Vervuilde turbo?
Re: Vervuilde turbo?
Voor de geïnteresseerden, de variabele geometrie werkt als volgt:
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Gc2awh0O0Bc&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Gc2awh0O0Bc&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Andere kant:
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/3ikV8e-6eMQ&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/3ikV8e-6eMQ&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Groet,
Michiel
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Gc2awh0O0Bc&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Gc2awh0O0Bc&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Andere kant:
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/3ikV8e-6eMQ&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/3ikV8e-6eMQ&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Groet,
Michiel
Re: Vervuilde turbo?
Gister de auto opgehaald en te horen gekregen dat de proefrit goed was verlopen en er geen foutmeldingen meer in het systeem staan (goed teken lijkt mij). Zelf met een flinke omweg naar huis gereden en geconstateerd dat het probleem inderdaad verholpen is! Laten we hopen dat niet binnen een paar weken terug komt, want dan is een andere turbo waarschijnlijk de enige oplossing..
De komende tijd maar wat vaker BP ultimate tanken, wellicht dat dankzij een schonere verbranding de turbo niet zo snel vervuild.
Bedankt voor de tips en info in ieder geval!
Groet,
Michiel.
De komende tijd maar wat vaker BP ultimate tanken, wellicht dat dankzij een schonere verbranding de turbo niet zo snel vervuild.
Bedankt voor de tips en info in ieder geval!
Groet,
Michiel.
Re: Vervuilde turbo?
maar wat is eraan gesleuteld dan?
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Re: Vervuilde turbo?
@Opt1mus; de turbo is gereinigd (gespoeld), ze hebben hem losgekoppeld, opgevuld met een reinigingsmiddel en een nacht laten staan.
Re: Vervuilde turbo?
Zucht, probleem is weer terug... Gister de LMM losgekoppeld, maar dit maakt qua prestaties weinig uit, het vermogensverlies blijft. Nu kan het natuurlijk zijn dat de motor eerst in noodloop ging vanwege een te hoge turbodruk en nu vanwege een defecte LMM.
Morgen een afspraak om een andere LMM te proberen, misschien is dit toch de meest voor de hand liggende oplossing.
Morgen een afspraak om een andere LMM te proberen, misschien is dit toch de meest voor de hand liggende oplossing.
Re: Vervuilde turbo?
Heb je het vacuum traject nog gecontroleerd?
Re: Vervuilde turbo?
Eerlijk gezegd niet nee, als een andere LMM geen oplossing geeft, dan gaan we ons daar eens op concentreren. Tevens een vraag die ik morgen kan stellen natuurlijk!
Thanks.
Groet,
Michiel.
Thanks.
Groet,
Michiel.
Re: Vervuilde turbo?
Last and final conclusion; kapotte turbo..
Sinds de laatste diagnose (500 km terug) is er meer dan 30 keer een te hoge turbodruk geconstateerd en volgens de specialist is dit overduidelijk een probleem met de schoepenverstelling van de turbo. Dit wordt bijna altijd veroorzaakt wordt door vervuiling (roet e.d.), de schoepen hebben dan de neiging om in de hoogste stand te blijven staan. Lekkage aan het vacuum systeem kan het volgens hem niet zijn want dat uit zich vaak in een te lage turbodruk.
Kosten worden geschat op 1500 euro..
Sinds de laatste diagnose (500 km terug) is er meer dan 30 keer een te hoge turbodruk geconstateerd en volgens de specialist is dit overduidelijk een probleem met de schoepenverstelling van de turbo. Dit wordt bijna altijd veroorzaakt wordt door vervuiling (roet e.d.), de schoepen hebben dan de neiging om in de hoogste stand te blijven staan. Lekkage aan het vacuum systeem kan het volgens hem niet zijn want dat uit zich vaak in een te lage turbodruk.
Kosten worden geschat op 1500 euro..
- BMW_Mischa
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:26
Re: Vervuilde turbo?
En toch gaat een vacuum systeem wel heel erg vaak lek. Wat de meest uiteen lopende gevolgen kan hebben. Of dat ook jou problemen verklaard durf ik zo snel niet te zeggen. Maar in je eigen youtube filmpje is te zien dat de schoepen versteld worden door druk/onderdruk(vacuum).
Op het TT forum was er iemand die heel slim een dop gemaakt had voor op de luchtinlaat met daarin een autoband ventiel. Daarmee kan je makkelijk het hele systeem, d.m.v. een compressor, onder druk zetten. Zonder het motor geluid zijn de meeste lekkages dan redelijk makkelijk op te sporen. Met het blote oog moet je er eigenlijk niet eens aan beginnen. Vaak is een klein scheurtje in een slang al genoeg, en die zie je helaas bijna niet.
Het kost wat moeite en tijd, maar wie weet bespaar je jezelf op die manier wel een hele hoop geld. (Mocht het inderdaad een lekkage in het vacuum zijn mag je er met de nieuwe turbo alsnog naar gaan zoeken... En dat lijkt mij toch niet echt de beste/goedkoopste volgorde)
Heel veel sterkte ermee!
Op het TT forum was er iemand die heel slim een dop gemaakt had voor op de luchtinlaat met daarin een autoband ventiel. Daarmee kan je makkelijk het hele systeem, d.m.v. een compressor, onder druk zetten. Zonder het motor geluid zijn de meeste lekkages dan redelijk makkelijk op te sporen. Met het blote oog moet je er eigenlijk niet eens aan beginnen. Vaak is een klein scheurtje in een slang al genoeg, en die zie je helaas bijna niet.
Het kost wat moeite en tijd, maar wie weet bespaar je jezelf op die manier wel een hele hoop geld. (Mocht het inderdaad een lekkage in het vacuum zijn mag je er met de nieuwe turbo alsnog naar gaan zoeken... En dat lijkt mij toch niet echt de beste/goedkoopste volgorde)
Heel veel sterkte ermee!

