E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!
Re: E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!
Ik ben van mening dat er binnen mijn budget wel iets te kopen valt dat technisch en motorisch zodanig in orde is dat het geen 3000 aan onderhoud nodig heeft. Optisch misschien niet maar dat maakt me niet uit.
En ik ben sowieso al van plan om mijn vader en me neef mee te nemen, dus een bodemloze put kopen doe ik niet. Helemaal nu ik weet waar ik op moet letten.
Jullie doen net alsof elk exemplaar dat je koopt binnen mijn budget een total loss is en je daarom dus beter eerst een 4 cil of een barrel kan kopen zodat je later een 'echte strakke bmw' kan kopen want dan krijg je die o zo belangrijke rijkelui uitstraling.
En ik ben sowieso al van plan om mijn vader en me neef mee te nemen, dus een bodemloze put kopen doe ik niet. Helemaal nu ik weet waar ik op moet letten.
Jullie doen net alsof elk exemplaar dat je koopt binnen mijn budget een total loss is en je daarom dus beter eerst een 4 cil of een barrel kan kopen zodat je later een 'echte strakke bmw' kan kopen want dan krijg je die o zo belangrijke rijkelui uitstraling.
Re: E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!
Dude, relax. Je vraagt om advies en je krijgt het. Als je het niet wil horen, vraag er dan niet om.
De ervaring van de meesten hier is dat het verdomd moeilijk gaat zijn voor 2000,- een 6 cilinder te vinden die motorisch en technisch in goede staat is en ook nog geen roest heeft.
Dat wil niet zeggen dat je er niet naar op zoek moet, maar het wordt een lastige zoektocht. Veel succes dus.
De ervaring van de meesten hier is dat het verdomd moeilijk gaat zijn voor 2000,- een 6 cilinder te vinden die motorisch en technisch in goede staat is en ook nog geen roest heeft.
Dat wil niet zeggen dat je er niet naar op zoek moet, maar het wordt een lastige zoektocht. Veel succes dus.
-
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
- Locatie: Papekop
- Contacteer:
Re: E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!
Uiteindelijk willen mensen je alleen maar helpen, en je evt behoeden voor iets wat ook mis kan gaan. Maar uiteindelijk moet jij een keuze maken en moet jij er in rijden en dat is belangrijk. En als jij het leuk vind om zo'n auto te kopen met een dikke motor en er ook nog lkkr een beetje aan wil sleutelen dan is dat prima. En ik snap dat je het dan soms even zat kunt zijn als je constant voor je gevoel negatief advies krijgt, maar uiteindelijk hebben velen hier het beste met je voor.
Aan de andere kant waardeer ik je vastberadenheid om elke mogelijkheid te onderzoeken en je hoofd boven het spreekwoordelijke maaiveld uit te durven steken. want zoals gezegd, de kans is klein maar het kan wel. En ook al kosten dingen misschien soms relatief veel geld, doe je aan de andere kant met een auto waar je aan moet sleutelen een hele hoop ervaring op wat in de toekomst weer van pas komt. Want ergens is een dikke 6 cilinder in een auto totaal overbodig, maar waarom doen we het toch? omdat we het gewoon look vinden en het dik genieten is, want het vermogen heb je bij "normaal" gebruik echt totaal niet nodig
, ik iig niet
.
En dat van die rijkelui's uitstraling valt denk ik wel mee, tuurlijk zo'n bak kost een hoop geld maar de meeste zullen zo'n auto rijden omdat het gewoon zo goed in elkaar zit en geweldige rijeigenschappen heeft. En meestal is het zo dat als je eenmaal zo'n ding hebt je op een gegeven moment toch ook aandacht gaat besteden aan het uiterlijk, ook al koop je het in eerste instantie om het stukje techniek erachter.
Ik wens je iig heel veel scu6 met je zoektocht en ik hoop dat je wat leuks tegen komt wat naar je zin is en het blijft doen. En dat waar dingen kapot gaan of zijn dat het je lukt om de boel goed te repareren.
