zien hoe sommige mensen aan het 'voetje-vrijen' zijn met het rempedaal...
Remmen-remmen-remmen...

Binnenkort maar eens kijken of ik ook richting die 1 op 17 kan komen. :D

Re: Verbruik van de 6 pitter

Geplaatst: 24 jun 2016, 21:37
door meneer aard
Je was me voor, zie mijn edit. Ben ex beroepchauffeur. Wellicht is dit de clue.
Ik draai 90% op de CC. Het is echt goed mogelijk. Ondanks dit "zware" schip.

Re: Verbruik van de 6 pitter

Geplaatst: 24 jun 2016, 21:45
door Rijzewijk
Zie de edit nu, dat verklaart het een en ander, hoef ik me in ieder geval niet te schamen ;-)
Ik ben persoonlijk niet zo'n liefhebber van CC, zie er de voordelen wel van in, maar merk aan mezelf dat ik actiever en scherper ben als ik gewoon zelf de volledige controle heb. Iets hoger verbruik neem ik dan wel voor lief :)

Re: Verbruik van de 6 pitter

Geplaatst: 28 jun 2016, 07:27
door martinus83
meneer aard schreef:Ik doe dagelijks 50 km enkele reis woon-werk. Waarvan 40 km snelweg. Gemiddeld 1000 km op 58 / 59 liter.
1:17, zit met mn oren te klapperen.

Ik rijd nu krap 50.000 km in mn 330d en rijd 1:13 gemiddeld. (320d gelopen, handbak, 204 pk)
Gemiddelde werk dag is zon 50/55 km, 70/75% snelweg, stuk of 4 stoplichten.

Ik rijd ongeveer 25.000 km per jaar waarvan 11k naar mn werk. Heb wel een redelijk sportieve rijstijl, hoewel ik ook wel eens rustig doorkachel. Op weg naar mn werk rijd ik wel voornamelijk links..

edit: mn record op 1 snelweg rit van 200 km is overigens 1:18. Die 1:17 gem. zal ik dus nevernooit kunnen halen. Zouden eigelijk eens 1000 km van auto moeten ruilen :)
Zie:
Afbeelding

Re: Verbruik van de 6 pitter

Geplaatst: 28 jun 2016, 19:27
door meneer aard
Ik heb werkelijk geen idee..als ik uit ga van mijn getankte liters van 58 liter en dat maal 13 doe..Kom ik op 754 KM. Ik heb nu dik 500 km gereden (kan 550 zijn) en de brandstof meter staat nu op de helft.
Over het algemeen ben ik een vrij rustige rijder..Eerst het spul rustig op temperatuur laten komen, rijd altijd op de CC en wel eens rustig 100 wanneer ik van mn werk kom. Wellicht is dat de helpende hand.

Wanneer ik op de verbruiksmeter let dan kom ik eigenlijk zelden op de snelweg boven de 6 l/100 km. Auto is standaard, gewoon 5w30 olie geen poespas. Injectoren zijn wel recentelijk gereviseerd.

Edit: Zie net je verdere info in je post; die van mij heeft 354k gedraait, automaat. En heb totaal 2 stoplichten op de route die 90% van de tijd op groen gaan. Overigens vanmiddag dik 1,5 uur in de file gestaan dan daalt het resterende km`s wel flink van dik 580 resterend naar 460 toen ik de file uit reed. Toch maar eens m`n krukas sensor aan de scope hangen, duurde heel lang voordat ie lekker vermogen had na die 1,5 uur file..Denk een beginnend thermo probleem. Nog niet eerder lang in de file gstaan.

Re: Verbruik van de 6 pitter

Geplaatst: 29 jun 2016, 08:12
door martinus83
Als ik 100 op de CC rijd staat de meter op de 6L/100.
Het kan een samenloop van zaken in en om de motor zijn die niet meer 100% efficient zijn.
Maar dat jij zelfs een automaat hebt.. Handbak is overt algemeen zuiniger, maar als je op de snelweg cruist schakel je niet veel dus dan zal het verschil idd verwaarloosbaar zijn.

Ik heb net mijn IC afdichtingen vervangen, uitlaatspruit was gescheurd=vv, swirl flaps zijn eruit gehaald maar dat maakt niks denk ik, en de gloeiregeleenheid was stuk. Inejctoren testen is wellicht een goed idee.

Re: Verbruik van de 6 pitter

Geplaatst: 29 jun 2016, 10:15
door Mikkie
Veel CC'en en af en toe zelfs onder de Vmax rijden doet een hoop natuurlijk. Toen ik in m'n E46 320d een week lang 300km per dag deed (twee keer starten) op een traject waar het alleen maar 100 of 120 was maar over het algemeen redelijk doorrolde, haalde ik ineens ook 1:19 ipv 1:16. Met een zespitter zal je zo'n voordeel ook kunnen halen als je heel gelijkmatig rijdt. Standaard een paar verkeerslichten op je route en je verbruik keldert al behoorlijk.