Audio System (Speciaal voor de E46!)
- 320d touring
Re: Audio System (Speciaal voor de E46!)
Misschien een tip voor degenen die niet zo heel handig met audio-ombouw zijn, en zeker in combinatie met de plug en play X-ion serie: Blaupunkt heeft een serie versterkers met speciale adapterkabels die je alleen maar tussen de stekkerverbinding van je originele BMW-radio hoeft te pluggen, 1 van de types is de THA 475.
Hier in inbouwinstructie:
http://www.tyresmoke.net/forum/bmw-tech ... ost1312474
Laatst gewijzigd door 320d touring op 11 okt 2008, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Kijk, dat is een mooie oplossing!320d touring schreef:Misschien een tip voor degenen die niet zo heel handig met audio-ombouw zijn, en zeker in combinatie met de plug en play X-ion serie: Blaupunkt heeft een serie versterkers met speciale adapterkabels die je alleen maar tussen de stekkerverbinding van je originele BMW-radio hooft te pluggen, 1 van de types is de THA 475.
Dus deze oplossing, en een paar andere speakers moeten voldoende zijn?
Zijn er nog tweeters die je 1:1 kan omruilen met OEM?
Ik lees alleen maar midden speakers.
Ik heb een 330dA M met Harmann Kardon installatie en met versterker.
In mijn vorige auto zat een Alpine Radio (4x60W) samen met een Rodek compo set voor en twee boxen in de deuren achter.
De HK set klinkt zeker niet verkeer, maar kan niet tippen aan de Alpine Rodek combinatie. En omdat ik daar wel rijkelijk gewend aan ben wil ik mijn setje eigenlijk updaten. Mijn Navi Prof 16:9 moet daarbij natuurlijk wel in takt blijven.
Ben dus heel benieuwd of er mensen zijn die X-ion hebben in combinatie met de Navi-prof ?
In mijn vorige auto zat een Alpine Radio (4x60W) samen met een Rodek compo set voor en twee boxen in de deuren achter.
De HK set klinkt zeker niet verkeer, maar kan niet tippen aan de Alpine Rodek combinatie. En omdat ik daar wel rijkelijk gewend aan ben wil ik mijn setje eigenlijk updaten. Mijn Navi Prof 16:9 moet daarbij natuurlijk wel in takt blijven.
Ben dus heel benieuwd of er mensen zijn die X-ion hebben in combinatie met de Navi-prof ?
Wou het net al zeggen. Harman Kardon speaker setup is zeker leuk maar kan zeker niet tippen aan een goede aftermarket setup! Zelf zou ik in een E46 opteren voor een setje Focals vooraan en een setje Kickers achteraan. Uit 16,5cm wil er al best wat bass komen. Focals omdat ze zo helder en mooi klinken vooraan en de Kickers om dat ze goed beuken en het geluid in de wagen voller maken. Verder een versterkertje aansluiten op de High end signaal van de speakers via een converter zodat je jouw OEM radio kan behouden. Dan heb je al heel wat. In een sedan is het inderdaad rot om nog een extra subwoofer aan te sluiten omdat er weinig bass doorkomt. Enige oplossing is dan een Free-Air sub langs het skiluik te laten komen. Mensen praten hier wel over van die bassreflexkistjes voor onder/achter de stoel maar dan zou ik eerder opteren om die achterwege te laten en investeren in een duurder setje speakers. Als je coupé rijdt zijn de mogelijkheden natuurlijk anders. Je kan makkelijk je achterbank neerleggen en dan komt een sub pas echt tot zijn recht! Maar goed, zoals ik al zei zou ik eerst investeren in een goede composet voor en achter+ versterker en dan pas kijken of je nog echt een sub nodig hebt.
Je kan het zo gek maken als je wil natuurlijk. Variërend van €150 tot €800 voor een compo-setje. Zelf vind ik de Polyglass versie van Focal al super klinken. Dit setje kan ik je dan ook aanraden.Mark schreef:Wat kost zo'n setje Focals?
Voor prijzen moet je maar eens bij http://www.rondevries.nl kijken.
Groetjes,
Mathieu
Hou er dan wel rekening me dat, ondanks dat deze idd. zeer goed kunnen klinken, deze niet zomaar in de portieren passen. Je zal in ieder geval een mdf pasring moeten maken en bij erg diepe speakers zelfs het metaal van je deur achter je speaker moeten bewerken (Max inbouwdiepte is bij de e46 niet erg groot). Is allemaal prima te doen hoor maar het is zeker geen "plug en play" werk en een slecht ingebouwde (dure) speaker klinkt ook nergens naar.. Voor de minder ervaren inbouwers zou ik toch eerder naar goede pasklare spakers gaan icm met een versterker, dit geeft zonder sub inderdaad al heel leuke resultaten.
KJ
KJ
BMW 318CI 2003 M-Technik II
Misschien dat jij of iemand anders de maximale inbouwdiepte kan vermelden? Ik heb zelf de speaker van e46 nog niet in m'n handen gehad. Maar goed, oplossingen zijn er best. Er zijn veel merken die heel ondiepe speakers aanbieden.KJ_bmw schreef:Hou er dan wel rekening me dat, ondanks dat deze idd. zeer goed kunnen klinken, deze niet zomaar in de portieren passen. Je zal in ieder geval een mdf pasring moeten maken en bij erg diepe speakers zelfs het metaal van je deur achter je speaker moeten bewerken (Max inbouwdiepte is bij de e46 niet erg groot). Is allemaal prima te doen hoor maar het is zeker geen "plug en play" werk en een slecht ingebouwde (dure) speaker klinkt ook nergens naar.. Voor de minder ervaren inbouwers zou ik toch eerder naar goede pasklare spakers gaan icm met een versterker, dit geeft zonder sub inderdaad al heel leuke resultaten.
