In principe moet ik deze zelf legen, maar er heeft tot nu toe geen druppel olie of vloeistof in gezeten.JeroenV schreef:Moet jij die catchcan dan zelf steeds legen of loopt dat vanzelf weer terug in het carter?
Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Oke, maar is het wel verbeterd of nog steeds hetzelfde?Helaas moet ik nog steeds olie bijvullen. Heb nog geen terugslagklep ertussen zitten. Heb hem al wel op de plank liggen maar nog geen tijd gehad om hem erin te zetten.
Een catchcan setup is idd ook nog het overwegen waard, maar zoals op een van de youtube video's van 50's kid te zien, is de caterdruk ongv gelijk tussen een catchcan en de o2 pilot mod. Dus ik denk dat dit de oplossing niet gaat zijn. Ik ga het iig proberen over een tijd.
Over de 10w60 olie ben ik ook aan het twijfelen, zoals jeroenV zegt lijkt dit me niet ideaal voor relatief korte stukken? Of kan dit geen kwaad?
Als laatste zou ik dan toch overwegen om de zuiger en olieschraapveren te vervangen, maar dat kostenplaatje is van een andere orde.
Is het misschien mogelijk om deze te vervangen met het blok nog in de auto of zou dit niet gaan?
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Als je zuiger en olieschraapveren slecht zijn zou je dat volgens mij met een compressietest moeten kunnen uitsluiten. zoals gezegd had ik zelf over alle cilinders dezelfde compressie, geloof iets van 180 psi. ik wil eigenlijk nog even de check valve ertussen zetten om een oordeel te kunnen geven over de 02pilot mod. het olievebruik was ongeveer hetzelfde tot nu toe.
Wel heb ik wat olie op het schroefdraad van de bougies. De bougie's zelf zijn kurkdroog en hebben de juiste verbrandingskleur.
Wel heb ik wat olie op het schroefdraad van de bougies. De bougie's zelf zijn kurkdroog en hebben de juiste verbrandingskleur.
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Ik denk juist dat je met een compressietest de olieschraapveren niet kunt uitsluiten.
Hopenlijk verbeterd het olieverbruik bij jou nadat je die klep ertussen gezet hebt. Ik volg het iig.
Hopenlijk verbeterd het olieverbruik bij jou nadat je die klep ertussen gezet hebt. Ik volg het iig.
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Als je zuigerveren en olieschraapveren slecht worden krijg je toch een mindere compressie? aangezien er dan tussen olie tussen die veren kan ontsnappen? Of begrijp ik het nu verkeerd. ik snap wel dat het ook kan betekenen dat het in je kleppen kan zitten en dat je dan een andere test moet doen om te zeggen welke van de 2 het is. Maar aangezien ik geen compressie problemen is kan het zeker niet de kleppen of de veren zijn?
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Dat kan, maar de olie zorgt tegelijkertijd ook ervoor dat de compressieveren goed kunnen afsluiten en dus kan een compressietest goed uitpakken terwijl je olieschraapveren toch slecht zijn. Correct me if i'm wrong..
Met de kleppen zelf zal idd niks mis zijn aangezien de compressietest goed was, maar de kleprubbers kunnen wel slecht/uitgedroogd zijn en dat brengt ook weer olieverbruik met zich mee.
Zoals 50's kid zegt in zijn video is BMW de mist in gegaan met de olieschraapveren van deze m54 blokken en geeft hij mogelijke oplossingen voor dit probleem. De enige 'echte' oplossing is dus om de olieschraapveren te voor die van het oudere type motorblok.
Wat ik mezelf nog afvraag is of het veel voor komt dat de cilinders van deze blokken onrond/ovaal worden?
Als dat zo is, dan lijkt mij nieuwe zuigerveren plaatsen ook een tijdelijke oplossing. Want mij is verteld dat deze alu onderblokken niet geboord/gehoond kunnen worden voor overmaat zuigers.
Met de kleppen zelf zal idd niks mis zijn aangezien de compressietest goed was, maar de kleprubbers kunnen wel slecht/uitgedroogd zijn en dat brengt ook weer olieverbruik met zich mee.
