Jan - E36 328i Coupé

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Jan_e46

Re: Jan - E36 328i Coupé

Bericht door Jan_e46 » 21 apr 2017, 18:07

Dutchie schreef:30/35mm verlaging moet zeker wel lukken, vooral omdat je velgen niet ver naar buiten staan :)
Mooi :gekdoen:

woutervandriel schreef:Ik heb de mijne ook verlaagd met H&R veren 40/15(is 20 uitgevallen) met de zelfde et en bandenmaat als jou. Bij mij begonnen ze bij het maximaal insturen aan te lopen aan de binnenzijde van de wielkasten. Heb dit uiteindelijk op moeten lossen met een setje originele stuuruitslagbeperkers... :whistle:
Ik heb een M-sport onderstel, deze is standaard al 15mm verlaagd als ik het goed begrijp?
Kan de achterkant niet wat lager dan die 15 (of 20 zoals hij bij jouw uitkwam), of gaat het dan aanlopen?
Wat voor veren heb je trouwens?
Thanks voor de tip m.b.t. de verlaging aan de voorkant. Het beste is dan om ~30mm aan te houden voor de voorkant? Ik heb geen zin in andere aanpassingen eigenlijk :shine:

Bedankt heren!

Jan_e46

Bericht door Jan_e46 » 27 apr 2017, 11:13

Gisteren naar Belgie om originele contours op te halen.
Er zitten vrijwel nieuwe bridgestone potenza banden onder, maat 225/40 R17 (even uit mijn hoofd).

Morgen ga ik denk ik langs euromaster om mijn banden te laten monteren en het geheel gelijk uit te laten lijnen. Het geheel is al gebalanceerd volgens de verkoper (en ik zie gewichtjes zitten). Zouden jullie opnieuw laten balanceren of is dat echt geldverspilling?

Hier een plaatje Afbeelding

Ik vind het zelf erg mooi staan.

Vanmorgen ging ik even naar de auto en zag ik schade boven mn rechter wielkast rechtsachter. Zal waarschijnlijk in België gebeurd zijn :bah:

Afbeelding

Ps. Ja ik weet dat ik m'n auto moet wassen, maar als het regent heb ik er nooit zin om omdat het toch weinig nut heeft :'(

BMWf20 2.0d

Bericht door BMWf20 2.0d » 27 apr 2017, 13:15

Ziet er naar uit of er witte lak op jouw lak zit, zou eerst ff proberen met een cleaner het er af te krijgen, wie weet valt het mee........ -_-

LtCoolerooney

Bericht door LtCoolerooney » 27 apr 2017, 13:43

ziet er idd meer uit alsof er wat op zit ipv dat er wat af is. en 17" contours zijn echt sick :gekdoen:

Yor

Bericht door Yor » 27 apr 2017, 17:12

Nieuwe banden monteren en niet balanceren is zonde van je tijd en energir.

Iedere band is anders namenlijk :-)

Edit: ik zie dat je schrijft banden monteren. Bedoel
Je de Wielen ansich? Dan niet opnieuw balanceren mits ze slagvrij zijn.

Jan_e46

Bericht door Jan_e46 » 01 mei 2017, 09:15

Jan_e46 schreef:
woutervandriel schreef:Ik heb de mijne ook verlaagd met H&R veren 40/15(is 20 uitgevallen) met de zelfde et en bandenmaat als jou. Bij mij begonnen ze bij het maximaal insturen aan te lopen aan de binnenzijde van de wielkasten. Heb dit uiteindelijk op moeten lossen met een setje originele stuuruitslagbeperkers... :whistle:
Ik heb een M-sport onderstel, deze is standaard al 15mm verlaagd als ik het goed begrijp?
Kan de achterkant niet wat lager dan die 15 (of 20 zoals hij bij jouw uitkwam), of gaat het dan aanlopen?
Wat voor veren heb je trouwens?
Thanks voor de tip m.b.t. de verlaging aan de voorkant. Het beste is dan om ~30mm aan te houden voor de voorkant? Ik heb geen zin in andere aanpassingen eigenlijk :shine:

Bedankt heren!
De nieuwe velgen zijn nog niet gemonteerd trouwens (ik had wat andere dingen te doen :gek: )

Ik las ergens dat je je auto opnieuw moet uitlijnen als je iets aan je onderstel veranderd.
Als ik toch dingen wil gaan verbeteren kan ik het net zo goed nu doen, zodat ik niet opnieuw hoef uit te lijnen (is toch weer zo'n 60 euris).

Iemand die antwoord weet op de vragen hierboven?

woutervandriel

Bericht door woutervandriel » 01 mei 2017, 11:56

Als je alleen andere velgen monteert hoef je de auto niet uit te lijnen. Als je andere banden er op gaat zetten moet je altijd balanceren. Anders heb je heel veel kans op trilling.

