Voor het verhaal van vandaag, nog even wat ik zondag in de kofferbak aantrof; een klein aquarium achterin de Bimmer !
Ik kwam er nog net op tijd achter, want het water stond al tegen de onderkant van de modules en stekkerblokken aan.
Na het droogmaken heb ik alle modules in plastik zakjes ingepakt, want ik vertrouwde het totaal niet meer !
Wie plaatst er nou ook een heel pakket modules en stekkers op het laagste punt in de kofferbak
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Goed - voordat Laarman het stuur kon monteren, moest er nog ruimte gemaakt worden voor de module die in het originele stuur zit:
Zonder deze module kun je de airbag niet aansluiten en werken de MF knoppen op het stuur niet - dus hij moet er echt in.
Het
stuur heeft een klont rubber zitten in de onderste stuurspaak, dus dat moet weg.
Na een hoop gepriegel met een stanleymes en een punttang, was het voor elkaar;
Even passen ..
En zo zit de module netjes achter de kap uit het zicht en uit de weg voor de airbag;
En zo stond de Touring vandaag bij Laarman in de garage voor het aansluiten van de electronica.
Hele aardige mensen daar bij Laarman, met veel geduld en gevoel voor humor. Ook geen probleem dat ik ondertussen nog even de bekleding van mijn kofferbak er zelf weer heb ingezet met hun gereedschap; dat hoef ik bij mijn lokale BMW stealert niet te vragen. Dan wordt je naar de wachtruimte gestuurd waar de koffie en croissantjes klaarstaan.
Het aansluiten van het stuur was nog een aardige klus qua tijd; ik denk een uurtje of 3 werk. Hoe hij het uiteindelijk heeft gedaan is als volgt; in de cassette van de sleepring zitten een aantal hele dunne lintkabels die het signaal van de MF knoppen doorgeven aan de boordcomputer. Er was geen cassette beschikbaar met extra sporen voor stuurverwarming, anders hadden ze die kunnen gebruiken voor het signaal van de shift paddles. Daarom hebben ze een extra lintkabel in de cassette gefriemeld met zelf aangesoldeerde contactpunten. Verder nog een extra kabel van de pook naar de stuurkolom, en na een heleboel meetwerk is alles op elkaar aangesloten.
Klinkt simpel, maar ze hebben veel stekkers moeten aanpassen om er de nieuwe kabels op aan te kunnen sluiten. En de monteur die het deed bleef er maar lol in hebben - heel relaxed allemaal !
En zo kon ik aan het einde van de dag al flipperend weer 2 uur naar huis rijden - met een smile.