Pagina 3 van 7
Re: slecht stationair lopen en vaag vacuum geluid.
Geplaatst: 03 okt 2009, 16:17
door Killerbean
Ik heb nogsteeds geen oplossing en het probleem lijkt steeds erger te worden.
Re: slecht stationair lopen en vaag vacuum geluid.
Geplaatst: 03 okt 2009, 17:55
door Fabian79
Laat dat ding door een specialist nakijken. DIt gezeur wordt steeds erger en hierdoor gaat er straks alleen maar meer stuk.
Heb je na het resetten eigenlijk na een dag weer gekeken of deze foutmeldingen nog steeds weg waren??
Storingen kunnen best te resetten zijn en niet direct terugkomen.
LMM gaf een fout, deze is ook erg belangrijk in het gehele traject. Wissel deze es uit met iemand, dan weet je of dat het niet is.
Re: Inhouden (in lage toeren)
Geplaatst: 03 okt 2009, 18:34
door Killerbean
thx voor het meedenken fabian !
Ik ben na het wissen van de melding niet weer teruggeweest om opnieuw uit te laten lezen. Op dit moment probeer ik een afspraak te maken met Gerrit (ook van dit forum) voor het uitlezen.
De foutmelding was dat er een bepaald te weinig voltage aanwezig was. Toen ik de LMM afkoppelde bleef het probleem evenerg aanwezig. Helaas heb ik geen vriendin met eenzelfde auto.
Wel heb ik een tijdje geleden bij de BMW dealer de olie ververs km en de remvloeistof (die in het dashboard komen) laten resetten. Helaas ben ik er niet meer zeker van of het probleem pas hierna begon maar dat is goed mogelijk. want bij de aankoop ect. staat mij van dit irritante gedoe niets bij.
Net op een ander forum las ik hierover hetvolgende
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,3971474
Het zou misschien mogelijk zijn dat ook de brandstof inspuitwaardes zijn verandert en dat de auto daarom dus niet lekker loopt (vind hem stationair ook niet netjes lopen) en dat misschien daarom de waardes van de gasmeting ook zo hoog uitvallen.
Re: Inhouden (in lage toeren)
Geplaatst: 19 okt 2009, 14:56
door Fabian79
De brandstof inspuitwaarden kan je echt niet zomaar veranderen.
Een normale monteur met zijn reset en uitleescomputer gaat dit echt niet zomaar doen. (anders is tie echt dom)
Oliewissel en rem olie heeft daar nix mee van doen. Dit heeft met onsteking en dergelijke te maken.
Re: Inhouden (in lage toeren)
Geplaatst: 20 okt 2009, 16:42
door Killerbean
Ik ga morgen naar gerrit speek, eens kijken of hij er wat uitkrijgt. Misschien weer dezelfde meldingen als die eerst waren gewist.
Ik laat het hier even horen !
Re: Inhouden (in lage toeren)
Geplaatst: 22 okt 2009, 11:49
door Killerbean
Gisteren bij Gerrit Speek geweest,
devolgende zaken kwamen uit het uitlezen: (met programma DIS)
- Aansturing stelmotor stationair toerental
- Signaal aanzuig lucht temperatuur
- Signaal gasklep potentio meter
- Signaal hete film luchtmassameter.
Uit de vorige keer ( met een handkast ) uitlezen kwam:
- Signaal inlaatbrug te laag
- Signaal luchtmassameter te laag
Uit de viergasmeting kwam :
- Op toeren goed
- Stationair HC 899 , CO 10
De klachten:
- Bij laag toerental vol gasgeven is bokken en inhouden (niet altijd aanwezig)
- Inhouden algemeen bij optrekken (niet altijd aanwezig)
- Bij stationair soms terugvall in toeren tot 500, en vervolgens schommelen
Gerrit vertelde mij dat hij zou beginnen met het vervangen van de LMM.
Hierom ben ik dus aan het kijken, de orginele bosch is vrij prijzig 240 euro ex. De vervangings pierburg 7.22684.09.0 heb ik bij de lokale onderdelenboer gevonden voor 110 incl. Ik ben over de pierburg nog aan het zoeken en lees er alleen maar positieve reacties over. De pierburg zou niet opnieuw ingeleerd hoeven worden, ik zou alleen als het probleem niet word opgelost nieuwe software op de ecu kunnen laten zetten.
Re: Inhouden (in lage toeren)
Geplaatst: 22 okt 2009, 12:15
door hanse46
Waar haal je die Pierburg vandaan? Ik dacht dat deze alleen voor diesels waren.
Re: Inhouden (in lage toeren)
Geplaatst: 22 okt 2009, 13:11
door 320driver
Nee hoor die heb je ook voor benzine, ik heb er wel een OEM Bosch in laten zetten een maand geleden maar dan ben je idd wat meer kwijt, in dit geval vond ik niet dat je daar op moest beknibbelen.