S te fan

Bericht door S te fan » 01 mei 2017, 12:23

woutervandriel schreef:Als je alleen andere velgen monteert hoef je de auto niet uit te lijnen. Als je andere banden er op gaat zetten moet je altijd balanceren. Anders heb je heel veel kans op trilling.
Klopt een als je wage niet trekt naar 1 kant met gassen of remmen en je het stuur los kan laten voor zo'n 400m en rechtuit blijf rijden zit je wel goed, ik red 300m rechtuit rijden na zelf wat camber te hebben aangebracht :P
I want you to know that someone cares, not me but someone does.

e39 520i sedan
E36 318i 1994 verkocht
E36 316i edition verkocht

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 01 mei 2017, 13:13

Mwah dat hoeft niet altijd zo te zijn, de mijne staat op gigantische uitspoor aan de voorzijde, en gaat prima rechtuit :whistle:
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Jan_e46

Bericht door Jan_e46 » 02 mei 2017, 16:33

Allereerst even jullie aandacht trekken voor mijn vreemd geluid uit m'n motorruimte. Ik weet niet precies waar het vandaan komt dus weet iemand raad? viewtopic.php?uid=33704&f=79&t=53676&start=0

Zo, nu komt de echte update :)

Ik had me even vergist, ik dacht dat uitlijnen altijd 'moest' :leip:

Gisteren banden aan de voorkant gemonteerd, ene kant ben ik bijna een half uur mee bezig geweest om los te krijgen. Zo vast zat ie aan de hub. Uiteindelijk losgekregen door de slotbouten met de hand vast te draaien en vervolgens vrij fors te remmen (tip van internet) :devil:

Morgen of vanavond wil ik de velgen aan de achterkant er nog onderleggen.
Ziet er best goed uit al: Afbeelding

De dag na koningsdag was ik vrij dus het een en ander aan m'n auto vervangen.
Dynamokoelbuis en inlaatslang vervangen, ziet er weer uit als nieuw. Ook zijn de problemen m.b.t. volgas in z'n 1 stotteren opgelost.
Afbeelding

En ook een setje JBL 9630 gemonteerd met adapters achterin. DIt waren de oude speakers na +- 20 jaar trouwe dienst. Ze begonnen wat te ratelen, dus vandaar vervangen.
Afbeelding

Zoveel roest rondom m'n remmen, is dat wel normaal? (ik weet niet precies wanneer er voor het laatst iets aan gedaan is). Met een staalborstel het een en ander eraf gekregen, dit kan geen kwaad neem ik aan? :kwijl:
Afbeelding

M'n hele kofferruimte even leeggehaald, want ik dacht dat ik een paar weken geleden water zag onderin. Zo zag de bodem eruit (kurkdroog). Alleen oppervlakte roest en links en rechts wat plekjes (daarover straks meer)
Afbeelding

Aii, bij m'n accu rechts roest help! Was me eigenlijk nooit opgevallen. Wat zou een roestreparatie ongeveer kosten?
Afbeelding

BMWf20 2.0d

Bericht door BMWf20 2.0d » 02 mei 2017, 17:19

Allereerst, velgen staan prima Jan, mooie upgrade...... :duim:
De speakers zal wel een wereld van verschil zijn, die oude waren niet veel meer.

Wat aangaat je vragen, ja die roest bij je schijven is normaal, ik vind alleen dat je schijven alleen erg glimmen, meestal zijn ze wat matter.
Zien er ook wat gegolfd uit, voelt dit ook zo??

Als je bij montage van de wielen wat kopervet op de raakvlakken met de velg smeert, hoef je volgende keer niet zo'n moeite te doen om ze er af te krijgen.

Afbeelding

Heb je de wielen met een momentsleutel (100-110NM) nagetrokken??

Die roest ziet er niet heel ernstig uit, denk dat je in je reservewielkuip de boel er zo uitpoetst met wat WD40 op een doek.
Je accubak heeft zo te zien wel behandeling nodig, dat kun je eenvoudig oplossen door de accu er uit te halen, losse roest verwijderen met een staalborstel oid, en er een roestomvormer op te smeren.
Dit kan een 3 in 1 product zijn of een spray/flacon, in het laatste geval moet je ook nog aflakken.

Belangrijker is het om de oorzaak weg te halen, die denk ik zit in een lek kofferbakrubber.
Na een regenbui ff de klep openhalen en kijken of/waar er water over je rubber loopt.
Kun je tijdelijk oplossen met vaseline, maar het beste is een nieuw rubber. (indien voorgaande geconstateerd)

Heb je na regen vaak een beslagen achterraam??

Jan_e46

Bericht door Jan_e46 » 02 mei 2017, 19:45

BMWf20 2.0d schreef:Allereerst, velgen staan prima Jan, mooie upgrade...... :duim:
De speakers zal wel een wereld van verschil zijn, die oude waren niet veel meer.
De speakers klinken beter, maar niet op hun allerbest.
Ik heb namelijk de Hi-Fi (niet hk) en de versterker heeft 2 lossen outputs per achterhoek. Op dit moment zitten zowel de mids als de tweeters van de speaker op de mid van de versterker aangesloten, omdat ik nog geen tijd had om een mooi kabelboompje te maken en ik liever niet de originele stekkers verknip.
BMWf20 2.0d schreef: Wat aangaat je vragen, ja die roest bij je schijven is normaal, ik vind alleen dat je schijven alleen erg glimmen, meestal zijn ze wat matter.
Zien er ook wat gegolfd uit, voelt dit ook zo??
Ja dat klopt, de auto trilt ook bij remmen bij 120+ km/u. Volgens de vorige eigenaar zijn de voorste remschijven krom. Ik las op internet dat dit best veel voorkomt bij e36 en dat schijven+blokken vervangen niet altijd helpt en het probleem weer terug komt. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
BMWf20 2.0d schreef: Als je bij montage van de wielen wat kopervet op de raakvlakken met de velg smeert, hoef je volgende keer niet zo'n moeite te doen om ze er af te krijgen.