KJ
Ik zou pesoonlijk kiezen voor een pasklare set van Rainbow of evt Audio system.
Beide merken staan zeer goed aangeschreven en je kan er op vertrouwen hiermee goed geluid in de auto te halen. Ik zou beginnen met de composet voorin aangezien deze echt het belangrijkst is.
Wel haal je pas echt goed geluid uit deze speakers als je ze op een versterker laat spelen, rechtstreeks op de radio heeft niet zoveel zin omdat deze speakers vaak een vrij laag rendement hebben.
Probeer wel een versterker te gebruiken die rechtstreek op de speaker-output van de radio aangesloten kan worden, de blaupunkt tha lijn of bijv een versterker van i-soamp is hiervoor prima geschikt.
Bij de coupe is volgens mij de maximale inbouwdiepte ca 6CM (origineel is net geen 6CM) en bij de sedans zelfs iets minder.
KJ
Beide merken staan zeer goed aangeschreven en je kan er op vertrouwen hiermee goed geluid in de auto te halen. Ik zou beginnen met de composet voorin aangezien deze echt het belangrijkst is.
Wel haal je pas echt goed geluid uit deze speakers als je ze op een versterker laat spelen, rechtstreeks op de radio heeft niet zoveel zin omdat deze speakers vaak een vrij laag rendement hebben.
Probeer wel een versterker te gebruiken die rechtstreek op de speaker-output van de radio aangesloten kan worden, de blaupunkt tha lijn of bijv een versterker van i-soamp is hiervoor prima geschikt.
Bij de coupe is volgens mij de maximale inbouwdiepte ca 6CM (origineel is net geen 6CM) en bij de sedans zelfs iets minder.
KJ
BMW 318CI 2003 M-Technik II
Versterker kan gewoon via een high-end converter aangesloten worden op de speakeroutput van de OEM radio. Dit kan je bij elke betere audiozaak halen en hoef je dus niet aan een bepaald merk versterker vast te hangen. Met bovenstaande merken van speakers heb ik geen ervaring maar zolang je de inbouwdiepte respecteert, is er geen probleem. Kies dan gewoon wat je zelf graag wil.
Vraagje over de audio system boxen,
passen alleen de pasklare boxen ven de xion serie in de e46 of passen de xion 165-4 ook? ze zien er hetzelfde uit, maar de 165-4 heeft duidelijk meer vermogen..
passen alleen de pasklare boxen ven de xion serie in de e46 of passen de xion 165-4 ook? ze zien er hetzelfde uit, maar de 165-4 heeft duidelijk meer vermogen..
- Marvin 328iT
Speakers uit de X-ion/Radion E46 serie zijn beide het zelfde(bass/mid speaker...verschil in de sets zit in het scheidingsfilter en de tweeters), en passen plug 'n play..
Een andere speaker van AS zal je passend kunnen krijgen dmv adapterringen, èn wat aanpassingen aan je bekleding waar je speaker op gemonteerd zit!, maar dat geld voor elke andere 165mm speaker.
De E46 Radion/X-ion speakers zijn naar mijn mening hoog genoeg belastbaar...ik meen dat ze 90watt RMS zijn (orginele BMW business radio is denk ik 4x10watt rms)
IK zie trouwens dat die 165-4 bestaat uit 4 bass/mid speakers....dus je moet dan deurpanelen bouwen, of kopen als je die speakers wil gaan monteren...
gr.
Marvin
Een andere speaker van AS zal je passend kunnen krijgen dmv adapterringen, èn wat aanpassingen aan je bekleding waar je speaker op gemonteerd zit!, maar dat geld voor elke andere 165mm speaker.
De E46 Radion/X-ion speakers zijn naar mijn mening hoog genoeg belastbaar...ik meen dat ze 90watt RMS zijn (orginele BMW business radio is denk ik 4x10watt rms)
IK zie trouwens dat die 165-4 bestaat uit 4 bass/mid speakers....dus je moet dan deurpanelen bouwen, of kopen als je die speakers wil gaan monteren...
gr.
Marvin
hmm ik snap het jah.. wel raar dat die e46 type ook 165mm is en die gewoon plug en play past.. het is wel genoeg, daar niet van.. maar ik dacht nu je toch eenmaal daar boxen gaat inbouwen waarom niet gelijk meer. Denk ook om een blaupunkt THA 555 versterker erbij te halen, met een knipoog naar een sub.. denk dat dat wel genoeg is dan of niet?
dan ga ik die AudiSystem pasklare e46 boxen wel nemen denk ik.. of zijn de rainbows beter? die hebben ook pasklare had ik gelezen..
dan ga ik die AudiSystem pasklare e46 boxen wel nemen denk ik.. of zijn de rainbows beter? die hebben ook pasklare had ik gelezen..
Zit er zelf ook over te denken om een complete set aan te schaffen van audio system.
Hier een leverancier in NL
http://audio-system.hifimotive.nl/index ... e=products
Hier een leverancier in NL
http://audio-system.hifimotive.nl/index ... e=products