Pagina 3 van 5
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 28 nov 2015, 17:57
door Degids
Asbest remblokken? Echt waar? Mag ik ook eens een ritje maken in jouw tijdmachine?
Asbest remblokken zijn al zo'n 25 jaar verboden.
Quootje van deze site:
https://www.lageautokosten.nl/auto-prob ... en-remblok
Het frictiemateriaal heeft een hoge wrijvingscoefficiënt = is stroef op het metaal van de schijf en deze gaat afremmen. Hierbij ontwikkeld zich veel warmte, de temperatuur kan bij zware belasting oplopen tot 600 graden. Remblokken moeten dus ook goed bestand zijn tegen warmte en deze goed geleiden om de warmte af te voeren.
Maar goed je zult het nog steeds wel beter weten.
Anders moet je eens heel hard remmen dat je blokken goed heet zijn en dan de achterkant van je remblok voelen... Die moeten volgens jouw theorie niet de warmte hebben overgenomen van de remvoering.
(Niet echt doen hé... Ik wil niet dat je verbrande vingers er aan overhoudt)
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 28 nov 2015, 18:42
door De Kelt
AdE39 schreef:Goede morgen beste forum leden,
Kromme remschijven.
Ik heb alles al zien passeren, maar haal de voet van het rempedaal bij de stoplichten.
Dat werd dus al aangegeven.
Maar het waarom dan!
Als men heeft geremd, fors of normaal, dan zijn de schijven heet of warm.
Als men de voet op het rempedaal houd, dan koelt het gedeelte waar de remblokken raakt niet of minder snel af.
Een reden om kromme schijven te krijgen dus. De rest koelt immers wel goed af. Vooral gericht op de automaat rijders!!
Broodje aap verhaal bij straatgebruik. Als dit het geval was, zouden alle auto's met automaat kromme schijven moeten krijgen. Daar kun je niet anders bij een verkeerslicht dan de voet op de rem te houden, omdat anders je auto vooruit loopt en er is geen "hond" die de auto op zo'n moment even in de P zet.
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 28 nov 2015, 19:21
door Bart70
Gedeeltelijk mee eens, ik houd de voet ook altijd op de rem, echter als ik hard moet remmen en door een plas, dan zet ik hem echt wel even in de N indien mogelijk en anders de P.
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 29 nov 2015, 00:45
door AdE39
Goed nacht beste forum leden,
Juist ja, dan is alles als een broodje aap verhaal, als ik u zo hoor praten!
Ga gerust uw gang.
Ik weet wel beter.
want ik heb nooit geen kromme remschijven, hoe is dat dan mogelijk?
En dat wil ik graag zo houden.
Vervolgens kan men de auto ook laten uitrollen, en anticiperen, dan hoeft men dus ook minder te remmen!
Dat scheelt immers ook veel warmte in de remschijven.
Maar sommige komen doldriest op de verkeerslichten afgescheurt, en gaan dan vol in de ankers.
Ja, dan vraagt men er gewoon om.
Ik zie dat zeer vaak gebeuren, dan denk ik wel eens, ik ben erg blij, dat ik geen auto ben van die knaap!
Dat is pure mishandeling van een auto.
Beste degids,
Heeft u al heel goed gelezen, wat er in de derde alinea staat geschreven?
Daar staat toch echt vermeld, dat er tegenwoordig milieu vriendelijkere stoffen gebruikt worden!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 29 nov 2015, 09:09
door De Kelt
AdE39 schreef:Juist ja, dan is alles als een broodje aap verhaal, als ik u zo hoor praten!
Ga gerust uw gang.
Ik weet wel beter.
want ik heb nooit geen kromme remschijven, hoe is dat dan mogelijk?
Sterke argument
Ik ken een man van 94 en die rookt en is kerngezond. Dus roken is gezond! Een argument waarom mensen met een automaat er geen last van hebben, zou beter zijn. Zoals je aangeeft weet je wel beter en dan wil ik daar ook graag wijzer van worden (op basis van argumenten).
