Pagina 3 van 3

Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem

Geplaatst: 25 jan 2019, 09:54
door thijsvanzwam
Een te zware lader frist de accu niet op maar helpt hem juist om zeep...

Accu's worden in 3 fasen galaden,
- constante stroom
- absorptie
- druppel

de eerste fase (constante stroom) is ongeveer 70% van de lading, dit kan met een relatief hoge stroom.

de tweede fase (absorptie) gebeurt met een beduidend lagere stroom en vult de resterende 30% aan.
deze fase duurt zelfs langer dan de eerste fase!
Deze fase moet zo rustig mogelijk gebeuren om het inwendige van de accu niet te beschadigen. Gaat dit te snel dan zal de accu zijn vermogen verliezen om de volledige lading nog te accepteren na ontladen. de accu zal gaan sulfateren wat in de meeste gevallen onomkeerbaar is.

de laatste fase is druppelladen, dat is niets meer dat de accu gevuld houden en het chemisch proces in beweging houden. Dit is vooral om accu's te behouden, dus wanneer ze langere tijd worden weggezet.

Een accu die zonder druppellader of belasting wordt weggezet zal na verloop van tijd ook slechter worden.

Het laadsysteem van een auto regelt dit perfect af, helemaal wanneer de auto is voorzien van een IBS die de ladingstoestand van de accu bewaakt.

Naast het kunnen overbelasting van de accu kun je met een te grote lader ook een spanningspiek veroorzaken in de auto. dit gebeurt vooral tijdens het loskoppelen van de lader, heel technisch verhaal over geïnduceerde spanning en zo. kort samen gevat, daardoor gaat electronica kapot...

hou er rekening mee dat onze auto's rijdende computers zijn, die erg gevoelig blijken voor elektronische hikjes. Zomaar klakkeloos een lader aansluiten kan juist averechts werken.

Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem

Geplaatst: 25 jan 2019, 11:54
door dw70
Dan zal ik wel wat fout doen als de batterijen van mijn Ford Capri na 14 jaar al vervangen werden.

Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem

Geplaatst: 25 jan 2019, 13:03
door thijsvanzwam
gelukkig zijn acculaders al wat jaartjes voorzien van beschermende maatregelen om te hoge stromen te voorkomen :)

Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem

Geplaatst: 28 jan 2019, 09:07
door Quadrantz
Ik heb de plaatsjes van Photobucket nog werkend gekregen:

Aansluiten van de druppellader:
Afbeelding

Hier zit de druppellader nog niet in het stopcontact dus lijkt hij 12,3V weer te geven?

Aan het laden:
Afbeelding

Klaar met laden:
Afbeelding


Update

Bovenstaand is dus van afgelopen donderdag (ongeveer 5u aan de lader gezeten). Vervolgens gisteren de bimmer weer voor het eerst gebruikt voor een lange rit naar m'n broer in Limburg (1,5u rijden). Ik hoefde geen datum/tijd in te voeren (zowel op de heenweg als terugweg). En zojuist ook niet toen ik de kids naar school bracht (kort stukje wat ik normaal loop maar was nu erg slecht weer :().

Morgen moet ik ook op pad en donderdag gaat hij naar de garage....ik neig er nu naar om de accu nog niet te vervangen (vind het altijd zonde als die nog gewoon goed is). Wat zouden jullie doen?

Ik heb sowieso een druppellader nu dus dat is altijd wel handig. Zaterdag over 3wk gaan we op wintersport (wel naar een laag/klein gebied in Frankrijk (600km van Utrecht)....

Thanks voor het meedenken :duim: