Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Geplaatst: 25 jan 2019, 09:54
Een te zware lader frist de accu niet op maar helpt hem juist om zeep...
Accu's worden in 3 fasen galaden,
- constante stroom
- absorptie
- druppel
de eerste fase (constante stroom) is ongeveer 70% van de lading, dit kan met een relatief hoge stroom.
de tweede fase (absorptie) gebeurt met een beduidend lagere stroom en vult de resterende 30% aan.
deze fase duurt zelfs langer dan de eerste fase!
Deze fase moet zo rustig mogelijk gebeuren om het inwendige van de accu niet te beschadigen. Gaat dit te snel dan zal de accu zijn vermogen verliezen om de volledige lading nog te accepteren na ontladen. de accu zal gaan sulfateren wat in de meeste gevallen onomkeerbaar is.
de laatste fase is druppelladen, dat is niets meer dat de accu gevuld houden en het chemisch proces in beweging houden. Dit is vooral om accu's te behouden, dus wanneer ze langere tijd worden weggezet.
Een accu die zonder druppellader of belasting wordt weggezet zal na verloop van tijd ook slechter worden.
Het laadsysteem van een auto regelt dit perfect af, helemaal wanneer de auto is voorzien van een IBS die de ladingstoestand van de accu bewaakt.
Naast het kunnen overbelasting van de accu kun je met een te grote lader ook een spanningspiek veroorzaken in de auto. dit gebeurt vooral tijdens het loskoppelen van de lader, heel technisch verhaal over geïnduceerde spanning en zo. kort samen gevat, daardoor gaat electronica kapot...
hou er rekening mee dat onze auto's rijdende computers zijn, die erg gevoelig blijken voor elektronische hikjes. Zomaar klakkeloos een lader aansluiten kan juist averechts werken.
Accu's worden in 3 fasen galaden,
- constante stroom
- absorptie
- druppel
de eerste fase (constante stroom) is ongeveer 70% van de lading, dit kan met een relatief hoge stroom.
de tweede fase (absorptie) gebeurt met een beduidend lagere stroom en vult de resterende 30% aan.
deze fase duurt zelfs langer dan de eerste fase!
Deze fase moet zo rustig mogelijk gebeuren om het inwendige van de accu niet te beschadigen. Gaat dit te snel dan zal de accu zijn vermogen verliezen om de volledige lading nog te accepteren na ontladen. de accu zal gaan sulfateren wat in de meeste gevallen onomkeerbaar is.
de laatste fase is druppelladen, dat is niets meer dat de accu gevuld houden en het chemisch proces in beweging houden. Dit is vooral om accu's te behouden, dus wanneer ze langere tijd worden weggezet.
Een accu die zonder druppellader of belasting wordt weggezet zal na verloop van tijd ook slechter worden.
Het laadsysteem van een auto regelt dit perfect af, helemaal wanneer de auto is voorzien van een IBS die de ladingstoestand van de accu bewaakt.
Naast het kunnen overbelasting van de accu kun je met een te grote lader ook een spanningspiek veroorzaken in de auto. dit gebeurt vooral tijdens het loskoppelen van de lader, heel technisch verhaal over geïnduceerde spanning en zo. kort samen gevat, daardoor gaat electronica kapot...
hou er rekening mee dat onze auto's rijdende computers zijn, die erg gevoelig blijken voor elektronische hikjes. Zomaar klakkeloos een lader aansluiten kan juist averechts werken.