In de racerij is dat een ander verhaal, maar daar worden remmen tot 1000 graden heet (normaal straatgebruik zit je maximaal op zo'n 400 graden) en zijn schijven veel dunner. Bij remblokken voor straatgebruik zie je ook dat die tot 400-500 graden geschikt zijn. Wil je hoger, dan moet je race-remblokken gebruiken.
Geen fabrikant rept over in de handleiding over gebruik van de remmen bij stilstand. Dat zal in Europa nog niet zo'n groot issue zijn, maar in Amerika zou meteen een "lawsuit" worden gestart als dit nergens wordt gemeld en toch een probleem zou zijn.
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 29 nov 2015, 09:28
door De Kelt
Bart70 schreef:Gedeeltelijk mee eens, ik houd de voet ook altijd op de rem, echter als ik hard moet remmen en door een plas, dan zet ik hem echt wel even in de N indien mogelijk en anders de P.
Als je thuis of werk komt na een rit zet je 'm in de P, dan hou je toch hetzelfde probleem? Dat gebeurd niet anders bij mensen die van de Nordschleife afkomen en vervolgens op de parkeerplaats neerzetten. Daarbij mag je er van uit gaan dat bij het merendeel van de auto's de remmen het behoorlijk voor hun kiezen hebben gehad op de laatste 21 kilometer
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 29 nov 2015, 12:24
door AdE39
Goede morgen beste De Kelt,
Roken is niet gezond, maar er zijn echter wel uitzonderingen die niet verklaarbaar zijn.
Mijn schoonmoeder, die rookte 2 pakjes sigaretten per dag!
De huisarts wilde dat ze eens wat foto's van de Torso liet maken, een long foto dus.
Ze is inmiddels 85 jaar.
Bij de röntgen afdeling werd tegen haar gezegd, zo mevrouw, u rookt zeker niet, de longen zijn helemaal schoon!
Niet roken? Ik rook 2 pakjes sigaretten per dag!
Dat konden ze in het ziekenhuis echt niet geloven.
Niet te verklaren dus.
Een man bij ons in het dorp, hij is 96 jaar geworden, een mooie en zeer respectabele leeftijd, waar ik gelijk voor wil tekenen.
Nooit ziek geweest enkel een aantal keren de griep gehad.
Heeft gewerkt in een verwerkings bedrijf waar asbest producten werden gemaakt.
Ik heb ooit al eens tegen hem gezegd, hoe is dat toch mogelijk!
Nooit ziek, en toch in de asbest gewerkt.
Het verhaal asbest werd volgens hem opgeblazen, maar ik denk er toch echt anders over.
Dit is ook weer niet te verklaren.
Anderzijds de remschijven.
Ja ook hier weer hetzelfde verhaal.
Maar echt, ik heb nog nooit een kromme remschijf onder een van mijn vele auto's gehad.
Ook niet bij de automaten.
Om het kruipen tegen te gaan, bij de verkeerslichten, dan trok ik de handrem er een aantal tandjes op.
Dan bleef de auto goed staan, zonder te kruipen.
De achterremmen, die worden minder warm.
De remverdeling tussen de vooras en de achteras is verdeeld in 65/35 %, of daar bij in de buurt.
Vaak zitten de handrem voering in de remschijf, net zoals bij de BMW.
OP die plaats is de schijf ook weer minder warm, na het remmen.
De P stand of de neutraal stand, dat kan natuurlijk ook. Maar een ieder heeft zo zijn eigen manier.
En ieder moet het zelf maar uitmaken hoe hij dit doet.
Nu werd er dus aangevoerd, dat de remblokken ook net zo warm werden, wat dus ook gewoon logisch is.
En, nee, die ga ik dus niet met de bloten handen beetpakken, dat zou wel heel erg dom zijn!
Weer een reden te meer, dat waar de remblokken de schijf raken, minder snel zal afkoelen!
Er zal heus wel een logische verklaring aanwezig zijn, waarom wel, of net waarom niet.
Dat de schijven krom trekken.
Waarom heeft de een er wel last van, en de ander weer niet.
Sommigen hebben er dan ook nog veel meer last van, soms meerdere sets achter elkaar.
Mij hebben ze in elk geval geleerd, dat de remmen los gelaten dienen te worden na sterk afremmen.
En dat het veel beter is om te anticiperen, rekening houden, dat een verkeerslicht op rood kan springen.
