Dcreator schreef:maar die randen komen toch aan de buitenkant bevestigd? dus komt de velg toch meer naar buiten door een andere J waarde, want je monteert je velg op je hart, en die veranderd toch niet van breedte ten opzichte van de as?? of veranderd het deel op het hart (wat naar binnen toe valt zegmaar) ook?
De randen worden aan de buitenzijde bevestigd, dat heeft verder geen invloed op de afstand van het hart ( montagevlak ) en achterzijde van de achterste schaal, de rand is het enige wat veranderd.
@ GreyCooperS;
De ET waarde word -als ik de eerder geplaatste link mag geloven- berekend met behulp van het middelpunt van de velg, heb het net nog gedaan, kwam op een totaalbreedte van 227mm, de huidige maat is 8J, wat vermenigvuldigd met 2,54
203,2mm oplevert, d.w.z. dat de binnenzijde van de velgranden 8J is ( 203,2mm ), en de overige 23,8mm ( 227-203,2 ) te wijten is aan de dikte van de velgranden zelf, 11,9mm per kant. de 227mm gedeeld door 2 levert het midden van de velg op, 113,5mm...
dat minus de afstand van achterkant hart, het montagevlak, tot de achterste rand van de velg is 153,5mm
het verschil levert een hele redelijke ET waarde op van 40,
Maar als ik dus andere randen monteer valt mijn middenpunt van de totale velg verder richting het hart, en zal de waarde kleiner worden.. ook al veranderd er verder niets m.b.t. gevaar voor de schokbrekers, eerder voor het aanlopen.
Ook vind ik het raar dat wanneer je het midden bepaald m.b.v. de 203,2mm, de binnenzijde, dat je dan uiteindelijk
( 203,2 / 2 = 101,6 153,5-101,6 =) op ET 51,9 komt,
misschien een geval ET-Waarde meten, youre doing it wrong, maar als ik internet moet geloven moet het zo..
snap er niks meer van!
reden waarom het van belang is, is omdat die andere jongen op het Engelse forum dezelfde set heeft, maar dan ET 13, vandaar dat de achterste schaal dan misschien breder of smaller is dan mijn 6,75 inch.
Waardoor ik uit een 8,5J maat niet voldoende informatie kan halen om hetzelfde effect te krijgen met de randen..
ROTVELGEN!
( huidige style 22 = 7,5Jx17, ET 41 )