Mitchell's 328Ci coupé uit '99
Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99
Maakt serieus geen zak uit, de midden elektrode slijt het hardst op de bougie. De midden elektrode op de IK20 is van irridium wat minder snel slijt tegenover de standaard platina midden elektrode van de BKR6EQUP.
De theorie achter de 4 massa elektrodes van de BKR6EQUP is dat de vonk dan elke keer overslaat op een andere massa elektrode, waardoor je dus een langere levensduur krijgt... Echter slijt de midden elektrode gewoon net zo snel dus je hebt er in feite vrij weinig aan.
De irridium varaiant van de BKR6EQUP, de BKR6EIX, heeft namelijk ook maar 1 massa elektrode.
Enige reden waarom de IK20 een kortere levensduur heeft is omdat de gap tussen de elektrodes 1,1mm is in plaats van 0,9mm. Dit geeft een betere vonk maar dus wel een kortere levensduur.
Waarom heb ik dan gekozen voor de IK20 tegenover de BKR6EQUP of BKR6EIX? Simpel, ze zijn een heel stuk goedkoper.
Bron: eigen kennis, me neef de monteur, internet.
De theorie achter de 4 massa elektrodes van de BKR6EQUP is dat de vonk dan elke keer overslaat op een andere massa elektrode, waardoor je dus een langere levensduur krijgt... Echter slijt de midden elektrode gewoon net zo snel dus je hebt er in feite vrij weinig aan.
De irridium varaiant van de BKR6EQUP, de BKR6EIX, heeft namelijk ook maar 1 massa elektrode.
Enige reden waarom de IK20 een kortere levensduur heeft is omdat de gap tussen de elektrodes 1,1mm is in plaats van 0,9mm. Dit geeft een betere vonk maar dus wel een kortere levensduur.
Waarom heb ik dan gekozen voor de IK20 tegenover de BKR6EQUP of BKR6EIX? Simpel, ze zijn een heel stuk goedkoper.
Bron: eigen kennis, me neef de monteur, internet.
Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99 || VANOS revisie!
1 augustus bij Patrick van P motorsport geweest om de vanos te laten reviseren, top gozer!
Vanos was nog origineel! (244dkm)
De auto heeft nu merkbaar meer vermogen en pakt beter op, ze is gewoon een stuk feller geworden.
Tevens kwam Patrick erachter dat de carter ventilatie gaar was, zat een scheurtje in het bovenste slangetje. Heeft er direct een nieuwe slang op gezet maar het werd wel aangeraden om de hele carter ventilatie te vervangen aangezien de motor er van binnen niet bepaald schoon uit zag.
Hij heeft ook eventjes gekeken naar de bonk die ik heb tijdens het overschakelen, mogelijk veroorzaakt door diff rubber, hardyschijf of het subframe. Blijkt dus waarschijnlijk het subframe te zijn want er waren kleine haarscheurtjes te zien. Rubbers en hardy zagen er op het eerste gezicht nog goed uit. Binnenkort dus naar Offenga want die zijn daar goed in volgens Patrick.
Foto's van het subframe en het werk van Patrick:




Vanos was nog origineel! (244dkm)



De auto heeft nu merkbaar meer vermogen en pakt beter op, ze is gewoon een stuk feller geworden.

Tevens kwam Patrick erachter dat de carter ventilatie gaar was, zat een scheurtje in het bovenste slangetje. Heeft er direct een nieuwe slang op gezet maar het werd wel aangeraden om de hele carter ventilatie te vervangen aangezien de motor er van binnen niet bepaald schoon uit zag.
Hij heeft ook eventjes gekeken naar de bonk die ik heb tijdens het overschakelen, mogelijk veroorzaakt door diff rubber, hardyschijf of het subframe. Blijkt dus waarschijnlijk het subframe te zijn want er waren kleine haarscheurtjes te zien. Rubbers en hardy zagen er op het eerste gezicht nog goed uit. Binnenkort dus naar Offenga want die zijn daar goed in volgens Patrick.
Foto's van het subframe en het werk van Patrick:




Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99 || VANOS revisie!
Alweer een tijdje geleden sinds de laatste update, heb het nogal druk gehad de laatste tijd thuis en op het werk, vriendin is inmiddels me ex, etc allemaal onbelangrijke bijzaken..
Inmiddels is het subframe dus gerepareerd door mijn lokale garage, er zijn 2mm dikke verstevigingsplaten over het chassis heen gelast en de haarscheurtjes zijn ook weer mooi dicht gelast.
Het hele zooitje lag er onderuit dus ik heb bij Hardeman motorsport ook direct alle polyurethaan rubbers voor het subframe/diff en achterste draagarmen besteld.
Wat een verschil maakt dit geheel zeg! Vooral met het schakelen, dit gaat veel directer en de welbekende bonk is ook weg!
Tevens ook nieuwe koplampglazen en nieren geplaatst, er zat wat steenslag in de koplampglazen en de nieren zaten een beetje losjes. Hier een paar plaatjes nu ik weer lekker kan scheuren met haar:




Tevens staat er binnenkort ook een afspraak bij JMTuning in de agenda om de einddemper te laten verwijderen en deze mooie M Performance eindstukken er voor in de plaats aan te lassen.

Inmiddels is het subframe dus gerepareerd door mijn lokale garage, er zijn 2mm dikke verstevigingsplaten over het chassis heen gelast en de haarscheurtjes zijn ook weer mooi dicht gelast.
Het hele zooitje lag er onderuit dus ik heb bij Hardeman motorsport ook direct alle polyurethaan rubbers voor het subframe/diff en achterste draagarmen besteld.
Wat een verschil maakt dit geheel zeg! Vooral met het schakelen, dit gaat veel directer en de welbekende bonk is ook weg!

Tevens ook nieuwe koplampglazen en nieren geplaatst, er zat wat steenslag in de koplampglazen en de nieren zaten een beetje losjes. Hier een paar plaatjes nu ik weer lekker kan scheuren met haar:




Tevens staat er binnenkort ook een afspraak bij JMTuning in de agenda om de einddemper te laten verwijderen en deze mooie M Performance eindstukken er voor in de plaats aan te lassen.


Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99
Zo hey geen half werk
Zelf in het verleden ook een 328ci gehad, zeer fijne wagen!!

Zelf in het verleden ook een 328ci gehad, zeer fijne wagen!!
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99
Bedankt mannen, de 328ci is inderdaad echt een geweldige wagen!
Zodra de uitlaat eronder zit maak ik wel een soundclip voor jullie haha
Verder staan er nog een hele hoop mods en nog wat onderhoud op het to-do lijstje dus ik houd jullie op de hoogte!
Zodra de uitlaat eronder zit maak ik wel een soundclip voor jullie haha

Verder staan er nog een hele hoop mods en nog wat onderhoud op het to-do lijstje dus ik houd jullie op de hoogte!
Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99
En we zijn weer terug van JM-Tuning!
Wat een vakmanschap daar, echt een top bedrijf. Mooie wachtkamer, lekker bakkie koffie of thee en een hoop leuks om naar te kijken!
Na een kleine 2,5 uur aan laswerk was hij klaar, en het resultaat:




En hier een soundclip:
https://www.youtube.com/watch?v=8AfnGSDuEJw
Motor was wel koud (paar min mee gereden), katalysator, eerste en tweede middendempers zitten er nog in. OEM luchtinlaat. In het echt is het geluid veel dieper, en helemaal niet scherp of schel. Boven 3500 toeren is het volume eigenlijk hetzelfde als voor de muffler delete, maar daar ben ik tevreden mee want dat is een goede reden voor een Schmiedmann uitlaatspruitstuk!
Overigens ook geen drone in de cabine, heel erg beschaafd zelfs in de cabine. En jeetje wat is die einddemper zwaar en groot! Gok zo'n 20 kilo, merk ook wel echt dat de achteras een stukje lichter is geworden!
Al met al een aanrader voor de M52TU motoren!
Wat een vakmanschap daar, echt een top bedrijf. Mooie wachtkamer, lekker bakkie koffie of thee en een hoop leuks om naar te kijken!
Na een kleine 2,5 uur aan laswerk was hij klaar, en het resultaat:




En hier een soundclip:
https://www.youtube.com/watch?v=8AfnGSDuEJw
Motor was wel koud (paar min mee gereden), katalysator, eerste en tweede middendempers zitten er nog in. OEM luchtinlaat. In het echt is het geluid veel dieper, en helemaal niet scherp of schel. Boven 3500 toeren is het volume eigenlijk hetzelfde als voor de muffler delete, maar daar ben ik tevreden mee want dat is een goede reden voor een Schmiedmann uitlaatspruitstuk!

Overigens ook geen drone in de cabine, heel erg beschaafd zelfs in de cabine. En jeetje wat is die einddemper zwaar en groot! Gok zo'n 20 kilo, merk ook wel echt dat de achteras een stukje lichter is geworden!
Al met al een aanrader voor de M52TU motoren!
Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99
Persoonlijk is hij mij wat te groot en te aanwezig, maar ik ben dan ook van de volledig OEM.
Wel netjes geplaatst
Wel netjes geplaatst

Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99
Haha ja dat jij fan bent van OEM dat is wel duidelijk! 
Toch vind ik het er super bij staan, en de originele uitlaat was mij iets te stil. Nouja iets, je hoorde bijna niks. En dat vond ik erg jammer omdat er toch een dikke 6 cilinder voorin ligt!