E30 325i Cabrio ('87) R.I.P.
E36 316i LPI sedan ('97) Verkocht
E46 320D sedan ('01) Verkocht
E36 325i Cabrio ('94) Verkocht
E61 520D ('07) Verkocht
F20 116D ('13) Verkocht
F31 320D ('13)
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Vervuilde turbo?
Ik heb een rekening van BMW duitsland, nieuwe turbo op een FL 320d; €1500,- .
Als je dus niet naar de dealer zou gaan, zou je waarschijnlijk kunnen besparen.
Als je dus niet naar de dealer zou gaan, zou je waarschijnlijk kunnen besparen.
Re: Vervuilde turbo?
Ondertussen heeft het verhaal een andere wending gekregen. We hebben de auto destijds gekocht met garantie (www.multipart.de) en zij vergoeden 40% mits de diagnose gesteld wordt door een duitse specialist (bij voorkeur een BMW dealer). Scheelt me al gauw 500 euro, dus maandagochtend 1 maart staan we bij de BMW Niederlassung in Essen. Weet iemand nog wat leuks te doen daar in de buurt..?


- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Vervuilde turbo?
http://veranstaltungen.meinestadt.de/es ... er/d-01-03
Leef je uit :p
Mooi dat je met die garantie deels gered bent!
Ik had ook zo'n garantie bij mijn auto, alleen kwam ik er later achter dat de turbo hierin uitgesloten werd.
Leef je uit :p
Mooi dat je met die garantie deels gered bent!
Ik had ook zo'n garantie bij mijn auto, alleen kwam ik er later achter dat de turbo hierin uitgesloten werd.
Re: Vervuilde turbo?
@Bjorn, bij ons staat 'ie er gelukkig tussen!
Bedankt voor de link! We hoeven ons niet te vervelen!Kraftstoffanlage
Kraftstoffpumpe, Einspritzpumpe, elektronische Bauteile der Einspritzanlage (nämlich Steuergeräte, Luftmassen- und Mengenmesser), Vergaser und Turboloader.
Re: Vervuilde turbo?
Tja nogmaals, als je een vacuum lek hebt dat schiet de schoepenverstelling ook naar de maximale stand. Het vacuum systeem niet controleren en dan concluderen dat de turbo kapot is gaat er bij mij niet in. In de regel geeft een kapotte turbo niet teveel druk. Als de schoepenverstelling blijft hangen omdat de boel vervuild zou zijn dan zou het niet sporadisch maar altijd optreden lijkt me. 30x teveel druk geven lijkt mij echt op een lek ergens op een aansluiting waarbij de slang meestal wel vacuum trekt maar soms ff buigt zodat er een lek ontstaat.
Maar goed, dat is mijn gedachte
Maar goed, dat is mijn gedachte

Re: Vervuilde turbo?
IK denk zo met je meej.
Meestal gaan de turbo's stuk in de lagering of door het afbreken van een schoepje.
Het verstelmechanisme hoor ik eigenlijk heel weinig over.
Maar zoals gezegd. Waarden uitlezen bij het rijden, dan kan je snel genoeg zien of de turbo gewoon reageert
Meestal gaan de turbo's stuk in de lagering of door het afbreken van een schoepje.
Het verstelmechanisme hoor ik eigenlijk heel weinig over.
Maar zoals gezegd. Waarden uitlezen bij het rijden, dan kan je snel genoeg zien of de turbo gewoon reageert