E46 Supercharged Topic

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: plaatsen spagetti spruitstuk

Bericht door largeproject » 18 okt 2009, 11:25

Maestroxl schreef:Deal, met elk 3 passagiers.

Kan niet eens 1 man/vrouw meenemen,laat staan 3. ;(

David320
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 jun 2009, 00:16

Re: E46 Supercharged Topic

Bericht door David320 » 19 okt 2009, 23:12

Safar schreef:En mocht dat wel het geval zijn, dan gaat het blok open voor nieuwe internals, en op naar TS3 en 450+pk :~
rij je er dalijk ook zo bij :D
(en nee, GEEN fotoshop! dit ding rijdt echt)

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
R.H.
Berichten: 969
Lid geworden op: 25 mar 2009, 23:39
Locatie: Onstwedde
Contacteer:

Re: E46 Supercharged Topic

Bericht door R.H. » 19 okt 2009, 23:33

Maestroxl schreef:Die dyno is van een licht geblazen M3. Ik zelf rijd met ongeveer 465Nm rond.(krukas)
330d is leuk, maar is al snel buiten adem.
valt te betwisten met 535nm
Maar begrijp jullie wel hoor.
MISSCHIEN TIJD VOOR EEN NIEUWE!!!!!!!
https://www.bmwportal.nl//roel-showroom ... t5764.html

Safar
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jul 2009, 16:31

Re: E46 Supercharged Topic

Bericht door Safar » 20 okt 2009, 16:45

Met 'snel buiten adem' doelt hij op het max toerental en de beschikbaarheid van dat koppel (wat natuurlijk maar heel even is). En daar valt niet echt over te twisten.
Daar waar jij een nuttig beschikbaar vermogen hebt van 2000-4750, hebben wij dat van 2000-6800 (dus 75% langer, voor de snelle rekenaars onder ons).

De 'korte adem' is dan wel heel diep (om diezelfde metafoor aan te houden), maar daarom is hij ook zo fijn voor inhaalmanouvres zonder te schakelen. Staar je niet blind op 500+Nm koppel, het is maar eventjes beschikbaar. Daarom is er ook meer een balans tussen de performance van diesel / benzine dan op het eerste gezicht lijkt.



Edit: dat die GTO echt rijdt geloof ik graag, maar dat de bestuurder nog iets voor z'n neus ziet iets minder ;)
Wel leuk, het is eigenlijk een twin-twin-screw die hij daar heeft :)
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

David320
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 jun 2009, 00:16

Re: E46 Supercharged Topic

Bericht door David320 » 20 okt 2009, 23:19

kleinigheidje:
Spoiler: Laat zien
is in feite een dubbele Roots-type supercharger, de twin-screw is de doorontwikkelde versie hiervan.
verschil is dat dit type alleen lucht verplaatst, maar geen druk opbouwt. Dit gebeurt pas bij het inlaatspruitstuk in plaats van in de compressor zelf. Wordt zo vaak op V8 gebruikt omdat ie zo leuk uitsteekt :! http://auto.howstuffworks.com/supercharger2.htm
maar vond het wel een mooie voor het topic :P

De diesel-met-de-diepe-adem vs. benzine hou ik me buiten, heb daar geen kaas van gegeten :roll:

Safar
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jul 2009, 16:31

Re: E46 Supercharged Topic

Bericht door Safar » 21 okt 2009, 12:52

Klopt. Even voor de duidelijkheid, het is dus een roots de lucht enkel verplaatst. Een twinscrew heeft wel interne compressie. Ze zijn idd aan elkaar verwant en van buitenaf ook niet echt van elkaar te onderscheiden.

De hoofdreden dat roots/twinscrews populairder zijn voor V8'jes heeft denk ik meer te maken met het feit dat centri's hun beste efficiëntie behalen bij een hoog toerental, en de andere twee juist bij een lager toerental (zeker een roots, die wordt juist waardeloos bij een hoger toerental). Dit past beter bij het karakter van een small/big block V8, die minder snelle luchtstromingen heeft in het inlaatspruitstuk dan b.v. onze motoren, vanwege het lagere toerental.
Dat ze boven de motorkap uitsteken is denk ik meer een bonus... je kan alles boven de motorkap van een V8 uitlaten komen, al is het maar een ram air intake o.i.d. ;)
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

Gebruikersavatar
lverstappenl
Berichten: 293
Lid geworden op: 05 jun 2008, 17:15
Locatie: Limburg

Re: E46 Supercharged Topic

Bericht door lverstappenl » 01 nov 2009, 22:35

Zeer interessant topic dit! Maar er zit 1 groot nadeel aan.. Nu begin ik nog serieuser na te denken over een supercharge project ;)

Kunnen jullie mij site's aanbevelen waar ik meer informatie kan vinden over een eventueel supercharge project? Of misschien wel site's die specifiek gericht zijn op het superchargen van een 3 liter?
Snelheden behaald in het verleden, bieden geen voldoening voor de toekomst.

Safar
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jul 2009, 16:31

Re: E46 Supercharged Topic

Bericht door Safar » 02 nov 2009, 09:21

http://forum.e46fanatics.com/forumdisplay.php?f=41

F/I forum op E46fanatics.com, alle info die je nodig hebt. Voor jouw geluk zijn de M3 en de 3.0 de populairste auto's op dat forum, dus bijna alles dat met F/I te maken heeft gaat daar over.

Even wat steekwoorden:
HPF -> turbo's, alleen voor de M3
ESS -> centrifugale superchargers voor M3, twinscrew superchargers voor alle non-M. Als je TS2 of TS2+ leest, gaat dat over de kits die Maestroxl & ikzelf hebben. TS2+ is alleen voor de 3.0 beschikbaar.
TT / Technique Tuning -> turbo kit voor de 330. Hele mooie kit, dezelfde prijs als ESS TS2, en minstens dezelfde prestaties. Maar bestaat nog niet zo lang, en hebben ook geen dealers buiten de US voor zover ik weet.

Ik noem opzettelijk AA / VF niet omdat deze mijns inziens niet tot dezelfde categorie behoren. Maar ook daar vind je veel info over m.b.t. centrifugale superchargers.

Ook nog even een prijsindicatie, zodat je weet waar je aan begint :p

ESS TS1 -> 325pk / 410Nm op 7psi, geen intercooler -> ca EUR 4.500 zonder inbouw/verzenden
ESS TS2 -> 350pk / 430Nm op 8psi, met intercooler -> ca EUR 5.700
ESS TS2+ -> 380pk / 465Nm op 8,5psi, met intercooler / cams -> ca EUR 7.300
ESS TS3 -> 470pk / 540Nm op 15psi, met intercooler / cams / internals -> ca EUR 11.000
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

Maestroxl
Berichten: 362
Lid geworden op: 23 dec 2007, 09:46

Re: E46 Supercharged Topic

Bericht door Maestroxl » 02 nov 2009, 12:23

AA is nog wel redelijk hoor. Alleen hebben die centrifugale blowers.
VF en DA-motorsport kun je beter bij wegblijven.

Voor de rest sluit ik me bij de vorige poster aan.

Tomcaubo op het forum heeft een G-power kit.(voorheen infinitas als ik het goed heb.) volgens mij is hij daar uiteindelijk ook wel tevreden mee.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”