Toch vind ik het er super bij staan, en de originele uitlaat was mij iets te stil. Nouja iets, je hoorde bijna niks. En dat vond ik erg jammer omdat er toch een dikke 6 cilinder voorin ligt!
Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99
Dat klopt idd , de E46 coupe is een vrij stille auto met de zeslijn.
Dat is met de Z4 gelukkig al wat beter, die brult al vrij luid origineel, veel minder geïsoleerd van alle kanten, maar ook stukken minder comfortabel kan ik je zeggen
En als je het foam uit de sound generator haalt wordt hij echt luid de Z4.
Dat is met de Z4 gelukkig al wat beter, die brult al vrij luid origineel, veel minder geïsoleerd van alle kanten, maar ook stukken minder comfortabel kan ik je zeggen

En als je het foam uit de sound generator haalt wordt hij echt luid de Z4.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 23 aug 2009, 11:51
- Locatie: Someren
Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99
Zo hij is veranderd in de tussen tijd. Aardig wat aan gedaan
Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99
Inmiddels weer wat onderhoud uitgevoerd. Weer bij Patrick van P Motorsport langs geweest, inmiddels in zijn nieuwe pand! 
De motor kwam niet meer op temperatuur, defecte thermostaat dus. Daarom contact opgenomen met Patrick, hij wou het wel voor me doen. Tevens ook direct de waterpomp mee gepakt.
Ook gelijk de carterventilatie meegenomen en de rubber balgen tussen het gasklephuis en maf sensor. Ik had namelijk ook een vacuüm gerelateerde foutcode in de ECU.
Wat een verschil qua vermogen zeg, de carterventilatie was nog origineel. Dus de motor kreeg helemaal geen vacuüm. Vooral hoog in de toeren is ze weer helemaal levend.
@MarcelE36M3 ja klopt! Ik zorg goed voor d'r! Blijf gerust nog af en toe kijken want mijn to-do lijstje is aardig uitgebreid!

De motor kwam niet meer op temperatuur, defecte thermostaat dus. Daarom contact opgenomen met Patrick, hij wou het wel voor me doen. Tevens ook direct de waterpomp mee gepakt.
Ook gelijk de carterventilatie meegenomen en de rubber balgen tussen het gasklephuis en maf sensor. Ik had namelijk ook een vacuüm gerelateerde foutcode in de ECU.
Wat een verschil qua vermogen zeg, de carterventilatie was nog origineel. Dus de motor kreeg helemaal geen vacuüm. Vooral hoog in de toeren is ze weer helemaal levend.

@MarcelE36M3 ja klopt! Ik zorg goed voor d'r! Blijf gerust nog af en toe kijken want mijn to-do lijstje is aardig uitgebreid!

Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99
Top bezig kwa onderhoud
Mag ik vragen wat het vervangen van de carterventilatie kost??
Wil die van mij eigenlijk ook doen.

Mag ik vragen wat het vervangen van de carterventilatie kost??
Wil die van mij eigenlijk ook doen.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99
Carterventilatie kostte rond de 300 euro inclusief montage, maar bij Patrick ben je wel wat goedkoper uit als bij een andere specialist. :p
Ik zou carterventilatie sowieso laten doen, bij jou m54 motor zou ik dan gelijk de o2 pilot mod doen ivm olieverbruik van de m54.
Oh ja tevens is ook de vanos leiding en oliefilterhuispakking vervangen, deze lekte allebei was ik even vergeten te vermelden haha.
Ik zou carterventilatie sowieso laten doen, bij jou m54 motor zou ik dan gelijk de o2 pilot mod doen ivm olieverbruik van de m54.
Oh ja tevens is ook de vanos leiding en oliefilterhuispakking vervangen, deze lekte allebei was ik even vergeten te vermelden haha.
Re: Mitchell's 328Ci coupé uit '99
Kan Patrick die pilot 02 mod uitvoeren ??
Heb nog te weinig km's gemaakt met mijn M54 om te beoordelen of het een oliezuiper is, het is namelijk niet standaard het geval.
Bedankt voor je terugkoppeling wordt gewaardeerd
Heb nog te weinig km's gemaakt met mijn M54 om te beoordelen of het een oliezuiper is, het is namelijk niet standaard het geval.
Bedankt voor je terugkoppeling wordt gewaardeerd

Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe