Rad van fortuin met starten
- jwbakkenes
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:47
Re: Rad van fortuin met starten
Wat een gedonder Bart.
hopen dat snel duidelijk is wat het probleem is
hopen dat snel duidelijk is wat het probleem is
Re: Rad van fortuin met starten
15,3V is niet zo gek hoor. Mijn vorige E92 haalde zelfs 15,6V. In die 4 jaar nooit problemen gehad met deze laadspanning; Sterker nog auto’s met een start/stop systeem hebben standaard al een hogere spanning. Ik zou mij er niet blind op staren
Re: Rad van fortuin met starten
Ik heb geen start/stop systeem. De laadspanning zal ik eens gaan onderzoeken wat maximaal opgegeven wordt door de fabriek, mijn monteur vond het te hoog en zei dat normaal meestal 14,6 als maximaal wordt aangegeven.
Re: Rad van fortuin met starten
Ik zou boven de 15v twijfelen aan de dynamo.
ACripple testen en hopen dat je met een multimeter conclusies kunt trekken, zoals glitsches of een te hoge ripple. Ik meen een richtwaarde rond de 0.1 -0.3v hierboven is niet wensenlijk. (0.1v wordt ook vaak als grens gesteld)
Daarnaast ampere output ook van belang onder stationair en belasting icm voltage.
Maar of dit je startprobleem oplost...
Wat ik al eerder noemde massa punten op corrosie en goed vastgezet letten.
Maar kijk evt met uitlees programma (datapid) of met een testlamp dat je kunt bevestigen dat contactslot adequaat werkt. (Door bijv x aantal keer te proberen en kijken of je het kunt laten optreden)
Daarnaast met een zwakkere accu kun je wel een crank krijgen en verlichtingen en instumentenpaneel gaan evt uit etc...dit is volgens mij bij jouw niet het geval (mits de accu niet dood is enz..)
Succes (misschien heb je er wat aan)
ACripple testen en hopen dat je met een multimeter conclusies kunt trekken, zoals glitsches of een te hoge ripple. Ik meen een richtwaarde rond de 0.1 -0.3v hierboven is niet wensenlijk. (0.1v wordt ook vaak als grens gesteld)
Daarnaast ampere output ook van belang onder stationair en belasting icm voltage.
Maar of dit je startprobleem oplost...
Wat ik al eerder noemde massa punten op corrosie en goed vastgezet letten.
Maar kijk evt met uitlees programma (datapid) of met een testlamp dat je kunt bevestigen dat contactslot adequaat werkt. (Door bijv x aantal keer te proberen en kijken of je het kunt laten optreden)
Daarnaast met een zwakkere accu kun je wel een crank krijgen en verlichtingen en instumentenpaneel gaan evt uit etc...dit is volgens mij bij jouw niet het geval (mits de accu niet dood is enz..)
Succes (misschien heb je er wat aan)
Laatst gewijzigd door ehombie op 28 feb 2020, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Rad van fortuin met starten
Bedankt !
Aantal keer proberen te laten optreden is nog niet gelukt, dat zou het mooiste zijn, maarja, als je bij de dokter bent………..
Ik kan overigens nog nergens vinden wat het maximaal mag zijn, lees alleen verhalen over te lage spanning natuurlijk.
Kwam nog wel dit tegen :
![Afbeelding](https://i.imgur.com/tAn0LRe.png)
Aantal keer proberen te laten optreden is nog niet gelukt, dat zou het mooiste zijn, maarja, als je bij de dokter bent………..
Ik kan overigens nog nergens vinden wat het maximaal mag zijn, lees alleen verhalen over te lage spanning natuurlijk.
Kwam nog wel dit tegen :
![Afbeelding](https://i.imgur.com/tAn0LRe.png)
Re: Rad van fortuin met starten
Ja dat is voor elke garage/diagnose specialist een ding als het niet optreed...en goed dat je het ook zo beoordeeld.
Wat ik nog tegenkom (als je volgens mij een start/stop knop hebt)
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e93- ... 1VnXcXW6M2
The vehicle is in Terminal R status.
There is no engine start after depressing the clutch pedal (vehicles with manual gearbox) or the brake pedal (vehicles with automatic transmission) and on operation of the START-STOP button. Instead, the vehicle switches to terminal status 0.
With the clutch pedal or brake pedal depressed, the customer must operate the START-STOP button again to start the engine.
Action
No fault exists. The behaviour is due to inherent design factors.
The precondition for engine start is that the clutch pedal (vehicles with manual gearbox) or the brake pedal (vehicles with automatic transmission) must be fully depressed.
The pedal must be depressed for at least 0.3 seconds before operating the START-STOP button.
These 0.3 seconds (300 ms) are required as a debounce time to clearly identify the intent of the engine start.
If the START-STOP button is operated before the debounce time of 0.3 seconds, the vehicle switches to terminal status 0
Misschien is bovenstaande nog van toepassing...
Misschien druk je TE snel of tegelijk op startstop/contact en rempadaal te gelijk? evt kijken of je a.dh.v. bovenstaande je "no start" kunt reproduceren?
Hierbij nog wat leesvoer over het powermangement binnen de meeste E- modellen
http://freemaxx.de/e90forum/03_Power%20Management.pdf
Was nog aan het zoeken naar stroomdiagram maar ik meen me te herinneren start signaal gaat van contact(startstopknop) --> CAS/EWS (geïntegreerde relais) --> startmotor
Dus er zijn nog wat variabelen...
Wat ik nog tegenkom (als je volgens mij een start/stop knop hebt)
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e93- ... 1VnXcXW6M2
The vehicle is in Terminal R status.
There is no engine start after depressing the clutch pedal (vehicles with manual gearbox) or the brake pedal (vehicles with automatic transmission) and on operation of the START-STOP button. Instead, the vehicle switches to terminal status 0.
With the clutch pedal or brake pedal depressed, the customer must operate the START-STOP button again to start the engine.
Action
No fault exists. The behaviour is due to inherent design factors.
The precondition for engine start is that the clutch pedal (vehicles with manual gearbox) or the brake pedal (vehicles with automatic transmission) must be fully depressed.
The pedal must be depressed for at least 0.3 seconds before operating the START-STOP button.
These 0.3 seconds (300 ms) are required as a debounce time to clearly identify the intent of the engine start.
If the START-STOP button is operated before the debounce time of 0.3 seconds, the vehicle switches to terminal status 0
Misschien is bovenstaande nog van toepassing...
![smile ;)](./images/smilies/wink.gif)
Hierbij nog wat leesvoer over het powermangement binnen de meeste E- modellen
http://freemaxx.de/e90forum/03_Power%20Management.pdf
Was nog aan het zoeken naar stroomdiagram maar ik meen me te herinneren start signaal gaat van contact(startstopknop) --> CAS/EWS (geïntegreerde relais) --> startmotor
Dus er zijn nog wat variabelen...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Rad van fortuin met starten
Hmmm, interessante info, ik ga daar ook maar eens op letten, al geloof ik niet dat dat het geval is, maar zou zomaar kunnen natuurlijk.
Re: Rad van fortuin met starten
Gisteren even een testdag gehad, nadat het volgende is gedaan :
Accu heeft eerst 2 ½ dag onder een lader gestaan, dat is al extreem lang maar zo lang duurde het voordat hij compleet vol was. De monteur heeft een paar ritjes gemaakt en vervolgens is de accu nog een halve dag geloof ik onder een "domme" lader gezet.
Accu is opnieuw aangemeld en hij is weer aan het testen geweest en data bekeken. Dynamo komt niet meer boven de 14,8 volt, startspanning blijft ook goed. IBS is goed.
Hij heeft vervolgens nog een paar testen gedaan met betrekking tot starten. Niets, alles goed.
