Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
thijsvanzwam

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door thijsvanzwam » 04 feb 2019, 19:40

onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

tom_il

Bericht door tom_il » 04 feb 2019, 23:05

Dank u wel, mooie tekst, bevestigd wat dacht, maar blijf toch nog met een aantal vragen. Ga die test toch eens doen als ik moet tanken.
525d E61 2007 pre-LCI

frazz

Bericht door frazz » 07 feb 2019, 09:28

Hij is al binnen, van Bosch.

Ik heb al wat filmpjes bekeken, Tom.
Het is eigenlijk vrij simpel.

1) Je begint met de filter-unit aan de linkerkant, die haal je eruit en haalt de aansluitpunten los en haalt de filter-unit eruit.

2) Vervolgens, bind je de een trekveertje/stevige kabel aan aansluitpunten vast, dit zodat je de veer/kabel door de schacht trekt wanneer je de oude brandstofpomp eruit haalt.

3) Deze kabel kan je straks dan aan de aansluitpunten van de nieuwe pomp vastbinden om zo de leidingen makkelijker door te trekken naar de linkerkant om dat zo aan de filter-unit weer aan te sluiten.

Ik denk da ik een filmpje er van ga maken voor de DIY sectie.

Fotootjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tom_il

Bericht door tom_il » 07 feb 2019, 09:47

Klopt, daar ben ik mee eens. Het zit niet moeilijk in elkaar, zeker iets wat je zelf kan doen.
In de praktijk is bijna steeds wel wat moeilijk, meestal van die dingen die niet willen loskomen, en hier zit je nog nog eens hele tijd boven de dieseldampen en hangt alles ook vol de vettige diesel, en moet je oppassen dat je niet alles volhangt met diesel.

Ik zou er in elk geval pas aan beginnen met een bijna lege tank. Ook de resterend druk in de leidingen kan het wat moeilijker maken ze los te krijgen.

Ik wens je alvast veel succes.
525d E61 2007 pre-LCI

frazz

Bericht door frazz » 07 feb 2019, 11:21

Yes, klopt.

Het is aangeraden om het met een lege tank te doen, toevallig is mijn tank bijna leeg, sommige pompen de tank leeg.
De druk kan je er af halen door de auto te starten met de leiding losgekoppeld (als ik me niet vergis)

Ik ga het in de buitenlucht doen met mijn schoonvader, ik zou dit niet in mijn eentje willen doen.
Een paar oude handdoeken, goede latex handschoenen, en rommelen maar...
Kan je paar uur kosten als je een beetje pech hebt, zoals jij al hebt aangemerkt.
Vier handen en vier ogen is heel erg wenselijk ;)

Het word zondag denk ik... bedankt Tom.

frazz

Bericht door frazz » 24 feb 2019, 13:17

Momenteel bezig met vervangen van de brandstofpomp en vind deze losse kabel achter bestuurder stoel.
Iemand een idee wat het is?

https://imgur.com/a/nbtsm5R

tom_il

Bericht door tom_il » 24 feb 2019, 18:23

Meen daar lang geleden iets over gelezen te hebben dat het met transport te maken heeft en ze dit allemaal hebben.
525d E61 2007 pre-LCI

frazz

Bericht door frazz » 13 mar 2019, 08:37

tom_il schreef:Meen daar lang geleden iets over gelezen te hebben dat het met transport te maken heeft en ze dit allemaal hebben.
Als je de bank loshaalt dan schieten deze stekkertjes vanzelf los, zodra je de bank terug klikt moet je eerst even deze stekkertjes vast klikken en dan kan de bank terug klikken.
Ik heb niet onderzocht waarvoor ze zijn.

frazz

Bericht door frazz » 13 mar 2019, 09:31

Een beetje laat, I know maar het was zo lekker genieten van de 530D zonder noodloop of workarounds op de weg.
Maar alsnog hier mijn ervaring voor de brandstofpomp wissel.

Een paar weken geleden de brandstofpomp vervangen samen de schoonvader van mijn zwager.
Het was op de ene zondag waarop het lakker warm was en de zon volop scheen, perfect timing om zoiets te doen.

Voor alle mensen die dit ooit ook moeten doen, het is super simpel...

Gereedschap: Flinke hamer, flinke schroevendraaier (plat en breed), trekveertje (of iets vergelijkbaars), een emmer, oude handdoeken, karton (voor op de vloer en rondom de openingen, WD 40.

Doe het met zijn tweeën, in je eentje kan het ook, maar dan ben je er twee keer langer mee bezig, ongetwijfeld.
In een notendop is dit de volgorde voor de snelste methode.

