Pagina 4 van 5
Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u
Geplaatst: 22 mei 2011, 17:57
door Michiel Bos
Het tussenaslager werd door de specialist ook als de boosdoener gezien, maar na controle bleek deze goed te zijn en is toen niet vervangen..
Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u
Geplaatst: 13 dec 2011, 21:44
door Erik-330XD
Ik ben wel benieuwd, heb je je probleem nog kunnen oplossen?
Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u
Geplaatst: 14 dec 2011, 01:09
door bmw330cd
ik wil je niet bang maken maar ik heb hetzelfde probleem gehad bij mijn 330 diesel automaat, hier bleek dat de bak stuk was.
bij mij was er een een hevige trilling tussen de 120-140 km/u , gas los en het was over, gas in en hij schakede 1 verzet terug: probleem weg.
bij mij was het een lamellen koppeling in de bak die doorslipte.
ik ben er mee doorgereden omdat men het niet kon vinden totdat de auto helemaal niet meer vooruit en achteruit wilde, mijn advies: bezoek een automaat specialist, die heeft het zo in de gaten als het aan de bak ligt.
wel een duur grapje: 2500/3000 kost het wel.
Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u
Geplaatst: 14 dec 2011, 14:30
door Michiel Bos
Probleem is ook na deelrevisie van de bak niet helemaal weg, ze hebben de koppelomvormer (ook wel lamellenkoppeling) vervangen, maar dit heeft maar gedeeltelijk geholpen. Ondertussen heb ik zelf de olie van de differentieëlen vervangen waarvan alleen die van de tussenbak donker was, dus die houdt ik in de gaten.
Het feit is wel dat de 4-wiel aandrijving van onze X-en erg complex is (acht homokineten, drie open differentieëlen, dit alles gekoppeld aan een inferieure GM automaatbak) in principe mooi en compact, maar indien er onderdelen slijten dan is de balans weg. Via andere fora heb ik begrepen dat sommige nieuwe Quattro modellen van Audi ook last van trillingen hebben en dat de dealer ze niet opgelost krijgt (google maar een op 'trillingen audi quattro').
Als ik er tijd voor heb ben ik van plan de ophangrubbers van m'n tussenbak te controleren/vervangen, misschien dat dit helpt, verklaart misschien ook de bonk in de aandrijflijn.
Op e46fanatics.com staat ook een hoop info, ze hebben zelfs een XI subforum en onderstaande link gaat over de vibraties van een XI.
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=890438
Wat zijn de symptonen bij jouw XD Erik?
Groet,
Michiel
Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u
Geplaatst: 14 dec 2011, 16:04
door Erik-330XD
Michiel,
Ik heb mijn 330xD nog maar net en heb onderstel goed bekeken en vond dat de fuseekogels links versleten is, rechts verstandig is en de rechter aandrijfas homokineet versleten is. Ik heb minimale last van trillingen, bak schakelt soepel en geen gebonk, ook na het schakelen in de N tijdens rijden voel ik het nog. Het is er niet constant en voel het vooral in de stoel en niet in stuur. Misschien is het ook wel rondje uitbalanceren en daarna uitlijnen.
Aankomende week wordt de hele boel vervangen (nieuwe draagarmen, stabilisatorsstangen, rubbers, rechter aandrijfas en meer.)
P.s. automaatbakken van GM zijn niet slecht hoor, Audi en Mercedes hebben een mindere reputatie op dit gebied.
Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u
Geplaatst: 14 dec 2011, 16:24
door Michiel Bos
Je pakt het in ieder geval goed aan, de draagarmen van de e46 staan bekend om hun korte levensduur.
Over de GM bak (A5S390R), de meeste automaat revisiebedrijven zijn verbaasd als je na 200.000 km nog geen problemen hebt. Onlangs sprak ik sprak onlangs een bedrijf die had er 5(!) liggen voor revisie..
Als de auto blijft trillen wanneer je de bak in N zet dan is de kans groot dat het in de ophanging zit, misschien een remklauw die blijft hangen?
Heb je al in de sneeuw gereden met je X? Das leuk kan ik je zeggen!
Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u
Geplaatst: 14 dec 2011, 17:02
door Erik-330XD
Ik heb de auto nog maar net, en ik mag dan in het hoge noorden wonen (Friesland) is hier nog geen sneeuw gevallen (ha ha). Ik ben van plan om in ieder geval de automaat te laten spoelen, zo verleng ik de duur van de bak hoop ik.
Doet die flexdisk ook wat tijdens constante snelheid? Ik meende dat deze zijn voor het vloeiend schakelen e.d.
Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u
Geplaatst: 14 dec 2011, 17:07
door Michiel Bos
De hardyschijf bedoel je? Als die slecht is (of verkeerd gemonteerd) dan tril je zowat de auto uit heb ik begrepen, maar bij mij is deze ook goed bevonden..
Hier in Rotterdam is het ook nog groen, maarover een kleine twee weken vertrekken we richting Berlijn en daar kan het zomaar wit zijn!
Welk bouwjaar is jouw XD?
Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u
Geplaatst: 14 dec 2011, 17:32
door Erik-330XD
Ok. We zullen het maandag op de brug zien, dan worden alle onderdelen vervangen w.o. ook carterventielatie filter (bovenop), swirl kleppen, gloeibougies, brandstoffilter, olie, oliefilter, luchtfilter, thermostaat (blijft te koud). De mijne is uit 2002, heb je zelf nog dingen gehad die kenmerkend zijn voor een 330xd?
Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u
Geplaatst: 14 dec 2011, 19:35
door =BMW320=
Jammer dat Dhr. Toteki 2 die dit topic gestart heeft niets meer heeft laten weten, want ik ben wel benieuwd wat de oorzaak was.
Mijn 320d vertoont ook nog steeds wat vage trillingen die soortgelijk te omschrijven zijn.
Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u
Geplaatst: 14 dec 2011, 22:14
door bmw330cd
Michiel Bos schreef:Probleem is ook na deelrevisie van de bak niet helemaal weg, ze hebben de koppelomvormer (ook wel lamellenkoppeling) vervangen, maar dit heeft maar gedeeltelijk geholpen. Ondertussen heb ik zelf de olie van de differentieëlen vervangen waarvan alleen die van de tussenbak donker was, dus die houdt ik in de gaten.
Het feit is wel dat de 4-wiel aandrijving van onze X-en erg complex is (acht homokineten, drie open differentieëlen, dit alles gekoppeld aan een inferieure GM automaatbak) in principe mooi en compact, maar indien er onderdelen slijten dan is de balans weg. Via andere fora heb ik begrepen dat sommige nieuwe Quattro modellen van Audi ook last van trillingen hebben en dat de dealer ze niet opgelost krijgt (google maar een op 'trillingen audi quattro').
Als ik er tijd voor heb ben ik van plan de ophangrubbers van m'n tussenbak te controleren/vervangen, misschien dat dit helpt, verklaart misschien ook de bonk in de aandrijflijn.
Op e46fanatics.com staat ook een hoop info, ze hebben zelfs een XI subforum en onderstaande link gaat over de vibraties van een XI.
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=890438
Wat zijn de symptonen bij jouw XD Erik?
Groet,
Michiel
De GM a5s 390R automaat bakken zijn niet erg best, de meeste gaan tussen de 150 en 2 ton kapot.
bij mij dacht men eerst ook dat de vloeistofkoppeling doorslipte, ik had de trillingen bij 195000 km, bij 208000 hield de bak ermee op.
(ik heb de bak bij 150000 laten verversen)
het gaat dus best lang goed maar op een gegeven moment is het gedaan.
ik snap alleen niet waarom je niet meteen de rest vd bak gedaan hebt terwijl je hem er toch uit had om de vloeistof koppeling te vervangen.
als ik tenminste goed begrijp hebben ze bij jou de koppeling die tussen motor en bak zit vervangen.(die met de 2 schoepenwielen en een plaatkoppeling welke de lockup is!)
dit is niet de enigste koppeling, in de automaatbak zitten er nog een stuk of 5 lamellenkoppelingen welke met oliedruk ingeschakeld worden, de lamellenkoppelingen zijn volgens het revisie bedrijf die mijn automaat reviseerde te licht uitgevoerd en gaan op den duur doorslippen, duurt het slippen te lang dan verbranden de plaatjes en wil de auto geen kant meer op.
Oliepomp in de bak kan ook de oorzaak zijn, dus dan worden de platen niet goed meer samengedrukt en gaan ze ook slippen.
(en dat is nu de trilling)
Er zijn ook veel modificaties geweest voor deze beruchte automaatbakken, bij mij is meteen alles aangepast naar de laatste modificaties.
Op een duits BMW forum las ik ook iets over de revisie van de a5s 390R bakken en men beweerde daar dat de nieuwe onderdelen die men besteld had voor de revisie (oliepomp ed) nieuw uit doos niet helemaal volgens de specs waren, zegt genoeg over deze bakken denk ik.
zal even zoeken of ik het artikel kan vinden.
Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u
Geplaatst: 15 dec 2011, 10:02
door Michiel Bos
Ja, duidelijk verhaal..
De specialist zag geen reden voor een volledige bakrevisie, omdat er geen slijpsel in de olie werd aangetroffen (de bakolie was 10.000 km daarvoor vervangen). Dit scheelde toch weer zo'n 2000 euro.
@Erik; Bij 180.000 km is de turbo (onder garantie) vervangen, de schoepenverstelling roet op een gegeven moment vast, dan klopt de turbodruk niet meer (bij mij was -ie te hoog) en dan gaat de motor in de noodloop. In dit jaar zijn de brandstofopvoerpomp (die brengt de brandstof van de tank naar het motorcompartiment) en een raildruksensor vervangen. In beide gevallen liep de auto erg slecht en zijn we ternauwernood thuis gekomen...
Maar verder heb je er een geweldige km-vreter aan met alle luxe, comfort en snelheid. Ondanks de relatief hoge onderhoudskosten wel veel value for money!
Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u
Geplaatst: 15 dec 2011, 19:11
door Erik-330XD
Jeminee, als ik af en toe de verhalen lees gaat er een hoop geld in om. Nu had ik hiervoor een Mercedes E420 dus schrik ik niet zo gauw van wat kosten. Na goed lezen merk ik eigenlijk dat mijn symptomen niet lijken op die van jou en de topic starter. Maandag wordt iig de draagarmen vervangen vanwege de ruimte op fusee kogels en de rechter vooras vanwege de speling op homokineet. Misschien moet ik een topic openen, er is genoeg over te vertellen
Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u
Geplaatst: 16 dec 2011, 13:10
door Michiel Bos
Ach, ik zie het als een hobby en daarmee kan ik meteen de kosten verantwoorden.. Voor hetzelfde geld had ik destijds een nieuwe Kia Picanto kunnen kopen ofzo, maar ik ben iedere KM die ik rij blij dat ik het niet gedaan heb (ook nooit overwogen trouwens..)
Maar van een V8 benzine naar een L6 diesel is wel even wennen lijkt me?
En ja, wel zijn dol op nieuwe topics over 330xd's!
Re: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u
Geplaatst: 21 dec 2011, 11:36
door Erik-330XD
Oef.. nou ik heb oorzaak van trillen gevonden. De velgen zijn krom ..
Er zitten 19 inch M3 Evo velgen onder maar met hele platte banden, vorige eigenaar heeft daar wel eens een stoepje mee gepakt klaarblijkelijk. Nu even kijken of de banden nog te gebruiken zijn op nieuwe set velgen.