Aan de andere kant waardeer ik je vastberadenheid om elke mogelijkheid te onderzoeken en je hoofd boven het spreekwoordelijke maaiveld uit te durven steken. want zoals gezegd, de kans is klein maar het kan wel. En ook al kosten dingen misschien soms relatief veel geld, doe je aan de andere kant met een auto waar je aan moet sleutelen een hele hoop ervaring op wat in de toekomst weer van pas komt. Want ergens is een dikke 6 cilinder in een auto totaal overbodig, maar waarom doen we het toch? omdat we het gewoon look vinden en het dik genieten is, want het vermogen heb je bij "normaal" gebruik echt totaal niet nodig
![smile ;)](./images/smilies/wink.gif)
![smile ;)](./images/smilies/wink.gif)
En dat van die rijkelui's uitstraling valt denk ik wel mee, tuurlijk zo'n bak kost een hoop geld maar de meeste zullen zo'n auto rijden omdat het gewoon zo goed in elkaar zit en geweldige rijeigenschappen heeft. En meestal is het zo dat als je eenmaal zo'n ding hebt je op een gegeven moment toch ook aandacht gaat besteden aan het uiterlijk, ook al koop je het in eerste instantie om het stukje techniek erachter.
Ik wens je iig heel veel scu6 met je zoektocht en ik hoop dat je wat leuks tegen komt wat naar je zin is en het blijft doen. En dat waar dingen kapot gaan of zijn dat het je lukt om de boel goed te repareren.
Re: E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!
Als je dan écht een e46 6-cil voor €2000 wil kopen, neem wat Joostb zegt ajb serieus en maak er €2030 van:
"Zo heb ik eerder een BMW bekeken voordat ik de huidige kocht, voor 30 euro bij de KwikFit op de brug gezet. Ondanks de auto prima reed en stuurde kwam er aan het licht dat de auto ooit een slecht gerepareerde achterschade had wat begon te roesten op vreemde plekken aan de onderzijde en een stuurhuis wat lekte wat op den duur er aan zat te komen. Dus die heb ik laten staan gelukkig."
Als de huidige eigenaar niet mee wil werken aan een dergelijke keuring, weet je genoeg! Wees ook niet bang voor "Er zijn andere belangstellenden dus je moet snel zijn" opmerkingen, is een mooi verkooptrucje om enthousiaste emotionele beslissers over de streep te trekken.
Bekijk ook even de topic "e46 323i problemen" in ditzelfde techniek subforum en leg dit naast de opmerkingen in deze topic.
- Reparatie nota's voegen niet de gelijke waarde toe aan de auto (als ze al waarde toevoegen)
- Kilometerstand icm onderhoudshistorie/staat van onderhoud/geschiedenis bepalen de waarde van een auto.
- Een auto die "klopt" onderhouden is prima te doen. Een auto met gebreken weer goed krijgen is stukken moeilijker en kostbaarder, zeker als het ook je dagelijks vervoer is!
"Zo heb ik eerder een BMW bekeken voordat ik de huidige kocht, voor 30 euro bij de KwikFit op de brug gezet. Ondanks de auto prima reed en stuurde kwam er aan het licht dat de auto ooit een slecht gerepareerde achterschade had wat begon te roesten op vreemde plekken aan de onderzijde en een stuurhuis wat lekte wat op den duur er aan zat te komen. Dus die heb ik laten staan gelukkig."
Als de huidige eigenaar niet mee wil werken aan een dergelijke keuring, weet je genoeg! Wees ook niet bang voor "Er zijn andere belangstellenden dus je moet snel zijn" opmerkingen, is een mooi verkooptrucje om enthousiaste emotionele beslissers over de streep te trekken.
Bekijk ook even de topic "e46 323i problemen" in ditzelfde techniek subforum en leg dit naast de opmerkingen in deze topic.
- Reparatie nota's voegen niet de gelijke waarde toe aan de auto (als ze al waarde toevoegen)
- Kilometerstand icm onderhoudshistorie/staat van onderhoud/geschiedenis bepalen de waarde van een auto.