Afbeelding
Thanks voor de tip. Ik heb nog een wensenlijstje met spullen die ik moet kopen en 1 daarvan is kopervet. Ik ga het binnenkort kopen :) (krikken en banden wisselen vind ik best leuk, is dat raar? :gek: )
BMWf20 2.0d schreef: Heb je de wielen met een momentsleutel (100-110NM) nagetrokken??
Nee, nu zitten ze 'gewoon vast'. Maar ik heb vandaag wat gereedschap (o.a. dopsleutelset om te sleutelen) en dus ook een momentsleutel besteld. Ik heb weleens horrorverhalen gehoord van afbrekende wielbouten etc als ze te hard worden aangedraaid. Bedankt voor de reminder :duim:
BMWf20 2.0d schreef: Die roest ziet er niet heel ernstig uit, denk dat je in je reservewielkuip de boel er zo uitpoetst met wat WD40 op een doek.
Je accubak heeft zo te zien wel behandeling nodig, dat kun je eenvoudig oplossen door de accu er uit te halen, losse roest verwijderen met een staalborstel oid, en er een roestomvormer op te smeren.
Dit kan een 3 in 1 product zijn of een spray/flacon, in het laatste geval moet je ook nog aflakken.

Belangrijker is het om de oorzaak weg te halen, die denk ik zit in een lek kofferbakrubber.
Na een regenbui ff de klep openhalen en kijken of/waar er water over je rubber loopt.
Kun je tijdelijk oplossen met vaseline, maar het beste is een nieuw rubber. (indien voorgaande geconstateerd)
Bedankt voor de praktische tip!!! Ik ga er binnenkort mee aan de slag. Bedoel je roestoplosser? (ik zat gelijk te zoeken op geschikte producten)
BMWf20 2.0d schreef: Heb je na regen vaak een beslagen achterraam??
Goede vraag, in de winter (januari/februari) had ik best veel last van beslagen achterramen. Toendertijd zat ik een hoop 'savonds in mijn auto terwijl íe stilstond. Ik had altijd gedacht dat het daardoor zou komen, de motor draaide immers niet.

Waarom stel je deze vraag en wat voor conclusie kun je hieruit trekken?

Thanks voor je hulp man :gekdoen:

BMWf20 2.0d

Bericht door BMWf20 2.0d » 02 mei 2017, 19:52

Als er water in de kofferbak gelekt is condenseert dit meestal tegen je achterruit.
Had ik ook bij de Compact, lek rubber........ -_-

Ook de eerste stukken tapeind van je wielbouten ff insmeren met kopervet, rotten ze ook niet zo vast..... :shine:

Schijven lees je meerdere verhalen over, meen dat OEM schijven er het minst last van hebben.

Jan_e46

Bericht door Jan_e46 » 02 mei 2017, 20:33

BMWf20 2.0d schreef:Als er water in de kofferbak gelekt is condenseert dit meestal tegen je achterruit.
Had ik ook bij de Compact, lek rubber........ -_-

Ook de eerste stukken tapeind van je wielbouten ff insmeren met kopervet, rotten ze ook niet zo vast..... :shine:

Schijven lees je meerdere verhalen over, meen dat OEM schijven er het minst last van hebben.
Bedankt voor je tip again!!! Zo wordt ik steeds wijzer en handiger :duimen:

Zoals ik eerder al zei ben ik van plan om mijn schokdempers en veren te vervangen. Op internet las ik dat deze vaak allang 'half stuk' zijn na +- 20 jaar. De vorige eigenaar heeft wel in de afgelopen 10 jaar de achterveren vervangen. De schokdempers en voorveren zijn dus nog origineel vziw.
Wat is wijsheid? Ik kijk bijvoorbeeld naar Bilstein PSS9 en ik schrok toch wel van de prijs moet ik zeggen. Kost ruim €1500,-. Het is niet dat ik gierig ben oid, maar dat vind ik wel wat duur voor wat veren.
Met wat rijden jullie zoal en waarom?
Bedankt :driving:

Ps. evt wat verlaging vind ik wel mooi (mijn auto is al +- 15mm verlaagd, door het m-sport pakket)

Yor

Bericht door Yor » 02 mei 2017, 20:39

Je kan ook kijken voor een bilstein b4 setje. Kosten een stuk minder.

Op mijn 2e auto heb ik een vogtland veren en demper setje. Waarom? Goede compromis tussen verlaging, wegligging en comfort. Daarnaast kost het de wereld niet.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Showroom”