Gisteren heb ik even een "grote" test uitgevoerd. Eerst de wagen een ruim half uur warm gereden, terug naar de monteur, uitgezet en 15 minuten gewacht, vervolgens weer starten, weer een stuk rijden, terug naar de monteur en weer 10-15 minuten stil gezet om vervolgens weer te starten.
Dit heb ik in totaal zo'n 6 keer gedaan, omdat het normaal wel een keer zou optreden dan, maar gisteren niet. Het lijkt, met nadruk op lijkt, er dus op dat het probleem even verholpen is, maar de komende tijd zal moeten uitwijzen of dit echt zo is. Binnenkort ga ik hier weer een dag voor inplannen waarbij ik deze test minimaal 10 keer wil doen, als het probleem zich dan nog niet voordoet heb ik het vertrouwen er weer in.
Wel ga ik voor de zekerheid de accu vervangen, omdat deze toch wel een opdonder heeft gehad door het eerder helemaal leeg trekken en ik er geen vertrouwen in heb dat deze weer 100% goed is nu.
Voor nu, probleem misschien opgelost, zo niet, dan gaan we weer verder onderzoeken.
Na de volgende testdag weet ik meer.
Accu heeft eerst 2 ½ dag onder een lader gestaan, dat is al extreem lang maar zo lang duurde het voordat hij compleet vol was. De monteur heeft een paar ritjes gemaakt en vervolgens is de accu nog een halve dag geloof ik onder een "domme" lader gezet.
Accu is opnieuw aangemeld en hij is weer aan het testen geweest en data bekeken. Dynamo komt niet meer boven de 14,8 volt, startspanning blijft ook goed. IBS is goed.
Hij heeft vervolgens nog een paar testen gedaan met betrekking tot starten. Niets, alles goed.
Gisteren heb ik even een "grote" test uitgevoerd. Eerst de wagen een ruim half uur warm gereden, terug naar de monteur, uitgezet en 15 minuten gewacht, vervolgens weer starten, weer een stuk rijden, terug naar de monteur en weer 10-15 minuten stil gezet om vervolgens weer te starten.
Dit heb ik in totaal zo'n 6 keer gedaan, omdat het normaal wel een keer zou optreden dan, maar gisteren niet. Het lijkt, met nadruk op lijkt, er dus op dat het probleem even verholpen is, maar de komende tijd zal moeten uitwijzen of dit echt zo is. Binnenkort ga ik hier weer een dag voor inplannen waarbij ik deze test minimaal 10 keer wil doen, als het probleem zich dan nog niet voordoet heb ik het vertrouwen er weer in.
Wel ga ik voor de zekerheid de accu vervangen, omdat deze toch wel een opdonder heeft gehad door het eerder helemaal leeg trekken en ik er geen vertrouwen in heb dat deze weer 100% goed is nu.
Voor nu, probleem misschien opgelost, zo niet, dan gaan we weer verder onderzoeken.
Na de volgende testdag weet ik meer.
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Rad van fortuin met starten
Je bent er maar mee bezig, hoop dat je nu een stap in de goede richting bent.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Re: Rad van fortuin met starten
Ik hoop het ook ;-) Maar opgeven is geen optie, als het probleem er nog blijkt te zitten zoeken we gewoon weer verder ![:gek: :gek:](./images/smilies/gek.gif)
![:gek: :gek:](./images/smilies/gek.gif)
Re: Rad van fortuin met starten
Zodra je nu 12,65V meet is je accu goed. Hij doet nu ook goed zijn werk en dan is het leed geleden. Niks aan de hand.
De fout die vaker optreed: je ECU regelt jouw dynamo. En die regeling wil wel eens defect gaan. Dat zou betekenen dat je ECU vervangen moet worden. Diegene die het overkomt trekt dan de zwarte stekker van de dynamo af waardoor de dynamo permanent en "old style" je accu oplaadt. Zonder regeling. Maar blijft dan wel tussen de 13,6 en 14,8V Het benzine verbruik ligt dan wat hoger omdat je dynamo permanent draait zoals alle normale dynamo's.
Aangezien jouw dynamo piekt naar 15,3V zou ik zeker in de gaten houden of dit niet weer gebeurt. En als het gebeurt de stekker eraf te halen of hij dan wel in toom blijft.
De fout die vaker optreed: je ECU regelt jouw dynamo. En die regeling wil wel eens defect gaan. Dat zou betekenen dat je ECU vervangen moet worden. Diegene die het overkomt trekt dan de zwarte stekker van de dynamo af waardoor de dynamo permanent en "old style" je accu oplaadt. Zonder regeling. Maar blijft dan wel tussen de 13,6 en 14,8V Het benzine verbruik ligt dan wat hoger omdat je dynamo permanent draait zoals alle normale dynamo's.
Aangezien jouw dynamo piekt naar 15,3V zou ik zeker in de gaten houden of dit niet weer gebeurt. En als het gebeurt de stekker eraf te halen of hij dan wel in toom blijft.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash ![smile :|](./images/smilies/nosmile.gif)
![smile :zwaai:](./images/smilies/zwaai.gif)
![smile :|](./images/smilies/nosmile.gif)
Re: Rad van fortuin met starten
15v mag gewoon, is niks mis mee.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Rad van fortuin met starten
Heb je al eens gekeken of de pluskabel op je accubak niet heftig is geoxideerd? Mijn auto had daar last van en soms laadde hij goed en andere keren weer niet. Accu liep dan langzaam leeg en soms startte hij dan weer niet en dan weer wel. Was echt bijzonder vervelend. Achterste gedeelte van de kabel is vervangen en tot nu toe geen problemen meer. Je kunt ook een volledig nieuwe kabel van voor tot achter leggen, maar dat is een hoop meer werk. Het is alleen helaas een alu kabel.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: Rad van fortuin met starten
Update :
Ik dacht dat het probleem voorbij was, helaas
Afgelopen vrijdag moest de wagen voor de APK, en op het moment dat de monteur hem wilde gaan afmelden, …..silence…. , weer niet starten…
Aansluiting van de plus kabel voorin gecontroleerd, hier is vanuit BMW een modificatie op, echter, deze was al uitgevoerd. Bekende massapunten zijn ook gecontroleerd.
We hebben besloten om langzaam zaken te gaan uitsluiten en zijn begonnen met de aftermarket anti-diefstal blokkering, zooitje was behoorlijk slordig ingebouwd bleek achteraf, half losse stekkertjes en verbindingen
Die zooi is er nu uit en we gaan eens kijken of het probleem nu weg blijft, de garage vermoed van wel en ik ook eigenlijk, maar de tijd zal het leren.
Ik dacht dat het probleem voorbij was, helaas
![:gek: :gek:](./images/smilies/gek.gif)
Afgelopen vrijdag moest de wagen voor de APK, en op het moment dat de monteur hem wilde gaan afmelden, …..silence…. , weer niet starten…
Aansluiting van de plus kabel voorin gecontroleerd, hier is vanuit BMW een modificatie op, echter, deze was al uitgevoerd. Bekende massapunten zijn ook gecontroleerd.
We hebben besloten om langzaam zaken te gaan uitsluiten en zijn begonnen met de aftermarket anti-diefstal blokkering, zooitje was behoorlijk slordig ingebouwd bleek achteraf, half losse stekkertjes en verbindingen
![frown :(](./images/smilies/frown.gif)
Die zooi is er nu uit en we gaan eens kijken of het probleem nu weg blijft, de garage vermoed van wel en ik ook eigenlijk, maar de tijd zal het leren.
Re: Rad van fortuin met starten
Dat is balen zeg!
Zat dat alarm al in de auto toen je 'm kocht of heb jij het laten plaatsen?
Zat dat alarm al in de auto toen je 'm kocht of heb jij het laten plaatsen?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||