- Een auto die "klopt" onderhouden is prima te doen. Een auto met gebreken weer goed krijgen is stukken moeilijker en kostbaarder, zeker als het ook je dagelijks vervoer is!
Re: E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!
@Mitslol Begrijp iedereen goed en voel je niet aangevallen, we zijn er alleen maar om je te helpen en je zeker niet af te zeiken, we hebben allemaal het beste met je over en geven hierbij onze mening en ervaringen.
Als jij een 6 pitter vind in je budget en deze lijkt je wat en je neef en vader hebben hier ook naar gekeken en hun mening over gegeven koop hem dan gewoon en rij er veel veilige kilometers mee.
Als jij een 6 pitter vind in je budget en deze lijkt je wat en je neef en vader hebben hier ook naar gekeken en hun mening over gegeven koop hem dan gewoon en rij er veel veilige kilometers mee.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!
Ik kijk ook echt wel uit dat ik geen bodemloze put/barrel koop, zoals ik al heb vermeld weet ik nu wat de aandachtspunten zijn en mijn neef en vader hebben ook wel de nodige technische kennis om de algemene staat van de auto te bepalen.
A fijn, ik heb binnenkort een afspraak om te gaan kijken bij een 328ci met handbak en 230k kilometers zonder apk, deze kan in overleg apk worden gekeurd. Prijs: 3450,-
Ik hoop een beetje af te kunnen dingen want ik heb gewoon niet meer als 3000 euro, anders eventjes me ouders lief aankijken of ik een paar honderd euro kan lenen...
Ik heb overigens ook een leuke 328ci zien staan met een automaat bak, en deze zijn over het algemeen wat goedkoper. Ik begin echt te twijfelen of ik er eentje met automaat ook in mijn keuzemogelijkheid wil opnemen, ze drinken wel 1L/100km meer en ze zijn 1 seconde trager naar de 100... Maar aan de andere kant zal het wel lekker zijn in het verkeer. De auto word tenslotte een daily driver. Wat denken jullie? Iemand ervaring met de E46 automaatbak, is deze fijn? Is die 1 seconde naar de 100 echt merkbaar? Zijn ze een beetje betrouwbaar?
A fijn, ik heb binnenkort een afspraak om te gaan kijken bij een 328ci met handbak en 230k kilometers zonder apk, deze kan in overleg apk worden gekeurd. Prijs: 3450,-
Ik hoop een beetje af te kunnen dingen want ik heb gewoon niet meer als 3000 euro, anders eventjes me ouders lief aankijken of ik een paar honderd euro kan lenen...
Ik heb overigens ook een leuke 328ci zien staan met een automaat bak, en deze zijn over het algemeen wat goedkoper. Ik begin echt te twijfelen of ik er eentje met automaat ook in mijn keuzemogelijkheid wil opnemen, ze drinken wel 1L/100km meer en ze zijn 1 seconde trager naar de 100... Maar aan de andere kant zal het wel lekker zijn in het verkeer. De auto word tenslotte een daily driver. Wat denken jullie? Iemand ervaring met de E46 automaatbak, is deze fijn? Is die 1 seconde naar de 100 echt merkbaar? Zijn ze een beetje betrouwbaar?
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!
Automaatbakken staan er om bekend dat ze tussen de 2 en 300k km een keer kapot gaan. Dan kun je reviseren voor +- 2k of een andere bak zoeken.
Re: E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!
Oké, dus eerst eventjes vragen of de automaatbak al eens een keertje is gereviseerd/gerepareerd. Maar hoe zit het met de rijervaring? Voelen ze goed/rap aan of zijn ze een beetje sloom? Want al rijden ze niet lekker dan kan ik de automaat al direct van mij lijstje schrappen.
Re: E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!
Geloof me, niet. Ik denk dat maximaal 1% van de E46 coupé's met automaat een gereviseerde bak heeft. Of het moet een bak zijn die bij 25000km op de teller in de soep is gelopen, eventueel onder garantie is vervangen maar ook dan heeft ie nog 2 ton aan ervaring. Ik vermoed dat de automaatbak hoogstens een keer gespoeld is, maar meer hoogstwaarschijnlijk niet. Voor zulke prijzen heb je waarschijnlijk, zoals al meerdere keren vermeld is, niet de pareltjes van de E46-reeks dus het lijkt me erg sterk dat ze er een paar duizend euro in gestopt zouden hebben voor een automaatrevisie zonder dat van tevoren al te melden.Mitslol schreef:Oké, dus eerst eventjes vragen of de automaatbak al eens een keertje is gereviseerd/gerepareerd
Die ervaring kan je alleen zelf opdoen. De ene zweert bij een automaat en de ander wilt alleen een handbak. Ik vond een automaat erg relaxed rijden, maar dronk wel wat meer, een liter of 2 per 100km. Of ze lekker rijden is weer erg afhankelijk van de staat van onderhoud en heeft met veel meer te maken dan de transmissie. Draagarmen/rubbers, merk en profiel banden, OEM velgen of slechte imitaties, uitlijning, algemene staat van het blok. Ter vergelijking; ik rij een perfect onderhouden 325 coupé en ik rij met héél veel 330's praktisch gelijk op tot een gangetje of 130-150. Daarbij wel gezegd dat álle zwakke punten van het blok bij mij in de laatste anderhalf tot twee jaar aangepakt zijn.Mitslol schreef:Maar hoe zit het met de rijervaring? Voelen ze goed/rap aan of zijn ze een beetje sloom? Want al rijden ze niet lekker dan kan ik de automaat al direct van mij lijstje schrappen.
![smile ;)](./images/smilies/wink.gif)
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||
![///M :///m:](./images/smilies/M.png)
Re: E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!
Hallo daar ben ik weer,
Ik heb jullie advies opgevolgd en ik ga volgende week kijken naar een 328ci coupé uit 1999 met handgeschakelde bak en 229.000 kilometer op de klok voor 4500 euro.
Hij ziet er in de advertentie echt super strak uit, 2e eigenaar, etc..
Nu was meer mijn vraag meer wat zijn nou echt de speerpunten waar ik op moet letten als ik er straks een testritje in ga maken?![smile :)](./images/smilies/smile.gif)
Ik heb jullie advies opgevolgd en ik ga volgende week kijken naar een 328ci coupé uit 1999 met handgeschakelde bak en 229.000 kilometer op de klok voor 4500 euro.
Hij ziet er in de advertentie echt super strak uit, 2e eigenaar, etc..
Nu was meer mijn vraag meer wat zijn nou echt de speerpunten waar ik op moet letten als ik er straks een testritje in ga maken?
![smile :)](./images/smilies/smile.gif)
Re: E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!
Ik let altijd op;Mitslol schreef:Hallo daar ben ik weer,
Ik heb jullie advies opgevolgd en ik ga volgende week kijken naar een 328ci coupé uit 1999 met handgeschakelde bak en 229.000 kilometer op de klok voor 4500 euro.
Hij ziet er in de advertentie echt super strak uit, 2e eigenaar, etc..
Nu was meer mijn vraag meer wat zijn nou echt de speerpunten waar ik op moet letten als ik er straks een testritje in ga maken?
-Roest bij de wielkasten
-Motor geluid
-Synchromessen van de bak moet je /niet/ horen tijdens het schakelen.
-Kleur van de olie (als die niet vervangen is...)
-Vanos ratel is niet goed
![smile ;)](./images/smilies/wink.gif)
Re: E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!
De vanos en de synchromessen merk je dat echt als je aan het rijden bent of moet je er goed naar luisteren?
Voor de rest nog puntjes?
Voor de rest nog puntjes?
Re: E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!
Een slechte Vanos hoor je tijdens stationair draaien of tijdens het rijden, de synchromessen hoor je alleen tijdens het schakelen en dat hoor/voel je echt wel.Mitslol schreef:De vanos en de synchromessen merk je dat echt als je aan het rijden bent of moet je er goed naar luisteren?
