Bizar

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
bofkont

Re: Bizar

Bericht door bofkont » 30 mar 2009, 19:08

Zit wat in wat je zegt Marc320d, uiteraard is het ook leuk geld verdienen om de veren te vervangen :)
Maar 10 jaar vind ik acceptabel.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Mario TT

Bericht door Mario TT » 30 mar 2009, 20:58

Marc 320d schreef:
bofkont schreef:Veer is gewoon een slijtage deel van elke wagen.
Echt niet raar dat ze na 10 jaar aangetast door de elementen dat ze breken.
Hmmm, nog steeds niet mee eens. Gebroken veren is gewoon een ontwerp of productiefout. Je accepteert van je chassis ook niet dat het in 10 jaar breekt door de elementen.

Bovendien heb ik ze nog niet zijn breken vanwege corrosie (elementen), maar het lijkt gewoon op vermoeiing. Op vermoeiing kan je prima ontwerpen. Op een of andere manier konden de fabrikanten dat jarenlang prima, pas het laatste decennium hoor je deze problemen echt..(in mijn beleving iig, er breken er nu echt veel)

En tja, drempels zijn lastig, maar putten en gaten geven een nog veel grotere klap.
Bull sh**, hou er eens mee op. Ik vind het prima dat je dat vind maar het is absoluut niet waar. Een veer is gewoon een slijtage deel, iedereen die materiaal kennis heeft kan dat bevestigen. Het chassis is anders dan een veer die alle schokken van de weg opvangt. Overigens moet het chassis ook behoorlijk wat krachten verwerken maar door de contructie daarvan en het daardoor nauwelijks bewegen van het chassis kan dat niet zo snel kapot.
Fabrikanten ontwerpen nu slimmer en minder zwaar, vroeger maakte ze gewoon veren die sterk en misschien wel knetterhard waren. Tegenwoordig hebben auto`s veel meer comfort en zijn ze minder zwaar ontworpen. De materialen die ze tegenwoordig gebruiken zijn veel beter dan die van vroeger. En dat vroeger minder veren braken dat durf ik wel te betwijfelen. Overigens kan je voor je E46 ook gewoon een slecht wegdek pakket krijgen hoor waardoor hij sterker is en langer mee gaat.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 30 mar 2009, 21:23

Sorry, maar ik geef op zijn minst aan waarom ik van mening ben dat het geen slijtage deel is. Als een van jullie nu gewoon aangeeft waarom dat wel zo is, hoor je mij niet meer klagen.

Ik heb inderdaad geen overdreven materiaalkennis, maar probeer dit bij te spijkeren. Tot zover ik nu gekomen ben is een metaal tot een zekere hoogte elastisch. Daarboven treed plastische vervorming op. Daar nog wat boven is er een kracht waarbij het direct breekt. In het deel van de plastische vervorming treed de vermoeiing op.

Gezien wat je van een veer wilt (het veren) wil je deze dus in de onderste belasting gebruiken, plastische vervorming van een veer is niet wenselijk. In dat gebied is er in principe geen sprake van vermoeiing (al heeft niet elk metaal zo'n duidelijke scheiding van de gebieden). Dus bij een goed ontworpen en geproduceerde veer zal er geen sprake van vermoeiing zijn en is het dus geen slijtage deel.

Maar goed, zoals ik zelf al aangeef kom ik niet verder dan bovenstaande en kan ik best eea vergeten. Je helpt dan ook meer door het gewoon uit te leggen ipv met domme uitspraken als: "Bull sh**, hou er eens mee op" te komen. Maar goed, dat is mijn mening....(al dan niet bullshit).

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”