Of dat er ineens sterk afgeremd word op de snelweg, door de file vorming, hier dus wel meer afstand houden.
Dit voorkomt dus sterk afremmen.
Het bespaart u de onkosten aan de remmen, of dat de remmen langer mee gaan.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 29 nov 2015, 12:52
door matheeuwissen
Ik kan hier zo van genieten he.
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 29 nov 2015, 16:04
door hj2
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 29 nov 2015, 21:56
door Bart70
De Kelt schreef:Bart70 schreef:Gedeeltelijk mee eens, ik houd de voet ook altijd op de rem, echter als ik hard moet remmen en door een plas, dan zet ik hem echt wel even in de N indien mogelijk en anders de P.
Als je thuis of werk komt na een rit zet je 'm in de P, dan hou je toch hetzelfde probleem? Dat gebeurd niet anders bij mensen die van de Nordschleife afkomen en vervolgens op de parkeerplaats neerzetten. Daarbij mag je er van uit gaan dat bij het merendeel van de auto's de remmen het behoorlijk voor hun kiezen hebben gehad op de laatste 21 kilometer
Voor de duidelijkheid, ik heb geen problemen met de remmen. Ik heb het over normaal gebruik, daar is het topic ook over gestart meen ik.
Als je hard remt, door een plas, en je houd je voet op de rem, vergroot je de kans op kromme schijven, ik rij al zo'n 25 jaar met een automaat
Anticiperen op het verkeer naar een stoplicht toe is ook iets wat ik altijd doe, ik rem dus altijd al vrij ver van tevoren, dit lukt natuurlijk niet altijd, en als ik dus plotsklaps moet remmen, en ik rij ook nog door een plas heen, dan zet ik hem in de N, maar als het heuvel op of heuvel afwaarts is, dan gooi ik hem in P. Ik verdedig hiermee niets of val niemand aan, dat is alleen de manier waarop ik het doe en ik heb eigenlijk nooit kromme schijven op deze manier, behalve als ze versleten beginnen te raken of ik ze toch een keer verkeerd behandeld heb, That's it
(verkeeerde montage is overigens de laatste keer bij mij de boosdoener geweest).
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 30 nov 2015, 16:39
door dw70
Degids schreef:Je remblokken maken contact met je klauwen, die zit ook weer ergens vast aan (hoop ik voor je) en zo geleidt het hele spul uiteindelijk naar de auto toe. Die warmte wordt zeker sneller afgevoerd dan aan de lucht. Zeker als het stilstaande lucht is (je staat immers voor het stoplicht).
Hier ga je de mist in. Dat moet juist voorkomen worden.
Als jij de voet op de rem houdt terwijl je schijf en remblokjes afkoelende zijn van 400 graden dan:
-neemt direct het eerstvolgende component de hitte over en dat is je remcilinder. Hierachter zit je remvloeistof. En het is echt niet de bedoeling om je remvloeistof als koelmiddel te gaan gebruiken. Zeker niet omdat remvloeistof juist vocht uit het remsysteem onttrekt (door condensvorming). Dan wordt het kookpunt met het jaar dat het erin zit steeds sneller bereikt. En is het eenmaal aan de kook geweest is alle rek eruit. Kun je het net zo goed weggooien. Sterker nog, dan moet het eruit. In de racerij worden er juist isolerende plaatjes geplaatst tussen de remcilinder en het remblokje. Daarom dus de voet van je rem in stilstand.
-Dacht je dat ook maar iets anders de warmte wel afvoert is het volgende onderdeel je remklauwen met geleidende bussen die gevuld zijn met keramisch vet.
Keramisch vet is een warmte isolator. Hoe wil warmte naar de auto kruipen als het tegengehouden wordt door een barriere die keramisch vet heet? Als daar geen keramisch vet zou zitten zouden je geleide bussen vaste bussen worden na een paar maal remmen.