Voor de rest nog puntjes?
Vaak is dat alleen van 1 naar 2 of 2 naar 3 versnelling (maar als er slecht mee gereden wordt meerdere...). En het zou een plus zijn als de motor als die warm is echt netjes stationair draait zonder dips.
Helaas bevat een BMW veel electronica en die storingen zie je niet altijd meteen. Ik heb mijn 318Ci Cabrio afgelopen week gekocht (gelukkig met garantie) maar daar moet de ABS en de Cruise control van gerepareerd worden... maar dat kwam pas na 50km rijden aan het licht.
Overigens had ik m'n vorige auto (Opel Astra uit 99') ook op de gok gekocht en die heeft in de 2 jaar dat ik ermee heb gereden nog nooit een storing gegeven (ruim 40.000km mee gereden).
Succes met rondkijken
![Duim omhoog :duim:](./images/smilies/1duim.gif)
Re: E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!
Ik hoop echt dat je weet wat je doet, want koop je een oude bmw voor minder dan 10% van de aankoopprijs, ga je gewoon echt veel in onderhoud betalen. Tenzij je alles zelf kan of gewoon accepteert wat je hebt gekocht en gewoon en wacht tot die verrot is en een andere haalt.
Je zegt wel dat je binnenkort een net inkomen krijgt, ik zou dan echt ff wachten tot je een mooi bedrag hebt en een goede auto kopen daar ga je veel meer plezier van krijgen.
Je zegt wel dat je binnenkort een net inkomen krijgt, ik zou dan echt ff wachten tot je een mooi bedrag hebt en een goede auto kopen daar ga je veel meer plezier van krijgen.
Re: E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!
Hallo Mitsol,
Als ik het goed heb heb je nu een budget van 4500 euro, right?
Er zijn een paar 330's te koop rond die prijs.
Het verbruik van de 6 pitters zijn nagenoeg bijna hetzelfde, dus waarom niet voor de mooiste gaan?
http://link.marktplaats.nl/m1037360520
Zou even met de kennis die je hier hebt opgestoken deze auto gaan bekijken.
En geloof mij als je de 330 hebt gehad wil je niet meer lager qua pk's en gevoel![smile ;)](./images/smilies/wink.gif)
En check tijdens het bekijken van de auto of alles werkt. Dus stoelverwarming, HK speaker knopje, bandenspanning systeem als die erin zitten, navigatie (MK3/4 unit), of alle speakers het doen(BM54 module), sleutels goed reageren met open en sluiten, ruitenwisser automatische stand (GM5 module).
Verder kan je ook nog kijken of de auto op A klasse banden staan, dit wil wel eens veel zeggen over de stand van onderhoud wat de eigenaar uitgeeft aan zijn auto.
Als ik het goed heb heb je nu een budget van 4500 euro, right?
Er zijn een paar 330's te koop rond die prijs.
Het verbruik van de 6 pitters zijn nagenoeg bijna hetzelfde, dus waarom niet voor de mooiste gaan?
http://link.marktplaats.nl/m1037360520
Zou even met de kennis die je hier hebt opgestoken deze auto gaan bekijken.
En geloof mij als je de 330 hebt gehad wil je niet meer lager qua pk's en gevoel
![smile ;)](./images/smilies/wink.gif)
En check tijdens het bekijken van de auto of alles werkt. Dus stoelverwarming, HK speaker knopje, bandenspanning systeem als die erin zitten, navigatie (MK3/4 unit), of alle speakers het doen(BM54 module), sleutels goed reageren met open en sluiten, ruitenwisser automatische stand (GM5 module).
Verder kan je ook nog kijken of de auto op A klasse banden staan, dit wil wel eens veel zeggen over de stand van onderhoud wat de eigenaar uitgeeft aan zijn auto.
Laatst gewijzigd door Garra432 op 29 apr 2016, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.