Pagina 27 van 31
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 18 mar 2011, 14:48
door toma5659
Griffendahl schreef:Een rollenbank test is juist wel veelzeggend, dat blijkt ook wel uit jouw verhaal. Je moet hem alleen goed kunnen analyseren...
Hallo Griffendahl,
Een rollentest is zeker veelzeggend, maar er zijn veel variabelen die ingesteld dienen te worden.
En hier zit hem juist de qlou, door bepaalde variabelen te varieëren, kan de gehele grafiek of uitdraai naar boven worden "getild"'
Dit was in mijn geval uitgevoerd, laat in het midden of dit bewust is gedaan.
Ben werkzaam in de procesindustrie werk met programma's als Aspentech, dit zijn specifieke grafische programma's mbt het zichtbaar maken van procescondities, dus ik weet zeer goed waar ik over spreek.
Reeds eerder met een E30 325i zeer negatieve tuningspraktijken meegegmaakt, vandaar dat ik gekozen had voor een chiptuning met rollentest, echter ook dit bleek geen garantie.
De verschillende grafieken kan ik zonder kosten beschikbaar stellen.
Wilde met dit verhaal alleen mijn ervaring delen, merendeel van de bedrijven zal zich verre houden vann deze praktijken
Toma
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 18 mar 2011, 15:26
door Griffendahl
Tjah, het probleem is ook gewoon dat het chippen van een standaard auto zonder turbo (of andere vorm van drukvulling) - naar mijn mening - per definitie verspilling van je geld is. Geloven dat je daar ruim gaat winnen is nagenoeg altijd hetzelfde als geloven in sprookjes...
Ik heb zelf voor mijn opleiding ook aan een rollenbank moeten rekenen. De waarden op een rollenbak zijn makkelijk te manipuleren bij het meten (of achteraf manipuleren) van de weerstand van de aandrijflijn van een auto, het zogenaamde 'uitrollen'. Echter kunnen zaken als bandenspanning hier uiteraard ook al een directe invloed op hebben...
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 18 mar 2011, 15:56
door toma5659
In mijn geval was de "Krukas waarde" tijdens de 3e rollentest "aangepast" en tevens de schaalwaarden van de grafiek verandert, waardoor vergelijken met eerdere uitdraaien werd bemoeilijkt en niet direct het "aangepaste" zichtbaar werd.
Mbt tot het chiptunen van een atmosferische motor kan er wel degelijk resultaat behaald worden, niet in de PK's maar vooral in de Nm van het onderste toerentalbereik, waardoor er een veel soepelere motorkarakteristiek ontstaat.
Heb intussen met een duits bedrijf wel een erg goede ervaring opgedaan, PK's van 236 naar 254, Nm van 314 naar 328, waarbij vooral bij iets meer dan stationair toerental, een groot verschil in trekkracht merkbaar is.
Toma
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 18 mar 2011, 18:50
door Griffendahl
En nu is het wachten op je koppeling ??
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 18 mar 2011, 21:43
door Mikkie
Dat zal bij die kleine verschillen wel meevallen. Hoe groter het verschil in Nm is, hoe erger de koppeling het krijgt inderdaad. Anderzijds: als je al twee ton op de klok hebt, komt die koppeling toch wel een keer aan de beurt...
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 18 mar 2011, 22:10
door toma5659
Griffendahl schreef:En nu is het wachten op je koppeling ??
Hallo Griffendahl,
Heb een 330i benzine, geen diesel.
Normaal koppel is rond de 300 Nm, nu rond de 330 Nm.
Dat kan een standaard koppeling prima hebben.
Bij Turbo-diesels waarvan het koppel met meer dan 80 Nm gestegen is, zijn problemen met de automatische bakken bekend.
Koppelings problemen treden ook op bij modellen met minder Nm, ligt aan veel factoren, bijv. regelmatig met aanhanger rijden, laten slippen van de koppeling ed.
Toma
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 19 mar 2011, 00:03
door Niels
Het lijkt me dat je qua gas respons en loop cultuur nog wel wat kan verbeteren aan een benzine atmo maar dan moet het wel tuning op maat zijn en niet een kopietje wat geladen wordt. Echt pk winst bij een atmo is knap imho. De oude 2.8 is vrij geknepen, bij die motor ben ik wel benieuwd naar de winst die met een goede chip te behalen is. Die motor mocht van mij wel wat gretiger
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 19 mar 2011, 08:22
door Griffendahl
toma5659 schreef:Heb een 330i benzine, geen diesel.
Normaal koppel is rond de 300 Nm, nu rond de 330 Nm.
Dat extra koppel op hoge toeren is niet zo interessant, dat kan die prima hebben idd... Dat extra koppel net boven stationair is wat je koppeling opvreet, want daar heb je namelijk altijd koppelingsslip tijdens het schakelen...
Overigens denk ik sowieso wel dat het gaat lukken, want met een compressor of een turbo redt die koppeling het ook wel...
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 28 jul 2011, 10:07
door Quadrantz
Ook een schopje voor dit topic
.
De mijnes (320D, 150PK, 192000 op de teller) wordt 27aug gechipt door
http://www.dtctuning.nl/.
Ik zal hier mijn ervaringen ook delen
.
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 28 jul 2011, 23:23
door AlpinaDrachten
Ben benieuwd!
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 29 aug 2011, 12:49
door Quadrantz
De beemer is afgelopen zaterdag gechipt bij
http://www.dtctuning.nl/. Van 150pktjes naar 183.
Tot nu toe een ERG groot verschil! Hij reageert veel sneller wanneer ik gas geef en gaat dus ook een stuk harder van 0-100. Boven de 120 moet ik nog testen maar dat komt van de week.
Hopelijk is hij ook een stukje zuiniger nu, volgens de chipper zou hij nu 1 op 14 moeten kunnen halen (voorheen 1 op 12,8 a 13).
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 15 sep 2011, 11:46
door 320dtouring1982
hey,
Mijn 320d touring is reeds meer dan een jaar getuned en ben er zeeeeeeeeeeeer tevreden over. Ritje op de rollen gaf 187,2 pk en 439 Nm!!
Gaat vooruit, geen olieverbuik enz . Top !!!
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 15 sep 2011, 13:17
door AlpinaDrachten
Hoeveel heeft ie gelopen?
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 15 sep 2011, 14:11
door j0eyv
Vanaf hoeveel kilometer zou je een blok niet meer moeten chippen? Is het riskant voor een benzine blok van 200.000 / 250.000 of 300.000 ?
Re: Chiptuning ervaringen
Geplaatst: 15 sep 2011, 14:17
door Henry320d
Benzine zou ik sowieso niet chippen.........
Twijfel zelf nog om de mijne te laten chippen...
Staat toch al bijna 320.000 op de teller (diesel) Zal er hooguit nog zo'n 80 a 100k mee rijden... (2,5 tot 3 jaar)