Pagina 3 van 4

Re: Rad van fortuin met starten

Geplaatst: 28 feb 2020, 00:49
door jwbakkenes
Wat een gedonder Bart.
hopen dat snel duidelijk is wat het probleem is

Re: Rad van fortuin met starten

Geplaatst: 28 feb 2020, 07:46
door Anni
15,3V is niet zo gek hoor. Mijn vorige E92 haalde zelfs 15,6V. In die 4 jaar nooit problemen gehad met deze laadspanning; Sterker nog auto’s met een start/stop systeem hebben standaard al een hogere spanning. Ik zou mij er niet blind op staren

Re: Rad van fortuin met starten

Geplaatst: 28 feb 2020, 08:06
door Bart70
Ik heb geen start/stop systeem. De laadspanning zal ik eens gaan onderzoeken wat maximaal opgegeven wordt door de fabriek, mijn monteur vond het te hoog en zei dat normaal meestal 14,6 als maximaal wordt aangegeven.

Re: Rad van fortuin met starten

Geplaatst: 28 feb 2020, 10:11
door ehombie
Ik zou boven de 15v twijfelen aan de dynamo.
ACripple testen en hopen dat je met een multimeter conclusies kunt trekken, zoals glitsches of een te hoge ripple. Ik meen een richtwaarde rond de 0.1 -0.3v hierboven is niet wensenlijk. (0.1v wordt ook vaak als grens gesteld)
Daarnaast ampere output ook van belang onder stationair en belasting icm voltage.

Maar of dit je startprobleem oplost...
Wat ik al eerder noemde massa punten op corrosie en goed vastgezet letten.

Maar kijk evt met uitlees programma (datapid) of met een testlamp dat je kunt bevestigen dat contactslot adequaat werkt. (Door bijv x aantal keer te proberen en kijken of je het kunt laten optreden)

Daarnaast met een zwakkere accu kun je wel een crank krijgen en verlichtingen en instumentenpaneel gaan evt uit etc...dit is volgens mij bij jouw niet het geval (mits de accu niet dood is enz..)

Succes (misschien heb je er wat aan)

Re: Rad van fortuin met starten

Geplaatst: 28 feb 2020, 10:18
door Bart70
Bedankt !

Aantal keer proberen te laten optreden is nog niet gelukt, dat zou het mooiste zijn, maarja, als je bij de dokter bent………..

Ik kan overigens nog nergens vinden wat het maximaal mag zijn, lees alleen verhalen over te lage spanning natuurlijk.

Kwam nog wel dit tegen :

Afbeelding

Re: Rad van fortuin met starten

Geplaatst: 28 feb 2020, 11:58
door ehombie
Ja dat is voor elke garage/diagnose specialist een ding als het niet optreed...en goed dat je het ook zo beoordeeld.

Wat ik nog tegenkom (als je volgens mij een start/stop knop hebt)
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e93- ... 1VnXcXW6M2

The vehicle is in Terminal R status.
There is no engine start after depressing the clutch pedal (vehicles with manual gearbox) or the brake pedal (vehicles with automatic transmission) and on operation of the START-STOP button. Instead, the vehicle switches to terminal status 0.
With the clutch pedal or brake pedal depressed, the customer must operate the START-STOP button again to start the engine.

Action
No fault exists. The behaviour is due to inherent design factors.
The precondition for engine start is that the clutch pedal (vehicles with manual gearbox) or the brake pedal (vehicles with automatic transmission) must be fully depressed.
The pedal must be depressed for at least 0.3 seconds before operating the START-STOP button.
These 0.3 seconds (300 ms) are required as a debounce time to clearly identify the intent of the engine start.
If the START-STOP button is operated before the debounce time of 0.3 seconds, the vehicle switches to terminal status 0


Misschien is bovenstaande nog van toepassing... ;) Misschien druk je TE snel of tegelijk op startstop/contact en rempadaal te gelijk? evt kijken of je a.dh.v. bovenstaande je "no start" kunt reproduceren?

Hierbij nog wat leesvoer over het powermangement binnen de meeste E- modellen
http://freemaxx.de/e90forum/03_Power%20Management.pdf

Was nog aan het zoeken naar stroomdiagram maar ik meen me te herinneren start signaal gaat van contact(startstopknop) --> CAS/EWS (geïntegreerde relais) --> startmotor

Dus er zijn nog wat variabelen...

Re: Rad van fortuin met starten

Geplaatst: 28 feb 2020, 12:40
door Bart70
Hmmm, interessante info, ik ga daar ook maar eens op letten, al geloof ik niet dat dat het geval is, maar zou zomaar kunnen natuurlijk.

Re: Rad van fortuin met starten

Geplaatst: 02 mar 2020, 09:03
door Bart70
Gisteren even een testdag gehad, nadat het volgende is gedaan :

Accu heeft eerst 2 ½ dag onder een lader gestaan, dat is al extreem lang maar zo lang duurde het voordat hij compleet vol was. De monteur heeft een paar ritjes gemaakt en vervolgens is de accu nog een halve dag geloof ik onder een "domme" lader gezet.
Accu is opnieuw aangemeld en hij is weer aan het testen geweest en data bekeken. Dynamo komt niet meer boven de 14,8 volt, startspanning blijft ook goed. IBS is goed.

Hij heeft vervolgens nog een paar testen gedaan met betrekking tot starten. Niets, alles goed.

Gisteren heb ik even een "grote" test uitgevoerd. Eerst de wagen een ruim half uur warm gereden, terug naar de monteur, uitgezet en 15 minuten gewacht, vervolgens weer starten, weer een stuk rijden, terug naar de monteur en weer 10-15 minuten stil gezet om vervolgens weer te starten.
Dit heb ik in totaal zo'n 6 keer gedaan, omdat het normaal wel een keer zou optreden dan, maar gisteren niet. Het lijkt, met nadruk op lijkt, er dus op dat het probleem even verholpen is, maar de komende tijd zal moeten uitwijzen of dit echt zo is. Binnenkort ga ik hier weer een dag voor inplannen waarbij ik deze test minimaal 10 keer wil doen, als het probleem zich dan nog niet voordoet heb ik het vertrouwen er weer in.

Wel ga ik voor de zekerheid de accu vervangen, omdat deze toch wel een opdonder heeft gehad door het eerder helemaal leeg trekken en ik er geen vertrouwen in heb dat deze weer 100% goed is nu.

Voor nu, probleem misschien opgelost, zo niet, dan gaan we weer verder onderzoeken.

Na de volgende testdag weet ik meer.

Re: Rad van fortuin met starten

Geplaatst: 02 mar 2020, 10:19
door Daytonawim
Je bent er maar mee bezig, hoop dat je nu een stap in de goede richting bent.

Re: Rad van fortuin met starten

Geplaatst: 02 mar 2020, 10:24
door Bart70
Ik hoop het ook ;-) Maar opgeven is geen optie, als het probleem er nog blijkt te zitten zoeken we gewoon weer verder :gek:

Re: Rad van fortuin met starten

Geplaatst: 02 mar 2020, 15:24
door dw70
Zodra je nu 12,65V meet is je accu goed. Hij doet nu ook goed zijn werk en dan is het leed geleden. Niks aan de hand.

De fout die vaker optreed: je ECU regelt jouw dynamo. En die regeling wil wel eens defect gaan. Dat zou betekenen dat je ECU vervangen moet worden. Diegene die het overkomt trekt dan de zwarte stekker van de dynamo af waardoor de dynamo permanent en "old style" je accu oplaadt. Zonder regeling. Maar blijft dan wel tussen de 13,6 en 14,8V Het benzine verbruik ligt dan wat hoger omdat je dynamo permanent draait zoals alle normale dynamo's.

Aangezien jouw dynamo piekt naar 15,3V zou ik zeker in de gaten houden of dit niet weer gebeurt. En als het gebeurt de stekker eraf te halen of hij dan wel in toom blijft.

Re: Rad van fortuin met starten

Geplaatst: 02 mar 2020, 15:33
door Source
15v mag gewoon, is niks mis mee.

Re: Rad van fortuin met starten

Geplaatst: 06 mar 2020, 19:06
door matheeuwissen
Heb je al eens gekeken of de pluskabel op je accubak niet heftig is geoxideerd? Mijn auto had daar last van en soms laadde hij goed en andere keren weer niet. Accu liep dan langzaam leeg en soms startte hij dan weer niet en dan weer wel. Was echt bijzonder vervelend. Achterste gedeelte van de kabel is vervangen en tot nu toe geen problemen meer. Je kunt ook een volledig nieuwe kabel van voor tot achter leggen, maar dat is een hoop meer werk. Het is alleen helaas een alu kabel.

Re: Rad van fortuin met starten

Geplaatst: 29 jun 2020, 06:59
door Bart70
Update :

Ik dacht dat het probleem voorbij was, helaas :gek:

Afgelopen vrijdag moest de wagen voor de APK, en op het moment dat de monteur hem wilde gaan afmelden, …..silence…. , weer niet starten…

Aansluiting van de plus kabel voorin gecontroleerd, hier is vanuit BMW een modificatie op, echter, deze was al uitgevoerd. Bekende massapunten zijn ook gecontroleerd.

We hebben besloten om langzaam zaken te gaan uitsluiten en zijn begonnen met de aftermarket anti-diefstal blokkering, zooitje was behoorlijk slordig ingebouwd bleek achteraf, half losse stekkertjes en verbindingen :(

Die zooi is er nu uit en we gaan eens kijken of het probleem nu weg blijft, de garage vermoed van wel en ik ook eigenlijk, maar de tijd zal het leren.

Re: Rad van fortuin met starten

Geplaatst: 29 jun 2020, 23:44
door Source
Dat is balen zeg!
Zat dat alarm al in de auto toen je 'm kocht of heb jij het laten plaatsen?