1) Rijd tank bijna leeg, motor uit!
  • Ik had nog maar 30 KM te gaan, wat ik opmerkte is dat de kant van de filter (links), leeg was, en er nog een bodempje diesel lag aan de rechter kant, m.a.w. de brandstofpomp pompt de diesel van links naar rechts.
2) Deksels er af draaien.
  • De deksel lijkt op die van een melkbus, het schroefdraad waar het omheen zit is van hard plastic. Boven op de deksel aan de rand zitten tanden, als je niet de speciale gereedschap hebt om deze deksels los te draaien, kan je de hamer en schroevendraaier gebruiken om de deksel los te slaan via die tanden. Lukt redelijk goed. Als de hele pomp of, aan de andere kant, de filter mee draait, gebruik WD40 tussen de deksel en schroefdraad, niet te veel.
3) Filter los halen.
  • Je moet eerst 2 leidingen los koppelen boven op de filter unit (linkse kant), er kan wat druk op zitten dus, houd er een handdoek bij, als je morst mors je op de handdoek en of karton die je rondom hebt verspreid, wees niet bang, er komt bijna niets tot weinig uit. Onderaan de filter heb je de slangetjes, volgens mij waren het er 3 aansluitpunten. Koppel ze los (er zijn veel filmpjes die dit goed laten zien, post er onderaan de beste naar mijn mening). Zodra je ze los hebt gekoppeld bind je de uiteinde met de trekveertje (o.i.d.) vast, zodat je als je de brandstofpomp aan de rechterkant loshaalt je de trekveertje er doorheen haalt.
4) Brandstofpomp loshalen
  • Pak de emmer er bij en haal de brandstofpomp er uit, je moet even goed draaien zodat je de pomp uit het gat kan krijgen, er hangt namelijk een vlotter eronder met een architectuur van ijzerdraad. Zodra je de pomp er uit hebt, houd je de pomp nog RECHTOP en leg je het in de emmer, er it nog vrij wat diesel in de pomp die er makkelijk uit loopt. Als de pomp er uit is samen met de slangen dan heb je nu ook de trekvoor er doorheen. Deze haal je los van de slangetjes zodat je de straks de nieuwe er aan kan vastbinden
5) Nieuwe pomp aansluiten
  • Zoals je de pomp er uithaalde stop je het er weer in. Eerst de trekveer die door de tank zit vastbinden aan de slangen van de nieuwe brandstofpomp, als je dit hebt gedaan duw je eerst de slangen van de pomp door het gat naar links en tegelijkertijd trek je aan het trekveer, dit moet makkelijk gaan. TIP: bundel de 3 slangen van de pomp met een tie rip vast, zodat ze als een geheel door het gat lopen bij het erdoorheen trekken. Je ziet de uiteinden van de slangen uit het gat van de filter (links) uit komen, knip de tie rip los en koppel de slangen aan de filterunit.
6) Alles terug op zijn plek.
  • TIPS: Zorg ervoor dat de pomp in dezelfde positie zit zoals je hem had, als de pomp iets teveel gedraaid zit in de tank, dan kan de niveau meter de verkeerde waarden aangeven betreft hoeveel er nog in de tank zit. Toen ik de pomp loswilde halen, en bij het los slaan van de deksel draaide de hele pomp in het gat een klein beetje mee met de schroefdraad, toen ben ik beter gereedschap gaan halen en i.p.v. nog 30 km te gaan had ik ineens 130 8). De koppelingen terug aan sluiten is vrij duidelijk. Sluit NIETS aan met kracht als het niet meteen vast wil klikken, het heeft allemaal een system, ik post een filmpje waarbij dat wordt uitgelegd.
Als je klaar bent moet je even doorstarten om diesel door de leiding te krijgen natuurlijk. Maar sloeg meteen na 1 seconden aan. Een dag of twee later haalde ik de CPU fan van de EKPS module en et viola, de auto slaat niet meer af en de module wordt niet meer heet. De module heb ik weer terug gemonteerd op de chassis, de kap terug geklikt en probleem opgelost.

Bedankt voor alle tips.
Als iemand dit ooit moet doen, dan mag ie gerust met mij contact opnemen voor hulp.

Fijne details:

https://www.youtube.com/watch?v=QpXeoARA9aA&t=680s[/youtube]
Laatst gewijzigd door frazz op 14 mar 2019, 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.

ehombie

Bericht door ehombie » 13 mar 2019, 10:38

Goed bezig frazz :duimen:
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

frazz

Bericht door frazz » 13 mar 2019, 11:09

ehombie schreef:Goed bezig frazz :duimen:
Dankzij een fijne BMW forum :duim:

tom_il

Bericht door tom_il » 13 mar 2019, 16:00

Mooie omschrijving :duimen: :duimen: :duimen:
525d E61 2007 pre-LCI

frazz

Bericht door frazz » 20 mar 2019, 12:09

Na 3 weken ongestoord rijden, is het probleem toch weer terug gekomen.
Helaas... Wat kan het dan zijn? Toch EKPS module? Er zit een EKPM3 in.

Ik ga maar eens eerst de Brandstofpomp relay vervangen, een falende relay zou er voor kunnen zorgen dat de stroomtoevoer niet goed meer functioneert.
Kost ongeveer 5 euro. Why not. Daarna ga ik pas kijken naar de EKPM3.

Toch vreemd dat die 3 weken lang goed heeft gereden zonder koeling. De brandstofpomp kan het niet meer zijn.
Nu meteen ff relay bestellen.

frazz

Bericht door frazz » 20 mar 2019, 19:26

Heb een relay gekocht, vraag me toch af of dat de relay wel voor de brandstofpomp is achter de handschoenenkastje...
Zal zo wat foto's maken.

ehombie

Bericht door ehombie » 20 mar 2019, 20:05

Balen dat het niet is opgelost...
Ik heb net even gekeken op newtis....maar ik kom geen relais tegen in de verschillende diesel modeljaren?

Zekering-->brandstofmodule --> pomp
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”