Het is helemaal niet de bedoeling om warmte van de schijf naar de auto te brengen. Een onderdeel wat hitte produceert zal zichzelf moeten koelen. Secundaire onderdelen worden belast met hitte wat op de lange duur de rek eruit haalt. En BMW construeert het echt niet zo dat stabilisator stangen, ophangpunten met rubbers en veerpoten warmte gaan absorberen van het remsysteem. Na 5 jaar intensief gebruik breekt de stabilisator stang of gebeurd er iets aan de veerpoot of ophanging. Dan kan het bedrijf gaan sluiten. Nu is het in de praktijk ook niet zo, want na een noodstop pak ik gewoon de onderkant van een veerpoot vast. Nog niet eens lauw.
Het koelvermogen van je computer vergroten zoals je omschrijft is geforceerde luchtkoeling. Heeft niks met enige vorm van warmteoverdracht van remschijven bij auto's te maken. Ja een beetje, in de formule 1 zetten ze als eerste de bladblazer op de schijven als de auto de pits in wordt geduwd. Ja, dat is inderdaad hetzelfde als je computer. Niks warmteoverdracht naar de auto, koelen die zooi, met lucht.
Geleidende pasta voor een processor om koelvermogen te winnen t.o.v. keramisch vet om warmte te isoleren.
En stilstaande lucht is er niet op de openbare weg. Kijk maar eens op het wegdek bij hitte op een windstille dag; warme lucht stijgt gewoon op. Ook onder een auto bij stilstand aan een stoplicht. En wat te denken van passerende auto's die lucht verplaatsen.
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 06 dec 2015, 11:37
door jazz4u
hehehe mooi...
welles -nietes welles -nietes welles -nietes welles -nietes welles -nietes welles -nietes welles -nietes welles -nietes
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 06 dec 2015, 16:25
door lennootje
Ik weet niet of je een automaat hebt maar als je hard hebt geremd of wat minder hard dat maakt eigenlijk niet uit en je komt voor een verkeerslicht meteen de rem loslaten.
Ik weet dat een automaat dan gaat kruipen dus hou je automatisch de rem vast, wat niet best is voor de schijf.
De remblokken zijn loeiheet en als je de rem dan vasthoudt krijg je op de plek waar de klauw de schijf vastpakt een hotspot, je brengt dan de remblokhitte op een punt van de schijf, heel de schijf gaat afkoelen behalve op de plek waar de klauw je schijf vastpakt. Resultaat kromme schijf.
Dus bak in neutraal en rem los. Hard remmen en dan door een plas water is ook niet best.
groetjes Lenno
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 26 dec 2015, 13:46
door Jeffrey Streefkerk
Ik heb een handbak en laat altijd de rem los als ik stil sta, gebruik altijd de handrem als het moet.
Het trillen is veel minder geworden nadat er olie uit het resevoir gehaald is.
Morgen gaat de auto eindelijk naar de monteur.. hoop dan wat meer te kunnen vertellen. Voor nu nog geen echt nieuws
Temperatuur van beide velgen zijn het zelfde nu. Wel zit er op de linker remschijf 3 grote krassen. Ooit heeft hier ook wat tussen gezeten want het maakte best een kabaal. Herinner me dat nu weer. Enfin.. komende week meer info hoop ik.
Re: Kromme remschijven keer op keer
Geplaatst: 27 dec 2015, 17:09
door Jeremy
Weet je 100% zeker dat je kromme schijven hebt? Ik heb iets soortgelijks meegemaakt;
Vorig jaar had ik mijn remmen rondom vervangen door schijven en blokken van Febi. Febi is hetzelfde merk als Bilstein dus ik had verwacht dat dit gewoon goed spul zou zijn. Echter had ik ontzettend veel last van een trillende auto en een trillend stuur tijdens het remmen, wat erger werd naar mate ik meer kilometers met de remmen gedaan had. Een vriend van mij kwam met het geniale idee of de remblokken niet veel te hard waren, aangezien ik ook amper remstof had op m'n wielen.
De blokken verwisseld met m'n oude Bosch remblokken welke nog goed waren, en de problemen werden per kilometer minder. Nu is mijn auto eigenlijk trillingvrij tijdens het remmen. Ik heb wel een paar keer van 150km/h+ naar 50km/h moeten remmen op een lege weg om alles in te remmen, maar nadat ik dit gedaan had werd het gestaag beter, met momenteel eigenlijk een perfect remmende auto.