Pagina 22 van 22

Re: Luchtmassameter kapot

Geplaatst: 20 nov 2010, 14:34
door bmw325ticompact
Ben zelf ook benieuwd waarmee de LMM schoon wordt gemaakt. Iemand?

Re: Luchtmassameter kapot

Geplaatst: 20 nov 2010, 17:24
door bjornc
http://www.maf-shop.com/luftmassenmesse ... oniert-es/

In deze bijdrage valt te lezen dat de LMM wel te reinigen is met remreiniger... maar naderhand nog sneller vervuild.

Re: Luchtmassameter kapot

Geplaatst: 09 apr 2011, 15:44
door TommyGun
Griffendahl schreef:
Griffendahl schreef:Bij een Bosch krijg je een nieuwe behuizing, de Pierburg wordt in de oude behuizing geplaatst. De behuizing is juist het probleem van het relatief snel bezwijken van je LMM, vandaar dat je beter een Bosch kunt plaatsen. DIe hebben een vernieuwde behuizing. Het probleem los je dus wat duurzamer op door een Bosch te plaatsen.

LMM's worden minder doordat ze vuil worden, in de huidige behuizing zitten ze vol in een slecht gefilterde luchtstroom en worden ze dus snel vies. Bij de vernieuwde versie zitten ze wat minder in wat beter gefilterde luchtstroom, kortom een veel betere oplossing dan een nieuwe Pierburg in die slecht gefilterde luchtstroom plaatsen die het probleem dat je nu hebt ook veroorzaakt heeft.
Pierburg plaatsen is imho dus een korte termijn oplossing...
Nou, ik ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat:
  • BMW veel te veel vraagt voor de Bosch (313 euro).
  • De originele Bosch daarentegen voor +- 200 euro (nieuw) te vinden is op het internet (maf-sensors)
  • Pierburg alleen losse modules verkoopt
  • Waarbij bovengenoemde eerder problemen gaat geven, maar;
  • De module niet zozeer het probleem is, maar juist de behuizing die de module vervuilt.
Waarmee ik met het laatste punt tot de vraag kom: wat is er dan anders aan die nieuwe behuizing die BMW zogenaamd levert? Op die van mij staat PBT-GF30 en op alle onderdelen die ik kan vinden (inclusief behuizing dus) staat datzelfde nummer...

Hoe dan ook, ik ga het liever 'safe' spelen, maar wil liever minder dan 200 euro uitgeven. Nou zijn er wel leveranciers in Duitsland, zoals http://cgi.ebay.nl/BOSCH-0280217124-Luf ... 3cb670af00 en http://cgi.ebay.nl/Luftmassenmesser-LMM ... 19c40669b5 maar is daar iets mee dat ik over het hoofd zie?

Bedankt.

Re: Luchtmassameter kapot

Geplaatst: 09 apr 2011, 19:42
door Opt1mus
Om je verhaal compleet te maken, hier het topic met plaatjes:

http://www.bmwportal.nl/e46-algemeen-f3 ... 20en%20wee

Re: Luchtmassameter kapot

Geplaatst: 09 apr 2011, 19:46
door TommyGun
Ik zie het, maar dat is de diesel-uitvoering? Ik rij een 318i..., en dat model is sowieso al heel anders (zie eBay links in m'n vorige post).

Re: Luchtmassameter kapot

Geplaatst: 09 apr 2011, 22:45
door Opt1mus
Is idd voor een diesel :) , ik ging er zomaar vanuit dat dat ook voor jouw Bimmer van toepassing was.

Re: Luchtmassameter kapot

Geplaatst: 09 apr 2011, 22:49
door TommyGun
OK, bedankt. Dan gaat 't vermoedelijk die van eBay worden :) Gewoon nieuw en origineel, maar dan wat (veel) goedkoper :)

Voor de duidelijkheid (voor andere mensen): die nieuwe behuizing geldt dus alleen voor de diesels.

Vermoedelijk zal de Pierburg module dus wel goed werken (vraag is hoe lang) bij de benzine-uitvoeringen, maar daar vragen ze op maf-sensors ook nog 190 euro voor, dus dan kan je net zo goed voor een Bosch gaan voor ongeveer hetzelfde bedrag aldaar. De diesel variant van Pierburg is goedkoper (eveneens op maf-sensors): 109 euro. Dus ik kan het wel begrijpen dat sommige (Diesel-eigenaren) die overwegen.

Re: Luchtmassameter kapot

Geplaatst: 13 apr 2011, 17:40
door TommyGun
Zojuist de LMM vervangen (door eenzelfde, nieuwe, originele Bosch) en de auto trekt weer super! :duimen:

Re: Luchtmassameter kapot

Geplaatst: 19 apr 2012, 16:45
door mark1981
TommyGun vroeg het me al omdat hij mijn auto een keer heeft uigelezen en de LMM een storing gaf.

Ik heb van de week nu voor het eerst 'het' probleem gehad.
Ik reed er 300km mee en ineens bij de afrit van de snelweg ging ik na de bocht weer optrekken, en de auto hield constant in, wilde niet afslaan, maar reed op dezelfde snelheid door en gas bij was meer 'verzuipen' als wat anders.
na 200m was het opgelost en kon ik weer normaal rijden.

Nu staan hier 22 pagina's tekst op deze topic................
Kort duidelijk vraagje: Kan dit aan de LMM liggen? en moet ik dus gelijk bij iemand zo'n Bosch ding kopen?

mvg Mark

Re: Luchtmassameter kapot

Geplaatst: 19 apr 2012, 18:21
door dw70
jij kunt als hij in storing gaat: motor laten draaien en niet afzetten. Dan de stekker trekken van je LMM en dan gaat je motor uit de storing. Het wil niet zeggen dat je dan 200 of 120 zonder slag of stoot kunt gaan rijden, maar het verzuipen is niet meer. Het is ook maar bedoeld om kortstondig iets uit te testen. Ga niet zo woon-werk verkeer rijden.

Als je dit scenario hebt is je LMM aan vervanging toe. En het is bij het uitlezen al een keer naar voren gekomen. En ja, ga voor een bosch.