Re: Inhouden (in lage toeren)
Geplaatst: 22 okt 2009, 15:24
door hanse46
Het gaat mij niet direct om kosten besparen, maar ik lees dat ze beter zijn dan OEM. Minder gevoelig voor vuil etc.
Re: Inhouden (in lage toeren)
Geplaatst: 22 okt 2009, 15:36
door Griffendahl
Ik weet niet hoe het bij de benzines zit, maar bij de diesels zijn er twee versies van Bosch en een versie van Pierburg...
De 2 versies van Bosch zijn de origineel geleverde en een verbeterde, voor de verbeterde moet je auto opnieuw worden ingeleerd. De versie van Pierburg heeft dus meer overeenkomsten met de 1e (zwakke) versie van Bosch.
Ik heb zelf toen de verbeterde versie van Bosch genomen omdat je (naar ik dacht) de Pierburg in de Bosch behuizing plaatst en juist die behuizing het zwakke punt is, die laat te veel vuil door. De nieuwe Bosch heeft een andere behuizing (ik heb ze beide naast elkaar gezien), de LMM zit hierdoor in een iets andere luchtstroom maar beter beschermd tegen vuil. Volgens mij moet daarom de nieuwe Bosch ook ingeleerd worden omdat er vermoedelijk een correctiefactor op de gemeten waarde moet worden toegepast.
Concreet zou dit betekenen dat je met een Pierburg alleen de LMM vernieuwd en met een Bosch het zwakke punt verhelpt. Ik ben derhalve toen mijn LMM vervangen moest worden gewoon voor de Bosch gegaan, leek mij door bovenstaand verhaal gewoon de betere keuze... Pierburg is in mijn ogen, evenals de originele Bosch maar een halve oplossing.
Re: Inhouden (in lage toeren)
Geplaatst: 22 okt 2009, 16:19
door Killerbean
Ik heb vandaag veel info opgezocht over LMM's van Bosch en Pierburg.
Als mensen een orginele LMM willen kan ik mij dat absoluut voorstellen. Zeker ook omdat ik elders het verhaal van griffendahl las over de nieuwere aangepaste bosch LMM's.
In mijn geval, weet ik niet zeker of het daadwerkelijk de luchtmassameter is. Daarbij lees ik overal dat de pierburg LMM's erg goed zijn en vrij lang meegaan. Daarbij koop je voor het geld van een bosch bijna 3 pierenburg's.
Ik heb vandaag heen en weer gebeld met wilmink over of het mogelijk is een pierenburg in mijn auto te zetten. Dit zou kunnen, echter moest hij dan wel opnieuw worden ingeleerd of gereset.
Hoe dit resetten of inleren werkt weet ik niet.
Re: Inhouden (in lage toeren)
Geplaatst: 22 okt 2009, 16:43
door Opt1mus
Killerbean schreef:
Hoe dit resetten of inleren werkt weet ik niet.
dit doet de dealer of specialist, alle voorgaand gemeten waardes worden op 0 gezet zodat er opnieuw ingeleerd wordt met de waardes die je nieuwe LMM geeft.
Re: Inhouden (in lage toeren)
Geplaatst: 22 okt 2009, 19:56
door Killerbean
En wat zij doen is dus alleen resetten ? dat inleren gebeurd automatisch ?
Want ik heb gebeld met jan de jong bmw hilversum, die vertelden dat ze alle waardes moesten ingeven en dat dat ongeveer 80 euro kostte. En is dat resetten kan alleen de dealer ?
Er is verandering in de zaak !
ik heb zojuist de LMM schoongemaakt met tandpasta, wattenstaafjes en remmenreiniger.
Het heeft effect, de wagen houd minder in en het probleem lijkt bijna weg.
Hetgeen hij nu nog niet goed doet is dat hij inhoud bij ongeveer 2000 toeren. Hij reageert daar wat sloom op het gas.
Als je bijvoorbeeld in de vrij gasgeeft vanaf 2000 toeren duurt het even voordat ie m oppakt.
Re: Inhouden (in lage toeren)
Geplaatst: 23 okt 2009, 07:49
door Martijn_bmw
dat inleren van de LMM is alleen bij diesels van toepassing hoor!
benzine LMM kan je zo uitwisselen stekker er op en gaan, heb ik toen ook gedaan bij mijn stukke LMM
Re: Inhouden (in lage toeren)
Geplaatst: 23 okt 2009, 09:44
door Killerbean
bmw320i schreef:dat inleren van de LMM is alleen bij diesels van toepassing hoor!
benzine LMM kan je zo uitwisselen stekker er op en gaan, heb ik toen ook gedaan bij mijn stukke LMM
Welk merk LMM heb jij gekocht dan ? orgineel ? of pierburg ?
Wilmink vertelde mij dat de software van mijn auto dan moest worden geupdate. En dat de variabelen gereset moesten worden zodat hij zichzelf opnieuw inleert.