Zoals 50's kid zegt in zijn video is BMW de mist in gegaan met de olieschraapveren van deze m54 blokken en geeft hij mogelijke oplossingen voor dit probleem. De enige 'echte' oplossing is dus om de olieschraapveren te voor die van het oudere type motorblok.
Wat ik mezelf nog afvraag is of het veel voor komt dat de cilinders van deze blokken onrond/ovaal worden?
Als dat zo is, dan lijkt mij nieuwe zuigerveren plaatsen ook een tijdelijke oplossing. Want mij is verteld dat deze alu onderblokken niet geboord/gehoond kunnen worden voor overmaat zuigers.
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Update: Ik heb dus de o2 pilot mod gedaan. En ook een terugslagklep geplaatst in de slang die op de oliepeilstok aansluit. Ik heb inmiddels 1600 km gereden en bijna geen olie meer verbruikt. Top! Dus vooralsnog zal ik de klepsteel rubbers niet laten vervangen. En ook de zuigerveren niet.
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Klinkt veelbelovend! Bijna geen olieverbruik op 1600km zou ik al héél tevreden mee zijn De mijne staat op het moment geschorst, dus ga binnenkort ook maar eens beginnen met de carterventilatie vervangen en gelijk deze mod erbij uitvoeren.
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Toch maar snel die terugslagklep erin zetten denk ik. Hoeveel heb je weg moeten halen in de motorruimte om erbij te komen?
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Zeker het proberen waard. Zo'n beetje alles aan de rechter zijde van het blok heb ik weggehaald. Even op de video van de 50's kid kijken. Succes!
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
ik heb een 330Ci met een M54 motor, maar geen olieverbruik. Mag ik van geluk spreken?
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Ik denk niet dat je van geluk kunt spreken,er zijn genoeg m54 motoren die geen olie gebruiken.Veel is afhankelijk van het feit hoe vanaf het eerste begin deze motoren zijn gebruikt.Gewoon goed warm rijden ,geen kleine afstanden
en de goede voorgeschreven olie gebruiken,bijv.castrol edge 5W30.Mijn eigen 325 i met m54 motor gebruikt tussen de beurten in geen olie ,ik dien er wel bij te vermelden dat ik elk jaar de olie ververs met filter.Per jaar rij ik ongeveer 12000 km en heb nog nooit en druppel olie hoeven toe te voegen.
en de goede voorgeschreven olie gebruiken,bijv.castrol edge 5W30.Mijn eigen 325 i met m54 motor gebruikt tussen de beurten in geen olie ,ik dien er wel bij te vermelden dat ik elk jaar de olie ververs met filter.Per jaar rij ik ongeveer 12000 km en heb nog nooit en druppel olie hoeven toe te voegen.
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Ik had eerder het idee dat het gewoonlijk was van het olieverbruik bij een M54 blok, maar niet dus. Ik rij mijn 330 altijd eerst warm en rij ook geen kleine afstanden. Daarnaast zoals je zelf ook al aangeeft, gebruik ik castrol 5w30.
Het enige waar ik me aan erg, is dat ik nu ineens om de 2 weken een halve liter koelvloeistof moet bijvullen. Ergens toch een gaatje of de radiateur is lek vermoed ik.
Het enige waar ik me aan erg, is dat ik nu ineens om de 2 weken een halve liter koelvloeistof moet bijvullen. Ergens toch een gaatje of de radiateur is lek vermoed ik.
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
@Vinnie74: Hou ons op de hoogte van je verbruik!
Ik ga deze week beginnen met de carterventilatie, rijden laat nog even op zich wachten aangezien de auto geschorst staat.
Ik ga deze week beginnen met de carterventilatie, rijden laat nog even op zich wachten aangezien de auto geschorst staat.
Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!
Sinds een dikke maand in het bezit van een Z4 met de M54, ben zeer benieuwd hoe het olie verbruik zich zal ontwikkelen, gelijk bij aanschaf is het filter en olie ververst, nu in de winterslaap, komend voorjaar nauwlettend in de gaten houden eerst maar.
4 stuks van de M52 gehad in het verleden, nooit iets van enig meetbaar olie verbruik.
4 stuks van de M52 gehad in het verleden, nooit iets van enig meetbaar olie verbruik.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe