Griffendahl schreef:...Welke versnelling ik rijd maakt eigenlijk niet uit...
Dan zou je in ieder geval verwachten dat het niet in de bak zit.
Hoogstwaarschijnlijk achter de bak, maar misschien motorsteunen?
Re: Gebrek aan trekkracht ?
Geplaatst: 24 jul 2009, 18:40
door Griffendahl
Motorsteunen niet denk ik want da's toeren afhankelijk... Niet snelheidsafhankelijk, ik zoek het zelf in iets na de bak idd...
Re: Gebrek aan trekkracht ?
Geplaatst: 24 jul 2009, 18:43
door bjornc
Heb je hem al op de brug gehad dan? (hoe moeilijk dat ook mag zijn met je rijhoogte )
Een kruiskoppeling zou ik zelf niet denken, want volgens mij moet het dan een hardere bonk veroorzaken.
Re: Gebrek aan trekkracht ?
Geplaatst: 24 jul 2009, 18:47
door Griffendahl
Als je nog een hardere bonk hebt dan denk ik niet dat ik er nog in durf te zitten...
Re: Gebrek aan trekkracht ?
Geplaatst: 24 jul 2009, 18:58
door Marc 320d
Hmmm, het klinkt hiermee wel als een ander gebrom / getril als wat ik heb....Bij mij meer van toeren dan van snelheid afhankelijk, desalnietteplus wel benieuwd naar.
Het trekkracht gebeuren heb ik vandaag even onder de loep genomen. Nou ja, mee verder gegaan.
-1e actie: het demonteren van de PC van de turbo en het filter hiervan reinigen. Nuttige actie, want voor reiniging kon ik er nauwelijks lucht doorheen zuigen, na reinigen bijna vrij door ademen. Ik had dus ook goede hoop op verschil. Direct leek het wat soepeler te lopen, maar ja dat was lichte belastingen (koude motor he). Eenmaal warm eens wat geprobeerd en het is nog even matig. Jammer.
-2e actie: afpluggen van de EGR klep. Deze was al schoongemaakt en beweegt nog. Hiermee geen verschil waargenomen.
-3e actie: afkoppelen MAF sensor. Hmmmm, merk eigenlijk weinig verschil met rijden. Helemaal onderin de toeren pakt ie misschien nog wat slechter op, maar de karakteristiek in vermogen tussen 2k en zeg 3k5 blijft hetzelfde. Toen met draaiende motor weer aangekoppeld en de toon veranderde iets, maar eerder rauwer lopen dan soepeler.
Kan ik hieruit concluderen dat de MAF / LMM sensor is overleden ? Ik denk dat ik eens ga kijken of er 320d rijders in de buurt zijn, kunnen we misschien ff swappen en kijken wat het doet (lukraak vervangen met alleen goede hoop lijkt me niet zinvol).
Ik had nog op het programma staan om de PC van turbo en EGR om te wisselen, maar dat lijkt me op dit moment niet zo heel veel toevoegen, of wel ?
Re: Gebrek aan trekkracht ?
Geplaatst: 24 jul 2009, 19:07
door bjornc
Soundclip kapotte kruiskoppeling:
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/abcBwKy471o&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/abcBwKy471o&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Misschien dat jullie de auto ff in de achteruit kunnen beluisteren?
Beter nog, dat iemand anders de auto ff achterwaarts laat rijden, en dat je zelf ff luistert.
Re: Gebrek aan trekkracht ?
Geplaatst: 24 jul 2009, 19:36
door Griffendahl
Die van mij loopt geen 60 in de achteruit...
Re: Gebrek aan trekkracht ?
Geplaatst: 24 jul 2009, 20:22
door R.H.
Probeer als eerste eens je vacuum slang te vernieuwen grote kans dat daar al de euvel zit.
Re: Gebrek aan trekkracht ?
Geplaatst: 25 jul 2009, 20:10
door Niels
Als je verschil merkt bij het aan -en afkoppelen van de LMM dan is ie niet defect. Ik zou het vacuum traject eens bij langs gaan
Re: Gebrek aan trekkracht ?
Geplaatst: 25 jul 2009, 22:02
door Marc 320d
Het verschil is zo minimaal dat het prima psychisch kan zijn ;-)...
Zoooo, vandaag even bij de stealer een anderhalve meter vacuumslang gehaald. Dacht dat het ruim genoeg moest zijn voor alle slangetjes, maar was even die van de jaloeziën vergeten. Ach...
Dus daarna de zooi weer even open, EGR er weer af om toch iets beter bij het verdeelstuk (3voudig t-stuk) te kunnen. De slag van dat punt, over het blok naar het reservoir bij de turbo was er serieus slecht aan toe. Bij loshalen uit een klem was ik al blij dat die niet scheurde, maar echt een hele zwakke plek in, knikte direct.
Bij de turbo dus alle slangen vervangen (3 stuks), tevens de slang van PC naar EGR klep en van het vacuum relais naar de jaloeziën, want die was doordrenkt met olie. Een paar kleine slangetjes dus niet vervangen omdat ik daar geen slang voor over had. Toch net iets meer mee moeten nemen...zucht... Anyway, de zooi weer in elkaar gedraaid en proefritje gemaakt.
De turbo pakt duidelijk sneller en harder op. Ook merk ik nu bij volgas weinig verschil in trekkracht tussen 2k toeren en 3k. Het gevoel is wel alsof die bij 3k nu wat minder kracht heeft, maar dat zal waarschijnlijk komen omdat je de opbouw van de kracht niet meer voelt (het is er immers al). Het was maar een klein ritje, dus komende dagen eens kijken hoe het nu aan voelt en wat het verbruik gaat doen.
Maar het voelt beter aan, de slang was ook echt slecht dus was het nuttig even anderhalf uur en E15 hieraan te besteden. Wellicht nog een keer naar de LMM kijken, gewoon voor de zekerheid.
Bedankt iig !...
Re: Gebrek aan trekkracht ?
Geplaatst: 28 jul 2009, 20:54
door Opt1mus
Goed werk!
Re: Gebrek aan trekkracht ?
Geplaatst: 28 jul 2009, 23:03
door R.H.
Mooi om te horen dat je het euvel hebt opgelost.
Hopen dat dit zo blijft.
Re: Gebrek aan trekkracht ?
Geplaatst: 29 jul 2009, 16:01
door Niels
Beter!!
Re: Gebrek aan trekkracht ?
Geplaatst: 01 aug 2009, 11:23
door Griffendahl
Kleine update:
Ik wil niet te ver op de feiten vooruit lopen (heb nog niet al te veel km gemaakt ermee nog), maar ik denk dat ik bij mij het euvel van het gebonk/gebrom gevonden heb.
Nummer 5 op deze afbeelding lijkt de schuldige. Ik heb vandaag de auto op de brug gehad en de aandrijflijn en de uitlaat bekeken. Uitlaat kon ik al vrij snel uitsluiten, kruiskoppeling leek goed, hardy schijf leek ook goed... Motorsteunen had ik eigenlijk ook al uitgesloten maar ff gecontroleerd, en die leken ook goed.
Kwam ik bij het differentieel en daar hangen twee van deze rubbers waarvan degene het dichtst bij het dif behoorlijk verstafd en slap was en de andere nog behoorlijk stijf. Heb deze nu tijdelijk omgewisseld en het probleem lijkt weg. Ik ga hier nu een weekje mee rijden en als het definitief weg lijkt te zijn ga ik zo'n nieuw rubber halen, normaal gesproken zou ik een rubber preventief sowieso vervangen maar vanwege de prijs eerst heel even zo proberen omdat ik nog niet 100% zeker ben dat het probleem hiermee opgelost is. Zodra ik dat zeker weet komt er gelijk een nieuwe op, maar de vooruitzichten zijn positief